Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spørgsmål omkring ht (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kotuzov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg skal ud og anskaffe mig et godt stereoanlæg - kigger mest på brugt. Derfor har jeg forsøgt at sætte mig lidt ind i tingene og der er undervejs opstået et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med at besvare.

Det er muligt, der er noget jeg har helt misforstået, men så er dette jo en gylden chance for at rette mig : )

Højttalere:

De fleste højttalere, der sælges i DK - brugt som nyt er af mærkerne, Dali, B&W, Jamo, JBL og naturligvis en række andre. Fælles for alle mærker og modeller er dog, at frekvensområdet ikke går særligt dybt. Jeg sidder med Hi-fi-klubbens katalog og undrer mig over, at frekvensområdet på selv en meget dyr (45000,-) og stor gulvhøjttaler - som eks. B&W 802d ikke går længere ned end 34 HZ, når man kan få en prisbelønnet tysk HECO Celan 800 til 8000,- hvis frekvensområde strækker sig helt ned til 20Hz. Hvis jeg vil have noget som helst i DK, der kommer derned, skal jeg, så vidt jeg kan se, købe en subwoofer til mindst 20k.

Hvor bliver de dybe toner af på det danske marked? Måler man på forskellige måder, eller hvordan? Eller er HECO et helt særligt tilfælde?

Jeg har meget lidt praktisk erfaring og vil derfor også gerne have bud på, hvad der er eksempelvis lyder bedst: gode væghøjttalere + sub vs. et par solide gulvhøjttalere.

Mht. forstærker har jeg også været rundt om lidt af hvert. Jeg vil primært spille klassisk musik - også LP'er og leder derfor efter en forstærker, der kan gengive meget præcise detaljer og samtidigt har en "varm" lyd.

Jeg har overvejet Denon PMA1500, men kunne nemt lokkes til at købe noget ældre "vintage" grej - eks. Luxman l430 el.lign.

Er der nogen om det, når man hører en forstærker omtalt som "en rigtig rock-forstærker" og den slags; eller er det hele et spørgsmål om smag og behag?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med gode råd og svar, der sikkert dog vil give anledning til endnu flere spørgsmål : )

/Niels

Til top Vis Kotuzov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kotuzov
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kotuzov skrev:

Hej alle

Hej og velkommen på forum

Jeg skal ud og anskaffe mig et godt stereoanlæg - kigger mest på brugt. Derfor har jeg forsøgt at sætte mig lidt ind i tingene og der er undervejs opstået et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med at besvare.

Du har godt nok en del, men here it goes...

Det er muligt, der er noget jeg har helt misforstået, men så er dette jo en gylden chance for at rette mig : )

Sandt

Højttalere:

De fleste højttalere, der sælges i DK - brugt som nyt er af mærkerne, Dali, B&W, Jamo, JBL og naturligvis en række andre. Fælles for alle mærker og modeller er dog, at frekvensområdet ikke går særligt dybt. Jeg sidder med Hi-fi-klubbens katalog og undrer mig over, at frekvensområdet på selv en meget dyr (45000,-) og stor gulvhøjttaler - som eks. B&W 802d ikke går længere ned end 34 HZ, når man kan få en prisbelønnet tysk HECO Celan 800 til 8000,- hvis frekvensområde strækker sig helt ned til 20Hz. Hvis jeg vil have noget som helst i DK, der kommer derned, skal jeg, så vidt jeg kan se, købe en subwoofer til mindst 20k.

Her tror jeg at Heco er lidt speciel i sin måde at lave højttalere på. Det er mere normen at under 30 hz er der ikke mange højttalere der kommer. Det er naturligvis en konsekvens af mange højttalere i dag er små og har små enheder og på den måde fysisk vil have svært ved at gengive de dybe toner.

Derudover er det en afvejning af hvordan man mener at en højttaler spiller bedst. Ved at strække frekvensområdet nedad til skal en bas enhed altså gengive langt flere toner end hvis den slap for de sidste 20 Hz fx. Det vil også sige at den bliver mere presset og derfor vil den godt nok gå dybere, men fordi den skal lave mere, kan den ikke gengive det hele lige så godt som hvis den ikke skulle gå de 20 Hz dybere. Tænk på hvis man ligepludselig fik at vide at man fik 15 % mere arbejde man skulle lave, så kunne man ikke i samme grad tage hensyn til kvaliteten af det arbejde man laver.

Hvor bliver de dybe toner af på det danske marked? Måler man på forskellige måder, eller hvordan? Eller er HECO et helt særligt tilfælde?

Som skrevet er HECO lidt atypisk her.

Jeg har meget lidt praktisk erfaring og vil derfor også gerne have bud på, hvad der er eksempelvis lyder bedst: gode væghøjttalere + sub vs. et par solide gulvhøjttalere.

Her ville jeg gå efter et par solide gulv højttalere da mange subwoofere ofte er skabt til film lyd og ikke hifi. Desuden er en sub ofte svær at få til at fungere sammen med højttalerne. Men det er da et bud hvis du mener at dybbassen er meget vigtig.

Mht. forstærker har jeg også været rundt om lidt af hvert. Jeg vil primært spille klassisk musik - også LP'er og leder derfor efter en forstærker, der kan gengive meget præcise detaljer og samtidigt har en "varm" lyd.

Jeg har overvejet Denon PMA1500, men kunne nemt lokkes til at købe noget ældre "vintage" grej - eks. Luxman l430 el.lign.

Hertil er det meget vigtigt at vide hvilken højttaler du vil kombinere forstærkeren med, da et forkert match kan have store negative konsekvenser for lyden. Og det er ikke altid til at læse ud fra papiret.

Er der nogen om det, når man hører en forstærker omtalt som "en rigtig rock-forstærker" og den slags; eller er det hele et spørgsmål om smag og behag?

Begge dele. Forstærkere lyder vidt forskelligt så det gælder om at finde en der passer til ens behov. Nogen passer bedst til klassisk og jazz andre til rock og andre igen til blues måske. De allerbedste mener jeg dog er dem der ikke favoriserer nogen speciel genre, men gengiver hvad der er på CD'en.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med gode råd og svar, der sikkert dog vil give anledning til endnu flere spørgsmål : )

Spørg bare løs

/Niels

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Kotuzov skrev:
Hvor bliver de dybe toner af på det danske marked? Måler man på forskellige måder, eller hvordan? Eller er HECO et helt særligt tilfælde?

Det er nok oftest et spørgsmål om prioritering...

Det er fint med meget dybe toner, men det vil mange gange give flere problemer end det "løser" pga. rummets indflydelse - det er de færreste der har mange kvadratmeter rum til rådighed til stereo only. Bas vil være stærkt influeret af omgivelserne, hvorfor en equalisering ned til 35 Hz ofte giver bedre resultat end at kunne gå til 20 Hz uden equalisering - forløbet hele vejen ned kan svinge med 10 dB eller måske endda mere.

Fornemmelsen af bas ligger også mest i området 40-70 Hz, da mange indspilninger slet ikke går dybere, og det velkendte bas-hug ligger omkring 60-70 Hz.

Endvidere er det faktisk et spørgsmål om målemetoden. Hvis ikke der står tolerance bagved, f.eks. 34 dB ved -3 dB, så siger det faktisk intet om hvor dybt højttaleren går - hvis det er ved -20 dB kan det jo være ligegyldigt ift. -3 dB. B&W plejer at arbejde med -6 dB vist nok, Heco kender jeg ikke. Det er også lidt et spørgsmål om hvor hurtigt der rulles af nedefter.

Kotuzov skrev:
Jeg har meget lidt praktisk erfaring og vil derfor også gerne have bud på, hvad der er eksempelvis lyder bedst: gode væghøjttalere + sub vs. et par solide gulvhøjttalere.

Til klassisk musik mener jeg slet ikke du skal binde an med satellitter og subwoofer - det vil som regel give problemer i overgangen mellem disse, medmindre du finder en konstruktion der deler præcist imellem dem og med en subwoofer pr. side. En sådan kombination vil passe bedre til almindelig pop/rock eller til dem med kun lidt plads.

Når man så har gulvhøjttalere der rækker pænt ned kan det godt lønne sig med en subwoofer til de allernederste oktaver, men satellitter vil som regel skulle dele noget højere.

Kotuzov skrev:
Er der nogen om det, når man hører en forstærker omtalt som "en rigtig rock-forstærker" og den slags; eller er det hele et spørgsmål om smag og behag?

Ja, der kan være noget om det. En forstærker der er god til rock kan også sagtens være god til klassisk, men så bliver det som regel dyrt. Til rock er der brug for lidt mere "bid", mens klassisk er mere til de blide toner, som du også selv er inde på.

Anbefalinger har jeg desværre ingen af - jeg har ikke hørt særlig mange fabrikater under velkendte forhold, og det er i høj grad faktisk en smagssag hvad man synes om.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes