Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 11:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Godt køb? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
monkeyman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Går og overvejer at skifte mit tv ud med en projektor.. men har næsten ingen forstand på hvilke krav man skal stille til det.. Havde håbet på en af jer kloge hoveder vil være interesseret i at forklare mig om kontrast/lys osv. er ok eller noget jeg skal holde mig langt væk fra :)

På forhånd tak

http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?productid=5238

Til top Vis monkeyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af monkeyman

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej Monkeyman - velkommen til!

Allerførst skal du være opmærksom på at en projektor kun for de allerfærreste fungerer som en erstatning for et "rigtigt" TV, mere som et supplement. For det første har så godt som ingen projektorer indbygget TV-tuner, dvs. du skal have en extern tuner, evt. en DVD optager sluttet til, og så skifte kanaler på den. Det giver også nogen begrænsninger i forhold til tekst-tv, det vil jo så afhænge af hvilket udstyr du slutter til.

Dernæst, så stiller en projektor nogle krav til indretningen som et TV ikke gør. Uanset hvad en sælger i en forretning måtte prøve at bilde dig ind, så er en projektor IKKE velegnet til at se film på i dagslys, ligegyldigt hvor lyskraftig den er. Tænk på at det (hvide!) lærred skal vise sort - og billedet BLIVER altså ikke mørkere end lærredet er i sig selv når projektoren ikke er tændt. 

Total mørklægning, eller primært brug efter solnedgang er nøgleordene.

Når DET så er på plads, så er den projektor du linker til slet ikke beregnet til filmbrug - det er en dataprojektor. Det resulterer i et par kedelige egenskaber som du skal passe på:

1. Dens opløsning er et 4:3 format, ikke 16:9. Du bør kigge efter projektorer med en opløsning på 1280x720 pixels (eller 1920x1080 hvis penge ikke er et issue )

2. De fleste projektorer til data/præsentationsbrug larmer temmelig meget. Jeg ved ikke med denne model, men den er 4 år gammel, så den er formentlig ikke helt støjsvag. Du skal kigge efter projektorer der ligger under 26-27 dB.

3. Dataprojektorer er temmelig lyskraftige - ofte på bekostning af kontrasten. Dette skyldes netop behovet for at kunne bruge den i dagslys ved møder o.lign., men gør den ret uegnet til seriøs filmbrug, medmindre du skal have et RIGTIG stort billede (over 2,5-3 meter bredt). Powerpoint præsentationer er ofte noget med lyse, klare farver, og behovet for at kunne skelne detaljer i mørke dele af billedet er derfor ikke en prioritet. Tro mig - det er det når du vil se film. Du bør se efter projektorer omkring 1000-1200 ansi Lumen, og kontrasten skal pænt over 1000:1, mange nyere projektorer ligger over 5000:1.

Herudover findes der forskellige teknologier til at frembringe billedet, primært LCD og DLP. Der er fordele og ulemper ved begge og det er lidt med personlige præferencer hvilken type folk foretrækker.

Generelt kan jeg derudover kun råde dig til at tage ud og kigge på nogen modeller og se hvad du selv synes. 10.000 kr eller mere er mange penge at smide på bordet alene baseret på andres råd..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

monkeyman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for den lange og GODE besvarelse...

Jeg kunne jo passende kalde dig for "oraklet" .. Ej spøg til side, det var yderst fyldestgørende forklaring på hvorfor jeg lige netop ikke skulle købe den..

Mange tak for den hurtige besvarelse

Til top Vis monkeyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af monkeyman

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Et godt sted at få forstand er http://www.projectorcentral.com

Her kan du søge på specifikke modeller, og blandt andet se hvor gamle de er (projektorer udvikler sig i samme tempo som computere og fladskærme - næste års model kan det dobbelte til den halve pris ), og også finde mange anmeldelser og artikler som kan være en stor hjælp.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jep - der er meget info, og når du har fundet den projektor du gerne vil have, så kan du søge på www.pricerunner.de, og finde den til en god pris.

Jeg fik i sin tid min projektor for 1000€, hvor den herhjemme kostede over 10.000,- så der er mange penge at spare.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes