Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sqeezebox. Det perfekte valg. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2007 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Hej H4L
Jeg manglede en CD-afspiller og begyndte at søge På diverse forum for at finde den perfekte balance mellem pris og kvalitet. Jeg er lidt grøn mht. de utallige fagtermer der findes indenfor hifi området, men tror efterhånden jeg har lært the basics. Jeg kan dog bruge lange tekniske udredninger til nada, oversæt venligts til nybegynder hifi dansk i stedet for hifi-russisk.
Det har været en sær proces at finde den perfekte afspiller. Jeg påtænker at bruge den digitale eller optiske udgang (er der forskel???), så afspillerens DAC er ligegyldig for mig. I en tråd er der en lille kult der sværger til 20 år gamle Sony es7xx modeller, som jeg indtil nu vil have passeret på gaden i den tro at det var storskrald. Andre tråde sværger til dyre CD-afspillere som slet ikke spiller godt sammen med et SU baseret budget. alt over femtusinde har pt for stor økonomisk mislyd. Sagt med andre vil glæden for mine ører ikke være så stor som smerten i min pengepung.
Nysgerrige digitalpionerer roser transporter og den mere privenlige lillebror, Squeezebox3 i begejstrede vendinger. Sidstnævnte har fanget min interesse, men interessen har også åbnet op for nye spørgsmål.
  1. Hvad er det for noget med den strømforsyning? Er det virkeligt rigtigt at det kan betale sig at investere i en ny strømforsyning, fordi medfølgende er for dårlig eller er det bare ren Voodoo skabt af overentusiastiske DIY folk med for meget fritid?  Hvis der rent  faktisk er noget om snakken er Slimdevices så begyndt at lave bedre strømforsyninger til derees i øvrigt geniale produkt?
  2. Planen er at anskaffe en NAS netværksHD der kan køre slimserver. Jeg vil undgå at min gamle prustende PC, til utilfredshed for alle, sluger kontanterne ud af stikkontakten (hvis du vil skrive noget om watt forbrug og andet ligegyldigt bla bla, så lad være! tak). Jeg vil derfor gerne vide om der er nogen der har erfaring med gode og gerne billige NAS netværksHD. 500 GB drev plads er fint for mig i øjebliikket. Når tiden hvor jeg har brug for mere plads kommer, så er der forhåbentligt flere klejner i kassen at gøre godt med
  3. Findes der andre løsninger? Her tænker jeg primært på løsninger der inkluderer streaming af film.
Hvis der ellers er nogle der har interessante og relevante erfaringer med Squeezebox så fortælendelig og udvid min viden.
..og tusinde tak for det da
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 August 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Der findes en hel del medie-afspillere, som kan streame video i diverse formater fra fx en NAS, men du får nok svært ved at finde en, der matcher SB3 rent lydkvalitetsmæssigt.
Men medie-streamere er en hel videnskab for sig. Hvis du er interesseret så start med at læse her:
http://www.mpcclub.com/

Der findes allerede en del tråde herinde vedr. hvilke NAS, der er anbefalelsesværdi til SlimServer, så søg efter dem - eller endnu bedre: besøg forummet her: http://forums.slimdevices.com/.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 August 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg anvende Squeezebox og bruger ikke den analoge udgang, kun den optiske udgang.

Men jeg sender signalet til et digitalt lydkort, og i pc'en bliver der lavet korrektion og delefiltre.

Dvs jeg er ikke generet af eventuel jitter fra SB'en, og jeg er yderst tilfreds med den.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 07 August 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg anvende Squeezebox og bruger ikke den analoge udgang, kun den optiske udgang.

Men jeg sender signalet til et digitalt lydkort, og i pc'en bliver der lavet korrektion og delefiltre.

Dvs jeg er ikke generet af eventuel jitter fra SB'en, og jeg er yderst tilfreds med den.

Jeg forstår ikke helt beskrivelsen af dit setup! Skal det forstås på den måde at du du har dine musikfiler liggende på din pc, som så sendes (med eller uden ledning) til SB3, for derefter at blive sendt tilbage til din pc og dig.lydkort via optisk udgang og afspilning fra pc'en?

/Nicoleif 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 07 August 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har en pc der styrer Slimserver, og en anden - med Linux - der laver delefilter/højttalerkorrektion.

Fra korrektionspc'en bliver det sendt optisk via ADAT til en Alexis AI4, som deler det op i tre stereosignaler (AES/EBU), der går til hver sin digitale forstærker (bas, mellemtone, diskant).

Venlig hilsen

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 07 August 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg har en pc der styrer Slimserver, og en anden - med Linux - der laver delefilter/højttalerkorrektion.

Fra korrektionspc'en bliver det sendt optisk via ADAT til en Alexis AI4, som deler det op i tre stereosignaler (AES/EBU), der går til hver sin digitale forstærker (bas, mellemtone, diskant).

Venlig hilsen

OK tak for info!

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes