Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 16:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Musik som afspejler film-performance (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ud og lyttte til nogle højttalere, og ville høre hvilken musik I ville anbefale at lytte til, hvis jeg skal have det bedste indtryk af højttalernes film-performance. Dvs. musik som viser deres evne til at gengive dialog og bare vise hvor dynamiske de kan være.

Butikken kan desværre ikke lave en demonstration med et hjemmebio-setup.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Sendt: 03 August 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Det mest oplagte ville være at rippe noget af filmlyden til WAV og så brænde det på en cd.

Ellers synes jeg generelt filmlyd er noget ukritisk omkring højttalerne i forhold til musik. Dvs. kan højttalerne spille musik dynamisk og realistisk på en måde, som du kan lide, skal de nok også gøre det på film. Bare husk at bruge musik, der lader højttaleren vise det. Det nytter ikke at teste, om den er netop dynamisk, hvis du spiller en voldsomt komprimeret moderne cd.

Som en sidste ting, kunne du tage en dvd-afspiller (det ser ikke ud til du har en dog?) med i butikken, og så bare spille film uden billede. Mange dvd-afspiller kan sagtens navigeres i gang og hen til et godt kapitel uden skærm.
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 August 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Noget at det musik, der er udgivet som DTS på CD.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 03 August 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Stengaard skrev:
Det mest oplagte ville være at rippe noget af filmlyden til WAV og så brænde det på en cd.

Ellers synes jeg generelt filmlyd er noget ukritisk omkring højttalerne i forhold til musik. Dvs. kan højttalerne spille musik dynamisk og realistisk på en måde, som du kan lide, skal de nok også gøre det på film. Bare husk at bruge musik, der lader højttaleren vise det. Det nytter ikke at teste, om den er netop dynamisk, hvis du spiller en voldsomt komprimeret moderne cd.

Som en sidste ting, kunne du tage en dvd-afspiller (det ser ikke ud til du har en dog?) med i butikken, og så bare spille film uden billede. Mange dvd-afspiller kan sagtens navigeres i gang og hen til et godt kapitel uden skærm.

Hvilket musik ville du sige lader højttaleren vise det? Og nej, bruger HTPC så har ingen mulighed for dvd desværre. Og da det er noget pro-udstyr jeg skal ud og lytte til, tror jeg ikke mulighederne for tilslutningen af diverse DTS/surround udstyr er så stor.

Men det jeg har tænkt mig er, at tage noget "stille" musik med for at høre gengivelsen af stemmer og derefter noget rock eller lignende for at kunne se hvor tydelig stemmerne er, når der kører en masse andet udover stemmen. Hvis det lyder ordentligt til musik, gør det forhåbentligt også til film :)

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 03 August 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Det bliver meget svært at bedømme lyd på denne måde, da du ønsker at høre over et stereo opsætning, men du skal bruge et 5.1 opsætning til
surrund, derved skal fortærken trække 5 højtaler og ikke kun 2 højtaler, derved falder strøm forbruget, da er pludslig skal levers størm til 5
højtaler, det kan høres, vedr. stemme skal du vel også bruge en center højtaler, derved bliver stemme del over tre højtaler.

Så komme set ikke tæt på noget, der bare lyd på samme måde.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 03 August 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Det bliver meget svært at bedømme lyd på denne måde, da du ønsker at høre over et stereo opsætning, men du skal bruge et 5.1 opsætning til
surrund, derved skal fortærken trække 5 højtaler og ikke kun 2 højtaler, derved falder strøm forbruget, da er pludslig skal levers størm til 5
højtaler, det kan høres, vedr. stemme skal du vel også bruge en center højtaler, derved bliver stemme del over tre højtaler.

Så komme set ikke tæt på noget, der bare lyd på samme måde.

Ved godt, at det ikke er optimalt at lytte på den måde, men det er min eneste mulighed. Når jeg har fundet nogle højttalere jeg kan lide lyden på, må jeg prøve at få arrangeret at låne dem med hjem over en weekend og lytte rigtigt.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med centerhøjttaleren...? Da jeg skal have tre ens højttalere i fronten, vil det være den samme højttaler som skal gengive stemmer som dem jeg lytter på i stereo.

Da jeg har tænkt mig, at købe seperate effekttrin bliver strømforbruget forhåbentligt ikke noget problem. 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 04 August 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ok, hvis de bruge 3 ens højtaler i front (og de samme højtaler i bag er selfølig best), hver med sin ejen effekt forærker, så bare for at effekt
forsærker er med
riglig krafter (man kan næste ikke få dem store nok), så er er ingen problem.

Hvis det er gulv højter, så skulle de kunne stå for meget, kraftig lyd, du drømer ikke hvor meget smæk der er på de ny lyd formater som DTS-HD
og Dolby Dogital plus.

Så mit råd, er at finde nogle højtaler der kan tage et meget højt lyd tryk (som også kan spille musik), med nogle store størm stærke effekttrin
bag.

Hvilken højtale, er du nu ved at kikke på.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 05 August 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ok, hvis de bruge 3 ens højtaler i front (og de samme højtaler i bag er selfølig best), hver med sin ejen effekt forærker, så bare for at effekt
forsærker er med
riglig krafter (man kan næste ikke få dem store nok), så er er ingen problem.

Hvis det er gulv højter, så skulle de kunne stå for meget, kraftig lyd, du drømer ikke hvor meget smæk der er på de ny lyd formater som DTS-HD
og Dolby Dogital plus.

Så mit råd, er at finde nogle højtaler der kan tage et meget højt lyd tryk (som også kan spille musik), med nogle store størm stærke effekttrin
bag.

Hvilken højtale, er du nu ved at kikke på.

Nu var forumspørgsmålet, hvilket musik som ville vise højttalernes evne til film-lyd :) Men ja, strømstærke forstærkere er altid et plus.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 05 August 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Det var at påpege, de problem du kunne komme i vedr. dit forumspørsmålet

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Min anbefaling er at tage Peter Gabriels "UP" album med på CD, eller Live DVD'en "Growing UP Live".

Begge er utroligt godt indspillet og indeholder både helt stille passager hvor stemmen står næsten alene, samt mange fine detaljer.
Og så er der som altid på hans indspilninger masser af stram og kraftig bas, og flere lag med mange detaljer.

Det skulle fungere godt til den slags test du søger, vil jeg tro
Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 August 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Du skal da bare tage det musik med du godt kan lide, og så se om dynamikken og lyden er dig!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes