Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Udvidelse til surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Sendt: 04 August 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har for nyligt købt et sæt Monitor Audio GS 20 og en Atoll IN200, da jeg først og fremmeste et godt stereo set-up - og det har jeg fået synes jeg. Det har dog også hele tiden været i mine tanker, at jeg på et eller andet tidspunkt villle udvide til surround, hvorfor jeg også var glad ved IN200 har en by-pass funktion, så den kan bruges som rent effekt. Højttalerne vil jeg formentlig holde i Monitor Audio GS serien.

Mit spørgsmål går mere på forstærker delen - hvordan udvide jeg bedst. Jeg har selv umiddelbart disse to alternativer i tankerne:

1)
Atoll AV 100 - 3 kanals effektforstærkere, der kan trække baghøjttalerne og centeren.
Atoll PR 600 - 5.1 Forforstærker

2) 
Onkyo SR875. Det der tiltaler mig lidt her, er nok dens opskalering, som jeg har en ide om kunne være rigtigt godt for mine DVD'er og måske også alm. TV fra Selectoren? Derfor vil jeg da egentlig høre, hvad i tror på lyddelen - er Atoll kombinationen markant bedre?

Hvad synes i, og har i måske endnu bedre forslag. Prislejet er omkring dette, dvs. 10-15k Dog skal det siges, at jeg ikke lige køber det inden for de næste uger, så hvis i mener der er noget endnu stærkere på vej, så har jeg tid.  

Mvh

LPN

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 August 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart uden at fortrække en mine sige at du får den fedeste receiver i en Onkyo TX-SR 875

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Nu tror jeg godt jeg har set, at du er ret varm fortaler for den

Men du mener også den vil fungere godt sammen med min IN200, der vil blive anvendt som effekt til fronterne?

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 04 August 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil stadig anbefale 875, hvis du laver 5.1 lyd så kan du bi-wire forstærkeren og du får nok mere effekt end fra din Atoll.

Hvis du vil beholde din Atoll, så slut den til forstærkeren, og brug den som effekt forstærker til fronten, og brug resten af Onkyo´n til at trække center og baghøjtalere.

Du får nogle ret fede opskallerings muligheder i den Onkyo med den indbyggede Reon chips. Samt målemicrofon til lyd kalibrering.

Det er godt nok nogle flotte front højtalere du har købt, lyder de ikke bare rigtigt godt?

hviket kabel bruger du til dem?

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er stort set 100 % sikker på, at jeg vil beholde min Atoll, da jeg føler mig overbevist om, at det er langt stærkere til stereo set-up'et.

Mhs. til mine højttalere - ja så synes jeg jo de lyder fantastisk, men jeg kom fra et noget simpelt all in one philips surround set, godt nok et af de bedre, men alligevel ville nok det meste der var mere dedikeret til steroe have lydt noget bedre. Jeg bruger Supra PLY 3.4S med bananstik.

Men tak for input - jeg vil gå at overveje det lidt. Glæder mig faktisk rigtig meget til at høre erfaringer med den reon-chip på en selector.

LPN

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 04 August 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Vi må prøve at lave en test en dag, når jeg får en hjem.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 August 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Uden at have hørt Onkyo 875 vil jeg også umiddelbart sige, at din Atoll burde være klart bedre på stereolyd end surroundreceiveren.

Jeg har en tidligere udgave af GS20 og selvom der er tale om ganske fine surroundmonstre med jeg ved ikke hvor mange watt, er lydkvaliteten ved
en kvalitetsstereoforstærker bare langt bedre. Det er der ikke noget sært ved, da vi snakker ca. 12.000 kr for forstærkning af to kanaler.

Anyway, dit valg handler vel også lidt om, hvad der sker på billedsiden, samt om du gerne vil have mulighed for at bruge lyd via HDMI, fx fra en
Bluray- eller HD-DVD-afspiller. Jeg vil ikke sige, at det er besværet værd med en så dyr receiver bare for at opskalere dvd-skiver (afhængigt af
dvd-afspiller og skærm selvfølgelig), men ved at vælge surround fra Atoll er du bundet til at skulle bruge analoge udgange til lyden fra de nye HD-
formater, hvilket der fx ikke er på de billigste HD-DVD-afspillere eller på en PS3
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 04 August 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Men brug din Atoll til fronterne, og slut den på udgangen på Onkyo´n der er mulighed for at koble effektforstærkere på.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Men er pointen med by-pass-funktionen ikke, at når han spiller i stereo skal lyden slet ikke igennem surroundreceiveren?

Hvis man bruger preouts fra surroundreceiveren kommer lyden igennem receiverens forforstærkerdel, som med garanti er ringere end Atoll'en,
ergo vil det være at foretrække hvis by-pass-funktionen giver mulighed for at undgå det.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv forstået det sådan, at når jeg hører stereo, så gør jeg bare som i dag. Dvs. min squeeze-box vil være sat direkte til Atoll'en.

Når jeg så vil bruge surround'en - dvs. ved film og formentlig TV-kiggeri, så slår jeg by pass til, hvor atoll, så kun anvendes som effekt på fronterne ved, at man har sat fronternes pre-out på onkyo til Atoll by pass indgangen. En ting jeg måske er lidt nervøs for er om det er nemt at justere lyden i sådan et set-up?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder rigtigt. Måske lidt kryptisk måde jeg fik det formuleret på.

Lydniveauet burde ikke være et stort problem, da volumenkontrollen i receiveren kontrollerer alle kanaler, men man kan selvfølgelig forestille sig,
at forskellige effektforstærkere har forskelligt gain.

Det er vel så nogle niveauer man skal sætte op i receiverens højttaleropsætning, evt med automatisk kalibrering

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Ja mht. Surround er det meget nemt, da der er målemicrofon med, som automatisk kalibrerer dit grej. Jeg er 99% sikker på at du kan køre pure audio igennem den, det kan jeg på min 805, og jeg er sikker på den også looper igennem pre-out til din atol, så du kan sætte det hele til Onkyo´n

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

@CSN1903 - jeg er ikke sikker på jeg forstår helt hvad du mener. Er der et alternativt til den måde, som jeg beskrev? Altså hvis ikke der er en forringelse af lyden ville det jo være nemmest, hvis Atoll altid var sat til med by-pass, så jeg styrede volume med Onkyo'en.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er 99,99% sikker. Jeg har den mulighed når jeg vil høre stereo eller andet at jeg køre pure audio, så slukker display mm. og alle lydforbedrings kredsløb bliver slukket, ligesom på en intergreret forstærker hvor du kobler tone kontrollerne fra. og jeg kan ikke se at funktionen ikke vil gælde pre-out for hvis du kan tilslutte effektforstærkere til, så skulle det være underligt at de så ikke ville kunne spille i stereo.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er til gengæld 99,99% sikker på, at det vil medføre en forringelse af stereolyden. Det skal sikkert nok være
en god ide at køre denne 'pure' funktion, som de fleste receivere har, hvis man kun har en receiver at gøre godt
med. Men du bruger jo så stadig forforstærkeren i en surroundreceiver til at høre stereomusik igennem og det skal
altså være en surroundreceiver til en langt højere pris, hvis den skal kunne matche forforstærkerdelen i en IN200,
vil mit gæt være.

Altså ville jeg klart foreslå kun at bruge by-pass til surroundlyd, men det er selvfølgelig ret let at sammenligne om
det gør en forskel.

Mine Monitor Audio GR20 lyder mærkbart ringere hvis de kører igennem min surroundrecievers (Yamaha RXV-1500) preouts
og hvor mine Arcam-forstærkere kun fungerer som effekter, end hvis de spiller i stereo direkte på Arcam-forstærkersættet.

Den forskel, som en 'pure audio'-funktion gør, er langt mindre i mine ører. Det betragter jeg mere som een af de millioner af
gimmicks som alle nyere receivere har i hobetal, men som for de flestes vedkommende er aldeles ligegyldige for lyden.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Jeg er til gengæld 99,99% sikker på, at det vil medføre en forringelse af stereolyden. Det skal sikkert nok være
en god ide at køre denne 'pure' funktion, som de fleste receivere har, hvis man kun har en receiver at gøre godt
med. Men du bruger jo så stadig forforstærkeren i en surroundreceiver til at høre stereomusik igennem og det skal
altså være en surroundreceiver til en langt højere pris, hvis den skal kunne matche forforstærkerdelen i en IN200,
vil mit gæt være.

Altså ville jeg klart foreslå kun at bruge by-pass til surroundlyd, men det er selvfølgelig ret let at sammenligne om
det gør en forskel.

Mine Monitor Audio GR20 lyder mærkbart ringere hvis de kører igennem min surroundrecievers (Yamaha RXV-1500) preouts
og hvor mine Arcam-forstærkere kun fungerer som effekter, end hvis de spiller i stereo direkte på Arcam-forstærkersættet.

Den forskel, som en 'pure audio'-funktion gør, er langt mindre i mine ører. Det betragter jeg mere som een af de millioner af
gimmicks som alle nyere receivere har i hobetal, men som for de flestes vedkommende er aldeles ligegyldige for lyden.

Fair nok, men Onkyo 875 er et par skridt fra Yamaha 1500.

Vi må jo finde en dag og få det testet når jeg får en hjem.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Det er muligt Onkyo 875 er bedre, men eftersom stort set alt hvad der skrives handler om de digitale dele -
såvel billede som lyd - så er det ret svært derfra at slutte til, at de analoge dele er væsentlig bedre end i
receivere for 3-4 år siden.

Og hvis der er noget at hente ved at sætte effektforstærkere på, hvorfor skulle der så ikke også være det
på forforstærker-leddet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes