Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HD..Fladskærm vs biograf vs PC-skærm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 August 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Har lige nogle sørgsmål ang. HD.

Min fladskærm er HD ready og har set Blu-ray på den.. rigtig lækker kvalitet. Men hvad med min PC skærm, burde den ikke kunne vise HD ? den kører trods alt en opløsning på 1280*1024..

Og hvad med biografer med digital visning som Imperial. Viser de i HD kvalitet eller kører de et andet system som ikke kan sammenlignes med det vi har herhjemme ?

Til top Vis timur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af timur

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

se ovenstående og nedenstående link:

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

god læsning.

Hurra for google

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

timur skrev:

Min fladskærm er HD ready og har set Blu-ray på den.. rigtig lækker kvalitet. Men hvad med min PC skærm, burde den ikke kunne vise HD ? den kører trods alt en opløsning på 1280*1024..

Det afhænger af hvordan du definerer "at vise HD". Dét du har set på dit fladskærms-tv er langt fra hvad Blu-Ray er i stand til at levere under de rigtige forhold, hverken på dit tv eller på din PC-monitor vil du se den fulde kvalitet af indspilningerne. Én ting er opløsning,  en anden er at der formentligt ikke er nogen af dem der gengiver farverne korrekt.

Hvis du vil komme i nærheden af at opleve dén kvalitet Blu-Ray indeholder, så kommer du ikke uden om en projektor. På et hvilket som helst fladskærms-tv på markedet, vil det være tv'et der sætter grænsen for billedkvaliteten, og ikke kilden (når du viser Blu-Ray).

Når det er sagt, så vil du afgjort på de to skærme kunne se forskel på DVD og Blu-Ray.

timur skrev:

Og hvad med biografer med digital visning som Imperial. Viser de i HD kvalitet eller kører de et andet system som ikke kan sammenlignes med det vi har herhjemme ?

Det er et andet system, D-cinema. Det er et relativt løst format, men det grundlæggende er: Typisk 2k opløsning, dvs. 2048x1080, hvilket svarer meget godt til 1080P. 4k og højere opløsninger er på vej, men det bruges mig bekendt ikke herhjemme. Uden at jeg skal være 112% sikker, så er jeg rimeligt overbevist om at Imperial bruger 2K - hvilket jo siger en hel del om hvor høj en opløsning 1080P egentlig er. Derudover har D-cinema et større farverum end HDTV, og kan derfor vise dybere farvetoner. Dette skyldes at systemet er udviklet specifikt til DLP, hvor HDTV i princippet holdes tilbage af at skulle være bagud-kompatibelt med billedrør.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes