Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 15:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: High-End-OTL-Hovedtelefon-Amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja nu vil jeg prøve at lave en Hovedtelefon-amp, har ellers kun lavet rør-effektforstærkere samt rør-forforstærkere. Jeg har været i gang med at lave et diagram, som det ses bliver det med rør, da jeg er vild med den måde de gengiver på. Jeg vil forsøge at lave den færdig hurtigt, da den skal samlignes med en Rudistor hovedtelefon-amp, til en hulens masse penge.

PS. En kanal er vist

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Head-amp??   Normalt er det betengelsen for en MC-forforstærker, altså til MC pickupper. Dit diagram er dog nok snarere en OTL til hovedtelefoner.

Ser fornuftigt ud, men jeg ville foretrækken en long-tail fasesplitter direkte i indgangen. Smag og behag ..... for den du har tegnet virker også, men du har forskellige udgangsimpedans fra de 2 fasehalvdele fra det 2. rør.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 August 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Head-amp??   Normalt er det betengelsen for en MC-forforstærker, altså til MC pickupper. Dit diagram er dog nok snarere en OTL til hovedtelefoner.

Ser fornuftigt ud, men jeg ville foretrækken en long-tail fasesplitter direkte i indgangen. Smag og behag ..... for den du har tegnet virker også, men du har forskellige udgangsimpedans fra de 2 fasehalvdele fra det 2. rør.

Hej Jan

Der har du helt ret, jeg har været mange timer på arbejde idag, derfor en smutter, bliver rettet

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Angående min anvendte fase-vender kaldet "Cathodyne" så har jeg anvendt den mange gange, selvom jeg godt er klar over de to forskellige udgangs-impedanser, dog har det aldrig voldt problemer.

Jeg kender også Long-tail eller long-tail pair som den også benævnes, den største fordel er at den i sig selv har forstærkning, Plus at den virker som et differential ingangstrin.

Men jeg kan nu godt li Cathodyne-fasevenderen, men som du selv skriver, smag og behag...............

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 August 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Her ses spændnings-sving fra Cathodyne-fasevenderen, ganske pæn simulering. Det er med vilje jeg har gjort diagrammet utydeligt, da jeg ikke lige, her og nu vil dele det med andre.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 August 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Her ses en sinus-kurve i 32 ohm, bemærk symmetrien i begge halvperioder, dette opnåes ved den måde udgangs-rørene er koblet på, nemlig single-ended push-pull, samt den måde drivertrinnet er koblet til udgangs-rørene på, dette bevirker at jeg får den lavest mulige udgangs-impedans, hvilket er vigtigt når forstærkeren skal arbejde fra 32-250 ohm.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 August 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen

Her to screen-shot af en katodekoblet-udgang, samt en anode-koblet, som det ses så går det galt ved 32 ohm's belastning, ved begge benyttede metoder, dog mest på den anode-koblede som ses på øverste-billed. begyndende forvrængning i den posetive-halvperiode.

Så ikke alene er den metode jeg benytter fornuftig.......det er den bedste, når det skal holdes på et rimeligt plan.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 08 August 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej Torben

Det bliver spændende om "RudiStor" er en gang "skæg og blå briller", men det tror jeg nu ikke (du har jo selv hørt hvad den kan). Det der bliver mest spændende er, hvor tæt på du kommer på Rudis forstærker med din kommende hjemme-konstruktion. Måske lyder den helt anderledes ? Een ting er sikker. Jeg glæder mig til afprøvningsfasen.

Du skriver noget med 32-250 ohm. Jeg har jo "bøffer" fra 32-300 ohm, men måske er din forstærker ligeglad med de sidste 50 ohm ? Det vil tiden vise. Vi høres ved

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 August 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Endelig en som prøver at lave en hovedtelefon forstærker!

Glæder mig helt vildt til at se et billede.

Frigiver/sælger du diagrammerne på et senere tidspunkt?
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Hej Torben

Det bliver spændende om "RudiSort" er en gang "skæg og blå briller", men det tror jeg nu ikke (du har jo selv hørt hvad den kan). Det der bliver mest spændende er, hvor tæt på du kommer på Rudis forstærker med din kommende hjemme-konstruktion. Måske lyder den helt anderledes ? Een ting er sikker. Jeg glæder mig til afprøvningsfasen.

Du skriver noget med 32-250 ohm. Jeg har jo "bøffer" fra 32-300 ohm, men måske er din forstærker ligeglad med de sidste 50 ohm ? Det vil tiden vise. Vi høres ved

Hej Karl-Erik

Du har ret RudiSor'en bliver svær at slå, endog meget svær, men det gav mig blod på tanden, da jeg havde været ude at høre dit vilde setup, uha hvor lød det godt. Jeg ser frem til at lytte på dine ny indkøbte AKG 701 høre-bøffer, som du skrev under dit indlæg, så slår de dine Grado'er.

De sidste 50 ohm har ingen betydning.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Endelig en som prøver at lave en hovedtelefon forstærker!

Glæder mig helt vildt til at se et billede.

Frigiver/sælger du diagrammerne på et senere tidspunkt?

Hej gichael

Jeg har ingen planer om at tage penge for diagrammet, da det er nemt at lave et diagram, dog er det ikke sikkert at den lyder godt. Men skulle den komme til at lyde fremragende, så vil jeg nok lave nogle stykker for at sælge dem, til en rimelig pris, men først skal jeg lige finde udaf hvor mange penge jeg skal give for alle stumperne, lidt skal jeg tjene på mit køkkenbords-arbejde,.

Mvh Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Her er et par billeder af hvordan den kan komme til at se ud, har ikke besluttet det helt endnu, men det bliver på det viste kabinet

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud. Jeg læste en artikel på onheadphones.com om en rør-forstærker guru i Slovenien, der hedder Bojan Hajdinjak:

http://www.onheadphones.com/columnists/matej-isak/chat-with- slovenian-tube-guru-bojan-hajdinjak.html

Jeg ved han har en Dansk distributør: www.kibri.dk og måske du kan bruge hans viden i dit projekt?

http://www.hajdinjaklabs.com/web/index.php

Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 August 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Ser spændende ud. Jeg læste en artikel på onheadphones.com om en rør-forstærker guru i Slovenien, der hedder Bojan Hajdinjak:

http://www.onheadphones.com/columnists/matej-isak/chat-with- slovenian-tube-guru-bojan-hajdinjak.html

Jeg ved han har en Dansk distributør: www.kibri.dk og måske du kan bruge hans viden i dit projekt?

http://www.hajdinjaklabs.com/web/index.php

Takker for linket, men jeg plejer ikke at bruge andres ideer, da jeg altid har lavet mit eget.

Mvh

Torben

PS. Har lige købt et par brugte AKG 701, som skal bruges til at finpudse lyden med. 

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

PS. Har lige købt et par brugte AKG 701, som skal bruges til at finpudse lyden med. 

Jamen hov ????? Det må jeg nok sige hahaha. Det må jeg høre mere om ved given lejlighed

.....og så slipper du vel for det møgsommelige og kedelige arbejde at "tilspille" dem

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 August 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Solvin skrev:

Jamen hov ????? Det må jeg nok sige hahaha. Det må jeg høre mere om ved given lejlighed

.....og så slipper du vel for det møgsommelige og kedelige arbejde at "tilspille" dem

Jamen hov????? det siger jeg også kiggede forbi KBS, og der stod de øverst oppe, havde ikke tænkt på hovedtelefoner, men jeg følte mig draget af dem, så jeg hoppede sgu på vognen.

Hmmmm det har sgu været dyrt at være ude at lytte på dit setup har indtil nu spenderet lidt over 3500kr. alt i alt nå hvad pokker det går nok. Jeg har været igang med at lave huller til rørene.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 August 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg modtaget mine AKG 701 i dag, fordælen de spiller godt, så nu må jeg sætte turbo på mit project.

Mvh

Torben

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej

Jeg har modtaget mine AKG 701 i dag, for dælen de spiller godt, så nu må jeg sætte turbo på mit project.

Mvh

Torben

Jeg vil gætte på at dine AKG'ere er blevet afprøvet på en hovedtelefon-forstærker af engelsk herkomst, og baseret på transistorer. Det blir spændende om den kommende rør-fætter sparker liv i bøfferne. Det skulle jo gerne blive bedre, men det glæder vi os til at høre meget mere om

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 August 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej Kalle_dk

Nej, AKG´erne spillede på en rørbaseret Yamamoto HA-02 af Japansk herkomst . Det er nemlig mig, han købte dem af.

Det er fremragende hovedtelefoner, men desværre kunne jeg ikke forlige mig med AKG-klangen, hvis der er noget der hedder det. Smag og behag varierer jo.

Så nu kunne jeg godt tænke mig at prøve en Grado GS 1000, for at se om den ligger nærmere på min lydpræference.

http://www.6moons.com/audioreviews/yamamoto4/ha02.html

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:

Hej Kalle_dk

Nej, AKG´erne spillede på en rørbaseret Yamamoto HA-02 af Japansk herkomst . Det er nemlig mig, han købte dem af.

Det er fremragende hovedtelefoner, men desværre kunne jeg ikke forlige mig med AKG-klangen, hvis der er noget der hedder det. Smag og behag varierer jo.

Så nu kunne jeg godt tænke mig at prøve en Grado GS 1000, for at se om den ligger nærmere på min lydpræference.

Hej Totoronto.

Jeg bor tæt på Solvin, og mener ikke han har en hovedtelefon-forstærker (endnu). Han er jo i fuld sving med at fremstille een. Han har lånt min Sugden Headmaster, og det var den jeg hentydede til

AKG K701 skal have et ordentligt spark for at yde optimalt (en forstærker med mange kræfter). Om du har haft muligheden for at give dem det, skal jeg ikke kunne sige, men måske er det generelt den lineære lyd du ikke bryder dig om ?! Soundstage finder du ikke meget bedre (Gradoerne er nu godt med, men alligevel).

Grado GS1000 spiller også godt. De er lidt mere "friske" i den øvre mellemtone, så man skal ikke sætte dem til analytisk udstyr (eller en dårlig CD-afspiller- og transistor-forstærker). Så kan de lyde for skarpe. Til gengæld er de ret nemme at trække, men du får nok lyttet på dem. De findes da i flere butikker, så mon ikke.

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes