Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udregning af duelund filter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Som overskriften; hvor finder man en formel hvormed man kan regne duelunds filter ud, på en letfattelig måde? Jeg har hhv. en 6 ohm disk og 2 stk. 8 ohms basmellemtone...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Steen ville impedanskorrigere enhederne helt og bruge et akustisk LR 12db filter.

Eventuelle sugekredse er en selvfølge.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg gik udfra, at det er en 2-vejs?

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja, 2 vejs, dvs at jeg derudover deler elektronisk til nogle 10" basser fra basmellemtonerne...

Jeg synes bare, at når man læser "at lave en højtaler helt færdig", så er det ikke en "ren" LR 12db, men måske læser jeg det bare ikke rigtigt...

mvh. Per.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det var nu et fint råd fra Mikael, med sugekredse, det har jeg også selv måtte sande er nødvendigt

Når han så anbefaler LR 2.ordens AKUSTISK, så er det nok for at gøre det lidt "nemt" for dig

Med risiko for at få på puklen, tror jeg at en "duelund" slope/afrulning er en art mellemting mellem LR og Bessel

Det er ikke sådan lige hverken at forklare, beregne, simulere eller udmåle - det kræver viden, erfaring og ikke mindst øvelse

http://www.geocities.com/kreskovs/CrossoverdocN.html

Et stykke nede på denne side er der link til en artikel af Duelund, den kan skræmme selv de bedste

http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 August 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Ja, 2 vejs, dvs at jeg derudover deler elektronisk til nogle 10" basser fra basmellemtonerne...

Jeg synes bare, at når man læser "at lave en højtaler helt færdig", så er det ikke en "ren" LR 12db, men måske læser jeg det bare ikke rigtigt...

mvh. Per.

Det er en 3 vejs uanset om du kalder det en sub eller ej og uanset om du deler passivt eller blandet passivt/aktivt, produktet er det samme

De nødvendig oplysninger finder du her www.steenduelund.dk men desværre er det hele ikke på dansk.

Der er targetkurver her til den filtertype du skal bruge til en 3 vejshttp://tkhifi.homepage.dk/due3vejs/duesynkronsimu3vejs.html men bemærk at komponentopstillingen er baseret på faste modstande, ikke ht enheder, så en del af stumperne (ca. halvdelen) er indeholdt i enhederne.  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det var nu et fint råd fra Mikael, med sugekredse, det har jeg også selv måtte sande er nødvendigt

Når han så anbefaler LR 2.ordens AKUSTISK, så er det nok for at gøre det lidt "nemt" for dig

Med risiko for at få på puklen, tror jeg at en "duelund" slope/afrulning er en art mellemting mellem LR og Bessel

Det er ikke sådan lige hverken at forklare, beregne, simulere eller udmåle - det kræver viden, erfaring og ikke mindst øvelse

http://www.geocities.com/kreskovs/CrossoverdocN.html

Et stykke nede på denne side er der link til en artikel af Duelund, den kan skræmme selv de bedste

http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm

Den 2 vejs er en LR mens 3 og 4 vejs er begge ægte "duelund"

Formelsættet kan også beregne de kendte typer men det det drejer sig om er de varianter der opfylder synkronitetskriteriet og samtidigt har afrulninger med et Q på 0.5 eller mindre.

Hvordan og hvorfor fremgår af Steens artikler

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

hej.

Tak for gode links. Det meste havde jeg nu i forvejen, håbede bare at der var noget (for mig) mere forståeligt. Jeg mener både at jeg kan regne, læse og har en smule indsigt i ht, men det er for langhåret for mig.

Ellers tak for hjælpen, jeg må bare hænge mig på LR 12 db (igen).

mvh. Per.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

hej.

Tak for gode links. Det meste havde jeg nu i forvejen, håbede bare at der var noget (for mig) mere forståeligt. Jeg mener både at jeg kan regne, læse og har en smule indsigt i ht, men det er for langhåret for mig.

Ellers tak for hjælpen, jeg må bare hænge mig på LR 12 db (igen).

mvh. Per.

Du har targetkurverne fra Torbens hjemmeside ligesom den lange af Steens artikler indeholder targetkurver i talform.

Centerfrekvensen kan du flytte efter behov, eks. fra 1000Hz til 800Hz, skæringsfrekvenserne følge med. Det du så gør er at plotte targetkurverne ind på dit målesystem hvorefter du filtrerer dine enheder, enhed for enhed, så den målte amplitude lægger sig oven i targetkurven. Snip snap snude, så mangler du bare at lægge niveauerne helt på plads

I de glade dage med Steens Kemtec målesystem gjorde vi det at targetkurverne blev kopieret over på overheadfilm så man altid kunne printe målte kurver ud og sammenlige.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes