| Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 18 August 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på udkig efter en målemikrofon, jeg kan bruge til at kalibrere min hjemmebiograf med. I hifiklubben har de en lyngdorf til 1499,- men det er lige i overkanten i forhold til resten af anlægget - på den anden side er computer mikrofonen nok i underkanten.
Hvad kan i anbefale. Pris ~500 Kr.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget lidt på Behringer ECM8000 til 595,-
Er det noget, der virker til hifi?
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 18 August 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lyder ikke godt men den er liniær, og det er vel der primære for en målemic.
Go for it.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet mikrofonen til 550,-
Hvis jeg køber dette kabel KLOTZ AU-MF0300 til 195,- bliver det i alt 745 Kr. Er det for meget for en målemikrofon i denne klasse?
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige hos Aage.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er hos Aage jeg har findet den til 550,-
Nu skal målemikrofonen kun bruges til en Yamaha YSP-800, så er det måske voldsomt at give 1495,- for den i klubben, men når forstærkeren en gang skal opgraderes er det jo rart at have.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej fjols
Jeg vil påstå at til denne mic er fin til frekvensgangsmålinger - uanset forstærkerens pris og/eller kvalitet. Sjovt - jeg købe også mit kabel ved Eskild. Kabler er dyre!
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier
Hmm. Det ligner sådan en lille sort dims, som sidder i mine gamle diskotekslys, der blinker til musikken :P
Det må gerne være lidt indkapslet, altså være i en slags kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det godt være at det er et dumt spørgsmål, men hvad bruges sådan en mikrofon til i et 5,1 setup  Skal man have en speciel forstærker for at bruge sådan en fætter eller kan det bruges på alle setup?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et Special menue punkt, som gør at surrund forsærker selv bl.a. indstille, afstand til alle højtaler og db for alle højtale, nogen man slev skal
indstille, hvis man ikke har en sådan mulighed er der en db måler man skal ud og købe, koste omkring 500,- kr.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 02 September 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste nye forstærkere i den lidt bedre klasse har alle aut. opsætning via målemikrofon, nogen gør det bedre end andre
__________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 03 September 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også købe det meget brugte Radio Shack SoundLevel Meter. Det er et analogt måleinstrument (kan også købes digitalt - men er dyrere og visse steder rapporteret som mindre nøjagtigt.) Det bruges af mange til at indstille alla kanaler til samme lydtryk, f.eks. 75 DB, C-weighed, slow response. Denne manuelle målemetode anbefales flere steder på nettet, samt i flere forstærkeres maualer under opsætning. (naturligvis mest brugbar til forstærkere / receivere uden egen målemikrofon, eller for at tjecke om det "passer" med auto-setuppets resultat.) Ingen autosetup = "gammelt" eller "ikke dyrt". Gammelt kan stadig være godt - og billigt  . Jeg har selv Denons AVR2802 - fra før man opfandt autosetuppet. Se evt. måleren her: http://www.audiovision.dk/radio_shack.htm Den står til 495,- hvilket vel egentligt er en rimelig pris til formålet.  Helt perfekt bliver det så hvis du også "liiige" investerer i DVE - Digital Video Essentials - den bedste kalibrerings-DVD til både lyd (stereo og surround) og billede (4:3 og 16:9). Den forklarer også meget om DB-måling og hvorfor det er godt /smart. Koster 249,- og fås mange steder... mvh. Offcourse_dk26 PS. Held og lykke med det - skriv gerne om det har hjulpet
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 18 September 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv lige købt en Radio Shack lyd-måler. Det er kram, og super nemt at bruger. Den virker bare - batteri i, og indstil den på C-weight, slow respons, og så op på 75 DB med alle kanalerne hele vejen rundt.. Den slår ikke frem og tilbage hvis det er en fornuftig test-tone - den står og svinger en lille smule - inden for 1 db. hvilket gør det let at stille niveauet hvis din receiver har små trin imellem neveauerne. Det kan blive meget præcist inden for 1 DB med Denons AVR2802. (den har jeg selv) Det er utroligt, som det kan snyde øret - jeg havde indstillet mine baghøjtalere og centeren forkert, og subben var helt skæv - faktisk for meget - men det er jo fordi øret har svært ved at bestemme ret meget information om dybbas - specielt tæt nede omrking 20 HZ, som siges at være høregrænsen.. Prøv det, hvis du ikke har autosetup med målemikrofon. Kan kun anbefales.  Mvh Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |