Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kommentarer til vild DIY HT-projekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mediafreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 August 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Kommentarer ønskers til speciel/vild DIY højttalerbyggeprojekt.Thumbs Up

Enheder (pr. side):

8 stk. Vifa Pl11W 3ohm. (I alt 6 ohm) 4“ Mellemtoneenhed med papirmembran.  http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=120

Pris 43$ pr. Stk. = 344$

Bohlender-Graebender 8 stk. ”NEO 8” 3,8 (i alt 7,6 ohm) båndmellemtone http://www.partsexpress.com/mfg/bgcorp/bohlender-graebener.c fm?CFID=1590065&CFTOKEN=22813317 - neo

Pris 59$ pr. stk. = 472$

Fountek NeoPro 5i: 1 stk. 6,6 ohm diskant http://www.fountek.net/products_neo_pro5i.htm

Pris 310$ pr. stk.

Samlet pris 344 + 472 + 310 = 1126$ pr. side ex. Filter/kabinet. Ved en $kurs på 5,6 svarer det til 6.300 kr. Jeg tror at toldafgiften er 14% (jeg er ikke sikker) = 7.200 kr. Dertil kommer fragt (ca. 700 kr i alt) hvordan er det med momsen ?

Delefilter:

Alle flanker er 18 Db. Linkwitz-Riley da jeg satser på et pænt faseforløb frem for en pæn frekvenskurve. Denon forstærkeren har en mikrofon med et digitalt oktav EQ kalibreringssystem, og kan derfor udglatte et uensartet frekvensforløb. Resten må klares med justeringer af filteret.

Delefrekvens ved 700 og 5000 Hz. Båndenhederne har et meget jævnt impedansforløb og kan derfor ”let” indgå i et 18db filter. Med dette delefilter har enhederne et meget ensartet lydbillede i +/- 45 grader fra centrum, hvilket passer godt til 6 mennesker i ”fjernsynsstuen” med et 90” lærred.

Med kun 1 subwoofer er jeg nød til at dele ved 60 eller 80 Hz. Jeg forventer derfor at købe en ekstra subwoofer så jeg kan dele ved ca. 150 hz.

Kabinetprincip:

Lukket (jeg bryder mig ikke om den ukontrollerede lyd fra andre konstruktioner)

Kabinetbeskrivelse:

Mål: HxBxD = 110 x 28 x 40 cm. (maksimummål) da jeg ellers får koneproblemer.

4 Vifaenheder øverst og 4 Vifaenheder nederst i kabinettet. 8 Neo8 enheder i midten, og diskanten i centrum. Jeg vinkler kabinetterne ca. 20 grader mod centrum, og lyden rammer derfor i ”fokus” ca. 1 meter bag ved lytteren i midten.

Hvorfor:

Jeg ønsker et Hi-Fi anlæg der kan spille højt (120 Db.) UDEN at være et PA anlæg. Ikke fordi jeg ønsker at splitte mine hørelse, men fordi jeg synes det giver en meget dårlig lyd hvis anlægget er presset. Ca 112 db. er ”nok” for mig.

Jeg har i forvejen en Denon AVC-A11XVA forstærker

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/forstaerker/den on_avc-a11xva_surround_forstaerker_sort.htm

Velodyne DD-18 ubwoofer. http://www.vassagohifi.com/products//velodyne/velodyne_dd18. html

Hvorfor Vifa 4” papirmembran:

Jeg er ikke glad for lyden fra de fleste metalmembraner, især ikke bas-mellemtone da det er svært at ”rulle af” i delefilteret før de grimme metalliske overtoner bliver dominerende. Jeg mener at kunne høre –40db overtoner fra metalmembraner d.v.s. 2 oktaver over et 18 db. Filter. Især hvis overtonerne ligger i mellemtonen.

Metalmembraner giver en flot detaljeret lyd hvis musikmaterialet er fejlfri, men alle dårligdomme i lyden afsløres uden nåde. Som mit navn antyder lytter jeg til mange forskellige former for musik og film, og f.eks. MP3 samt MPEG-4 lydspor lyder efter min mening ikke godt på de utilgivelig gode metalmembraner.

Jeg ønsker enheder som er lette at trække. De fleste alternativer til papirmembraner er tunge at trække. Vifaenhederne har en følsomhed på 89 db. Derfor foreslår jeg papirenhederne.

Kabinetbredden er maksimum 28 cm. derfor passer 2 stk. 4” ved siden af hinanden godt. Jeg foretrækker 4 stk. 4” frem for 1 stk. 10” (optager samme plads) da de små enheder har en langt mere ensartet lydudstråling til siderne.

Vifa opgiver pålidelige data for sine enheder.

Hvorfor NEO8 enhederne:

Jeg har ikke hørt NEO 8 enhederne, men jeg kan generelt lide båndenheders lydgengivelse, dog ikke i bassen hvor ”hovedtelefonlyden” mangler kraft som kun kan gengives af membranenheder. Jeg ønsker ingen delefrekvenser mellem 5-700 og 4-5.000 Hz da grundtonerne er vigtige for lydbilledet, og NEO 8 enhederne er de eneste båndhøjttalere der kan dække grundtonerne ved 120 db. til en overkommelig størrelse og pris,- så valget for mig er let.

Hvorfor NeoPro 5i diskant:

Jeg har ikke hørt denne enhed, men jeg tror ikke at den anvendes så meget fordi den er for kraftig til de fleste projekter. Jeg ønsker kun 1 stk. diskantenhed fordi især de højeste toner ødelægger stereobilledet hvis den bliver spredt over flere enheder. Der findes 2-3 diskantenheder på markedet der minder meget om hinanden, men denne er vist den kraftigste.

Jeg beklager de mange linjer  men det er svært at begrunde mit valg mere kortfattet.

Hvis du har kommentarer til projektet eller spørgsmål eller et link til et ligende projekt hører jeg gerne fra dig.

Til top Vis mediafreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mediafreak

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 August 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ved import uden fra EU er det 35% der ryger oven i værdien af varen, porto og evt forsikring. (25% moms og 8% told).
Det var hvad jeg var udsat for da jeg bestilte min SqueezeBox 2 hjem fra USA

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 August 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har du måleudstyr til at lave filter med? Ellers bør du finde en der har, da det er umuligt at lave uden, hvis det skal både lyde og måle godt.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 August 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

18db LR findes ikke og jeg synes der er en del huller i din plan, både teknisk og økonomisk, jeg tvivler på det vil hænge sammen - som du beskriver det er det mere at betragte som en 4vejs, og dermed uhyre vanskelig

F.eks. ville være bedre eller lige så godt at bruge en BG NEO3 som superdiskant. Den er for det første billigere og desuden fås den som ægte dipol. De sparede kroner kunne så bruges på basser og mellemtone. Da du nu ønsker en lav delefrekvens og i forvejen vil bruge BG mellemtoner, synes jeg at BGs større dipoler er mere interessante. Desuden åbner det mulighed for at bruge lidt større basser som kan overflødiggøre subben - og du vil til nøds kunne klare dig med 6db filtre 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mediafreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey, Har du måleudstyr til at lave filter med? Ellers bør du finde en der har, da det er umuligt at lave uden, hvis det skal både lyde og måle godt.

Svaret er ja/nej: Jeg har multimeter + computer + oscilloskop + målemikorfon + en kasse med effektmodstande + en elektronikforretning i nærheden og Denon AVC-A11XVA forstærkerens indbyggede frekvenskurvemålingssystem. Men kun lavet 2 DIY projekter før denne.

musicus skrev:

18db LR findes ikke

DOUH  særdeles pinligt  12 Db filtre har jeg hørt omtalt som et smertesbarn p.g.a. de 180gr. faseforskydninger i delefrekvensen, og LR 24db. bliver ofte rost i 2-vejssystemer. Så jeg tænkte hvorfor ikke bare LR 18 db.!

musicus skrev:

jeg synes der er en del huller i din plan, både teknisk og økonomisk, jeg tvivler på det vil hænge sammen - som du beskriver det er det mere at betragte som en 4vejs, og dermed uhyre vanskelig

F.eks. ville være bedre eller lige så godt at bruge en BG NEO3 som superdiskant. Den er for det første billigere og desuden fås den som ægte dipolDe sparede kroner kunne så bruges på basser og mellemtone. Da du nu ønsker en lav delefrekvens og i forvejen vil bruge BG mellemtoner, synes jeg at er mere interessante. Desuden åbner det mulighed for at bruge lidt større basser som kan overflødiggøre subben - og du vil til nøds kunne klare dig med 6db filtre 

En 4-vejs filter er selvfølgelig vanskelig. Jeg har i forvejen subben, og ønsker at beholde den da den har et fantastisk indbygget EQ kalibreringssystem, og jeg køber sikkert en mere. Jeg trækker en ekstra 3-faset 4mm² 16 amp. kraftkabel fra målerskabet, og derefter har 2x velodyne sub + DENON hver sin egen 16 amp. fase (og laver mindre elektriske forstyrrelse i resten af anlægget). Velodyne har et godt indbygget digitalt delefilter hvor der f.eks. kan deles ved 120 eller 150Hz. 6-48 db/okt.  ved et 0-180 gr. Fasedrej i 15 graders trin! Så ja- det er et 4 vejs, men jeg tror at subben bliver ”let” at indpasse i resten af systemet.

.

BG NEO3 ægte dipol: NEO3 fås med/uden bagkappe, men flere har på nettet givet udtryk for at ”den lyder forkert” med den af BG medleverede bagkappe. Dipoler har mange fordele, men har bl.a. 2 store problemer. Placeringen i rummet er vigtig da rummet selv spiller meget med, og jeg får koneproblemer hvis jeg ikke stiller højttalerne præcis ”her” og ikke ”der”. Lyttepositionen i rummet er også meget vigtig. Jeg vil gerne at alle 6 i ”fjernsynsstuen”  får nogenlunde den samme oplevelse, og dipoler er ikke gode til at fastholde stereobilledet. Dipoler kan efter min mening bedre anvendes i baghøjttalerne. NEO8 enhederne kan anvendes i et lukket kabinet hvis der er ca. 10 cm. til bagvæggen.

.

BGs større dipoler: Jeg har tænkt meget over disse, og har ikke selv hørt dem, men på nettet har nogle beskrevet dem ”som at lytte til store hovedtelefoner”, og jeg gætter på at det er en god beskrivelse. Jeg tror at jeg vil savne den mere aggressive måde membraner gengiver undertoner (under 500 Hz.) på. Så vidt jeg ved har diskanten bedst af at blive varetaget af 1 lille enhed?

.

Du vil til nøds kunne klare dig med 6db filtre : Er meget fristende, men passer en stor bas og 6db ikke dårligt sammen da bassen hurtig finder de dårlige overtoner. Er 4” VIFA enhederne netop ikke velegnet til 6db filter? Vil 6db med en efterfølgende ”sugekreds” i VIFA enhedernes opbrydningsområde være at foretrække? Jeg kender ingen bånddiskanter der kan klare 6db filtre. Fungerer 18 eller 24 db godt med 6 db filter?  Jeg kender ingen diskanter med en følsomhed på min. 96db. der er så robuste som neopro 5i bånddiskanten, og selv om NEO8 i princippet kan spille op til 16KHz. så tror jeg ikke det lyder godt,- især ikke fra 8 enheder. Morel supreme 110 diskanten er velegnet til 6db. filter men de har kun en følsomhed på 90 db. over 10KHz.

.

Pris: Prisen betyder ikke meget. Konen og de maksimale kabinetmål på HxBxD = 110 x 28 x 40 cm betyder meget,- resten er ikke så interessant.

Mange tak for de gode svar

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 22 August 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

mediafreak skrev:

syncroniq skrev:

Hey, Har du måleudstyr til at lave filter med? Ellers bør du finde en der har, da det er umuligt at lave uden, hvis det skal både lyde og måle godt.

Svaret er ja/nej: Jeg har multimeter + computer + oscilloskop + målemikorfon + en kasse med effektmodstande + en elektronikforretning i nærheden og Denon AVC-A11XVA forstærkerens indbyggede frekvenskurvemålingssystem. Men kun lavet 2 DIY projekter før denne.

musicus skrev:

18db LR findes ikke

DOUH  særdeles pinligt  12 Db filtre har jeg hørt omtalt som et smertesbarn p.g.a. de 180gr. faseforskydninger i delefrekvensen, og LR 24db. bliver ofte rost i 2-vejssystemer. Så jeg tænkte hvorfor ikke bare LR 18 db.!

musicus skrev:

jeg synes der er en del huller i din plan, både teknisk og økonomisk, jeg tvivler på det vil hænge sammen - som du beskriver det er det mere at betragte som en 4vejs, og dermed uhyre vanskelig

F.eks. ville være bedre eller lige så godt at bruge en BG NEO3 som superdiskant. Den er for det første billigere og desuden fås den som ægte dipolDe sparede kroner kunne så bruges på basser og mellemtone. Da du nu ønsker en lav delefrekvens og i forvejen vil bruge BG mellemtoner, synes jeg at er mere interessante. Desuden åbner det mulighed for at bruge lidt større basser som kan overflødiggøre subben - og du vil til nøds kunne klare dig med 6db filtre 

En 4-vejs filter er selvfølgelig vanskelig. Jeg har i forvejen subben, og ønsker at beholde den da den har et fantastisk indbygget EQ kalibreringssystem, og jeg køber sikkert en mere. Jeg trækker en ekstra 3-faset 4mm² 16 amp. kraftkabel fra målerskabet, og derefter har 2x velodyne sub + DENON hver sin egen 16 amp. fase (og laver mindre elektriske forstyrrelse i resten af anlægget). Velodyne har et godt indbygget digitalt delefilter hvor der f.eks. kan deles ved 120 eller 150Hz. 6-48 db/okt.  ved et 0-180 gr. Fasedrej i 15 graders trin! Så ja- det er et 4 vejs, men jeg tror at subben bliver ”let” at indpasse i resten af systemet.

.

BG NEO3 ægte dipol: NEO3 fås med/uden bagkappe, men flere har på nettet givet udtryk for at ”den lyder forkert” med den af BG medleverede bagkappe. Dipoler har mange fordele, men har bl.a. 2 store problemer. Placeringen i rummet er vigtig da rummet selv spiller meget med, og jeg får koneproblemer hvis jeg ikke stiller højttalerne præcis ”her” og ikke ”der”. Lyttepositionen i rummet er også meget vigtig. Jeg vil gerne at alle 6 i ”fjernsynsstuen”  får nogenlunde den samme oplevelse, og dipoler er ikke gode til at fastholde stereobilledet. Dipoler kan efter min mening bedre anvendes i baghøjttalerne. NEO8 enhederne kan anvendes i et lukket kabinet hvis der er ca. 10 cm. til bagvæggen.

.

BGs større dipoler: Jeg har tænkt meget over disse, og har ikke selv hørt dem, men på nettet har nogle beskrevet dem ”som at lytte til store hovedtelefoner”, og jeg gætter på at det er en god beskrivelse. Jeg tror at jeg vil savne den mere aggressive måde membraner gengiver undertoner (under 500 Hz.) på. Så vidt jeg ved har diskanten bedst af at blive varetaget af 1 lille enhed?

.

Du vil til nøds kunne klare dig med 6db filtre : Er meget fristende, men passer en stor bas og 6db ikke dårligt sammen da bassen hurtig finder de dårlige overtoner. Er 4” VIFA enhederne netop ikke velegnet til 6db filter? Vil 6db med en efterfølgende ”sugekreds” i VIFA enhedernes opbrydningsområde være at foretrække? Jeg kender ingen bånddiskanter der kan klare 6db filtre. Fungerer 18 eller 24 db godt med 6 db filter?  Jeg kender ingen diskanter med en følsomhed på min. 96db. der er så robuste som neopro 5i bånddiskanten, og selv om NEO8 i princippet kan spille op til 16KHz. så tror jeg ikke det lyder godt,- især ikke fra 8 enheder. Morel supreme 110 diskanten er velegnet til 6db. filter men de har kun en følsomhed på 90 db. over 10KHz.

.

Pris: Prisen betyder ikke meget. Konen og de maksimale kabinetmål på HxBxD = 110 x 28 x 40 cm betyder meget,- resten er ikke så interessant.

Mange tak for de gode svar

Du kan finde både 3- og 4 vejs (synkrone) targetkurver her http://tkhifi.homepage.dk/ under artikler

PS: 1.ordens filtrering af højttalere lader sig ikke, eller kun yderst sjældent, udføre i praksis 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Nu skal vi nok skelne mellem 6db elektrisk og akustisk, som jo er ret forskellige - jeg formoder at mediafreak ser mest på den elektriske  selvom jeg også godt ved at det er den akustiske afrulning som er afgørende - på mine 8" basser i 3vejs bruger jeg "6db" med RC og sugekreds og det fungerer præcis som det skal, og hænger fuldstændig sammen med resten - hvis du kvæler enhederne får du sværere ved at få det til at hænge sammen

At en større basenhed "hurtigere finder de dårlige overtoner" er en pudsig måde at formulere sig på, men jeg ved selvfølgelig hvad du mener

Hvis prisen ikke er nogen stor hindring og det er en 3vejs ville jeg nok anvende nogle gode 6" til mellembassen, eller MINDST nogle 5" med lavt Fs,  da jeg ikke ville anvende subberne meget over 50hz - 4" er kun til mellemtone og grunden til at de meget små bas/mellem enheder ofte bruges i linesource er dels prisen på mange enheder og dels fordi de ofte bygges som 2vejs med en masse billige dome diskanter, og altså noget højere delefrekvens

Jeg vil også lige bemærke at der selvfølgelig er store fordele ved en 3vejs og brugen af meget fine enheder, men også at det nemt tabes på gulvet i forhold til en 2vejs, grundet et mere kompliceret delefilter

Du får ikke nogen voldsom stor stigning i effektivitet med en linesource, måske endda ret lidt, grundet den lange afstand mellem enheder med forholdsvis lille membran areal

mediafreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

[

musicus skrev:

Nu skal vi nok skelne mellem 6db elektrisk og akustisk, som jo er ret forskellige - jeg formoder at mediafreak ser mest på den elektriske  selvom jeg også godt ved at det er den akustiske afrulning som er afgørende - på mine 8" basser i 3vejs bruger jeg "6db" med RC og sugekreds og det fungerer præcis som det skal, og hænger fuldstændig sammen med resten - hvis du kvæler enhederne får du sværere ved at få det til at hænge sammen

At en større basenhed "hurtigere finder de dårlige overtoner" er en pudsig måde at formulere sig på, men jeg ved selvfølgelig hvad du mener

Hvis prisen ikke er nogen stor hindring og det er en 3vejs ville jeg nok anvende nogle gode 6" til mellembassen, eller MINDST nogle 5" med lavt Fs,  da jeg ikke ville anvende subberne meget over 50hz - 4" er kun til mellemtone og grunden til at de meget små bas/mellem enheder ofte bruges i linesource er dels prisen på mange enheder og dels fordi de ofte bygges som 2vejs med en masse billige dome diskanter, og altså noget højere delefrekvens

Jeg vil også lige bemærke at der selvfølgelig er store fordele ved en 3vejs og brugen af meget fine enheder, men også at det nemt tabes på gulvet i forhold til en 2vejs, grundet et mere kompliceret delefilter

Du får ikke nogen voldsom stor stigning i effektivitet med en linesource, måske endda ret lidt, grundet den lange afstand mellem enheder med forholdsvis lille membran areal

Akustisk afrulning: er det ikke rigtigt at gode små enheder normalt har et pænere afrulningsforløb end ”store” enheder (VIFA PLW11 4” er af god kvalitet). VIFA enheden får først grimme opbrydninger ved ca. 6-7KHz. Og kun en moderat stigning i følsomheden før den brat akustisk ruller af. Er dette ikke at foretrække hvis jeg deler 6db. højt ved 700 Hz?

”5” eller ”6” i mellembassen? VIFA enhenden har et Fs = 67 Hz.  P.g.a. “konepladsen” kan jeg vælge at bruge 8 stk. 4” enheder eller 4 stk. ”7” enheder.

Kompliceret delefilter: Du har selvfølgelig ret, men er det ikke lettere at lave et godt delefilter til de nævnte båndhøjttalere da de i forvejen har et meget jævnt impedansforløb og ”svingspolen” driller ikke så meget?

Linesourcefordelen: Jeg vælger at vinkle kabinetterne ca. 20 grader mod centrum, og sætte enhederne med 4 stk. i en 25x25cm firkant øverst og nederst i kabinettet. Når kabinettet er vinklet en smule mod midten og enhederne er så små kan jeg vist tillade mig også at montere enhederne vandret,- eller hvad.?

NEO8 enhederne placeres i en ring i midten og diskanten i centrum.

Ingen sub over 50 Hz.? Jeg er enig. Jeg har i dag et par DALI 850 HT, og jeg deler ved 60Hz. Men hvis jeg køber en ekstra sub kan jeg så ikke slippe af sted med 100-120 Hz? ”Velodyne” lægger navn til at subben lydmæssig er velegnet op til 120 Hz. Subben har et ekstremt stift ophæng.

At kvæle enhederne: jeg slipper sikkert godt fra at dele med 6db. ved 700 hz. p.g.a. VIFA’ens kvaliteter, og de mange NOE8 enheder, men hvad med 5KHz? NOE8 kan sikkert dele med 6db. men hvad med diskanten, hvad passer bedst til et ellers rent 6db filter?  Aurum Cantus påstår at deres G1 har et nærmest 100% jævnt impedansforløb over hele spekteret,- vil den være en fordel hvis et 24 db. filter lyder bedst til 6 db?

Ps. Vil det være en fordel at bi-wire systemet? Et kraftigt kabel samt store spoler til bas/mellemtone, og et tyndt kabel med foliespole til diskanten?

Det var mange spørgsmål... jeg håber ikke at mine spørgsmål er for useriøse.

Hvis jeg ikke må dele ved 100-120 Hz. med 2 subber bliver jeg nød til at glemme 4"erne.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 August 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Med to subs skulle du sagtens kunne dele ved 120 Hz, eller endog lidt derover. Blot de står tæt på deres respektive 'partnere', og deles stejlt.

Citat:"da de små enheder har en langt mere ensartet lydudstråling til siderne". Du må huske, at det kun gælder, hvis enhederne IKKE sidder ved siden af hinanden! Kamfiltereffekt højere oppe i frekvensområdet kan faktisk være værre med to små, fremfor en stor, enhed.

Jeg kan ikke se mig ud af, om det faktisk ER en linesource, du laver. For mig ser det snarere ud som et alm. 3-vejs system (+ subs), der blot er opbygget lidt utraditionelt - pga. dine specielle krav.

En ægte linesource vil have en effektivitets-fordel på en vis afstand, sammenlignet med en enkelt enhed (punktkilde) - men hvor stor fordelen er, vil afhænge af en række faktorer... Sourcen's størrelse, lytteafstand m.v.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at der kan være store fordele ved linsource som bl.a lavere forvrængning og et meget kontrolleret lyttevindue grundet ensartet og begrænset spredning - jeg mener også at de små mellemtoner mister en del af deres ellers gode spredning når de monteres i en linesource

Jeg er dog ikke sikker på at det passer godt ind i dine forhåbninger til at der skal kunne lyttes godt på flere positioner i stuen

Som mollecon er jeg også lidt i tvivl om din linesource er høj nok, og altså med for få enheder, hvilket vil sige at du måske ikke helt får fordelene ved princippet men derimod må nøjes at slås med ulemperne

En anden ting er at til de priser får man nogle få velvalgte enheder af høj "exotisk" kvalitet, hvor jeg for tiden hælder lidt til en 6" Supravox med deres lille diskanthorn

Jeg tænker på om du måske er bedre tjent med et mindre design med bedre spredning, som sikkert vil virke formidabelt med din sub - nu kan jeg ikke huske hvilken elektronik du anvender, men det var måske også rart at kunne bruge lidt på det

http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Når vi taler højttalere er det kun den akustiske filterorden/overføringsfunktion der er interessant, uanset om det er et aktivt, et passivt eller et blandet system

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Det er hvad vi kan lige nu, men det er næppe den endelige sandhed og kun brugbar indtil vi engang i fremtiden lærer at tage det næste trin, men det bliver måske desværre nok nogle ret kedelige digitale systemer som selv justerer sig ind, og kunsten er forsvundet 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det er hvad vi kan lige nu, men det er næppe den endelige sandhed og kun brugbar indtil vi engang i fremtiden lærer at tage det næste trin, men det bliver måske desværre nok nogle ret kedelige digitale systemer som selv justerer sig ind, og kunsten er forsvundet 

Hvad er det du svarer på ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Nåh, ikke noget specielt, jeg troede jeg havde slettet indlægget - men da vi svarer det samme er vi er vel stort set enige, så vidt jeg kan se - det jeg siger er blot at uanset hvilken teknik vi bruger i dag, er det stadig et kompromis og langt fra perfekt og at der næppe kommer nogen analog udvikling da kommende løsninger formentlig bliver digitale

mediafreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Med to subs skulle du sagtens kunne dele ved 120 Hz, eller endog lidt derover. Blot de står tæt på deres respektive 'partnere', og deles stejlt.

Tak for svaret,- det er som jeg håbede.

musicus skrev:

Det er korrekt at der kan være store fordele ved linsource som bl.a lavere forvrængning og et meget kontrolleret lyttevindue grundet ensartet og begrænset spredning - jeg mener også at de små mellemtoner mister en del af deres ellers gode spredning når de monteres i en linesource

Jeg er dog ikke sikker på at det passer godt ind i dine forhåbninger til at der skal kunne lyttes godt på flere positioner i stuen

Som mollecon er jeg også lidt i tvivl om din linesource er høj nok, og altså med for få enheder, hvilket vil sige at du måske ikke helt får fordelene ved princippet men derimod må nøjes at slås med ulemperne

En anden ting er at til de priser får man nogle få velvalgte enheder af høj "exotisk" kvalitet, hvor jeg for tiden hælder lidt til en 6" Supravox med deres lille diskanthorn

Jeg tænker på om du måske er bedre tjent med et mindre design med bedre spredning, som sikkert vil virke formidabelt med din sub - nu kan jeg ikke huske hvilken elektronik du anvender, men det var måske også rart at kunne bruge lidt på det

http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm

Troels Graversen: Flotte DIY projekter. På nettet er Troels en af landets bedste. Jeg bevæger mig mest på  http://tkhifi.homepage.dk og www.lautsprechershop.de men når enhederne skal købes tror jeg at USA er mest interessant.

Supravox! Ææh jeg indrømmer blankt at jeg er en kylling. Jeg mener at kunne huske mærket fra ca. 20 år siden, men hvis det ikke er mere udbredt i dag er det sikkert heller ikke noget jeg ønsker at eksperimentere med.

Fyren her ser ud til at vide noget om linesource. Sådan som jeg læser det kan vi vist alle glemme alt om linesource, men i stedet tale om linearrays.

http://www.renkus-heinz.com/loudspeakers/linearrays/LineArra ys-White-Paper.pdf

Jeg fandt dette link da jeg søgte på ”line array”

http://home.earthlink.net/~jmiyake/

Det bekræfter mig i at VIFA PLW enhederne har nogle gode egenskaber. Jeg bryder mig bare ikke om at dele i fuldtonerområdet (2-vejs) .

Line array: Ok I har overbevist mig,- tak for det. 2 enheder ved siden af hinanden er ikke godt. Jeg må investere i et par kasser blomster til konen - regelmæssig fordelt på året, og placere enhederne i kabinetterne udelukkende ovenpå hinanden. 

Ny kabinetbeskrivelse: En søjle med 8 stk. VIFA PLW14 enheder ovenpå hinanden med bånddiskanten i midten, og en søjle af 8 stk NEO8 enheder. HxBxD bliver da 165x250x ca.30 cm. Lidt som http://home.earthlink.net/~jmiyake/   men jeg bryder mig ikke om de mange diskanter og 2-vejs delefilter. Selv ikke blomster kan gøre kabinetterne meget højere.

Et delefilterspørgsmål: HVIS jeg vælger et 6/6 db filter ved 700 hz. hvad er så at foretrække ved 5KHz. NEO8 enhederne kan let klare sig med 6 db. Men hvad med diskanten. Hvilket filter ved 5KHz.  passer bedst til et ellers 6db. filter? 

Tak for de mange inspirerende svar.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nåh, ikke noget specielt, jeg troede jeg havde slettet indlægget - men da vi svarer det samme er vi er vel stort set enige, så vidt jeg kan se - det jeg siger er blot at uanset hvilken teknik vi bruger i dag, er det stadig et kompromis og langt fra perfekt og at der næppe kommer nogen analog udvikling da kommende løsninger formentlig bliver digitale

Hvem siger det bliver bedre ? Det eneste der der forhindrer at passive højttalersystemer kan udføres til tæt på den teoretiske perfektion er kvaliteten af de tilgængelige enheder. 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Javel så, perfekte filtre ??? perfekt ??? hvad er så det som er perfekt i den enes ører og ikke i den andens ??? perfektion, lyder det godt og er det i det hele taget noget som er værd at stræbe efter  - nå! men enhver er jo salig i sin egen tro  

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Et "digitalt filter" med masser af parametre at skrue på, se det var noget I skulle tage og udvikle :)

Det er der penge i ;)

Så kunne alle få lyd der passer til det de leder efter uden at man bliver nødt til at få dem beregnet specielt til lejligheden.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 23 August 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

GR research havde et kit med neo8 i linesource opsætning (Alpha LS)

http://www.gr-research.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD& ;ProdID=126

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 23 August 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave