Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Richard Allan New Golden Eight (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 August 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig, at få en vurdering af et sæt af ovenstående. De ses ikke så tæt på brugtmarkedet, så jeg ved ikke hvad de normalt går for. De virker som de skal og er i god optisk stand. Jeg har også resten Pavane kittet, i et par grimme kabinetter og tænkte fuldtonerne nok er mest interessante. Hvad ville de evt. kunne indbringe?

Mvh

Til top Vis Michael GJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael GJ

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 August 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Michael GJ skrev:

Hej

Jeg kunne godt tænke mig, at få en vurdering af et sæt af ovenstående. De ses ikke så tæt på brugtmarkedet, så jeg ved ikke hvad de normalt går for. De virker som de skal og er i god optisk stand. Jeg har også resten Pavane kittet, i et par grimme kabinetter og tænke fuldtonerne nok er mest interessante. Hvad ville de evt. kunne indbringe?

Mvh

Næppe en formue, lidt mere for udgaven med Alcomax magnet. Med tanke på at det er 15 ohms enheder så var det måske noget for en Quad 303 ejer. Det er nok mere en sjov samlerting end en brugsting.

De passer fint i H.F.s gamle Gulvhorn. NG8 fandtes i flere udgaver af samme grundkonstruktion men med forskellige magneter m.v.. Egenresonensen ligger højt, 70Hz. Den er opgivet til 15kHz opefter men bør kombineres med en passende (pap)diskant.

Men sjove er de da, og så vækker de ungdommelige minder   

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Næppe en formue, lidt mere for udgaven med Alcomax magnet. Med tanke på at det er 15 ohms enheder så var det måske noget for en Quad 303 ejer. Det er nok mere en sjov samlerting end en brugsting.

De passer fint i H.F.s gamle Gulvhorn. NG8 fandtes i flere udgaver af samme grundkonstruktion men med forskellige magneter m.v.. Egenresonensen ligger højt, 70Hz. Den er opgivet til 15kHz opefter men bør kombineres med en passende (pap)diskant.

Jeg tænkte nok det ikke var det store, men man kunne jo altid lige spørge. De bliver liggende indtil videre.

Tak for hjælpen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Michael GJ skrev:
bjørn skrev:

Jeg tænkte nok det ikke var det store, men man kunne jo altid lige spørge. De bliver liggende indtil videre.

Tak for hjælpen.

Du kan bygge et sæt gulvhorn på en week'end, jeg har de originale tegninger. Diskanterne kan bruges sammen med NG8'erne (der er plads)

Hvad er typenummeret på den de RA basser du har ?

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Basenhederne hedder CA-12 (15 Ohm).
Diskanter: DT-20, samt CB-4

Konfigurationen var 1 Ca-12, 1 NG8, 1 DT-20 og 2 CB-4 per side. Fuldtonens kammer var den blå spand, der kan ses på et af CA-12 billederne. Ak ja..

Billeder:

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 August 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Det er fine enheder, der er et rigtigt vintage projekt værd.

Jeg har et par 8'' Richard Allan HP8B, som en dag også skal indgå i et sjovt byggeprojekt.

Ved at skrive til det eksisterende Richard Allan fik jeg en oversigt, som andre vel også kunne have glæde af. Den er her

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Michael GJ skrev:

Basenhederne hedder CA-12 (15 Ohm).
Diskanter: DT-20, samt CB-4

Konfigurationen var 1 Ca-12, 1 NG8, 1 DT-20 og 2 CB-4 per side. Fuldtonens kammer var den blå spand, der kan ses på et af CA-12 billederne. Ak ja..

Billeder:

Det er papdiskanten du skal bruge sammen med NG8'erne

CA12 er desværre ikke på det datablad fra 1982 jeg er i besiddelse af så du må undvære detaljerne

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Det er fine enheder, der er et rigtigt vintage projekt værd.

Jeg har et par 8'' Richard Allan HP8B, som en dag også skal indgå i et sjovt byggeprojekt.

Ved at skrive til det eksisterende Richard Allan fik jeg en oversigt, som andre vel også kunne have glæde af. Den er her

Peter Q.

Oversigten kan desværre ikke ses, medmindre man logger ind. Jeg må lige lave mig en bruger, men tak på forhånd.

Jeg har kun hørt dem i et lidt sølle kabinet, så hvor fine de er ved jeg ikke. De blev købt som noget midlertidigt og enhedernes identitet var ukendt indtil kort før denne tråd blev oprettet, men pga. ombygning spiller anlægget ikke pt, så jeg tænkte, at jeg lige kunne se hvad der gemte sig helt præcist.

Husk billeder når dit projekt er færdigt/går igang.

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

CA12 er desværre ikke på det datablad fra 1982 jeg er i besiddelse af så du må undvære detaljerne

Tak for din hjælp Bjørn! De tegninger til hornet, er det nogle du har på din computer? Jeg ville blive meget glad for kopi, til fremtidig brug, hvis det er muligt?!

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Michael GJ skrev:
bjørn skrev:

Tak for din hjælp Bjørn! De tegninger til hornet, er det nogle du har på din computer? Jeg ville blive meget glad for kopi, til fremtidig brug, hvis det er muligt?!

Bladet High Fidelity nr.5 fra maj 1970. Prisen er kr. 3,85 incl. moms hvilket du blot husker forlaget på når du bestiller bladet. Deres hjemmeside annoncerer med at man kan købe gamle numre.

Hvis de ikke kan levere så er der biblioteket, der kan du bestille årgangen til hjemlån.

Ender det i ren katastrofe må jeg jo hive de 8 sider i skanneren men juridisk set skal jeg spørge om lov først da artiklen ikke er mere end 37år gammel, jeg vil jo nødigt have copy-dan i hælene 

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Bladet High Fidelity nr.5 fra maj 1970. Prisen er kr. 3,85 incl. moms hvilket du blot husker forlaget på når du bestiller bladet. Deres hjemmeside annoncerer med at man kan købe gamle numre.

Hvis de ikke kan levere så er der biblioteket, der kan du bestille årgangen til hjemlån.

Ender det i ren katastrofe må jeg jo hive de 8 sider i skanneren men juridisk set skal jeg spørge om lov først da artiklen ikke er mere end 37år gammel, jeg vil jo nødigt have copy-dan i hælene 

Det kan jeg godt se. Jeg undersøger lige terrænet, men nu ved jeg da hvad jeg leder efter og hvor jeg skal lede. Endnu engang tak.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 August 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Michael GJ skrev:

Oversigten kan desværre ikke ses, medmindre man logger ind. Jeg må lige lave mig en bruger, men tak på forhånd.

Jeg har kun hørt dem i et lidt sølle kabinet, så hvor fine de er ved jeg ikke. De blev købt som noget midlertidigt og enhedernes identitet var ukendt indtil kort før denne tråd blev oprettet, men pga. ombygning spiller anlægget ikke pt, så jeg tænkte, at jeg lige kunne se hvad der gemte sig helt præcist.

Husk billeder når dit projekt er færdigt/går igang.

Jeg beklager at filen ikke lod sig læse uden at man var logget ind på audiokarma.org - det er nu ikke det kedeligste sted at være logget ind!

Peter

www.vintagehifi.dk

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har de horn og kan varmt anbefale dem. De nærmest bryder naturlovene ang dybbas.

Jeg vil dog anbefale Fostex FE206 som er betydelig bedre end Richard Allen enhederne som jeg også har.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg har de horn og kan varmt anbefale dem. De nærmest bryder naturlovene ang dybbas.

Det lyder jo lovende.

Status: Jeg har først skrevet til HighFidelity igår, så nu må vi se om de kan skaffe bladet/tegningerne. Jeg kan ikke finde bladet på bibliotek.dk

Alternativt har jeg fundet tegningerne til et Voight horn: http://www.sloejd-kbh.dk/tema/speakers/everest.htm 

Nogle tanker om gulvhornet vs. voight?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg vil dog anbefale Fostex FE206 som er betydelig bedre end Richard Allen enhederne som jeg også har.

mvh

Det kan ikke være HF's gulvhorn du tænker på, der kommer sgu'tte noget dybbas ud af dem, det forbyder naturlovene.

mvh B (der byggede sit første sæt i 1971)

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
tube mania skrev:

mvh

Det kan ikke være HF's gulvhorn du tænker på, der kommer sgu'tte noget dybbas ud af dem, det forbyder naturlovene.

Nu er der jo forskellig opfattelse af hvad dybbas er, men jeg kan da sætte tal på. Der  er kraftigt output ned til 35hz, de kan let  sætte døre og vinduer i bevægelse ved denne frekvens og det rækker for mig. High Fidelity selv er mere konservative i deres beskrivelse hvor de lover 40 hz og det er også OK.Jeg har hørt mange horn, men ingen der spiller bas som dem.Har du stadig dine?

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
bjørn skrev:
tube mania skrev:

mvh

Nu er der jo forskellig opfattelse af hvad dybbas er, men jeg kan da sætte tal på. Der  er kraftigt output ned til 35hz, de kan let  sætte døre og vinduer i bevægelse ved denne frekvens og det rækker for mig. High Fidelity selv er mere konservative i deres beskrivelse hvor de lover 40 hz og det er også OK.Jeg har hørt mange horn, men ingen der spiller bas som dem.Har du stadig dine?

mvh

Efter 36 år ? nej samtlige sæt jeg har været med til at snedkerere er hugget op for længst, vi byggede dem jo kun fordi vi var under uddannelse er dermed fattige på penge 

Det er en kvarbølgekonstruktion og så det er jo ikke svært at regne afskæringsfrekvense ud når man kender længden.

Hvis du vil have "ægte" bas fra et bagladehorn så er der kun cement eller egoisthornet 

Michael GJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har glemt at følge op på dette. High Fidelity kunne ikke skaffe tegningerne, men pt gør det ikke så meget.

1. Førnævnte ombygning
2. Jeg havde købt mig nogle stax + adapter.
3. Mit forstærkeri har haft lidt problemer når det var koldt, skratten og udfald i højre kanal, men nu er det begyndt at gøre det hele tiden. Mega øv, når jeg bruger en adapter til mine stax..

Jeg kunne nu stadig godt tænke mig, at høre om nogle tanker angående den konstruktion jeg har fundet:

http://www.sloejd-kbh.dk/tema/speakers/everest.htm

Størrelsen afskrækker ikke, men er gulvhornet bedre?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 September 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke forstand på at vurdere kabinetterne, du foreslår - mon ikke andre, bedre vidende (nej, ikke bedrevidende) klarer det?

Men jeg har et par Duelund hornkabinetter stående (monster eller egoist horn - jeg husker ikke hvilke), som vist er beregne på 8'' fuldtoneenheder. Dem må du gerne prøve din Golden Eight af i. Jeg kan ikke se, hvor i Jylland, du holder til, men jeg er på Viborg-kanten. De er store og der skal en trailer til, hvis de skal transporteres, men hvad: alle der bor i Jylland har jo en trailer.

Peter Q.

www.vintagehifi.dk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Jeg har desværre ikke forstand på at vurdere kabinetterne, du foreslår - mon ikke andre, bedre vidende (nej, ikke bedrevidende) klarer det?

Men jeg har et par Duelund hornkabinetter stående (monster eller egoist horn - jeg husker ikke hvilke), som vist er beregne på 8'' fuldtoneenheder. Dem må du gerne prøve din Golden Eight af i. Jeg kan ikke se, hvor i Jylland, du holder til, men jeg er på Viborg-kanten. De er store og der skal en trailer til, hvis de skal transporteres, men hvad: alle der bor i Jylland har jo en trailer.

Peter Q.

Hvis det er det store (egoisthornet) er det oprindeligt beregnet til en 10" (eller 2x8") men det er muligt at reducere kammeret (en tæt pose med sand f.eks.) hvis man vil prøve med anden bestykning. Aågangene 74-75-76 (HF) rummer samtlige hornartikler af Duelund 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes