Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Spørgsmål vedr. PCM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Sendt: 21 August 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber der er nogle der kan forklare mig lidt omkring PCM. Såvidt jeg kan forstå er det ukomprimeret lyd, som bliver dekodet i selve afspilleren og derefter sendt til receiveren. Ret mig allerede her, hvis jeg tager fejl. Hvis det er som jeg har forstået, er det da det smarteste at bruge, da jeg så kan være ligeglad med om receiveren kan dekode alle mulige eller umulige nye lydformater. Men nu kommer der lige en stribe spørgsmål:

1) Kan PCM lyd kun sendes via HDMI, eller også med coax eller optisk?
2) Hvordan kan man se, om de pågældende afspiller kan sende PCM lyd - synes ikke det altid står så klart. Jeg har f.eks. en Panasonic EH-65 - kan den?
3) Samme som spørgsmål 2 - bare for receiveren. Hvordan ser jeg om den kan modtage 5.1 eller 7.1 PCM lyd? Kan f.eks. en marants SR4001?
4) Kan i give eksempler på afspillere og receivere, der kan afspille surround via PCM.

Mvh
LPN

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Ikke nogle der har lidt info for en novice?

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 August 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej lpnielsen

PCM står for Pulse Code Modulation og er det du lytter til hver gang du sætter en CD på...

Ja det er helt ukomprimeret, men kan være i forskellig kvalitet... (16, 20 eller 24 bit, og 44.1, 96 eller 192 kHz sample frekvens). Dog er det altid 16bit / 44.1 kHz på CD.

Nu har jeg ikke helt sat mig ind i multikanal PCM, men man kan sende stereo PCM ud på coax og optisk SP-dif (Sony/Phillips digital interface - de normale digitale udgange)

6 kanaler i 24 bit har dog så stor båndbredde at jeg ikke tror det vil være muligt på coax SP-dif... og det er med garanti ikke muligt på optisk, da den ikke kan køre meget mere igennem end den gør på SP-dif PCM stereo (1.4 Mbit/sek).

Så man kan nok kun køre det gennem HDMI, og i det tilfælde så går jeg ud fra der ikke sker nogen form for dekodning i afspilleren... I så tilfælde er det jo ikke ukomprimeret.

Jeg håber det hjælper lidt, selv om det er lidt kringlet... :)

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 August 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

multikanals pcm kan kun overføres via hdmi, medmindre du vil dekode det i afspilleren og sende det ud af de analoge udgange. De fleste surroundreceivere der har lyd via hdmi understøtter også multikanal pcm, men der er undtagelse. Nærmere kan jeg ikke rigtigt komme det

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 21 August 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej LP

1) Som nævnt i overstående så kommer det an på hvad for noget PCM du snakker, men normalt (filmmæssigt) kan det kun blive overført via HDMI eller 5.1 Analog

2) Igen filmæssigt, så er det kun de nye HD-DVD afspiller, samt Blu-Ray der kan overfører via PCM!..Og nej den DVD-afspiller kan ikke overfører PCM

3)Det ved jeg så ikke så meget om!..Men hvis du overfører lyden via HDMI eller 5.1 Analog (igen kan kun gøres på de overnævnte afspillere), og din receiver har det samme, så står der vel bare PCM (har dog ikke set det "live")!

5) Den nye Receivere fra Onkyo kan modtage de nye lydformater!..En Toshiba HD XE1, Samsung BD-P1000, Panasonic Bd....Så kan du overfører PCM!

Håber det var en lille smule hjælp, selvom jeg ikke selv er ekspert!..

mvh Zirio

Zirio's Cinema - Snart HD-forstærker (Onkyo TX-SR875 På Vej)

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Tak for info so far - jeg er stadig lidt i tvivl.

@ Zirio. Du skriver i svar 5 (vist nok 4), at Onkyo kan modtage de nye formater og de derfor kan sendes fra eksempelvis HD XE1. Hvorfor er det så, at der er blevet skrevet så mange steder, at de nuværende afspillere (herunder XE1) ikke kan sende de nye lydformater via HDMI (1.3) endnu? Men af man kun lade XE1 dekode, og så sende via analoge udgange.

Jeg kan heller ikke helt forstå, hvorfor i skriver at PCM ikke bliver dekodet i afspilleren og sendt til receiver. Jeg mindes, at Otto fra AV Precision, har argumenteret meget for, at man netop dekode alle de forskellige formater i afspilleren og så sender det til receiveren via HDMI i PCM format. Det var netop det, som der var det geniale, så man ikke skal skifte receiveren hele tiden. Måske Otto kan komme på banen, og muligvis i rettesætte mig.

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 21 August 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej LP

Ja jeg mente selvfølgelig spørgsmål 4)....Altså de "gamle" afspillere kan ikke sende direkte DolbyTrue HD osv ud til forstærkeren!. Afspilleren dekoder til PCM, hvorefter det bliver sendt videre!..

Selvfølgelig har Otto RET (har han jo altid)!...Men ja, du skal vidst bare have minimum HDMI 1.0, for at kunne modtage PCM!...

mvh Zirio

Zirio's Cinema - Snart HD-forstærker (Onkyo TX-SR875 HJEMME)

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ok. Min EH65 - der står også noget om PCM - er det så blot i to kanaler, at den sender det?

Og igen - er der andre end lige nødvendigvis Onkyos nye receivere, der kan modtage multikanals PCM?

Og hvor langt "ned" i de nye onkyo modeller kan der modtages multikanals PCM?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 August 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

lpnielsen skrev:
Og igen - er der andre end lige nødvendigvis Onkyos nye receivere, der kan modtage multikanals PCM?

Såvidt jeg ved kan alle surroundforstærkere/receivere med hdmi ind/ud modtage multikanals PCM. Det vil vist efterhånden sige de fleste nyere modeller fra de større producenter når du er ude over de allerbilligste receivere.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 21 August 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Over normal coax eller optisk, kan kun sendes 2 kanales PCM (lige som en normal CD afspille), dette signal bliver lavet om til 2 kanal's PCM af
afspille.

Over HDMI og kun Over HDMI, kan der sendes det der kaldes mulikanals PCM i op til 8 kanaler (7.1), tabs fri, på mange Blu-Ray film ligge der et 5.1
PCM lydspor, som så giver tabs fri lyd over PCM i 48 bit i alle kanaler.

Bl.a. er der mange Denon surrund forsærke der kan modtage mulitkanal PCM over HDMI (og ved et opdate også i 8 kanaler (7.1)), bl.a. Rotel ny
surrund forsærk kan også modtage multikanals PCM.

At de ny surrund forsærker kan decode de nye HD lyd formater, har man ingen glæde, da der er ingen HD afspille på market der kan sende HD lyd
over til Surrunds forsærker decoder (bl.a. krever det HDMI 1.3 i afspille, og stadie er det ikke sikke at det er mulige), man alle HD afspille kan
sende mulitkanal over HDMI, så hvis man har en surrund forærker der kan modtage det, er der ingen grund til at skifte ud, da man ikke ville opnår
noget lyd fordel.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 August 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Over HDMI og kun Over HDMI, kan der sendes det der kaldes mulikanals PCM i op til 8 kanaler (7.1), tabs fri, på mange Blu-Ray film ligge der et 5.1
PCM lydspor, som så giver tabs fri lyd over PCM i 48 bit i alle kanaler.

Hvis du har analoge udgange på din Blu-ray/HDDVD afspiller kan den også sende PCM over dem i 5.1 eller 7.1 afhængig af afspilleren. Så skal du bare have en surround receiver der har 5.1 eller 7.1 indgange og kan modtage et analogt PCM signal. Så HDMI er ikke engang et krav det er bare nemmere da man slipper for at skulle rode med 6-8 ekstra kabler og så også at man slipper for en omgang konvertering af det analog PCM signal til digital igen i receiveren.

Så hvis du har sådan en receiver der kan modtage 5.1 eller 7.1 analogt PCM(hvilket er de fleste receivere lavet inden for de sidste par år) så er du kørende så længe din Blu-ray/HDDVD afspiller kan dekode formatet og sende det som PCM ud af de analoge udgange på afspilleren.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 21 August 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Lige for at gøre en ting klart... Nu nævner nogen her PCM i 48 bit...

Dette ville medføre et teoretisk dynamik område på 288 dB! og kan naturligvis ikke lade sig gøre...

Man må gå ud fra der menes 24 bit PCM...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 21 August 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Selfølig er det 16 bit og 48 kHz PCM i alle kanaler

Ved analog kan man kun sende ud i op til 5.1, måske en gange i fremtide op til 7.1, men mulitkanals PCM (L-PCM), kan man komme på 7.1.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

lpnielsen skrev:

Såvidt jeg ved kan alle surroundforstærkere/receivere med hdmi ind/ud modtage multikanals PCM. Det vil vist efterhånden sige de fleste nyere modeller fra de større producenter når du er ude over de allerbilligste receivere.

det troede jeg også, men min skulle have en firmware opdatering før den kunne, så jeg er ikke helt så optimistisk omkring det. Jeg vil dog mene at alle receivere med hdmi der er kommet frem inden for det sidste år burde kunne modtage det uden videre

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 August 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Lige for at gøre en ting klart... Nu nævner nogen her PCM i 48 bit...

Dette ville medføre et teoretisk dynamik område på 288 dB! og kan naturligvis ikke lade sig gøre...

Man må gå ud fra der menes 24 bit PCM...

Regn lige lidt på de 24 bit også :), Det er lige så umuligt at gøre brug af som 48 bit. Det ville selv i en teoretisk optimal verden kræve at udstyret køles ned til -273 grader. Jeg ved ikke hvad baggrundsstøjen er i Jeres stue, men minus 273 grader er der forhåbentligt ikke. Så meget for reklame gas.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

C-Harder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 August 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen.

Jeg håber ikke det gør noget at jeg lige låner din tråd LPnielsen, men mit spørgsmål er lidt i samme boldgade...

Vil man med fordel kunne bruge de 6(5.1) analoge udgange bagpå sin dvd-afspiller og forbinde dem til sin forstærker med phonokabler? Frem for f.eks coax altså??? Jeg har selv en Marantz SR-4001 som jo har mulighed for 7.1 så hvis jeg finder en HD-DVD eller Blu-ray afspiller som selv decoder og som har 7.1 analog udgang vil jeg så kunne afspille 7.1???

Til top Vis C-Harder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C-Harder

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

C-Harder skrev:

Hejsa allesammen.

Jeg håber ikke det gør noget at jeg lige låner din tråd LPnielsen, men mit spørgsmål er lidt i samme boldgade...

Vil man med fordel kunne bruge de 6(5.1) analoge udgange bagpå sin dvd-afspiller og forbinde dem til sin forstærker med phonokabler? Frem for f.eks coax altså??? Jeg har selv en Marantz SR-4001 som jo har mulighed for 7.1 så hvis jeg finder en HD-DVD eller Blu-ray afspiller som selv decoder og som har 7.1 analog udgang vil jeg så kunne afspille 7.1???

ja

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 August 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Øhhh....

Det kan da forklares meget simpelt!

AES/EBU herunder både S/PDIF og TOSlink, består af et 2 kanals PCM signal, enten L-PCM eller R-PCM. L og R angiver bare hvilken side i signal framen der kommer først.
Dermed er det underforstået ALT hvad der kommer i S/PDIF eller PCM eller hvad de nu kalder det, et stereo signal!

Hvis det er multikanal, så er det komprimeret med enten Dolby Digital eller DTS eller what ever, men i det stadie ikke et PCM signal...

HDMI giver dog nogle nye muligheder for lossless overførsel af flerkanals signaler, men det har jeg endnu ikke sat mig ind i.

>> Neeper
TOSlink har ikke større båndbredde end S/PDIF, det er præcis det samme signal de bære, bare forskelligt medie... Og, pga. TOSlinks 2 yderligere konverteringer, så tror jeg endda båndbredden må antages at være teoretisk lavere end S/PDIF ;-)
Og de 48 bit. der snakkes om, det må være størrelsen på den frame der bliver sendt. 2 x 16bit + nogle forskellige status og copyright bit.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes