Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 01:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lave stemmer i film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hefting
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2005
Status: Offline
Sendt: 22 August 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har i længere tid haft lidt problemer når jeg ser film fra min computer på mit fjernsyn. Lyden kommer fra en Mac Mini (mini-jack til phono) til en NAD C320BEE forstærker og derfra til et par concept 6 højttalere. Billedet går direkte fra computeren og op i skærmen.

Mit problem er at jeg synes at stemmerne i de forskellige film er meget lave i forhold til de mere bass-prægede lyde i filmene. Dette resulterer i at jeg som regel skruer ned for lyden når der kommer actionscener med mange brag eller musikstykker med "kraftig" musik.

Jeg er meget tilfreds ellers med mit setup, som jeg også bruger til musik. Jeg er ikke en haj til hifi og ville derfor høre om der var nogen af jer kloge hoveder, der har en idé til hvordan man kan afhjælpe problemet??? (Har prøvet at lege lidt med equalizer-indstillingerne på i min videoafspiller, men det afhjælper ikke problemet)

På forhånd tak for hjælpen!

Til top Vis hefting's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hefting

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 August 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Måske har du set dit system som om at du har en center højtaler? Mår den så ikke er der mangler der en masse i stemmerne. Prøv at finde setup af højtalere i computeren og sæt den på stereo.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 August 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hvad afspiller software bruger du?

En del afspillere har justerbar dynamik, netop for at imødekomme den problemstilling du beskriver. Lydsporet på film er lavet med henblik på biografer, men det er sjældent optimalt til "stuebrug".

Jeg mener at kunne huske at både WinDVD og PowerDVD har justerbar dynamik, og ellers kan ffdshow filteret også benyttes - det har bl.a. en "voice control" parameter du kan lege med.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

hefting
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2005
Sendt: 22 August 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej! -tak for jeres svar.

Computeren er sat op til stereo. Jeg bruger VLC til afspilning, hvilket har et væld af indstillinger som jeg nok skal kigge lidt nærmere på så:-)
Til top Vis hefting's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hefting

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 August 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan meget nemt forklare dig hvad dit problem er, jeg har nemlig oplevet det samme igennem mange år.

Problem består i at det signal du sender afsted igennem din minimac er et surround signal som bliver konverteret til stereo. Dette betyder desværre at center kanalen ikke bliver ligeså stærk om de andre kanaler når det bliver lavet om til stereo.

Jeg kan tydeligt hører det når jeg skifter fra stereo til surround og omvendt, hvordan stemmerne forsvinder og kommer tilbage.

Jeg bruger min xbox som afspiller og deri kan jeg vælge hvilket format den skal spytte ud. Når jeg vælger stereo kommer stemmerne i god nok volume, men i surround er de lave.
Der må findes nogen muligheder i et codec (evt FFD..) som kan konvertere til stereo.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 August 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Har lige kigget og FFDshow Audio Decoder har en masse indstilliger. Nu ved jeg ikke om den laves til Mac, men til PC'en er den super!
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes