Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Har jeg forstået brokoblingsprincippet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dr. Hezze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 August 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Det er ved at være længe siden, at jeg har nørdet med min hifi, men sagen er den, at jeg har en Denon AVR-3805, hvortil jeg vil udnytte ZONE2 funktionen til fire indbygningshøjtalere i henholdsvis køkken og bad. Da jeg kører 7.1 kanal surround i stuen, anser jeg den bedste løsning som at tilslutte en effektforstærker, hvorfra de fire indbygningshøjtalere vil drives.

Mit valg af effektforstærker er endt med en gammel sag - NAD 916 (se specifikationer på http://207.228.230.231/info/NAD_912-6.pdf), og indbygningshøjtalerne er B&W CCM616 (se specifikationer på http://www.bwspeakers.com/images/drawings/CCM616_Infosheet_w eb.pdf)

For at udnytte alle tre forstærkerdele i NAD'en havde jeg overvejet at brokoble dem, men fortæl mig venligst, om det er en god idé eller ej??? Jeg har illustreret to måder, som jeg havde overvejet at tilslutte det hele på, men jeg er langt fra sikker på, om det virker. Derfor er I MEGET VELKOMMEN til at komme med et alternativt forslag (også blot, hvis det indbefatter udnyttelse af blot to af de tre ens forstærker dele).

Jeg ser frem til jeres løsningsforslag - TAK

Første forslag

Andet forslag

Til top Vis Dr. Hezze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Hezze

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 August 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Første forslag

Hvis dine streger antyder, hvad du har tænkt dig at sammenkoble, så er denne vist en ren forstærker-afbrænder. Du må ikke parallelkoble højttalerudgange !! - Under nogen omstændigheder

Andet forslag

Denne løsning får du i bedste fald 3 signal-kanaler ud af, men 6 udgange, hvor ch1 er i modfase med ch2, ch3 i modfase med ch4, og ch5 i modfase med ch6.

Jeg opfatter det som forkert, at du anskuer det som en 3-kanals forstærker.
Reelt har du faktisk op til 6 kanaler, alt efter konfiguration.
Der er så mulighed for at brokoble ch1 med ch2, ch3 med ch4, og ch5 med ch6.
Dette kan så gøres individuelt eller samlet, det er derfor NAD snakker om en 3-4-5-6 kanals forstærker.
Brokoblingsmulighederne er de samme for de 3 forstærker-sæt (ch1+ch2, ch3+ch4, ch5+ch6), så følgende beskrivelse for ch1+ch2 gælder så også for ch3+ch4 og ch5+ch6:

Ch1 og ch2 kan benyttes enten som 2 separate kanaler eller som 1 brokoblet kanal.
Ved normal brug - "stereo" - skal "bridge" være slået fra. Det linie-signal, der tilføres indgangen på ch1, kommer så ud til en højttaler, der skal være tilkoblet CH1 rød terminal (+) og sort terminal (-).
Ved brokobling skal "bridge" være slået til. Der tilføres linie-signal til indgangen af ch1. Internt i forstærkeren tilføres dette signal indgangen af ch2, men i modfase med indgangen på ch1. Højttaleren, der skal tilføres det brokoblede/forstærkede signal skal nu kobles på ch1 rød (+) og ch2 rød (-). Ch1 sort og ch2 sort bruges ikke.

Iflg. data leveres 30W/8Ohm pr. kanal i normal kobling og 90W/8Ohm i brokobling.
Skal du bruge samme forstærkning i alle tilkoblede højttalere, kan du altså trække 6x30W eller 3x90W fra forstærkeren - altså 6 højttalere eller 3.

Den opgivne impedans for højttalerne er 8Ohm, og det er jo fint nok i begge tilfælde, men det opgives også at minimum-impedans er 3,6Ohm, og det er ikke sikkert den brokoblede forstærker vil være så glad for så lav en impedans, da det betyder, at de 2 involverede kanaler så hver især ser ind i 1,8Ohm. Det kan være hård kost!

Hvis du har brug for 4 tilkoblede højttalere, bør du nok holde dig til 30W/kanal, så har du også 2 kanaler til overs, du evt. kan brokoble til en subwoofer.
Hvis du brokobler alle 6 kanaler (til 3), så mangler du en kanal til en af dine højttalere.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Dr. Hezze skrev:

For at udnytte alle tre forstærkerdele i NAD'en havde jeg overvejet at brokoble dem,

Derfor er I MEGET VELKOMMEN til at komme med et alternativt forslag (også blot, hvis det indbefatter udnyttelse af blot to af de tre ens forstærker dele).

1. Hvorfor vil du brokoble dem?

Det giver da mere effekt, men det belaster også forstærkeren mere.

2. Vedr. den tekniske del, er der vist en del du skal sætte dig ind i....

mit råd er helt klart - brug forstærkeren UDEN at brokoble den. 

Så kan du jo tænke lidt over hvor du så vil lave en zone mere...der er jo 2 kanaler ledige

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Dr. Hezze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:

Første forslag

Hvis dine streger antyder, hvad du har tænkt dig at sammenkoble, så er denne vist en ren forstærker-afbrænder. Du må ikke parallelkoble højttalerudgange !! - Under nogen omstændigheder

Andet forslag

Denne løsning får du i bedste fald 3 signal-kanaler ud af, men 6 udgange, hvor ch1 er i modfase med ch2, ch3 i modfase med ch4, og ch5 i modfase med ch6.

Jeg opfatter det som forkert, at du anskuer det som en 3-kanals forstærker.
Reelt har du faktisk op til 6 kanaler, alt efter konfiguration.
Der er så mulighed for at brokoble ch1 med ch2, ch3 med ch4, og ch5 med ch6.
Dette kan så gøres individuelt eller samlet, det er derfor NAD snakker om en 3-4-5-6 kanals forstærker.
Brokoblingsmulighederne er de samme for de 3 forstærker-sæt (ch1+ch2, ch3+ch4, ch5+ch6), så følgende beskrivelse for ch1+ch2 gælder så også for ch3+ch4 og ch5+ch6:

Ch1 og ch2 kan benyttes enten som 2 separate kanaler eller som 1 brokoblet kanal.
Ved normal brug - "stereo" - skal "bridge" være slået fra. Det linie-signal, der tilføres indgangen på ch1, kommer så ud til en højttaler, der skal være tilkoblet CH1 rød terminal (+) og sort terminal (-).
Ved brokobling skal "bridge" være slået til. Der tilføres linie-signal til indgangen af ch1. Internt i forstærkeren tilføres dette signal indgangen af ch2, men i modfase med indgangen på ch1. Højttaleren, der skal tilføres det brokoblede/forstærkede signal skal nu kobles på ch1 rød (+) og ch2 rød (-). Ch1 sort og ch2 sort bruges ikke.

Iflg. data leveres 30W/8Ohm pr. kanal i normal kobling og 90W/8Ohm i brokobling.
Skal du bruge samme forstærkning i alle tilkoblede højttalere, kan du altså trække 6x30W eller 3x90W fra forstærkeren - altså 6 højttalere eller 3.

Den opgivne impedans for højttalerne er 8Ohm, og det er jo fint nok i begge tilfælde, men det opgives også at minimum-impedans er 3,6Ohm, og det er ikke sikkert den brokoblede forstærker vil være så glad for så lav en impedans, da det betyder, at de 2 involverede kanaler så hver især ser ind i 1,8Ohm. Det kan være hård kost!

Hvis du har brug for 4 tilkoblede højttalere, bør du nok holde dig til 30W/kanal, så har du også 2 kanaler til overs, du evt. kan brokoble til en subwoofer.
Hvis du brokobler alle 6 kanaler (til 3), så mangler du en kanal til en af dine højttalere.

Hej Kim,

mange tak for din informative beskrivelse. Som du kunne fornemme, er det vist ved at være for længe siden, at jeg har hygget mig ordentligt med min hifi.

Men... til din beskrivelse følger spørgsmålet. Som påpeget er det smartest at anvende forstærkeren alimindeligt (dvs. lave to kanaler af de seks være til overs).

På min Denon AVR-3805 er der kun én linieudgang til ZONE2, men som jeg opfatter det, skal jeg bruge to linieindgange på NAD'en for at få lyd i alle fire højtalere. Mit spørgsmål er derfor, om jeg skal købe to Y-splittere, for at dele signalet ud?

Atter engang tak for din hurtige respons.

Mange hilsner

Stefan

Dr. Hezze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Dr. Hezze skrev:

For at udnytte alle tre forstærkerdele i NAD'en havde jeg overvejet at brokoble dem,

Derfor er I MEGET VELKOMMEN til at komme med et alternativt forslag (også blot, hvis det indbefatter udnyttelse af blot to af de tre ens forstærker dele).

1. Hvorfor vil du brokoble dem?

Det giver da mere effekt, men det belaster også forstærkeren mere.

2. Vedr. den tekniske del, er der vist en del du skal sætte dig ind i....

mit råd er helt klart - brug forstærkeren UDEN at brokoble den. 

Så kan du jo tænke lidt over hvor du så vil lave en zone mere...der er jo 2 kanaler ledige

Hej Meier,

tak for dit indlæg.

Som svar til dine spørgsmål

Ad 1) Blot for at udnytte alle tre forstærkerdele.

Ad 2) Du har fuldstændig ret, og det var også grunden til mine spørgsmål. Jeg må finde de gamle lærebøger frem igen

Men endnu engang tak for dit indlæg.

Mange hilsner

Stefan

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Dr. Hezze skrev:

På min Denon AVR-3805 er der kun én linieudgang til ZONE2, men som jeg opfatter det, skal jeg bruge to linieindgange på NAD'en for at få lyd i alle fire højtalere. Mit spørgsmål er derfor, om jeg skal købe to Y-splittere, for at dele signalet ud?

Ja, hvis du vil have vil have samme signal ud til de 4 højttalere, så skal du bruge 2 y-splittere til at dele stereosignalet ud.

Hvis du så senere vil bruge de sidste 2 kanaler skal du så have yderligere 2 y-spittere (Det burde gå smertefrit selv om udgangen nu ser en anden impedans)

Fra nettet:

Billede af bagsiden af 3805

http://www.hometheatermag.com/receivers/804denon/index1.html

Outputs:

Video: component (1), S-video (3), composite (4) Audio: optical digital (2), stereo analog (3), preamp (1)
Additional:

RS-232 (1), 12-volt trigger (2), infrared jack (1), zone-two stereo line-level (1)

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 August 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Bremsssssssssssss....................

Så vidt jeg kan se på billederne er alle indgangene dubleret med et ekstra phonostik (Line Output) - kig selv efter.
Det gør det unødvendigt med alle de Y-splittere.
Istedet kan almindelige (så korte som muligt) phonokabler anvendes:

Eks. Samme signal være på ch1, ch3, ch5: Input fra receiver ind i ch1 Line Input, phonokabel fra ch1 Line Output til ch3 Line Input, og phonokabel fra ch3 Line Output til ch5 Line Input.
Så vil de 3 kanaler forstærke samme signal op til hver sin højttaler. Dette kan fx. være venstre kanal fra Denon'en. Højre kanal laves så på tilsvarende måde med ch2, ch4, ch6.

Antallet af benyttede kanaler er fuldstændigt frit..

Ud over det er jeg tilbøjelig til at mene, du ikke skal brokoble, bl.a. også fordi, du så som slutresultat kun råder over 3 kanaler.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hæ- det havde jeg slet ikke set

Så kan det jo gøres rimeligt nemt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes