| Forfatter |
|
JJPX Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 05:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
uerfaren LP bruger søger et godt råd.
Jeg har fået en del ellers fine LP'er af en ven. Nogle af dem er så skæve at min pladespiller næsten hopper og danser 
Ud over et par store gule telefonbøger, er der så nogen der har et godt råd til hvordan jeg evt kan få dem glattet ud så de bliver forbedret ?
p.f. tak
JJP
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Varme er svarret på dine bønner min ven 
2 tykke glasplader med en skive imellem og så en tur i ovnen.
temp?? tja et godt sted at starte er 40-45 grader som øges laaaangsomt til den ønskede effekt opnås, det tager tid men det virker. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
el_serpiente Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med vaskning af plader.
er der nogle der har en begynder manual?
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til formålet bruger jeg en ganske almindelig billig pensel, som ikke må være for blød. Rensemidlet blander jeg selv. Her er opskriften:
Destilleret vand Isopropylalkohol Opvaskemiddel
Hvis du blander det i en almindelig kop, bruger du 3 dråber opvaskemiddel, 4 spiseske alkohol, og resten destilleret vand. Lp'en vaskes nu MED rillerne (siger sig selv :-) Pas på at labelen i midten ikke får for meget så den går i opløsning.
Efter vask - skylles lp'en med destilleret vand. Og her har jeg en lille hemmelighed: (jeg bruger bare koldt vand fra hanen)
Pladen lægges på et tørt viskestykke og duppes tør.
Detter nok ikke den politisk korrekte metode, men det er det nemmeste for mig, og mine plader ser stadig ud som nye. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
JJPX Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
tusind tak for hurtig feedback - tak for tips. Jeg vil gå i bageriet og bage en plade
vaskeanvisninger vellkomne. Tak
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
Til formålet bruger jeg en ganske almindelig billig pensel, som ikke må være for blød. Rensemidlet blander jeg selv. Her er opskriften:
Hvis du blander det i en almindelig kop, bruger du 3 dråber opvaskemiddel, 4 spiseske alkohol, og resten destilleret vand. Lp'en vaskes nu MED rillerne (siger sig selv :-) Pas på at labelen i midten ikke får for meget så den går i opløsning.
Efter vask - skylles lp'en med destilleret vand. Og her har jeg en lille hemmelighed: (jeg bruger bare koldt vand fra hanen)
Detter nok ikke den politisk korrekte metode, men det er det nemmeste for mig, og mine plader ser stadig ud som nye. |
|
|
Hvorfor bruger du destileret vand til din blandign når du bare skyller dem i almindeligt vand senere? Er det ikke for at undgå at få kalk på pladerne?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_serpiente skrev:
dytti skrev:
|
Detter nok ikke den politisk korrekte metode, men det er det nemmeste for mig, og mine plader ser stadig ud som nye.
|
|
|
Hvorfor bruger du destileret vand til din blandign når du bare skyller dem i almindeligt vand senere? Er det ikke for at undgå at få kalk på pladerne?
|
|
|
hvad skulle det hjælpe? altså at bruge destilleret vand? demineraliseret kan jeg derimod se et formål med __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt se dobbeltmoralen i at jeg først bruger destilleret vand, og så bagefter skyller med postevand.
Der er 2 grunde til destilleret vand.
1. Ja det er for at undgå kalk. 2. Ved at bruge destilleret vand, undgår jeg at opvaskemidlet skummer unødvendigt meget.
Når jeg ikke bruger demineraliseret vand, så er det fordi: 1. Jeg ved ikke hvad det er  2. Jeg ved ikke hvor man køber det. (materialisten?) __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
1. Jeg ved ikke hvad det er  2. Jeg ved ikke hvor man køber det. (materialisten?) |
|
|
1. Det ligger i navnet. Der er fjernet "mineraler". Med dette menes ofte kalk og den letteste måde at blødgøre vand er svjv ved ionbytning hvor kalk erstattes af andre ioner. Der er selvfølgelig mere forgyldte løsninger, men som regel er man kun interesseret i at undgå kalkaflejringer.
2. Matas, ja. Også supermarkeder. Der er mange der bruger det i dampstrygejern.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Destilleret vand - kondenseret damp fra kogt vand. Giver ren H2O uden partikler, mineraler, bakterier m.m.
Demineraliseret vand - mineralerne bindes, og partikler og bakterier bliver i et eller andet omfang filtreret fra. Processen sker via omvendt osmose, partikelfiltrering, ionbytning eller en kombination af disse.
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det er destilleretvand eller demineraliseretvand er vel ikke så vigtigt. Normalt bruger man så vidt jeg ved demineraliseretvand da det vist er billigere.
@dytti: dvs. at den eneste grund til at du bruger destilleret vand er at så skummer sæben ikke så meget?
|
| Til top |
|
| |