Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spikes eller Gummifødder på gulvtæppe (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nitrotg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 August 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Prøver at få det meste ud af mine front højtalere men spørgsmålet er om jeg skal bruge de medfølgene spikes eller de gummifødder der fulgte med

Har et trægulv med gulvtæppe men ingen underbo at tænke på...

Til top Vis nitrotg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nitrotg

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Lyt dig frem - der er mange faktorer der spiller ind.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

nitrotg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

ja kunne jeg jo men det var mere fordi jeg ikke gad at skifte det hele :P Har spikes på nu så hvis der er så lidt forskel så det ligemeget
Til top Vis nitrotg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nitrotg

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Der er ingen der med sikkerhed kan fortælle dig om forskellens størrelse, da det, som tidligere nævnt, afhænger af en række faktorer. Typen af gulv ("trægulv" kan dække over ret meget), rummets størrelse, hvordan er gulvet bygget op? (afstand mellem strøer osv.).

Som regel (med mange forbehold) kan afkoblingen (vha. gummi eller skumfødder) være en fordel på et bart trægulv, hvis man har problemer med at bassen "går i gulvet". Omvendt vil man med afkobling ofte oplever, at mellemtonen misten en anelse "attack". Spike's på et trægulv er ofte den modsatte historie. Men gulvets type, opbygning og underlag er altafgørende.

Kort sagt; prøv dig frem  (det tager altså ikke mange minutter at udskifte spikes med gummifødder og omvendt)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 August 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har et cementgulv med tæppe og nogle Dali Helicon 800. Jeg har eksperimenteret lidt med de medfølgende spikes, direkte på tæppe, på kork og på Valhalla Feet.

Med spikes synes jeg lyden er lidt til den hårde og skarpe side. Diskanten snerrer lidt men bassen er rimelig stram og præcis. Direkte på tæppe bliver lyden mere mudret og upræcis. Det lyder ikke katastrofalt, men det er bestemt ikke optimalt.

På nogle opskårne kork bordskånere bliver lyden blødere. En del af den skarpe kant på diskanten er væk, men præcisionen i bassen er ikke helt i top. Det er lidt et målfoto om det lyder bedre end spikes.

Med Valhalla på, som er et bedre dæmpningsmateriale, kan jeg for det første mærke at de små vibrationer i kabinettet er væk. Selv hvis man ikke spiller særlig højt, kan man mærke vibrationer omkring bas-enhederne uden dæmpning. Det er væk med Valhalla. Lyden synes jeg bedst kan beskrives som det bedste fra kork og spikes. Lyden er rund og blød, diskanten er luftig uden skarpe tendenser og bassen er både fyldig og præcis.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har askeparket lagt på strøer på beton. (Nybygget).

Producenten af min højttaler anbefaler spikes direkte i gulvet. Spikes'ene skal ikke fastgøres på højttaleren. Og denne kan således "flyttes/bevæges" (lidt) på spikes'ene. For synd for gulvet synes jeg, så det har jeg ikke prøvet. Nu kommer det så...

Jeg prøvede at fastgøre spikes'ene til højttaleren med Tesa dobbeltklæbende tape, og lade spikes'ene hvile på en lille keramisk plade. Tænkte at det måtte give samme resultat som ovenstående.

Det var rigtig-rigtig dårligt! Mudret bas, dårligt perspektiv, "slap lyd" og meget andet. Meget kedeligt.

Det var langt langt bedre blot at lade højttaleren stå på sine "sko". Hvilket jo er en lidt "udefineret kobling". Men måske har det ramt noget rimeligt fornuftigt?!

Men så kommer det ganske rystende; Jeg fik et sæt CeraBall's (tror jeg de hedder) på prøve, og var overbevist om at det da ikke kunne ændre mere end blot ganske små nuancer.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er til dato det vildeste jeg har oplevet med hensyn til afkobling. Jeg ved ikke om det så meget har at gøre med netop det mærke/konstruktion, det kan også skyldes at jeg har ramt noget "der passer" bedre! Resultatet er dog at jeg har siddet i flere timer med kæben nede i skødet, og det er for resten ganske anstrengende, når man samtidig sidder med et kæmpe smil over hele femøren

Alting er bare blevet "strammet op", jeg kan nemt spille 2-3 db højere op end før. Lyden er på en eller anden måde blevet mere "stille". Præcisionen er klasser bedre, alt er mere tydeligt og bassen er helt klar og dyyyb.

Det er sådan en oplevelse der gør denne hobby lidt sjov.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 August 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Dæmpningen fjerner vibrationer og undgår at kabinet og omgivelser spiller med. Og jeg er faktisk også overrasket over hvor meget det betyder for lyden, selv ved lave lydstyrker, hvor ting jo ikke vibrerer ret meget.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes