| Forfatter |
|
HEC6 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på udkig efter et sæt højtalere til brug ved fester... Ideen er at have et sæt som man kan stille op ved fest som skal kunne tåle at blive brugt og "pillet" ved og som også kan lånes ud engang imellem.
Jeg havde egentlig forestillet mig noget Cervin vega eller lign. Jeg har en ældre 100 watt Marantz forstærker som også kunne indgå. Jeg kender intet til Cerwin wega. Men har kigget lidt efter CLS og VE, men kender faktisk ikke forskellen på de forskellige Cerwin vegaer
Er der nogen gode bud på hvilke højtalere, der kunne være interesante, helst brugt.
Havde forestillet mig noget prismæssigt helst mellem 1500 til 3000 for et ældre brugt sæt.
Et bud på en alternativ forstærker er også velkomment.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEC6 skrev:
|
Jeg er på udkig efter et sæt højtalere til brug ved fester... Ideen er at have et sæt som man kan stille op ved fest som skal kunne tåle at blive brugt og "pillet" ved og som også kan lånes ud engang imellem.
Jeg havde egentlig forestillet mig noget Cervin vega eller lign. Jeg har en ældre 100 watt Marantz forstærker som også kunne indgå. Jeg kender intet til Cerwin wega. Men har kigget lidt efter CLS og VE, men kender faktisk ikke forskellen på de forskellige Cerwin vegaer
Er der nogen gode bud på hvilke højtalere, der kunne være interesante, helst brugt.
Havde forestillet mig noget prismæssigt helst mellem 1500 til 3000 for et ældre brugt sæt.
Et bud på en alternativ forstærker er også velkomment.
|
|
|
Som du selv er inde på er CW et godt bud, men ellers ville egentlig PA højtalere heller ikke være så tossede. Aner ikke hvordan de spiller som sådan, men holde til noget, det kan de
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
morten=-=morten Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et par Cersin vega AL-1000 brugt. De spiller ok og ekstremt højt med en lille forstærker. Det su skal kigge efter er følsomheden. opgivet i dB ved 1 meters afstand . Cerwin vega AL-1000 har en på 106 dB. hvilket er det højeste jeg nogen sinde har set. Dvs at de spille 106 dB i en meters afstand med 1 W. hver gang der er en ændring på 6 dB bliver lydstyrken halveret eller fordoblet.
De vibe der er foreslået ovenover har "kun" en folsomhed på 96 dB. Hvilket gør at de andre vil spille 2,5 gange højere med samme forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten=-=morten skrev:
Køb et par Cersin vega AL-1000 brugt. De spiller ok og ekstremt højt med en lille forstærker. Det su skal kigge efter er følsomheden. opgivet i dB ved 1 meters afstand . Cerwin vega AL-1000 har en på 106 dB. hvilket er det højeste jeg nogen sinde har set. Dvs at de spille 106 dB i en meters afstand med 1 W. hver gang der er en ændring på 6 dB bliver lydstyrken halveret eller fordoblet.
De vibe der er foreslået ovenover har "kun" en folsomhed på 96 dB. Hvilket gør at de andre vil spille 2,5 gange højere med samme forstærker.
|
|
|
For det første ville jeg ikke anbefale en lille forstærker til et par store højttalere med mindre de er deciderede horn. Derudover tror jeg også at hele følsomheden ligger i diskanthornet og ikke i bassen, så bassen får stadig brug for nogen kræfter fra forstærkeren.
Samtidig er det en ændring på 3 dB der er en fordobling eller halvering af lydstyrken. 6 dB er den opfattede fordobling af lydstyrken. 
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten=-=morten skrev:
|
|
|
Det er ikke alene det højeste du har set, det er også en fysisk umulighed ! 106 dB følsomhed i basområdet kan kun lade sig gøre med horn. Fantasi data til at imponere husarerne....
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
morten=-=morten skrev:
|
|
|
Det er ikke alene det højeste du har set, det er også en fysisk umulighed ! 106 dB følsomhed i basområdet kan kun lade sig gøre med horn. Fantasi data til at imponere husarerne....
MVH
Bonné
|
|
|
Hvorfor skulle 106 db være en umulighed i bassområdet. Højttalere er jo nogenlund liniære indtil bassen falder af. Bonne, prøv pensle det helt ud så selv idioter som mig forstår det.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Samtidig er det en ændring på 3 dB der er en fordobling eller halvering af lydstyrken. 6 dB er den opfattede fordobling af lydstyrken.  |
|
|
Man får 3dB hvis man fordobler effekten. 6dB er en fordobling af lydtrykket. 10dB er derimod det som de fleste opfatter som at "nu spiller det dobbelt så højt". __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kigger på følsomheden af basenheder i 12" og 15" størrelsen, kan du se at den maksimalt ligger omkring 98 dB i området under 100 hz, og her snakker vi enheder af en væsentligt bedre kvalitet end cw bruger. Et basreflex kabinet kan ikke forbedre følsomheden på en enhed korrekt, men gøre den i stand til at spille dybere. Kun et egentligt bashorn., og enkelte båndpas reflex konstruktioner, kan forbedre følsomheden i basområdet.
Enkelte bas enheder har følsomheder der nærmer sig 106 dB ,men det er typisk omkring 1000 hZ hvor de er ubrugelige i praksis.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Mastervol skrev:
Samtidig er det en ændring på 3 dB der er en fordobling eller halvering af lydstyrken. 6 dB er den opfattede fordobling af lydstyrken.  |
|
|
Man får 3dB hvis man fordobler effekten. 6dB er en fordobling af lydtrykket. 10dB er derimod det som de fleste opfatter som at "nu spiller det dobbelt så højt". |
|
|
Hehe... rigtig nok... 
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at tage et kig på Cerwin Vega DC 1515!..Eller modellen der er lavet til diskotek (kan ikke lige huske hvad den hedder)...men ligger vidst på cerwinvega-club
mvh Zirio
Zirio's Underground - Onkyo TX-SR875 - "HD Leeds the Way"
Onkyo TX-SR875
Sanyo Z4
Pioneer DV-400
Cerwin Vega Al-1000
Dali 109, SC-7 og SWA 14
JBL E250P
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 31 August 2007 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten=-=morten skrev:
|
|
|
Hej,
Her tror jeg du tager fejl med 106db, det vil jo sige at med ca. 25watt kan man blæse hele 120db af og det er ikke helt korrekt, jeg har selv et par AL-1000, men de er opgivet til 95db, men et hifibald testede dem og målte 98db på samme måde som du beskriver.
De kan spille op til ca. 124db inden det går galt, og jeg giver dig ret i at de spiller meget højt, men sørg for en god forstærker da de har en minimums impedans på 3,6ohm i basområdet __________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |