Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fest højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HEC6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 August 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter et sæt højtalere til brug ved fester...  Ideen er at have et sæt som man kan stille op ved fest som skal kunne tåle at blive brugt og "pillet" ved og som også kan lånes ud engang imellem.

Jeg havde egentlig forestillet mig noget Cervin vega eller lign. Jeg har en ældre 100 watt Marantz forstærker som også kunne indgå. Jeg kender intet til Cerwin wega. Men har kigget lidt efter CLS og VE, men kender faktisk ikke forskellen på de forskellige Cerwin vegaer

Er der nogen gode bud på hvilke højtalere, der kunne være interesante, helst brugt.

Havde forestillet mig noget prismæssigt helst mellem 1500 til 3000 for et ældre brugt sæt.

Et bud på en alternativ forstærker er også velkomment.

Til top Vis HEC6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HEC6

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 August 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

HEC6 skrev:

Jeg er på udkig efter et sæt højtalere til brug ved fester...  Ideen er at have et sæt som man kan stille op ved fest som skal kunne tåle at blive brugt og "pillet" ved og som også kan lånes ud engang imellem.

Jeg havde egentlig forestillet mig noget Cervin vega eller lign. Jeg har en ældre 100 watt Marantz forstærker som også kunne indgå. Jeg kender intet til Cerwin wega. Men har kigget lidt efter CLS og VE, men kender faktisk ikke forskellen på de forskellige Cerwin vegaer

Er der nogen gode bud på hvilke højtalere, der kunne være interesante, helst brugt.

Havde forestillet mig noget prismæssigt helst mellem 1500 til 3000 for et ældre brugt sæt.

Et bud på en alternativ forstærker er også velkomment.

Som du selv er inde på er CW et godt bud, men ellers ville egentlig PA højtalere heller ikke være så tossede. Aner ikke hvordan de spiller som sådan, men holde til noget, det kan de

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

WWW:discosupport.dk

Prøv dem her:

200W RMS (400W peak), 8 ohm.
Frekvensområde: 55-20000Hz
Bas: 12" bas med aluchassis (200 W RMS)
Diskant: 44 mm Titanium driver (80 W RMS)
3 stærke M10 flyvebeslag
indbygget 35mm stativadapter
Delefilter med beskyttelse for diskanthorn
Ridsefri polyurethan beklædning
2 bærehåndtag og metalgitter over hele fronten.
Tilslutning: 2 x Speakon stik.
HxBxD: 635 x 390 x 410 mm
Vægt: 22kg

Vejledende udsalgspris u.moms: 1840 kr

*VORES INTRODUKTIONSPRIS*: 1196 kr

Manual til Vibe 12 her

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

morten=-=morten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Køb et par Cersin vega AL-1000 brugt. De spiller ok og ekstremt højt med en lille forstærker. Det su skal kigge efter er følsomheden. opgivet i dB ved 1 meters afstand . Cerwin vega AL-1000 har en på 106 dB. hvilket er det højeste jeg nogen sinde har set. Dvs at de spille 106 dB i en meters afstand med 1 W. hver gang der er en ændring på 6 dB bliver lydstyrken halveret eller fordoblet.

De vibe der er foreslået ovenover har "kun" en folsomhed på 96 dB. Hvilket gør at de andre vil spille 2,5 gange højere med samme forstærker.
Til top Vis morten=-=morten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten=-=morten

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

morten=-=morten skrev:
Køb et par Cersin vega AL-1000 brugt. De spiller ok og ekstremt højt med en lille forstærker. Det su skal kigge efter er følsomheden. opgivet i dB ved 1 meters afstand . Cerwin vega AL-1000 har en på 106 dB. hvilket er det højeste jeg nogen sinde har set. Dvs at de spille 106 dB i en meters afstand med 1 W. hver gang der er en ændring på 6 dB bliver lydstyrken halveret eller fordoblet.

De vibe der er foreslået ovenover har "kun" en folsomhed på 96 dB. Hvilket gør at de andre vil spille 2,5 gange højere med samme forstærker.

For det første ville jeg ikke anbefale en lille forstærker til et par store højttalere med mindre de er deciderede horn. Derudover tror jeg også at hele følsomheden ligger i diskanthornet og ikke i bassen, så bassen får stadig brug for nogen kræfter fra forstærkeren.

Samtidig er det en ændring på 3 dB der er en fordobling eller halvering af lydstyrken. 6 dB er den opfattede fordobling af lydstyrken.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

morten=-=morten skrev:

Det er ikke alene det højeste du har set, det er også en fysisk umulighed  ! 106 dB følsomhed i basområdet kan kun lade sig gøre med horn. Fantasi data til at imponere husarerne....

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 28 August 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

morten=-=morten skrev:

Det er ikke alene det højeste du har set, det er også en fysisk umulighed  ! 106 dB følsomhed i basområdet kan kun lade sig gøre med horn. Fantasi data til at imponere husarerne....

MVH

Bonné

Hvorfor skulle 106 db være en umulighed i bassområdet. Højttalere er jo nogenlund liniære indtil bassen falder af. Bonne, prøv pensle det helt ud så selv idioter som mig forstår det.

Mvh

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Samtidig er det en ændring på 3 dB der er en fordobling eller halvering af lydstyrken. 6 dB er den opfattede fordobling af lydstyrken.

Man får 3dB hvis man fordobler effekten.
6dB er en fordobling af lydtrykket.
10dB er derimod det som de fleste opfatter som at "nu spiller det dobbelt så højt".

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 28 August 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger på  følsomheden af basenheder i 12" og 15" størrelsen, kan du se at den maksimalt ligger omkring 98 dB i området under 100 hz, og her snakker vi enheder af en væsentligt bedre kvalitet end cw bruger. Et basreflex kabinet kan ikke forbedre følsomheden på en enhed korrekt, men gøre den i stand til at spille dybere. Kun et egentligt bashorn., og enkelte båndpas reflex konstruktioner, kan forbedre følsomheden i basområdet.

Enkelte bas enheder har følsomheder der nærmer sig 106 dB ,men det er typisk omkring 1000 hZ hvor de er ubrugelige i praksis.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
Mastervol skrev:

Man får 3dB hvis man fordobler effekten.
6dB er en fordobling af lydtrykket.
10dB er derimod det som de fleste opfatter som at "nu spiller det dobbelt så højt".

Hehe... rigtig nok...

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 28 August 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hvad med at tage et kig på Cerwin Vega DC 1515!..Eller modellen der er lavet til diskotek (kan ikke lige huske hvad den hedder)...men ligger vidst på cerwinvega-club

mvh Zirio

Zirio's Underground - Onkyo TX-SR875 - "HD Leeds the Way"

Onkyo TX-SR875

Sanyo Z4

Pioneer DV-400

Cerwin Vega Al-1000

Dali 109, SC-7 og SWA 14

JBL E250P

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 31 August 2007 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

morten=-=morten skrev:

Hej,

Her tror jeg du tager fejl med 106db, det vil jo sige at med ca. 25watt kan man blæse hele 120db af og det er ikke helt korrekt,  jeg har selv et par AL-1000,  men de er opgivet til 95db,  men et hifibald testede dem og målte 98db på samme måde som du beskriver.

De kan spille op til ca. 124db inden det går galt, og jeg giver dig ret i at de spiller meget højt,  men sørg for en god forstærker da de har en minimums impedans på 3,6ohm i basområdet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes