Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp til forståelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 August 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har fornyligt anskaffet mig en riaa(Rør)Cayin ps-2 ældre model, for at prøve det og rode lidt med sådan en og modefisere den lidt selv.. og den så lidt simple ud og med jeres HJÆLP ender det måske med at jeg forstår den opbygning og "virkemåde"
Er nået dertil hvor jeg nu vil lærer så småt hva der sker inde i "kasserne"... så begynder lidt i det små:-)

for slet ikke at snakke om den er nogen indstillings muligheder på den?? kan IGEN se! med rca stikkende står der MM/MC men der må menes Hgihout put eller i forbindelse med stepup???

Billederne her er mega ringe(undskylder) og det er ikke sikkert at i kan se noget som helst og måske ska i se printet fra under siden men der må i sige til hva i ska bruge for at kunne fortælle mig om de forskellige ting!! mener i at i ville kunne forklare mig noget af det ved bedre billeder så låner jeg et et sted da jeg pt ikk ejer noget pt..

Har skitseret et par spørgsmål på selve billedet.. med punkt 1-2-3-4-5-6.. så når/hvis i gider hjælpe må i godt skrive punkt nr med hver gang i nævner noget så tossen her kan følge med:-)

Nogen i det hele taget der kender den model her... jeg har aldrig set den før nu!?

Nå nu til et par skod billeder:

Her lige lidt af mit "frække" lår også....og ja ved godt billed kvali er ringe!!!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

nå jeg forbilver bare dum så

MVH
Don

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Inden vi går igang:

1. - En rørforstærker - uanset funktionalitet - indeholder højst sandsynligt spændinger, der kan slå ihjel. Så nu er du advaret.

2. - At du gerne vil vide, hvordan ting fungerer, er et prisværdigt skridt, men at lære elektronik på køkkenbordet kun med et tilfældigt apparat foran sig - og intet andet - er IMHO et projekt, hvor det vil være svært med forståelsen og indlæringen. Processen burde være omvendt: Først læse, så studere, så afprøve. Og dette først med kredsløb, der direkte fortæller dig, hvad de forskellige komponenter gør - og hvorfor.

3. - At arbejde uden et diagram er for mennesker, der selv har lavet kredsløbet og printet - og dem, som har arbejdet med noget ligende og derfor har indsigt. I denne situation for mig er et diagram et uomtvisteligt vigtigt redskab - og endnu mere for dig, der skal lære af det. Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet, men måske er du mere heldig?

4. - Hvad med måleinstrumenter og loddekolbe? Er du svensk stolpemester i brug af sådanne?

OK, så prøver jeg:

1. - Jo, det er en kondensator. Hvis den sidder på udgangen (et af benene har direkte kontakt til et stik), så jo, så kan man godt kalde den en udgangskondensator.

2. - Umuligt at svare på nu. Det kan også være regulatorer. Hvad står der på dem?

3. - Umuligt at svare på nu. Så . . . måske . . . og . . . måske!

4. - Ja, den lille blå er en kondensator (det ligner er keramisk kondensator). Ja, den lille sorte er en elektrolytkondensator. Deres funktion er højst sandsynligt at DC-isolere indgangen fra inputtet - også selvom en pick-up ikke genererer DC. Det kan nemlig være, at der på den anden side af kondensatorer er en DC-spænding, man selvfølgelig ikke vil have ud på indgangen.

5. - At der kun sidder en enkelt i hele konstruktionen antyder, at den nok sidder og laver et eller andet i strømforsyningen, men det er ikke sikkert. Så det med bedre lyd vil jeg lade stå helt åbent.

6. - De laver nok noget sammen med transerne eller hvad det nu er, så først se, hvad der står på dem. Eller find et diagram.

At jeg ikke kender forstærkeren burde være uendeligt tydeligt nu. Og svarene er nok ikke lige det, du ønskede. Men hvis du ikke finder et diagram, må du selv igang med at tegne kredsløbet ved at studere printet nærmere.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Inden vi går igang:

1. - En rørforstærker - uanset funktionalitet - indeholder højst sandsynligt spændinger, der kan slå ihjel. Så nu er du advaret.

2. - At du gerne vil vide, hvordan ting fungerer, er et prisværdigt skridt, men at lære elektronik på køkkenbordet kun med et tilfældigt apparat foran sig - og intet andet - er IMHO et projekt, hvor det vil være svært med forståelsen og indlæringen. Processen burde være omvendt: Først læse, så studere, så afprøve. Og dette først med kredsløb, der direkte fortæller dig, hvad de forskellige komponenter gør - og hvorfor.

3. - At arbejde uden et diagram er for mennesker, der selv har lavet kredsløbet og printet - og dem, som har arbejdet med noget ligende og derfor har indsigt. I denne situation for mig er et diagram et uomtvisteligt vigtigt redskab - og endnu mere for dig, der skal lære af det. Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet, men måske er du mere heldig?

4. - Hvad med måleinstrumenter og loddekolbe? Er du svensk stolpemester i brug af sådanne?

OK, så prøver jeg:

1. - Jo, det er en kondensator. Hvis den sidder på udgangen (et af benene har direkte kontakt til et stik), så jo, så kan man godt kalde den en udgangskondensator.

2. - Umuligt at svare på nu. Det kan også være regulatorer. Hvad står der på dem?

4. - Ja, den lille blå er en kondensator (det ligner er keramisk kondensator). Ja, den lille sorte er en elektrolytkondensator. Deres funktion er højst sandsynligt at DC-isolere indgangen fra inputtet - også selvom en pick-up ikke genererer DC. Det kan nemlig være, at der på den anden side af kondensatorer er en DC-spænding, man selvfølgelig ikke vil have ud på indgangen.

5. - At der kun sidder en enkelt i hele konstruktionen antyder, at den nok sidder og laver et eller andet i strømforsyningen, men det er ikke sikkert. Så det med bedre lyd vil jeg lade stå helt åbent.

6. - De laver nok noget sammen med transerne eller hvad det nu er, så først se, hvad der står på dem. Eller find et diagram.

At jeg ikke kender forstærkeren burde være uendeligt tydeligt nu. Og svarene er nok ikke lige det, du ønskede. Men hvis du ikke finder et diagram, må du selv igang med at tegne kredsløbet ved at studere printet nærmere.

Ahh endelig svar:-)

Hej Boholm..

Takker for dit indlæg i denne tråd!

Jo må da sige at jeg kender en del til at lodde gjorde jeg tit i mit forrige arbejde(mekaniker) der gjorde jeg en del i el.. så et alm voltmeter kan jeg da bruge sådan nogenlunde:-)

Jeg har aldrig være den gode til at kunne sidde mig ned at læse noget som sådan.. bedre med nogle gode forklaringer og lidt afprøvelser her og der... kender du det?? jeg ska neget tit lige se noget afbildet osv så begynder tingene at dæmre:-)
Kender da en lille bitte smule til en kondensators/elektrolyts virkemåde!? de to hvilket jeg har kunne læse mig frem til er så godt som ens i de fleste tilfælde?? eller??

nå nu til de forskellige punkter:

Punkt 2. der står kia 7805p 6d på dem??? er det så transer til strømforsygningen??

Punkt 3. de er på 2200 MF og er 220 v 85 grader som hedder jamicon??? ensrettere??

Punkt 4. ok forskellen på en alm og keramisk er?? hvorfor sidder der en alm kondensator og en keramisk ved ud/indgange??

Punkt 5. ok.

Punkt 6 se punkt 2... de eletrolyttere er på forholdsvis 220 og 1000 MF og er også af mærket jamicon

Kan desværre ikk finde noget diagram på den og selve cayin er ikk intresseret i at fremskaffe noget.. så....??

NÅr man har en kondensator og rør i udgangen kræves det så ikk at begge dele er i TOP kvalitet?? lad os antage at røret et en godt NOS rør men den kondensator er noget værre kina bras, ville det ikk ødelægge helheden eller har den kondensator her ikk den indvirkning??

Jeg takker dig så inderligt at du gider bruge tid på at lærer en "dumpap" som mig lidt om det forskellige.. RESPEKT!!

MVH
Don

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 August 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej Donna.

Du kan evt. søge lidt på Vincent PHO-111 her på siden, en lille riaa i økonomi klassen som nogle vist har haft stor glæde af at "modde", det er godt nok ikke rør, men samme prisklasse.
Mon ikke du kan lære lidt dér?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hej Donna.

Du kan evt. søge lidt på Vincent PHO-111 her på siden, en lille riaa i økonomi klassen som nogle vist har haft stor glæde af at "modde", det er godt nok ikke rør, men samme prisklasse.

Mvh.

Davs miluboy..

Jo man kunne jo starte der men nu er det lige somn meget for at lærer om tingene end at modde selve riaa...
Da jeg hørte mente jeg den havde potentiale selvom den er en kineser børge.. og så er den vidst ret sjælden:-)

Men tak for den ellers udemærkede ide.

Det er da ellers alt for lang tiden siden at vi har ses

MVH
Don

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 August 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Milu skrev:
Hej Donna.

Mvh.

Davs miluboy..

Jo man kunne jo starte der men nu er det lige somn meget for at lærer om tingene end at modde selve riaa...
Da jeg hørte mente jeg den havde potentiale selvom den er en kineser børge.. og så er den vidst ret sjælden:-)

Men tak for den ellers udemærkede ide.

Det er da ellers alt for lang tiden siden at vi har ses

MVH
Don

Jeg har jo fået job. Alt det arbejde røver en forfærdelig masse tid - det er stærkt overvurderet, kan på ingen måde anbefales!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 August 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
boholm skrev:
Inden vi går igang:

OK, så prøver jeg:

Ahh endelig svar:-)

Hej Boholm..

Takker for dit indlæg i denne tråd!

Jo må da sige at jeg kender en del til at lodde gjorde jeg tit i mit forrige arbejde(mekaniker) der gjorde jeg en del i el.. så et alm voltmeter kan jeg da bruge sådan nogenlunde:-)

Jeg har aldrig være den gode til at kunne sidde mig ned at læse noget som sådan.. bedre med nogle gode forklaringer og lidt afprøvelser her og der... kender du det?? jeg ska neget tit lige se noget afbildet osv så begynder tingene at dæmre:-)
Kender da en lille bitte smule til en kondensators/elektrolyts virkemåde!? de to hvilket jeg har kunne læse mig frem til er så godt som ens i de fleste tilfælde?? eller??

nå nu til de forskellige punkter:

Punkt 2. der står kia 7805p 6d på dem??? er det så transer til strømforsygningen?? lm7805 -hvilket jeg tror det er, er en 5 volts spændings regulator der laver 5 volt, så ja den er en del af powersupply'en p'et betyder nok det er en kina afart -der findes omsætningstabeller. Hvad de driver med 5 volt i denne konstruktion er mig desvære en gåde.

Punkt 3. de er på 2200 MF og er 220 v 85 grader som hedder jamicon??? ensrettere?? Dette er ladelytter der(altså kondensatore) der udglatter dine 100hz efter evt ensretning med dioder, disse ser ud til og sidde ved noget højspændning, så de er måske/højst sandsynligt en del af strømforsyningen til og driver dine rør, så derfor højspændning, pas på. 85c er den temperatur de er garanteret og kunne holde i.(så må vi jo håbe temperaturen ikke over stiger det i dit kabinet med de varme rør, he typisk kina grej og ikke ofre 105 graders)

Derudover er de ikke på 2200MF men 2200uF altså micro farrad 1M=1.000.000 1u=000.001 altså en væsentlig forskel
Du vinder intet her ved og skifte til dyrere men evt. til større værdi i farrad, men så skal du være 100% sikker på hvad de laver før du gør det.

De 4 små sorte dimser på række lige til venstre for dem er tilgengæld ensretter broen lavet af 4 dioder, der laver din 50hz ac om til dc med 100hz brum på, denne fjerne dine ovennævnte ladelytter selvfølgelig, hvis de er store nok.

Punkt 4. ok forskellen på en alm og keramisk er?? hvorfor sidder der en alm kondensator og en keramisk ved ud/indgange?? Ved visse ting er det smart og bruge det ene fremfor det andet, store værdier er normalt almindelig lyt kondensatorer små værdier laver man gerne i tantal eller keramisk, da det er nemmere almindelige lytter har gerne en tolerance på plus/minus 40/20% keramiske og tantal kondensatorer er også velegnet til højspændinger sommetider.

Hvorfor de sidder som de gør, mange muligheder, mit gæt er til stabilisering, så et par transistorer ikke går i selvsving eller de er en del af modkoblingskredsløbet. (jeg vil gætte på der sidder en ved din 7805)

Punkt 5. ok.

Punkt 6 se punkt 2... de eletrolyttere er på forholdsvis 220 og 1000 MF og er også af mærket jamicon
Disse sidder sammen med dine spændingsregulatorer og er helt klart din lyt bank i strømforsyningen efter regulatorene

Kan desværre ikk finde noget diagram på den og selve cayin er ikk intresseret i at fremskaffe noget.. så....?? Cayin plejer og være hjælp somme hvis man siger deres skrammel er brændt af og man gerne vil lave det. Men man kan godt tegne et selv jo

NÅr man har en kondensator og rør i udgangen kræves det så ikk at begge dele er i TOP kvalitet?? lad os antage at røret et en godt NOS rør men den kondensator er noget værre kina bras, ville det ikk ødelægge helheden eller har den kondensator her ikk den indvirkning?? Velkommen til selvbyggerens verden, og ikke den penge stærke forbruger der køber alverdens trolddom, nej en kondensator er en kondensator i dette tilfælde da jeg vil formode det er en overførringskondensator, der forhindre dc og afkobler kredsløbet fra din udgang dc mæssigt, og dens værdi er så valgt så høj så der hvor den vil afrulle i frekvens området typisk ligger en oktav højere og lavere end det hørbare område.

Dine kina rør er dog af det onde her, du skal skifte dem med gode milspec ( JAN ) rør, da der er enorme variatoner i deres rør, de driver typisk også er ofte os halv utætte. (ingen sovtek eller sylvania eller andet fancy MILSPEC rør skal der til! jeg gætter på det er de horrible 6n3 rør der sidder i nu, der kan skaffes en dublet i usa der er god.

Der er bare lige den hage at hvis du skifter rør skal du nok have indstillet lidt bias på dem.

Jeg takker dig så inderligt at du gider bruge tid på at lærer en "dumpap" som mig lidt om det forskellige.. RESPEKT!!

MVH
Don

Derudover findes der en udemærket bog der hedder analog teknik der tager dig igennem begreberne helt fra bunden, formler, virkemåder osv. virkelig anbefaldes værdig hvis du vil lære lidt om det.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Punkt 2. der står kia 7805p 6d på dem??? er det så transer til strømforsygningen??

Så er det spændingsregulatorer, der generer stabile 5 volt. Søg på Google med 7805 og pdf og læs i de datablade, der kommer frem.

don dario skrev:
Punkt 3. de er på 2200 MF og er 220 v 85 grader som hedder jamicon??? ensrettere??

Nej, kondensatorer.

don dario skrev:
Punkt 4. ok forskellen på en alm og keramisk er?? hvorfor sidder der en alm kondensator og en keramisk ved ud/indgange??

Keramisk er kun en beskrivelse om selve konstruktionen af kondensatoren, ligesom der findes elektrolytkondensatorer, polyesterkondensatorer og mange andre materialer til fremstilling af kondensatorer. Selve funktionaliteten er den samme for alle typer. Men hver slags har sine fordele og ulemper - alt efter ønsket funktion.

don dario skrev:
Punkt 5. ok.

godt så ;-)

don dario skrev:

Stadig elektrolyt-kondensatorer. Jamicon er et kendt mærke indenfor kondensatorer, ligesom Jensen er det.

don dario skrev:
   Kan desværre ikk finde noget diagram på den og selve cayin er ikk intresseret i at fremskaffe noget.. så....??

Så må du "backtrace" ud fra printet og tegne et diagram derud fra. En god øvelse for dig.

don dario skrev:
NÅr man har en kondensator og rør i udgangen kræves det så ikk at begge dele er i TOP kvalitet?? lad os antage at røret et en godt NOS rør men den kondensator er noget værre kina bras, ville det ikk ødelægge helheden eller har den kondensator her ikk den indvirkning?

Med alt det, jeg har læst af andres erfaring, har kondensatorer stor indflydelse på lyden, men det er IMHO lidt farligt at generalisere på den måde at sige, at det "bare" skal være kvalitet, fordi man hermed mange gange tror, at pris og kvalitet hænger sammen. Det gør det også tit, men her kommer så den personlige smag ind i billedet. Der er en anden tråd her på sitet, hvor én er ved at teste kondensatorer. Og søger man på kondensatorer og audio i div. fora, kommer der mange ensartede retningslinier frem, men også mange modsatrettede og mange smagsbestemte. Og lige til sidst en tanke: Hvad der er top kvalitet for mig, behøver ikke være top kvalitet for dig.

Så igen: Læs og lær.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

don dario skrev:
boholm skrev:
Inden vi går igang: 1. - En rørforstærker - uanset funktionalitet - indeholder højst sandsynligt spændinger, der kan slå ihjel. Så nu er du advaret. 2. - At du gerne vil vide, hvordan ting fungerer, er et prisværdigt skridt, men at lære elektronik på køkkenbordet kun med et tilfældigt apparat foran sig - og intet andet - er IMHO et projekt, hvor det vil være svært med forståelsen og indlæringen. Processen burde være omvendt: Først læse, så studere, så afprøve. Og dette først med kredsløb, der direkte fortæller dig, hvad de forskellige komponenter gør - og hvorfor. 3. - At arbejde uden et diagram er for mennesker, der selv har lavet kredsløbet og printet - og dem, som har arbejdet med noget ligende og derfor har indsigt. I denne situation for mig er et diagram et uomtvisteligt vigtigt redskab - og endnu mere for dig, der skal lære af det. Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet, men måske er du mere heldig? 4. - Hvad med måleinstrumenter og loddekolbe? Er du svensk stolpemester i brug af sådanne? OK, så prøver jeg: 1. - Jo, det er en kondensator. Hvis den sidder på udgangen (et af benene har direkte kontakt til et stik), så jo, så kan man godt kalde den en udgangskondensator. 2. - Umuligt at svare på nu. Det kan også være regulatorer. Hvad står der på dem? 3. - Umuligt at svare på nu. Så . . . måske . . . og . . . måske! 4. - Ja, den lille blå er en kondensator (det ligner er keramisk kondensator). Ja, den lille sorte er en elektrolytkondensator. Deres funktion er højst sandsynligt at DC-isolere indgangen fra inputtet - også selvom en pick-up ikke genererer DC. Det kan nemlig være, at der på den anden side af kondensatorer er en DC-spænding, man selvfølgelig ikke vil have ud på indgangen. 5. - At der kun sidder en enkelt i hele konstruktionen antyder, at den nok sidder og laver et eller andet i strømforsyningen, men det er ikke sikkert. Så det med bedre lyd vil jeg lade stå helt åbent. 6. - De laver nok noget sammen med transerne eller hvad det nu er, så først se, hvad der står på dem. Eller find et diagram. At jeg ikke kender forstærkeren burde være uendeligt tydeligt nu. Og svarene er nok ikke lige det, du ønskede. Men hvis du ikke finder et diagram, må du selv igang med at tegne kredsløbet ved at studere printet nærmere.
Ahh endelig svar:-) Hej Boholm.. Takker for dit indlæg i denne tråd! Jo må da sige at jeg kender en del til at lodde gjorde jeg tit i mit forrige arbejde(mekaniker) der gjorde jeg en del i el.. så et alm voltmeter kan jeg da bruge sådan nogenlunde:-) Jeg har aldrig være den gode til at kunne sidde mig ned at læse noget som sådan.. bedre med nogle gode forklaringer og lidt afprøvelser her og der... kender du det?? jeg ska neget tit lige se noget afbildet osv så begynder tingene at dæmre:-) Kender da en lille bitte smule til en kondensators/elektrolyts virkemåde!? de to hvilket jeg har kunne læse mig frem til er så godt som ens i de fleste tilfælde?? eller?? nå nu til de forskellige punkter: Punkt 2. der står kia 7805p 6d på dem??? er det så transer til strømforsygningen?? lm7805 -hvilket jeg tror det er, er en 5 volts spændings regulator der laver 5 volt, så ja den er en del af powersupply'en p'et betyder nok det er en kina afart -der findes omsætningstabeller. Hvad de driver med 5 volt i denne konstruktion er mig desvære en gåde.

Punkt 3. de er på 2200 MF og er 220 v 85 grader som hedder jamicon??? ensrettere?? Dette er ladelytter der(altså kondensatore) der udglatter dine 100hz efter evt ensretning med dioder, disse ser ud til og sidde ved noget højspændning, så de er måske/højst sandsynligt en del af strømforsyningen til og driver dine rør, så derfor højspændning, pas på. 85c er den temperatur de er garanteret og kunne holde i.(så må vi jo håbe temperaturen ikke over stiger det i dit kabinet med de varme rør, he typisk kina grej og ikke ofre 105 graders)

Derudover er de ikke på 2200MF men 2200uF altså micro farrad 1M=1.000.000 1u=000.001 altså en væsentlig forskelDu vinder intet her ved og skifte til dyrere men evt. til større værdi i farrad, men så skal du være 100% sikker på hvad de laver før du gør det.

De 4 små sorte dimser på række lige til venstre for dem er tilgengæld ensretter broen lavet af 4 dioder, der laver din 50hz ac om til dc med 100hz brum på, denne fjerne dine ovennævnte ladelytter selvfølgelig, hvis de er store nok.

Punkt 4. ok forskellen på en alm og keramisk er?? hvorfor sidder der en alm kondensator og en keramisk ved ud/indgange?? Ved visse ting er det smart og bruge det ene fremfor det andet, store værdier er normalt almindelig lyt kondensatorer små værdier laver man gerne i tantal eller keramisk, da det er nemmere almindelige lytter har gerne en tolerance på plus/minus 40/20% keramiske og tantal kondensatorer er også velegnet til højspændinger sommetider.

Hvorfor de sidder som de gør, mange muligheder, mit gæt er til stabilisering, så et par transistorer ikke går i selvsving eller de er en del af modkoblingskredsløbet. (jeg vil gætte på der sidder en ved din 7805)Punkt 5. ok. Punkt 6 se punkt 2... de eletrolyttere er på forholdsvis 220 og 1000 MF og er også af mærket jamicon Disse sidder sammen med dine spændingsregulatorer og er helt klart din lyt bank i strømforsyningen efter regulatoreneKan desværre ikk finde noget diagram på den og selve cayin er ikk intresseret i at fremskaffe noget.. så....?? Cayin plejer og være hjælp somme hvis man siger deres skrammel er brændt af og man gerne vil lave det. Men man kan godt tegne et selv joNÅr man har en kondensator og rør i udgangen kræves det så ikk at begge dele er i TOP kvalitet?? lad os antage at røret et en godt NOS rør men den kondensator er noget værre kina bras, ville det ikk ødelægge helheden eller har den kondensator her ikk den indvirkning?? Velkommen til selvbyggerens verden, og ikke den penge stærke forbruger der køber alverdens trolddom, nej en kondensator er en kondensator i dette tilfælde da jeg vil formode det er en overførringskondensator, der forhindre dc og afkobler kredsløbet fra din udgang dc mæssigt, og dens værdi er så valgt så høj så der hvor den vil afrulle i frekvens området typisk ligger en oktav højere og lavere end det hørbare område.

Dine kina rør er dog af det onde her, du skal skifte dem med gode milspec ( JAN ) rør, da der er enorme variatoner i deres rør, de driver typisk også er ofte os halv utætte. (ingen sovtek eller sylvania eller andet fancy MILSPEC rør skal der til! jeg gætter på det er de horrible 6n3 rør der sidder i nu, der kan skaffes en dublet i usa der er god.

Der er bare lige den hage at hvis du skifter rør skal du nok have indstillet lidt bias på dem.

Jeg takker dig så inderligt at du gider bruge tid på at lærer en "dumpap" som mig lidt om det forskellige.. RESPEKT!! MVH Don

Derudover findes der en udemærket bog der hedder analog teknik der tager dig igennem begreberne helt fra bunden, formler, virkemåder osv. virkelig anbefaldes værdig hvis du vil lære lidt om det.

Hej Per..

Det var også et super indlæg fra dig.. Dejligt forstående!!

De rør der sidder i nu er nogle sovtek 6922.. men tror at de er lidt trætte!!

ok det er så uF fremover:-) ok du mener jeg kan hente lidt ved at øge værdien(se punkt 3) evt til hva værdi?? jo større værdi jo støøre hvad?? altså større evne til hva??

hvofor laver man noget om fra 50 hz til dc 100 hz med brum??? ideen her??

kan/ska jeg forøge værdien i lytbanken?? ville det give noget i praksis??

hva vil det sige med en tolorance på 40/20% .. at den kan afvige den angivne Uf med så mange procent???

gider du uddybe følgene:

nej en kondensator er en kondensator i dette tilfælde da jeg vil formode det er en overførringskondensator, der forhindre dc og afkobler kredsløbet fra din udgang dc mæssigt, og dens værdi er så valgt så høj så der hvor den vil afrulle i frekvens området typisk ligger en oktav højere og lavere end det hørbare område.

hva er en overførringskondensator?? og hvorfor ska der afkobles dc mæssigt på udgangen, hvor kommer det dc evt fra??fra forforstærkeren?? afrulle i frekvens??

Hvordan pokker stiller jeg bias på den makker her?? HJÆLP!!!??

HVOR KØBER JEG DEN BOG?? DEN LYDER MEGET SOM NOGET FOR MIG!!

Mange tak for hjælpen Per!!

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
don dario skrev:

Så er det spændingsregulatorer, der generer stabile 5 volt. Søg på Google med 7805 og pdf og læs i de datablade, der kommer frem.

don dario skrev:

Nej, kondensatorer.

don dario skrev:

Keramisk er kun en beskrivelse om selve konstruktionen af kondensatoren, ligesom der findes elektrolytkondensatorer, polyesterkondensatorer og mange andre materialer til fremstilling af kondensatorer. Selve funktionaliteten er den samme for alle typer. Men hver slags har sine fordele og ulemper - alt efter ønsket funktion.

don dario skrev:
Punkt 5. ok.

godt så ;-)

don dario skrev:

Stadig elektrolyt-kondensatorer. Jamicon er et kendt mærke indenfor kondensatorer, ligesom Jensen er det.

don dario skrev:

Så må du "backtrace" ud fra printet og tegne et diagram derud fra. En god øvelse for dig.

don dario skrev:
NÅr man har en kondensator og rør i udgangen kræves det så ikk at begge dele er i TOP kvalitet?? lad os antage at røret et en godt NOS rør men den kondensator er noget værre kina bras, ville det ikk ødelægge helheden eller har den kondensator her ikk den indvirkning?

Med alt det, jeg har læst af andres erfaring, har kondensatorer stor indflydelse på lyden, men det er IMHO lidt farligt at generalisere på den måde at sige, at det "bare" skal være kvalitet, fordi man hermed mange gange tror, at pris og kvalitet hænger sammen. Det gør det også tit, men her kommer så den personlige smag ind i billedet. Der er en anden tråd her på sitet, hvor én er ved at teste kondensatorer. Og søger man på kondensatorer og audio i div. fora, kommer der mange ensartede retningslinier frem, men også mange modsatrettede og mange smagsbestemte. Og lige til sidst en tanke: Hvad der er top kvalitet for mig, behøver ikke være top kvalitet for dig.

Så igen: Læs og lær.

Hurtigt svar tilbage fra dig... lækkert!! dejligt!!

hva er forskellen på ladelyttere. elektrolyttere og kondensatorer??

Jeg er ikk typen der bare fordi det er dyrt at så er det godt!! langt fra!! men som du nok har set har jeg lige skiftet mine Kondensatore i mit Dele filter fra nogle Bennic til store jensen bøffer... og her er jeg ikk ramt af placebo for forskellen var/er stor!! men det kommer der mere om i min højt tråd:-) og de ska lige tilspilles først...
Men ja ikk sikker på alle alle steder ville man kunne hører en klar forskel osv.. men har fået dem i min cdspille og i forforstærker også for noget tid siden men det gav altså noget i en positiv retning!! sjovt havde to nøjagtige ens cd maskiner(den ene en vens) og min havde så lige været en tur i KBH og fået ny Clock, jensen kondensatorer osv osv.. og vi nogle stykker der efterfølgnene var til en lille test jeg holdt og TRO mig der var forskel!!
PS: ska det siges jeg ikk kan hører andre forskelle som jeg har expermenteret meget med også... såsom netkabler osv.. der er meget lang imellem jeg kan hører en klar forskel!!!

hva betyder IMHO??? kan ikk huske det??

Du har så ganske ret mht til smag og behag.. vi mennesker er meget forskellige også hva lyd angår..

igen tak for dit brugbare indlæg!

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2007 kl. 03:41 | IP-adresse registreret  

Allerførst: Det er mig en gåde, at modificeringen ikke i første omgang består af et rør-bytte?  E88CC/6922 kan fåes i allehånde udførelser fra allehånde firmaer; jeg foreslår Siemens NOS E88CC goldpin!

Dernæst: Korrekt at de dersens 7805´ere er spændingsregulatorer, men er 5 volt ikke lige lidt nok til rør med en glødespænding på 6,3 volt +/- 10%?

Og så: Ladelytterne er rigeligt store til at udglatte DC-spændingen; vi taler vel om Volt ripple = 1,5 x max strømforbrug i mA / lyttens værdi i mikroFarad?! Så foreslår jeg at man laver en "trappe" med 10%, 1%, 0,1% osv af "hoved-lyttens" værdi (2200mF).

Og til slut: De 4 dioder kunne måske med fordel udskiftes til schotky-dioder, altså måske?!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 05:38 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Allerførst: Det er mig en gåde, at modificeringen ikke i første omgang består af et rør-bytte?  E88CC/6922 kan fåes i allehånde udførelser fra allehånde firmaer; jeg foreslår Siemens NOS E88CC goldpin!

Dernæst: Korrekt at de dersens 7805´ere er spændingsregulatorer, men er 5 volt ikke lige lidt nok til rør med en glødespænding på 6,3 volt +/- 10%?

Og så: Ladelytterne er rigeligt store til at udglatte DC-spændingen; vi taler vel om Volt ripple = 1,5 x max strømforbrug i mA / lyttens værdi i mikroFarad?! Så foreslår jeg at man laver en "trappe" med 10%, 1%, 0,1% osv af "hoved-lyttens" værdi (2200mF).

Og til slut: De 4 dioder kunne måske med fordel udskiftes til schotky-dioder, altså måske?!

Hej F. Christians.

Jamne du har helt ret mht de rør... men det var som jeg skriver lige så meget for at forstå systemets opbygning at jeg spørger om de ting.. ved godt at selve rørskifte ville give en del hvis bare at det selv er til nogle ordentlige!?
HVa er en trappe?? det med de 10%, 1%, 0.1% osv osv??

Evt de dioder hva kunne de give?? og kan de fås i dk??

Takker

MVH
Don

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Hej Per..

Det var også et super indlæg fra dig.. Dejligt forstående!!

De rør der sidder i nu er nogle sovtek 6922.. men tror at de er lidt trætte!! De er okay når de er fra sovtek, men jo de kan da skiftes måske ikke til bedre lydende, men det kan jo prøves bare for og prøve. Man kan os måle om et rør er træt, hvis du kender nogen der har apperatet til det.

ok det er så uF fremover:-) ok du mener jeg kan hente lidt ved at øge værdien(se punkt 3) evt til hva værdi?? jo større værdi jo støøre hvad?? altså større evne til hva?? Jo større evne til og afgive strøm uden og falde i spændning mellem ladeperioderne (forklaring kommer i dit DC fra 50hz til 100hz spørgsmål)

hvofor laver man noget om fra 50 hz til dc 100 hz med brum??? ideen her?? Visse komponenter som rør, trasistorer og FET's skal bruge DC for og virke(lidt mere forklaring i et af dine andre spørgsmål) Da vi jo kun har 230volt 50hz AC tilrådighed i stik kontakten skal det laves om til DC, det gør man med de 4 dioder det er en dobbelt ensretter, eller populært en bro, her tager vi den positive og den negative halv periode fra 50 hz AC og ligger sammen så de får samme potentiale og fortegn, dette giver en DC med 100hz rippel på, denne rippel eller brum om man vil glatter man ud med kondensatorer i dit tilfælde. Og et andet sted i den konstruktion bruger man jo så og spændningsregulatorer, de gør det helt perfekt, men nøjagtig det samme.

kan/ska jeg forøge værdien i lytbanken?? ville det give noget i praksis??Måske, de er lige som din konstruktions "batteri" men forøger du den for meget risikere du at brænde nogle af de komponenter af der lader dem helt op når du tænder for apperatet, da de vil trække en større start strøm typisk, og du risikere også apperater bliver ved med og spille et godt stykke tid efter du har trukket stikket ud af væggen, men det går jo nok. 

hva vil det sige med en tolorance på 40/20% .. at den kan afvige den angivne Uf med så mange procent??? Ja sørgeligt men sandt, kondensatorer er egentlig en træls størrelse, nogen producenter køber dog en ordentlig stak også sortere dem så det dur, men er vist mest udbredt i højttaler verdenen, men man kan da godt få nogle med lavere tolerancer, det er dog ofte unødvendigt da kredsløbet er deignet så det er ubetydende, de små keramiske kondensatorer er til gengæld meget præcis, men de fåes ikke i stor.

gider du uddybe følgene:
Jep
nej en kondensator er en kondensator i dette tilfælde da jeg vil formode det er en overførringskondensator, der forhindre dc og afkobler kredsløbet fra din udgang dc mæssigt, og dens værdi er så valgt så høj så der hvor den vil afrulle i frekvens området typisk ligger en oktav højere og lavere end det hørbare område.

hva er en overførringskondensator??Det er ikke en bestemt kondensator men måden den bliver brugt på, den overfører dit AC(musik'en) signal, og fra sortere dit DC(kommer fra koblingen af dit rør evt.) og hvorfor ska der afkobles dc mæssigt på udgangen, hvor kommer det dc evt fra?? (For at enhver halvleder virker (rør, transistor, FET osv.) skal de kobles op og køre rent DC mæssigt ellers kan de ikke forstærke AC, de skal have et DC område og arbejde indenfor kan man vel sige. fra forforstærkeren(DC kommer jo så fra din kobling af forstærkeren ja, DC på udgangen vil slå det apperat du sætter til med dit signal kabel ihjel, samt denne her enhed, da der jo kunne være forskellige DC niveauer på apperater, og dermed en spændningsforskel, og har man det vil der løbe en strøm, den vil løbe igennem dit signal kabel over og blive afsat et givent sted i det tilkoblede apperat, det er ikke til og sige hvilken komponent det vil blive afsat i der, men den vil næppe kunne klare det, så det undgår man ved overføringskondensatorer)?? afrulle i frekvens?? Lige så snart du tilføre en kondensator vil du få et båndpas led, der falder i amplitude i den lave ende af frekvens skalaen og i toppen. Lige som en hver højttaler gør, man designer det bare så det sker uden for det hørbare område.

Hvordan pokker stiller jeg bias på den makker her?? HJÆLP!!!?? Ehh, ja det er jo lige det, den er presat her med modstande i dens grundkobling, eller os er den selvregulerende. Så det kræver lidt udstyr, multimeter osv. og et diagram evt. (Jeg ville prøve og skifte rør hvis jeg var dig, også se om det ikke går)

HVOR KØBER JEG DEN BOG?? DEN LYDER MEGET SOM NOGET FOR MIG!! Den forklarer ihvertfald alle disse begreber og termer tilbunds på pædagoiskvis -Og nej jeg har ikke aktier i det firma, selvom det lyder sådan

Den er lidt pebret men helt klart alle pengene værd, de kan sommetider findes brugt. Ellers fåes den her: http://ef.dk/?pagetype=book&vareid=31226-1 fra ny af får du os et lille simuleringsprogram med hvor du kan byg dine egne ting og måle på dem virtuelt. Den forklarer ihvertfald tingene en faktor 10 af hvad jeg magter og gøre her he he. (Dog er der ikke meget rør teknik i den, men FET'er som den beskriver kan overføres direkte på rør, men en lille adon til din viden.

Mange tak for hjælpen Per!!

Det var så lidt, skulle det være en anden gang.

MVH
Don

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

HVa er en trappe?? det med de 10%, 1%, 0.1% osv osv?? udover din 2200uF kondensator sætter du flere i parrallel med den, altså den du har nu på 2200uF + 200uF +20uF +2uF+ evt 500nF Dette giver en bedre respons tid på dem så de kan afgive strøm hurtigt.

Evt de dioder hva kunne de give?? og kan de fås i dk?? De er hurtigere, og støjer evt. mindre(dioder støjer en del), der kunne også tilføjes en lille støjondensator parralelt over hver af dem du har nu. De kan fåes ved alle elektronik forhandlere rscomponents, elfa, brinck, farnell, pcelektronik, elektroniklavpris osv. osv. De koster en flad 10'er ca. for 10 stk.

Takker

MVH
Don[/QUOTE]

Der er mange mulige opgrades her, mange vil give noget andre vil ikke kunne høres men mange bække små, du ved..

Nu må du dog ikke blive ked af det at når det hele brænder og siger skralde BANG! og der kommer flammer det har vi alle prøvet især i starten, så er det bare op på hesten igen. Man kan dog godt tage sig lidt forholdsregler evt. med en skillevario så man kan starte langsomt op og man har en ekstra sikring. Og husk aldrig inhaler røg fra brændt elektronik, det er ikke så sundt.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

don dario skrev:
Hej Per.. Det var også et super indlæg fra dig.. Dejligt forstående!!

De rør der sidder i nu er nogle sovtek 6922.. men tror at de er lidt trætte!! De er okay når de er fra sovtek, men jo de kan da skiftes måske ikke til bedre lydende, men det kan jo prøves bare for og prøve. Man kan os måle om et rør er træt, hvis du kender nogen der har apperatet til det.ok det er så uF fremover:-) ok du mener jeg kan hente lidt ved at øge værdien(se punkt 3) evt til hva værdi?? jo større værdi jo støøre hvad?? altså større evne til hva?? Jo større evne til og afgive strøm uden og falde i spændning mellem ladeperioderne (forklaring kommer i dit DC fra 50hz til 100hz spørgsmål)hvofor laver man noget om fra 50 hz til dc 100 hz med brum??? ideen her?? Visse komponenter som rør, trasistorer og FET's skal bruge DC for og virke(lidt mere forklaring i et af dine andre spørgsmål) Da vi jo kun har 230volt 50hz AC tilrådighed i stik kontakten skal det laves om til DC, det gør man med de 4 dioder det er en dobbelt ensretter, eller populært en bro, her tager vi den positive og den negative halv periode fra 50 hz AC og ligger sammen så de får samme potentiale og fortegn, dette giver en DC med 100hz rippel på, denne rippel eller brum om man vil glatter man ud med kondensatorer i dit tilfælde. Og et andet sted i den konstruktion bruger man jo så og spændningsregulatorer, de gør det helt perfekt, men nøjagtig det samme.kan/ska jeg forøge værdien i lytbanken?? ville det give noget i praksis??Måske, de er lige som din konstruktions "batteri" men forøger du den for meget risikere du at brænde nogle af de komponenter af der lader dem helt op når du tænder for apperatet, da de vil trække en større start strøm typisk, og du risikere også apperater bliver ved med og spille et godt stykke tid efter du har trukket stikket ud af væggen, men det går jo nok. hva vil det sige med en tolorance på 40/20% .. at den kan afvige den angivne Uf med så mange procent??? Ja sørgeligt men sandt, kondensatorer er egentlig en træls størrelse, nogen producenter køber dog en ordentlig stak også sortere dem så det dur, men er vist mest udbredt i højttaler verdenen, men man kan da godt få nogle med lavere tolerancer, det er dog ofte unødvendigt da kredsløbet er deignet så det er ubetydende, de små keramiske kondensatorer er til gengæld meget præcis, men de fåes ikke i stor.gider du uddybe følgene: Jepnej en kondensator er en kondensator i dette tilfælde da jeg vil formode det er en overførringskondensator, der forhindre dc og afkobler kredsløbet fra din udgang dc mæssigt, og dens værdi er så valgt så høj så der hvor den vil afrulle i frekvens området typisk ligger en oktav højere og lavere end det hørbare område. hva er en overførringskondensator??Det er ikke en bestemt kondensator men måden den bliver brugt på, den overfører dit AC(musik'en) signal, og fra sortere dit DC(kommer fra koblingen af dit rør evt.) og hvorfor ska der afkobles dc mæssigt på udgangen, hvor kommer det dc evt fra?? (For at enhver halvleder virker (rør, transistor, FET osv.) skal de kobles op og køre rent DC mæssigt ellers kan de ikke forstærke AC, de skal have et DC område og arbejde indenfor kan man vel sige. fra forforstærkeren(DC kommer jo så fra din kobling af forstærkeren ja, DC på udgangen vil slå det apperat du sætter til med dit signal kabel ihjel, samt denne her enhed, da der jo kunne være forskellige DC niveauer på apperater, og dermed en spændningsforskel, og har man det vil der løbe en strøm, den vil løbe igennem dit signal kabel over og blive afsat et givent sted i det tilkoblede apperat, det er ikke til og sige hvilken komponent det vil blive afsat i der, men den vil næppe kunne klare det, så det undgår man ved overføringskondensatorer)?? afrulle i frekvens?? Lige så snart du tilføre en kondensator vil du få et båndpas led, der falder i amplitude i den lave ende af frekvens skalaen og i toppen. Lige som en hver højttaler gør, man designer det bare så det sker uden for det hørbare område.Hvordan pokker stiller jeg bias på den makker her?? HJÆLP!!!?? Ehh, ja det er jo lige det, den er presat her med modstande i dens grundkobling, eller os er den selvregulerende. Så det kræver lidt udstyr, multimeter osv. og et diagram evt. (Jeg ville prøve og skifte rør hvis jeg var dig, også se om det ikke går)HVOR KØBER JEG DEN BOG?? DEN LYDER MEGET SOM NOGET FOR MIG!! Den forklarer ihvertfald alle disse begreber og termer tilbunds på pædagoiskvis -Og nej jeg har ikke aktier i det firma, selvom det lyder sådan

Den er lidt pebret men helt klart alle pengene værd, de kan sommetider findes brugt. Ellers fåes den her: http://ef.dk/?pagetype=book&vareid=31226-1[/COLOR"> fra ny af får du os et lille simuleringsprogram med hvor du kan byg dine egne ting og måle på dem virtuelt. Den forklarer ihvertfald tingene en faktor 10 af hvad jeg magter og gøre her he he. (Dog er der ikke meget rør teknik i den, men FET'er som den beskriver kan overføres direkte på rør, men en lille adon til din viden.Mange tak for hjælpen Per!!

Det var så lidt, skulle det være en anden gang.MVH Don

Hej igen

Nej kender desværre igen med sådan en rør tester men der må jeg se hva jeg kan finde ud af!

Mht til at forøge værdien i lytbanken hvordan ved/udregener jeg evt hva de kunne forøges med uden at mine komponenter ødelægges??

ok det var da trist med på mange% åp de kondensatorer.. på de Chi Da udgangskondensatorer står der 2.2 uF +- 5 %.. så den er det da lidt bedre end 20/40??

Er det rigtigt at en kondensator mister sin kapasitet med årene hvis den bare ligger og ikk bliver brugt??

Mht til afrlningen af frekvenserne hvordan ved/udregner man størrelse af den kondensator så den i afruller i et hørbart frekvensområde??

Er udgangssignalet AC?? DVS der kommer AC ind fra net kabel og blevet "omformet" til DC og så igen efterfølgene til AC?? nej??

Se nu er der noget her jeg meget gerne ville kunne på dem riaa her!! at lærer at justere bias?? sjovt skrev for over en måned til Caiyn men intet hørt(indtil imorges) der var der en mail fra dem.. ska jeg evt hører om de har et diagram over den?? eller ska jeg vende printet om og tage rigtige billeder af det hele??
Ved der er nogle grundregler for at måle/justere Bias på rør?? gider du forklare?? man ska finde det og det punkt og måle over dem osv..

Caiyn skriver at man kan købe noget indbygnings stepup?? er den ok eller bedre at finde noget andet??

Nu kommer vi til trappe;.) dvs at jeg kunne forbedre den(hurtighed) ved at koble den parallelt og det kunne evt give hvad lydmæssigt??!? du har vel ikk en tegnng der viser hvordan man på den kondensator kobler parallelt bare så jeg er 100%...

Hva er så bedst købe de dioer du snakker om eller koble en kondensator ind?? igen har du en tegning:-)

Mange tak Per for din gode og letforståelige undervisning

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hehe ja jeg ska nok nå at brænde noget af

MVH
Don

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

En ting der altid har undret mig er. I gamle dage med U eller P rør, her var der i serie anbragt en NTC modstand (jo mere varm jo MINDRE modstand), for rørene ligesom ikke fik et chok ved opvarmning. Eller lidt i stil med den forzinkelse nogle forstærkere har inden højttalerne kobles ind. En grovere metode er et forsinkelsesrelæ med bimetallisk opvarmning (phinere ord).

Er det rigtigt at Tantal kondensatorer er noget som en hvis herre har skabt?     5 V DC til Rør som nævnt 6,3 V plus/minus 10 %. Det svarer jo til man istedet for 220V kun fik 180.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg hvad som er mest galt.

Kondensatorer over 100 Volt (eller er det 60) skal manuelt kortsluttes, når man har SLUKKET, forinden indgreb.

Dette er den vigtigste advarsel før indgreb i ting med Rør, medmindre man har noget måle med eller erfaring.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

En ting der altid har undret mig er. I gamle dage med U eller P rør, her var der i serie anbragt en NTC modstand (jo mere varm jo MINDRE modstand), for rørene ligesom ikke fik et chok ved opvarmning. Eller lidt i stil med den forzinkelse nogle forstærkere har inden højttalerne kobles ind. En grovere metode er et forsinkelsesrelæ med bimetallisk opvarmning (phinere ord).

Er det rigtigt at Tantal kondensatorer er noget som en hvis herre har skabt?     5 V DC til Rør som nævnt 6,3 V plus/minus 10 %. Det svarer jo til man istedet for 220V kun fik 180.

Sætter der ikk det på nyere apperater?? hva undgår de så de "chok"??tantal kondensator??

Ja 10% er da megen undvigelse?? det er da ikk godt??

MVH
Don

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum