| Forfatter |
|
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har af min chef fået den utaknemmelige opgave at få installeret en projektor, et lærrede, et par højttalere, en forstærker og en PS3 på vores kontor 
Jeg vil jo helst lade være med at dumme mig, da det ikke er mine penge jeg bruger - derfor håber jeg, at der er nogle af jer, der kan hjælpe.
Anvendelse Installationen skal primært bruges til spil, sekundært film (dvd til at starte med, BluRay, når vi får købt nogle) - og kravet er, at det skal se ok godt ud og være sjovt at spille på - ikke at det skal være toppen af poppen.
Miljø Miljøet er ikke det mest optimale: der er lyse vægge. Dog kan alle vinduerne blændes med (lyse) persienner. Pga dette har jeg overvejet Pana'en, da den skulle give et bedre billede i lyse rum end eks Sanyo PLV-Z5.
Spørgsmål projektor Er Panaen et godt valg - eller er der andre i samme prisklasse (ca 9k), der er bedre i det beskrevne miljø og anvendelse?
Spørgsmål Lærred Vi sigter efter et 90" eller 92" lærrede. Jeg har kigget lidt på regnemaskinen på projectorcentral, og det ser ud til, at med den afstand vi får til lærredet (ca 4,5m) kan panaen godt justeres ind til den størrelse. Spørgsmålet er: hvidt eller gråt lærred - og med hvilket gain (og hvad er det lige gain betyder)?
Håber i kan hjælpe, da det kradser lidt i fingrene efter at få lavet en fredag-efter-arbejde sektion på kontoret 
Mvh Jonas __________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miljøet er nok det største problem i det scenarie du beskriver.
Skulle setuppet bruges primært til Powerpoint præsentationer, så er graden af mørklægning knap så kritisk som når man skal se film. Spil går nok også, da de ofte er med forholdsvis lyse farver, høj kontrast osv, men film kræver altså lidt mere hvis det skal være godt.
Jeg ville helt klart anbefale at undersøge muligheden for at have en eller anden form for mørklægningsgardin, evt. bagved persiennerne, så de kun ses når de bruges..?
Gain er et udtryk for hvor meget lys lærredet kaster tilbage, jo højere gain, jo større grad af reflektion. Lærreder til præsentationsbrug har ofte ret højt gain sammenlignet med lærreder beregnet til hjemmebiffer, specielt hvis de kan mørklægges 100%. Til filmbrug snakker man normalt om gain mellem 0,8 og 1,1, måske 1,3. Ved højere gain begynder man at risikere hotspotting, og at man kan se at lyset reflekteres så det fokuseres mere tilbage mod der hvor det kom fra. Med andre ord, at synsvinklen bliver mindre og mindre, jo højere gain lærredet har.
Til brug i lyse lokaler er højt gain dog normalt at foretrække (måske 1,3-1,5), specielt når de projektorer du har kig på egentlig ikke er designet til at blive brugt i et lyst rum (og rummet er jo ikke decideret MØRKT, bare fordi der bliver rullet persienner ned. Hvis der kommer mørklægningsgardiner er det noget andet).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hurtigt svar!
Jep, miljøet er det absolut svageste punkt. Men; vi kommer kun til at bruge det efter arbejde, hvilket vil sige efter kl ca 1800... så jeg har de mørke vinteraftener til at overbevise chefen om, at der skal købes mørklægningsgardiner 
Tak for forklaringen af Gain. I denne situation vil jeg altså skulle gå efter noget med Gain mellem 1.1 og 1.3?
Hvad betyder det, om lærredet er gråt eller hvidt - og hvad kan du / I anbefale i denne situation?
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et gråt lærred kan godt give lidt i en situation med for meget lys i rummet, men det stiller samtidig større krav til lyset fra projektoren. I et mørklagt rum er hvidt lærred klart at foretrække.
Ideen er at man aldrig kan få en mørkere farve på sit billede end den farve lærredet har før man tænder projektoren. I et lyst lokale er det i sagens natur temmelig langt fra sort. Jo mørkere man kan gøre lærredet, jo mørkere kan man "snyde" de mørke dele af billedet til at være. Prisen er at det som skulle have været hvidt i stedet bliver gråt. Er projektoren lyskraftig nok er dette dog næppe et større problem. Med et lærred på 90" vil jeg tro at det godt kan gå med de nævnte projektorer. Bliver billedet større får du hurtigt problemer med at billedet bliver for "udvandet" at se på, og altså at hvidt bliver for gråt.
|
| Til top |
|
| |
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa...
Det lyder som en rigtig fed arbejdsplads, du er på
Med hensyn til om lærredet skal være gråt eller hvidt, vil jeg anbefale et gråt lærred. Du siger selv, at rummet er meget lyst, så du vil efter min
mening helt sikkert få et bedre billede med et gråt lærred. Der skal nemlig ikke lukkes særlig meget lys ind i rummet før sortniveauet falder
drastisk!
|
| Til top |
|
| |
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Med et lærred på 90" vil jeg tro at det godt kan gå med de nævnte projektorer. Bliver billedet større får du hurtigt
problemer med at billedet bliver for "udvandet" at se på, og altså at hvidt bliver for gråt. |
|
|
Som RogueAgent også skriver, så tror jeg ikke du får problemer med at hvidt bliver for gråt, så længe det er et 90" lærred. Jeg har selv brugt en
Sony VPL-HS50 på et 82" gråt lærred, og der oplevede jeg ingen problemer med at hvidt syntes for gråt. Jeg synes derimod at billedkvaliteten var
bedre i form af et forbedret sortniveau.
PS. Jeg undskylder de sjove linjeskift. Dette er pga. jeg bruger Mac.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, tak for hjælpen.
Og ja, det er en rigtig god arbejdsplads
Så - det jeg leder efter er et gråt lærrede med højt gain? Hvilket lader til at være lidt af en fysisk umulighed.
Under alle omstændigheder har jeg kigget på dette: http://www.techhaus.dk/product_info.php?cPath=84_94_162& products_id=663
Er det helt ude i hampen?
Mvh Jonas
__________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |
dan.mp Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Da lærredet skal bruges i et rum med forholdsvist meget lys, kunne det måske være en idé at kikke på et supernova fra DNP.
Fordelen ved supernova eller lig. er at lærredet reflekterer det lys der kommer lige på det(fra projektoren) og filtrerer det lys der kommer fra siderne(ambient light) fra.
Du kan læse lidt mere om det her: http://www.supernovascreen.com/
Jeg har selv en, og er rigtigt glad for den.
Du kan bl.a. købe den hos Tape Connection
Nedenstående er sakset fra deres hjemmeside:
| DNP Supernova 100" 16:9 |
Høj-kontrast rammeskærm |
|
|
|
32.995,- |
|
| DNP Supernova 120" 16:9 |
|
|
|
39.995,- |
|
| DNP Supernova 45" 16:9 |
|
|
|
9.995,- |
|
| DNP Supernova 60" 16:9 |
|
|
|
17.995,- |
|
| DNP Supernova 72" 16:9 |
|
|
|
18.995,- |
|
| DNP Supernova 84" 16:9 |
|
|
|
19.995,- |
|
| DNP Supernova 92" 16:9 |
|
|
|
26.999,- |
| __________________ dmp
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din chef gi'r dig lov til at købe et af de supernova lærreder til et ps3 legerum vil jeg gerne ansættes, for så sidder pengene godt nok løst :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæhæ.. det ville være helt vildt fedt med sådan et lærred! Men jeg har svært nok ved at få ham til at forstå, at et transportabelt, hvidt rullelærred til 900 bare ikke dur 100% til formålet... så hvis jeg ber ham smide 20K på et lærred får jeg sandsynligvis en lussing (eller en opsigelse) 
På den anden side set - der er jo ingen grund til at bruge så mange penge på en projektor, hvis man ikke har et ordentligt lærred...
@dan.mp: Du har selv et skriver du (fedt!); virker det efter hensigten, altså kunne man eksempelvis koble sin Selector-boks til og se en fodboldkamp i dagslys - uden at mørklægge hele lokalet?
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |
dan.mp Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det virker rimeligt godt.
Eks.: Jeg har en 150W ”uplight” lampe siddende på hver sin side af lærredet, tidligere havde jeg et alm. Rullelærred og når jeg tændte den ene lampe forsvandt halvdelen af billedet. Det gør det ikke på supernovaen, den filtrerer lyset fra lampen fra.
Der er ingen tvivl om at man altid vil få det bedste billede i et totalt mørkt lokale, men har man ikke den mulighed, er dette lærred et godt alternativ.
Du kan godt koble en selcetor-boks til og se tv, men husk på at billedet bliver ikke bedre end signalet er..
Jeg syntes f.eks. at kvaliteten på TV3´s dækning af superligaen ser rimeligt ringe ud på et alm. 32” crt tv og hvis du forstørrer det op til 100” – ja, så lægger man jo endnu mere mærke til den dårlige kvalitet.
Nu har det gamle analoge tv signal jo aldrig været beregnet på at man skulle kikke på det i 100”,
Men, der vil du også opleve en stor forskel kanalerne imellem(men TV3´s dækning af superligaen som noget af det værste).
Vil tro at man kunne få et rigtigt godt billede med en HD selector, men gider ikke købe en før end de begynder at sende noget som jeg gider og se (hvis de nogensinde gør det).
Du kan godt se tv programmer på et stort lærred, men kvaliteten er ikke så god som på en alm. DVD.
__________________ dmp
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mener projecta laver et billigt gråt lærred med højere gain end 0,8(av connection)
|
| Til top |
|
| |