Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2024 | 18:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos Digital (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 05 September 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

- det går nu nok ... 

Jeg får sonos hjem i morgen -  især betjeningen var et vigtigt punkt for mig...



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 07 September 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået sonos systemet op og køre, det er enomrt enkelt og ligetil at betjene og sætte op...

Desværre var den My Book Nas harddisk jeg bestilte ikke Vista kompitabel - så nu skal jeg have fundet en anden der ER.

 



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 494
Sendt: 07 September 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Jeg har fået sonos systemet op og køre, det er enomrt enkelt og ligetil at betjene og sætte op...

Desværre var den My Book Nas harddisk jeg bestilte ikke Vista kompitabel - så nu skal jeg have fundet en anden der ER.

Spændende med en, der rent faktisk har modtaget sit Sonos - tillykke med det  Jeg har et par spørgsmål jeg håber du kan hjælpe med:

  • Kan Sonos finde & bruge en NAS disk, der er tilsluttet en router - eller skal den tilsluttes direkte til den første zoneplayer?
  • Når du siger Vista kompatibel betyder det så at Vista ikke kan finde din NAS-enhed og at du derfor ikke kan smide musik på den?

Mvh Jonas



__________________
Sonos :-)

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 07 September 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

I følge Sonos kan begge dele lade sig gøre - de anbefaler at  NAS diske sidder i router , men kan også tilsluttes direkte...

Mht. NAS drevet - så kan jeg slet ikke få lov at installere softwaren til det. ... og WD har ikke fået lavet Vista software endnu....  derfor sker der ikke meget.... 



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
Kim G
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 07 September 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

I følge Sonos kan begge dele lade sig gøre - de anbefaler at  NAS diske sidder i router , men kan også tilsluttes direkte...

Mht. NAS drevet - så kan jeg slet ikke få lov at installere softwaren til det. ... og WD har ikke fået lavet Vista software endnu....  derfor sker der ikke meget.... 

Så længe NAS og router er forbundet med trådt netværk til en af ZP'erne, så er det ligegyldigt. Grunden til at man kører trådet netværk er alene at få stabilitet i de basale funktioner. Om NAS sidder i en router, en switch eller direkte på ZP'ens indbyggede switch er helt uden betydning for performance.

Mht. dit NAS drev, så er jeg sikker på at du kan lave opsætningen via en webbrowser, hvor det er ligegyldigt om den er Vista kompatibel. Min Maxtor NAS er ikke vista kompatibel (jeg kører XP), men jeg tilgår den alligevel gennem webgrænsefladen, så det betyder intet.

Har i øvrigt testet en ZP80 direkte ind i en Lyngdorf TDAI2200 via coax PCM. Det lyder altså godt.

Sad lige og lyttede en times stand-up til morgenmaden i morges, streamet direkte fra Rhapsody.com.

Til top Vis Kim G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim G Besøg Kim G's Websted
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 07 September 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Vores løsninger minder meget om hinaden - kunne du evt. uddybe hvordan jeg får sat den NAS op så jeg kan ligge musik over på den ...  gerne i PM ...  såfremt det lykkes vil jeg sponsorere en god flaske rødvin...



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 07 September 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant<< Det er også Synology jeg hælder mest til! Så regner med det bilver den!

Den Sonos ser lækker ud! Hvis den kunne virke som uni. fjernbetjening. Var det jo lir

Vi ser frem til at høre mere om sonos Knoxville!!!



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 09 September 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Så er systemet oppe og køre...

Dog kun med min pc som harddisk - indtil jeg får en NAS der virker i Windows...

Det fungerer upåklageligt, og lyder rigtigt godt - om end at det også afslører dårligt indspillede cd'er meget nemt....



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
Kim G
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 10 September 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Vores løsninger minder meget om hinaden - kunne du evt. uddybe hvordan jeg får sat den NAS op så jeg kan ligge musik over på den ...  gerne i PM ...  såfremt det lykkes vil jeg sponsorere en god flaske rødvin...

Well, så snart du tænder din NAS, så booter den sin software op, og beder den nærmeste DHCP server om en IP-adresse. Det er sikkert din router som står for at uddele dem. Herefter vil den være tilgængelig på nettet som en separat "web-server" hvis du åbner en browser med den rigtige IP adresse. Eneste problem er at finde ud af hvad den er .

Det kan man enten se ved at logge ind så din router og se hvilke IP adresser der er uddelt, eller ved at prøve sig frem ud fra hvad dine Sonos apparater har fået tildelt. Hos mig har de forskellige zoneplayers fået 192.168.1.3X, hvor X er 3-6 for zoneplayers og controllers. Min første zoneplayer har altså IP-adressen 192.168.1.33.

Det viser sig så at DHCP gerne starter fra en ende af, og sjovt nok har min NAS adressen 192.168.1.37. Hvis jeg skriver http://192.168.1.37 i en browser bliver jeg bedt om at logge på min NAS. Du må se i manualen om der er et default password.

Herefter får du mulighed for at administrere NAS'en, herunder angive foldere som skal deles og være tilgængelige via UPnP.

Så snart du har sat den op til at dele nogle foldere skulle den meget gerne dukke op, så du kan mounte den som ethvert andet netværksdrev. Detaljerne for hvordan det sker for en WD burde kunne findes i manualen eller quick-start guiden.

Som sagt er den principielt helt ligeglad med hvilket OS du kører med, så længe du har en browser som kan tilgå den.

Kim

 

Til top Vis Kim G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim G Besøg Kim G's Websted
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 10 September 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Cool - jeg prøver straks i aften !!!

__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 10 September 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

hmm, satte den bare til routeren, og så kunne man se den under "netværk" fanen i Vista.... det var jo mere end nemt...

__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 13 September 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Så er Rega Apollo ankommet og testen kan begynde...

 



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 494
Sendt: 13 September 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hentede et Sonos-sæt igår. Fantastisk smart & nemt at bruge Udemærket lyd fra analog udgangene. Jeg har desværre ikke nogen anden lydkilde at sammenligne med, så kan kun konstatere at jeg er godt tilfreds - og kæresten ligeså!

Mvh Jonas



__________________
Sonos :-)

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant
 
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 529
Sendt: 13 September 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hvad kan sonos, som squeezebox ikke kan? Altså udover at have en aktiv forstærker indbygget? 
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 13 September 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Hvad kan sonos, som squeezebox ikke kan? Altså udover at have en aktiv forstærker indbygget? 

Controlleren må da siges at være en væsentlig forskel. Herudover er der en multirumsfunktion til 32 rum svjh.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 494
Sendt: 13 September 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

De største fordele (for mig) er i prioriteret rækkefølge:

  • Multizone-system, kan have forskellig eller ens musik i forskellige rum
    • jeg kan høre mit musik på værelset mens kæresten hører noget andet i stuen eller køkkenet
  • Nemmere at bruge
    • Kæresten kan finde ud af det uden at spørge. Det er nemmere at få overblik over sin musiksamling og at finde den musik man gerne vi høre
  • Nemmere at opsætte
    • var sat op 20 minutter efter jeg udpakkede det.
  • Ikke noget server-software der skal konfigureres på en pc
  • Kan konfigureres 100% uden pc, hvos man har et NAS - uden at installere software på NAS

Mvh Jonas



__________________
Sonos :-)

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 13 September 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Nu er det så godt som nævnt, for mig var de væsentligste forskelle:

Controlleren

Evnen til at køre direkte fra en NAS hardisk - uden pc tændt.



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 529
Sendt: 13 September 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Man kan da også køre en Squeezebox på NAS uden at have pc'en tændt? Desuden så udvikler Slimdevices i skrivende stund en ny controller til Squeezebox/Transporter samt et program, så kan kan styre enheden med f.eks en Harmony fjernbetjening.

Nemmere at bruge? Hmm, jeg brugte ca. 5 min på at sætte det op hos en kollega. Mit eneste ankepunkt er SlimServer, som virker lidt sløv til tider.

Desuden koster Sonos også væsentlig mere? Jeg mener...3500kr for en controller?
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst
 
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 494
Sendt: 13 September 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jep, man kan køre Slimserver på NAS. Men det er ikke standard funktionalitet - medmindre du bruger en Synology Diskstation, hvor du kan bruge SSODS pluginet skal du selv hacke firmwaren på din NAS.

Derudover - fandt jeg ud af - kan din NAS ikke gå i dvale, hvis du har slimserver programmet kørende på enheden - heller ikke selvom der ikke er nogle klienter logget på Slimserver.

På en NAS kører Slimserver desuden noget langsomt - der kan være ventetid i menuerne på Squeezeboxen.

Samtidig bruger Squeezeboxen et eksisterende netværk og det er altså bare ikke helt stabilt - og jeg har en rigtig, rigtig god wifi-router. Men stadig var der udfald af og til. Sonos opretter sit eget, dedikerede wifi-netværk - har ikke oplevet udfald endnu.

Det har for mig meget at gøre med følelsen af "Pas-kram"; Min Squeezebox var jeg vildt glad for, men der var hele tiden et eller andet der skulle ordnes eller fixes for at den kørte som jeg gerne ville have det; Sonos virker bare uden besvær.

Mvh Jonas

EDIT: Men det er absolut en smagssag, hvad man kan lide! For du har ret i, at Sonos koster en bondegård. Men jeg har nu musik i to rum for 8000, hvilket jeg personligt synes er ok.



__________________
Sonos :-)

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant
 
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 529
Sendt: 13 September 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

Jep, man kan køre Slimserver på NAS. Men det er ikke standard funktionalitet - medmindre du bruger en Synology Diskstation, hvor du kan bruge SSODS pluginet skal du selv hacke firmwaren på din NAS.

Derudover - fandt jeg ud af - kan din NAS ikke gå i dvale, hvis du har slimserver programmet kørende på enheden - heller ikke selvom der ikke er nogle klienter logget på Slimserver.

På en NAS kører Slimserver desuden noget langsomt - der kan være ventetid i menuerne på Squeezeboxen.

Samtidig bruger Squeezeboxen et eksisterende netværk og det er altså bare ikke helt stabilt - og jeg har en rigtig, rigtig god wifi-router. Men stadig var der udfald af og til. Sonos opretter sit eget, dedikerede wifi-netværk - har ikke oplevet udfald endnu.

Det har for mig meget at gøre med følelsen af "Pas-kram"; Min Squeezebox var jeg vildt glad for, men der var hele tiden et eller andet der skulle ordnes eller fixes for at den kørte som jeg gerne ville have det; Sonos virker bare uden besvær.

Mvh Jonas

EDIT: Men det er absolut en smagssag, hvad man kan lide! For du har ret i, at Sonos koster en bondegård. Men jeg har nu musik i to rum for 8000, hvilket jeg personligt synes er ok.



God pointe.

Jeg søger nemlig selv et alternativ til min Squeezebox v3. Ikke fordi jeg er utilfreds, men som du selv skriver, skal man tit ind og "pille" på softwaren, og da jeg er træt af at have min pc tændt konstant, vil jeg gå nye veje. Planen var så at købe en NAS-disk, men det ser vist ud til, at det ikke er så ligetil.

Sonos er bestemt en overvejelse nu. Dog har Squeezeboxen imponeret mig meget med sin interne Burrbrown DAC og sin utrolige alsidighed. Jeg synes det er fedt, at man kan konfiguere den, som man lyster, og at den understøtter de mest udbredte lydformater. Jeg elsker den faktisk så meget at jeg solgte min cd-afspiller, som var VÆSENTLIG dyrere! :)

Som sagt, bruger jeg Sboxens analoge udgange. Desuden har jeg samme intg. forstærker som dig. Jeg vil helst ikke give afkald på den lyd, mit stereo formår at skabe, men hvis Sonos lyder ligeså godt (eller bedre) end en SB v3, så vil jeg bestemt overveje den! Men spørgsmålet er så: Lyder den bedre end en Squeezebox, og kan den afspille FLAC? Hvad med brugerfladen - kan man indstille den på alle leder og kanter?
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes