Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Selvimport og producenter/forhandlere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 September 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Som nogen nok ved har jeg for kort tid siden modtaget et sæt Xindak xa8800MN monoblokke som jeg havde bestilt direkte fra kina. Det indebærer selvfølgelig at man ikke får den samme CE mærking som med de officielle europæiske produkter men ellers er produkterne normalt helt ens.

Nu ser jeg så at en dansk forhandler af Xindak advarer folk mod selv at importere mærket da man kan få problemer med den manglende CE mærkning hvis uheldet skulle ske. Det er i og for sig fint nok, intet problem i det. De henviser så til producentens hjemmeside hvor der er en advarsel mod produkter som der ikke kommer fra officielle forhandlere fordi de kan være defekte, kopier, udgåede modeller etc. Det er selvfølgelig fornuftigt nok at skrive sådan og helt ok men hvis man nu tænker lidt dybere over det så kunne man jo forestille sig at det handler om at beskytte de Europæiske og vestlige forhandlere mere end det handler om at beskytte potentielle købere af Xindaks produkter.

Den tanke underbygger jeg så med at jeg har kigget lidt på mine egne monoblokke og der har der siddet et mærke på bagsiden nede i bunden i venstre side hvor man kan se en del klister tilbage som der ikke er blever fjernet. På de officielle Europæiske og vestlige versioner sidder der på selv samme sted et klistermærke med et produkt nummer og en stregkode. Det er ikke svært at komme til en konklusion, det tyder på at hvem der end har forsynet de uofficielle forhandlere har sløret sporet tilbage til dem ved at fjerne det førnævnte nummer og stregkode som der sidder på forstærkeren så de ikke selv vil få problemer og kan fortsætte med at afsætte dem igennem andre kanaler end dem som Xindak selv vælger.

Hvad man så skal mene om det er op til den enkelte men personligt giver jeg ikke meget for de officielle forklaringer fra enten de danske forhandlere eller Xindak selv. Jeg tror det i sidste ende handler om intet andet end penge og at det er det der motiverer de Europæiske forhandlere og Xindak til at agere sådan.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt svært ved at se sammenhængen mellem det du skriver og din overskrift!

Hvilken misinformation er det du mener der bliver givet?

Og nu er det muligt jeg har misforstået noget, men personligt ville jeg være mere mistænksom over for en forhandler der fjerner serienummeret fra en vare. Som du selv skriver, så kan det være for at skjule hvem leverandøren er. Men det har man vel ikke behov for, hvis man har rent mel i posen? Det begynder at lyde lidt som en gangster film, et par forstærkere der faldt af en last bil! Hmm...

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Overskrift er ændret.

Jov, de bliver netop nødt til at skjule leverandøren da de ellers ikke i femtiden vil kunne sælge produkterne fra pågældende producent. Producenten i Kina sælger sandsynligvis produktet billigere til det kinesiske marked end til det vestlige da prisen som med de fleste andre varer er tilpasset det marked som man nu er i og generelt så er man villig og i stand til at betale betydeligt mere for et givent produkt i vesten ift. et land som Kina.

Så når en person vælger selv at importere en vare beregnet til det kinesiske marked taber den Europæiske forhandler penge i form af manglende omsætning og indtjening på produktet men den Kinesiske producent mister sandsynligvis også penge som han kunne have tjent ved at sælge forstærkeren dyrere til den Europæiske forhandlere. Defor er det vigtigt for både de Europiæske/vestlige forhandlere og den kinesiske producent at stoppe folks selvimport fra kina og så kan man jo passe bruge "Det er kopier, defekte, udgåede modeller" undskyldningen for at det skal fremstå så reelt som muligt selvom der sandsynligvis ligger andre tanker bag det.

Selvfølgelig har jeg intet konkret at forholde mig til men mener nu der kan være noget om sagen.

PS : Angående serienummeret så er det bare et lille klistermærke de skal pille af, ikke det store arbejde.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Men måske er det bare mig der er paranoid.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke forkert noget af det de skriver. Du risikerer jo vitterligt at få leveret defekte, kopier osv, når du handler "bagom". Ikke at du _nødvendigvis_ gør det, men hvorfor skulle producenten ikke anbefale at benytte de officielle kanaler? Iøvrigt er det de færreste producenter der opererer med forskellige priser til forskellige markeder, baseret på hvad markedet har lyst til at betale. Det er som regel volumen der styrer prisen hos producenten, og prisen i markedet styres i høj grad af forskelle i avancer (der så igen er særdeles afhængigt af f.eks. lønniveauet i det enkelte land), og her undervurderer de fleste forbrugere simpelthen hvor meget avance der lægges til (og SKAL lægges til) før produktet står på dit bord. Kort sagt, så beskytter producenterne ikke deres egen prissætning til de forskellige markeder, de beskytter forhandlernettet mod diskussionen om hvorfor en forhandler i ét land skal have 40%, når en forhandler i et andet land kan nøjes med 20%, for det forstår den almindelige forbruger ikke. Det er hér besparelsen i parallel-import ligger, ikke i at producenterne giver forskellige priser ud af fabrikken. Man kan være temmeligt sikker på at producenterne er fuldstændigt kølige overfor hvor apparaterne skal sælges, de sælger varen til ham der vil betale mest for den. Hvis du vil springe den officielle distributionskæde over, så skal du have lov, men så må du nødvendigvis også leve med ulemperne.

Mht. at skjule serienumre af hensyn til ikke at afsløre sine leverandører, så er der en væsentlig ting mht parallel-import man skal være opmærksom på: Parallel-import er som sådan ikke ulovligt, og en producent kan ikke stoppe en kunde i at sælge produktet videre til en slutbruger i et andet land. Men producenten KAN lave aftaler med en distributør om kun at distribuere til virksomheder i et afgrænset område, og bryder distributøren denne aftale, så har han begået kontraktbrud, uanset hvad reglerne om fri handel siger. Hvis en producent skal undgå især kopi-produkter, som er mærkevare-producenternes suverænt største trussel, så er de nødvendigvis nødt til at sikre sig at når slutbrugeren køber et produkt der hedder Xindak, så _får_ han rent faktisk et Xindak produkt. Det kan producenten _kun_ sikre sig ved at have styr på distributionsvejen. Hvis du køber et Xindak produkt af en forhandler i Danmark, og fabrikken ikke kan svare på om dét produkt er et ægte Xindak produkt, hvordan skulle de som producent så nogensinde have en chance for at stoppe kopieringen? Derfor er producenten simpelthen nødt til at sætte lighedstegn mellem parallel-importerede produkter og kopi-produkter, mht. serviceringen af produkterne. Ellers vil de drukne i kopi-produkter, uden mulighed for at stoppe det, og så lukker bixen. Det er der ingen der har noget ud af, heller ikke slutbrugeren.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 September 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

For øvrigt: Du skriver at det handler mere om at beskytte forhandlerne, end om at beskytte forbrugerne. Den eneste måde en producent kan beskytte forbrugerne, er jo netop gennem forhandlerne. Hvis der ikke er et dansk forhandlernet, så står du jo netop fuldstændigt på egne ben, og havde f.eks. måske slet ikke været opmærksom på at der _kan være_ (jeg siger ikke at der er) problemer, i tilfælde af at der opstår en elektrisk fejl i apparatet der starter en brand.

Når jeg tænker mig om, så vil jeg egentlig godt trække lidt i land igen mht. dét med forskellige priser i forskellige markeder. Jeg kunne sagtens forestille mig at en producent lægger dén udgift der ligger i at få CE-godkendelser osv på plads over på de markeder hvor de rent faktisk kræves, i stedet for at sprede udgiften på alle markeder. Så er det naturligvis væsentligt for producenten at kunderne i disse lande rent faktisk køber produkter fra dén stak hvor omkostningen er lagt på.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

CE mærkning

Kan meget lett følge S/N nummer.

Lige som Otto skriver, der laves så mange kopier at du ikke fatter det, ejg får mails hverdag fra mærker der laves i østen om jeg ikke vil sælge dit og dat.

Bare kik på alle de cd de sælger dernede fra på E-bay, mange af dem er ikke andet end kopi.

Og noget helt andet, som du også skrive, det kan godt forgå på den måde du skriver, mange af disse firmaer vil bare sælge for hver en pris.

Og når du har købt er de skide ligeglade med dig.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Otto, er helt enig i det du skriver.

Der ER en risiko ved at købe produkterne udenfor de officielle kanaler, men jeg vil dog mene at risikoen er meget begrænset. Det afhænger også af hvilken forhandler man køber fra. Jeg har selv købt hos Nysound.com og de har eksisteret i mange år og har fået masser af postiiv omtale igennem årene så det er ret sikkert at det de sælger er ÆGTE produtker og ikke kopier eller defekte varer etc.

Jeg må så leve med de ulemper der kan være, såsom ingen support eller CE mærkning men til de priser som man kan få varerne til ved selvimport er jeg villig til at tage chancen.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 September 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Der ER en risiko ved at købe produkterne udenfor de officielle kanaler, men jeg vil dog mene at risikoen er meget begrænset. Det afhænger også af hvilken forhandler man køber fra. Jeg har selv købt hos Nysound.com og de har eksisteret i mange år og har fået masser af postiiv omtale igennem årene så det er ret sikkert at det de sælger er ÆGTE produtker og ikke kopier eller defekte varer etc.

Se det er jeg helt enig i, og det er jo heller ikke så længe siden at jeg selv deltog i parallel-import i stor stil, uden at jeg synes der var noget moralsk forkert i dét. Men som producent kan man altså være ret ligeglad med at der ligger et par ærlige discount-butikker hist og her, som fører en moralsk forsvarlig forretning. De blegner i oversvømmelsen af billige kopier, og det er et marked der i Asien er større end du overhovedet kan forestille dig. Forrige år overværede jeg at en producent på IFA opdagede at en af de små kineser-udstillere stod og solgte kopier af deres produkter, med logo og hele banden, PÅ UDSTILLINGEN - samme udstilling hvor originalen selv deltog! Der blev ringet efter politiet og hele baduljen, og standen blev lukket ned. Som producent kan man altså ikke sortere imellem good guys og bad guys - grænsen ligger mellem den officielle distribution og den uofficielle, anderledes kan de ikke gøre det.

Som sagt, hvis du finder en leverandør du stoler på osv, så vil jeg ikke holde dig tilbage. Men nu klager du over producentens grundlæggende holdning overfor alternativ distribution, og det er dér jeg siger at deres grundlæggende holdning er aldeles velbegrundet.

Bassøe skrev:
Jeg må så leve med de ulemper der kan være, såsom ingen support eller CE mærkning men til de priser som man kan få varerne til ved selvimport er jeg villig til at tage chancen.

Jeg villle nok lige undersøge hvordan det rent faktisk ville forholde sig rent forsikringsmæssigt, hvis et ikke-CE mærket produkt går op i flammer og futter hele hytten af. Jeg ved som sagt ikke om der er et issue med det, men det kan vise sig at blive MEGET dyrt at se stort på den slags ting.

Men overordnet set: At du er villig til at tage chancen med de uofficielle kanaler er helt fint, det er dit eget valg. Men lad være med at skyde på en producent for at være uærlig, når dét de prøver på netop er at drive en ærlig forretning. Det er jo fint at DU bevidst fravælger service, CE-mærkning osv, men hvordan ville du have det med at du fordi forhandlere og producenter ikke havde advaret dig, gav afkald på service, CE-mærkning osv uden at vide det?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Jeg villle nok lige undersøge hvordan det rent faktisk ville forholde sig rent forsikringsmæssigt, hvis et ikke-CE mærket produkt går op i flammer og futter hele hytten af. Jeg ved som sagt ikke om der er et issue med det, men det kan vise sig at blive MEGET dyrt at se stort på den slags ting.

Men overordnet set: At du er villig til at tage chancen med de uofficielle kanaler er helt fint, det er dit eget valg. Men lad være med at skyde på en producent for at være uærlig, når dét de prøver på netop er at drive en ærlig forretning. Det er jo fint at DU bevidst fravælger service, CE-mærkning osv, men hvordan ville du have det med at du fordi forhandlere og producenter ikke havde advaret dig, gav afkald på service, CE-mærkning osv uden at vide det?

Det med CE mærking og forsikring er jeg fuldt ud klar over.

Men forhandlerne og producenterne behøver ikke "advare" mig for jeg er klar over de problemer som der måtte opstå og det tror jeg de fleste af dem der selv importerer produkter fra Kina er klar over. Det burde de ihvertfald være.

Det skal så også lige siges at jeg ikke kan huske hvornår en forstærker er gået op i røg og futtet et hus af, jeg har ihvertfald aldrig hørt om det.  Det er da muligt men hvis det sket vil det nok være under brug hvis et eller andet i den bliver for vamrt og futter af og så vil man hurtigt opdage det. Det var noget andet hvis forstærkere når de var slukkede generelt bare selvantændte så ville jeg ihvertfald købe et CE mærket produkt bare for at være sikker.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kom lige i tanke om noget angående CE mærkning. Der er jo masser af folk der selv bygger forstærkere etc og der er jo heller ikke nogen CE mærking så hvis de går op i røg har man samme problem. Men det er der pudsigt nok ikke specielt mange folk der nævner eller diskuterer. Så heller have et kina produkt uden CE mærkning men som ellers er magen til samme produkt som bliver solgt med CE mærkning i Europa.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
AV Precision skrev:

Det skal så også lige siges at jeg ikke kan huske hvornår en forstærker er gået op i røg og futtet et hus af, jeg har ihvertfald aldrig hørt om det.  Det er da muligt men hvis det sket vil det nok være under brug hvis et eller andet i den bliver for vamrt og futter af og så vil man hurtigt opdage det. Det var noget andet hvis forstærkere når de var slukkede generelt bare selvantændte så ville jeg ihvertfald købe et CE mærket produkt bare for at være sikker.

Nej men du høre nok ikke alt.

Jeg har selv oplevet det 2 gange i min stue den ene en klasse A forstærker og den anden en alm forstærker for snart 5 år siden.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

HifiShop DK ApS
Branchemedlem
Branchemedlem
HifiShop DK ApS

Bruger siden: 31 August 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 September 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej Bassøe,

Du henviser nok til den advarsel vi har skrevet på vores hjemmeside og til information, så er vi ikke forhandler, men generalimportør af bl.a. Xindak for markederne Danmark, Grønland, Sverige og Island.

Som allerede forklaret, så er de monoblokke du har købt ikke de samme som dem vi sælger i Skandinavien. Ikke nok med, at den kinesiske model ikke har samme dyre high-end stik (eksempelvis mangler den WBT-terminering) som den model vi importerer og mangler en række andre kvalitetskomponenter, så har dine monoblokke hverken CE-godkendelse eller er underlagt ROHS-godkendelse, men dine blokke er produceret med henblik på brug i Kina, hvor current feed er konstant 220 volt. I Danmark har vi 230 volt og komponenterne i dine blokke vil derfor have en kortere levetid.

Det er ikke korrekt, når du skriver, at produkter bortset fra manglende CE-mærkning ellers er ens. Når du derudover skriver, at "den tanke underbygger jeg så med at jeg har kigget lidt på mine egne monoblokke og der har der siddet et mærke på bagsiden nede i bunden i venstre side hvor man kan se en del klister tilbage som der ikke er blever fjernet" så må jeg jo sige, at der kan være andre forklaringer på det, end den du forsøger at give - det er problematisk, at serienummeret er fjernet på de monoblokke du har købt i USA, så det kunne jo være, at den advarsel Xindak skriver, skal tages alvorligt. De advarer netop mod at købe fra NY Sound i USA, hvor du har købt fra.

For mange mennesker vil det være nok, at et produkt ikke har CE-godkendelse (hvis vi så ser bort fra de andre fakta) og det er helt ok med os, at du importerer fra USA via NY Sound - andre forbrugere skal bare være opmærksom på, at der IKKE er tale om den samme vare, som sælges i Danmark og som er underlagt helt andre vilkår. Du gav jo netop selv udtryk for, at varen var den samme og at du havde sparet en masse penge på direkte import.

Vor advarsel gælder de forbrugere, som vil kende sandheden bag produkterne - og det HAR rent faktisk afgørende betydning rent forsikringsmæssigt om en vare er CE-godkendt eller ej - hvadenten de så er importeret via officiel kanal eller indkøbt via uofficiel kanal. På alle produkter vi importerer fra Kina, stiller vi os ikke tilfredse med en e-mail fra producenten, men udbeder os en kopi af deres CE-certifikat på hvert enkelt produkt. Jeg synes ikke, at du er fair i din fremstilling af producenter/motiver/etc., men det er en helt anden sag.

Hvis du får problemer med dine blokke, så skal vi nok assistere alligevel - selvom du ikke har købt via en af vore forhandlere :-D

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 September 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

I mine øjne lugter det her lidt af, at en forhandler/importørs vil beskytte sin markedsandel.

Det med CE-mærkning.... Den skal man tage med et gran salt!! Typisk er der tale om præcis de samme produkter som sælges i hele verden, og som derfor ALLE er godkendte efter en hel række standarder. Dte gør man i øvrigt ofte ud fra dne betragtning, at det er billigere at holde et universal produkt kørende end en hel række landespecifikke produkter. Det forstærkes i øvigt af, at mange af de godkendelser der findes rundt omkring i verden, pudsigt nok minder om hinanden (det er jo det samme man forsøger at undgå - udstråling, ESD-følsomhed osv). Derfor kan man faktisk noget lettere opnå nogle af standarderne, hvis man i forvejen har en af de andre. Det er langt billigere end at starte med en komplet godkendelse til hver enkelt land. Faktisk er der nogle områder, hvor en europæisk godkendelse direkte resulterer i godkendelse i det pågældende område (afhængig af produkttypen).

Men, nu er kinesere lige netop dette punkt (godkendelser) ikke kendt som specielt pålidelige. Det er ikke uden grund, at vi der arbejder med elektronik til dagligt, til tider joker med at CE på en billig DVD-afspiller, er en forkortelse for "Chinese Export"! Kineserne har ikke den store bekymring ved at klistre CE mærker på sine produkter, uanset om de overholder de gældende krav. Og det er faktisk også delvist lovligt. Man behøver ikke have en akrediteret godkendelse fra et akrediteret målelaboratorie. Man kan faktisk selv stå for godkendelsen, hvis man mener produktet overholder kravene. Der er en del firmaer, også i DK der benytter denne fremgangsmåde. Men man skal stadig kunne dokumentere at man overholder kravene. Og her falder kæden typisk af for mange af de kinesiske producenter. Her består en CE mærkning typisk i at man køber en rulle med CE klistermærker hjem og monterer dem. Ofte er der ingen form for EMC-målinger på produkterne. Og hvordan ved jeg det?? Tjaaee... Jeg har set test af flere af disse produkter, der ret tydeligt viste, at trods CE-mærket, lå produkterne ekstremt langt over grænseværdierne. Så meget at det ikke kan tilskrives måleusikkerheder.

Står man selv for CE-godkendelsen, er man i øvrigt selv ansvarlig hvis noget skulle gå galt. Netop derfor vælger man store firmaer at få en akrediteret godkendelse, hvor man har det uafhængige laboratories accept af at produktet er godkendt.

Nu hvor "Exclusivehifi" fortæller at en af forskellene på den version de sælger er, at den er CE-godkendt, kunne jeg godt tænke mig at høre hvem der har lavet denne godkendelse?? Er det kineserne selv, eller er det Jer som importør??
Er det Jer selv er jeg ganske imponeret. Tror faktisk aldrig jeg har set en importør der havde ansat folk til at lave CE-godkendelser! Hvis det er kineserne, er godkendelsen givetvis ikke meget værd, jvf ovenstående. Husk i øvrigt, at hvis I sælger en version med WBT stik, og det ikke er 100% samme type der er testet (typisk fordi man ikke tester en specialversion), så er godkendelsen INTET værd! Den skal testes på PRÆCIS den udgave der er tale om. Og kineserne har næppe ofret en dyr godkendelse på en specialversion til det skandinaviske marked.
Husk også, at du til enhver tid kan blive afkrævet dokumentation for at det produkt du sælger overholder CE regulativet... det kan enhver køber stille krav om! Har du set denne dokumentation, siden du holder så fast på den?

At man kan risikere kopier ved at handle paralelt... Tjaae. Men man kan også risikere det gennem de officielle kanaler. Jeg har eks set fake transistorer fra en officiel forhandler, hvilket han selv var ganske overrasket over.
Husk i øvrigt lige, at der er tale om kinesiske produkter. Hvem skulle kopiere dem??
Typisk sker kopieringen jo fordi et vestligt firma producerer og sælger monster dyrt. Det kan kineserne så gøre billigere. Men når nu det er kina-billigt, er der næppe nogen der kan tjene penge på at kopiere det.
Generelt er jeg i øvrigt imod kopiering, men mener til tider det kan være suundt alligevel. Det er fint nok at vestlige produkter er dyre, fordi vores arbejdskraft er dyr, og fordi man generelt har bedre styr på kvalitet. Men når et firma som eks Red Rose lægger sin produktion til en billig kinesisk fabrik, og samtidig fastholder et prisniveau der selv for et europæisk produceret produkt er lidt i den høje ende. Ja, så synes jeg det er meget sundt at kineserne der producerer for Red Rose viser verden hvor mange 100% Red Rose tager røven på kunderne, ved at vise at man faktisk kan sælge produktet til under 1/5 og stadig score kassen . Det har HiFi branchen sgu godt af!

Sagen er i øvrigt den, at mange af disse Kina-produkter reelt er OEM produkter. Dvs at 100% samme produkt, kan købes i forskellige lande under forskelligt navn. Og typisk har fabrikken der laver produkterne INTET med nogen af disse OEM navne at gøre.
At kalde den ene udgave kopi er derfor reelt lidt forkert, idet de ofte alle sammen er præcis lige originale.

Det er vel trods alt den eneste elektronik-branche, hvor priserne konstant bliver ved med at stige, i takt med at komponentpriserne og dermed produktionspriserne konstant falder. Tænk hvis PC branchen lavede samme nummer. Så ville de billigste laptop's på tilbud i Føtex ikke koste 3999,-men nærmere 75.000,- hvilket så kun ville være 5.000,- mere end samme model sidste år . HiFi branchen må simpelthen snart til at spænde hjemlmen!
Eneste undskyldning for at HiFi branchen konstant hæver priserne må i mine øjne være, at mange producenter efterhånden bruger så forældet teknik, at det kan være svært/dyrt at skaffe... Det står bare i skrigende kontrast til, at de hvert år påstår at bruinge ny og revolutionerende teknologi .

Hvis branchen i DK er så bange for at miste kunder pga paralel import, synes jeg hellere de skulle prøve at ramme samme prisniveau som andre lande.
Jeg er udemærket klar over, at lønningerne i USA er lavere end i DK. Men alligevel.... Da jeg var i USA i sommers, købte jeg bl.a. nogle Lewi's bukser hos den officielle Lewi's Store i Santa Monica(Ihh hvor originalt). Jeg købte bl.a. et par 501'ere til 300 kroner. I min lokale Lewi's butik koster samme par 1099,-. Og her falder kæden af.... Fint nok at den danske ekspedient skal have mere i løn... Men skal han/hun have så meget mere, at bukserne skal stige fra 300 til 1099?? Det er rent galt, og så forstår jeg udemærket godt at folk vælger at importere paralelt!! Er du ikke enig i det?

Det samme gjorde sig i øvrigt gældende med HiFi. Her var der på mange produkter tale om prisforskelle på over 200%. Dog skal det siges, at amerikanerne er lidt foran... Eks er det typisk Full HD fladskærme man reklamerer med, og de "HD-ready" modeller vi stadig ser mest til herhjemme, er totalt ude af mange af butikkerne. Man får altså et nyere produkt billigere. Og fortsætter den danske HiFi branche, vil priserne på næste års modeller jo nok lige stige lidt, selvom produktionspriserne er faldet...

HifiShop DK ApS
Branchemedlem
Branchemedlem
HifiShop DK ApS

Sendt: 26 September 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej "Hurtig"

Vi har påvist i dette tilfælde, at der er tale om to forskellige produkter - hverken mere eller mindre. Andre produkter såsom Red Rose eller lign. udtaler vi os ikke om, da vi ikke har fornødent kenskab til det.

Vi er i WBT-distributør i Danmark, har et godt kendskab til WBTs produkter og er naturligvis i løbende dialog med både WBT i Tyskland og Xindak i Kina. De stik der sidder på Xindaks maskiner købes hos WBT i Tyskland, er de samme som vi har i Danmark og de af Xindaks produkter, som har WBT-stik/terminering er også blevet testet med disse stik.

Jeg mener vist ikke at have udtalt mig om kopivarer - vi har blot koncentreret os om at beskrive forskellen på vort produkt og det produkt der sælges lokalt i Kina - så det må du tage op med andre forfattere.

Vi er distributør af en række produkter, såsom Clearaudio, Isophon, Gradient og overtog distribution af Xindak i maj 2006. Det første vi gjorde, var at sætte priserne 20% ned til glæde for danske forbrugere - det gjorde vi i øvrigt på alle vore markeder.

Som du nok i bund og grund er klar over - med din baggrund i elektronikbranchen - så er det er hverken os som distributør eller producenten der udsteder CE-certifikater - ægtheden af disse checkes af os som ansvarlig distributør.

Jeg har jo netop beskrevet, at vi checker disse CE-godkendelser og -mærkninger. Jeg kan uddybende tilføje, at der på vore maskiner ikke sidder ''en påklæbet CE-mærkning" som du nævner - det er muligt at du har kendskab til dårlige eksempler - men det er ikke ensbetydende med, at man kan skære alle over en kam.

Det er vel også meget logisk, at vi søger at klargøre forskellen på produkterne, når vi har investeret i lager, stiller demomaskiner ud i 10 danske hifi-butikker (så forbrugerne kan lytte på vort grej) markedsfører mærket i diverse medier, etc.

Der er intet, absolut intet ulovligt i direkte import - man skal blot være opmærksom på, at produkterne kan være forskellige og at der kan være konsekvenser, som man ikke umiddelbart er opmærksom på omkring lovpligtig CE-mærkning.

Forsikringsmæssigt vil jeg ikke anbefale at tage det med CE-mærkning med en gran salt - men enhver forbruger har jo ret til sin holdning - vi tilbyder derimod at assistere, hvis en forbruger har importeret en vare, som ikke er CE-mærket og ikke er omfattet af garantiordning, så jeg synes ikke dit indlæg er særlig nuanceret eller fair.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 September 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Exclusivehifi skrev:

Som du nok i bund og grund er klar over - med din baggrund i elektronikbranchen - så er det er hverken os som distributør eller producenten der udsteder CE-certifikater - ægtheden af disse checkes af os som ansvarlig distributør.

Jeg har jo netop beskrevet, at vi checker disse CE-godkendelser og -mærkninger. Jeg kan uddybende tilføje, at der på vore maskiner ikke sidder ''en påklæbet CE-mærkning" som du nævner - det er muligt at du har kendskab til dårlige eksempler - men det er ikke ensbetydende med, at man kan skære alle over en kam.

Det er vel også meget logisk, at vi søger at klargøre forskellen på produkterne, når vi har investeret i lager, stiller demomaskiner ud i 10 danske hifi-butikker (så forbrugerne kan lytte på vort grej) markedsfører mærket i diverse medier, etc.

Der er intet, absolut intet ulovligt i direkte import - man skal blot være opmærksom på, at produkterne kan være forskellige og at der kan være konsekvenser, som man ikke umiddelbart er opmærksom på omkring lovpligtig CE-mærkning.

Forsikringsmæssigt vil jeg ikke anbefale at tage det med CE-mærkning med en gran salt - men enhver forbruger har jo ret til sin holdning - vi tilbyder derimod at assistere, hvis en forbruger har importeret en vare, som ikke er CE-mærket og ikke er omfattet af garantiordning, så jeg synes ikke dit indlæg er særlig nuanceret eller fair.

Det passer faktisk ikke! Man kan sagtens som producent selv udføre CE mærkningen. Intet problem. Men man skal stadig overholde de samme krav.
Problemet er, at mange kinesere "CE-mærker" sine produkter uden at teste dem efter de gældende regler. Om det så er et klistermærke eller en del af silketrykket på bagsiden, gør egentlig ingen forskel.
Når du siger at I som distributør checker disse godkendelser, bliver jeg ganske nysgerrig. Vil det sige at du har set en målerapport på produkterne??

Har man som importør ansat folk, der har kompetencer indenfor eks EMC der nok er den mest kritiske del af CE-mærkningen at overholde?? Har man folk der kender til de forskellige standarder, kender grænseværdier, undtagelser osv??
Sagen er nemlig den, at hvis ikke man er ganske godt inde i stoffet, kan man MEGET let blive snydt af en falsk rapport, eller en der måske udgiver sig for at overholde reglerne, uden rent faktisk at gøre det. Mig bekendt kan man til hver en tid afkræve at se sådan en rapport.

At der er firmaer der selv "tester" og uddeler CE-mærlninge til sig selv, har jeg set flere eksempler på. Eks har jeg hørt om folk der ikke har kunnet se TV, når Deres forstærker (fra en dansk producent) var tændt i nærheden. Ikke desto mindre havde firmaet selv tildelt forstærkeren et CE-mærke.

Jeg er helt enig i, at man forsikringsmæssigt IKKE skal tage for let på CE-mærkning (hvilket jeg går ud fra er det du mener). Det er en seriøs problematik. En ting er hvis huset brænder... Værre er det, hvis forstærkeren går i naboens pacemaker... der kan nok give endnu mere ballade.
Men jeg mener stadig man skal tage kinesiske CE-mærkninger med et gran salt! Jeg kender flere eksempler på fabrikater der var CE-mærkede, men som absolut ikke overholdt kravene. Deraf forkortelsen Chinese Export!
Kineserne er enormt gode til at kopiere, og en godkendelsesrapport er noget nemmere at kopiere end en forstærker, så lur mig om ikke de også har lært at kopiere disse .

Man skal nok lige forstå hvad CE-mærkningen betyder. Den betyder ikke nødvendigvis at produktet overholder reglerne. Det betyder at producenten påstår at overholde reglerne... Spørgsmålet er så hvor blindt man stoler på en kinesisk producent, når man nu selv advarer imod kinesiske kopier . Hvis det galt mit liv, ville jeg næppe stole på et kinesisk CE-mærke. Kom godkendelsen derimod fra et kendt europæisk akrediteret målelaboratorie, ville jeg nok være mindre mistænkelig.

Jeg er IKKE modstander af kinesiske produkter!! Men jeg vil nok altid være lidt mistænkelig overfor rene kinesiske produkter. Er produktet derimod udviklet i vesten, og derefter produceret i Kina, et sagen en helt anden. Så er der typisk også en seriøs kontrol af slutprodukterne, hvilket kineserne gang på gang har vist at de IKKE har. Men de er gode til at montere CE-mærker.

HifiShop DK ApS
Branchemedlem
Branchemedlem
HifiShop DK ApS

Sendt: 27 September 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hvad passer ikke ? vi forholder udelukkende til vort eget mærke og det er hverken os som distributør eller Xindak som producent der udsteder certifikaterne - som vi i øvrigt har kopier af her (som tidligere anført).

Jeg har sammenlignet tekniske data på 8800MNe og 8800MN - blokkene der importeres til Skandinavien har helt andre data og bl.a. drift i ren kl. A på 200 w/kanal, hvor den kinesiske model yder 50w pr. kan i kl. A og herefter skifter over til AB. Ydelsen er derfor tættere på XA8550 som i Danmark sælges for 8.700 (vejl udsalg).

Dertil skal så lægges, at kunden ingen garanti har, ingen CE-mærkning, etc. Det med CE-mærkningen er væsentligt, hvilket jeg har noteret mig, at vi er enige om - og specielt når vi har med kl A drift at gøre - de blliver som regel ektremt varme og Xindak er ingen undtagelse - dette gælder både for 50w og 200w udgaven.

Situationen kan i øvrigt sammenlignes med de uheldige kunder, som har købt flybilletter via en hjemmeside, hvor det efterfølgende viser sig, at reglerne i udlandet er anderledes og at de ikke kan få deres penge tilbage. En af de største fordele ved at købe ved en dansk forhandler/leverandør, er jo netop, at man som forbruger er beskyttet af dansk lovgivning.

Dette er ikke kun relevant omkring garanti og returret - men også, hvis uheldet skulle være ude. Et forsikringsselskab ville - hvis maskinen var købt hos en dansk forhandler - efterfølgende kunne henvende sig hos forhandleren med et regres-krav (forudsat naturligvis, at maskinen havde en teknisk defekt som var årsag til en brand)

Forhandleren ville så kunne sende et regres-krav videre til os som distributør og vi ville så kunne sende et regres-krav videre til fabrikanten. Det essentielle er, at forsikringselskabet ville skulle udbetale erstatning. De vil de ikke, hvis maskinen ikke er CE-godkendt. Det skal de, hvis maskinen er CE-godkendt.

Hvis man selv har importeret maskinen og ovenikøbet er klar over, at maskinen ikke er CE-godkendt, så er man helt på bar bund. Vores advarsel gælder, som allerede fremhævet, i første omgang forbrugere, som gerne vil have alle facts og kende konsekvenserne og som ikke ønsker at befinde sig i en situation, hvor man (ligesom de uheldige flybilletkøbere) ikke har mulighed for at hente hjælp.

Vi har intet problem med, at der findes Hifi-entusiaster, som gerne vil paralelimportere på helt legal vis og om de indbetaler told og moms er jo også helt op til dem og deres samvittighed. Jeg har blot fremhævet - uden at kommentere på andre maskiner fra Kina eller lign. - at der hos Xindak er tale om vidt forskellige maskiner rent specifikationsmæssigt, at de ikke er CE-godkendt, at der ingen garanti er på dem, samt, at vejl priser på Xindak i Danmark og resten af skandinavien ikke er høje - tværtimod.

Jeg vil rent faktisk mene, at det er en bedre forretning at give (i det her tilfælde) ca. kr. 5.000 mere for monoblokkene, inklusive den retssikkerhed det giver, hvis uheldet er ude, inklusive 2 års fuld garanti, inkl. 30 dages fuld returret, inklusive et forstærkersæt, som har en helt anden ydelse/specifikation.

MEN - som nævnt - det er jo helt op til den enkelte forbruger, hvad man har lyst/temperament til og hvad man har økonomi til, hvis det paraleltimporterede udstyr viser sig at være defekt ved ankomst eller senere går i stykker. 

Vi lider ingen nød ved at der paralelimporteres - folk skal bare vide, at det ikke er samme varer de køber (når vi taler om Xindak) og at priserne derfor ikke kan sammenlignes. I det her tilfælde er der derfor ikke tale om, at en kunde har kunnet købe til 1/5 af prisen, som du skrev - tværtimod.....

Jeg er i øvrigt enig med dig i, at der kan være problemer med nogle af de kinesiske leverandører omkring den påkrævede CE-mærkning - men det kan vel omvendt også bruges som argumentation for fornuften i at købe via officielle kanaler - så har man da i det mindste en dansk forhandler, som man kan returnere varen til... :)

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Jeg er udemærket klar over, at lønningerne i USA er lavere end i DK. Men alligevel.... Da jeg var i USA i sommers, købte jeg bl.a. nogle Lewi's bukser hos den officielle Lewi's Store i Santa Monica(Ihh hvor originalt). Jeg købte bl.a. et par 501'ere til 300 kroner. I min lokale Lewi's butik koster samme par 1099,-. Og her falder kæden af.... Fint nok at den danske ekspedient skal have mere i løn... Men skal han/hun have så meget mere, at bukserne skal stige fra 300 til 1099?? Det er rent galt, og så forstår jeg udemærket godt at folk vælger at importere paralelt!! Er du ikke enig i det?

Her faldt kæden godtnok af.. Et sæt Lewi's 501 har aldrig kostet 1.099,- hverken i udlandet eller herhjemme. Det er iøvrigt den Lewi's buks med den ringeste all-for-one pasform, en rigtig "den her model kan sidde på alle, til gengæld sidder den dårligt over det hele".

suk...

Hifi-nørder.. suk...

Hilsen
Johnny

Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

He he he... JJAZ. Så tror jeg at jeg vil kigge efter en ny Lewi's forhandler... Hos min lokale tager de 1099,- for samme model i samme "vask".
Men det er måske samme fænomen, som når HiFi forhandlere tror de skal kunne leve af at sælge en enkelt forstærker hver anden måned.. så må avancerne jo op.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Exclusivehifi skrev:

data på 8800MNe og 8800MN - blokkene der importeres til Skandinavien har helt andre data og bl.a. drift i ren kl. A på 200 w/kanal, hvor den kinesiske model yder 50w pr. kan i kl. A og herefter skifter over til AB.

Mon dog, mine blokke med "kun" 50 w i Klasse A bliver ikke bare lidt varme men MEGET varme, jeg er sikker på at hvis de virkelig kunne levere 200 w i Klasse A at de så ville futte af ret hurtigt. Dette er uanset de forskellige specifikationer som der måske er imellem de 2 modeller, køleprofilerne er stadigvæk af samme størrelse og de ville på ingen måde kunne lede varmen væk fra 200 Klasse A watt. Det er jo immervæk en forskel på 200 w konstant for 50 w Klasse A udgaven der skal ledes væk som varme i køleprofilerne og så op til "200" W Klasse A udgaven som dermed skulle kunne lede 800 Watt konstant igennem de selv samme køleprofiler.

Godt nok er monoblokkene pænt og kraftigt dimensionerede men 200 Watt i Klasse A er vist lige i overkanten.

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes