Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: MG-serien (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rednalyn2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Ved ikke hvor mange af jer der kender dem, men DAT lavede en højtalereserie kaldet MG-serien (udviklet i samarbejde med ing.dk).

Jeg købte 2 stk. front højtalere i sin tid, for alle mine penge :)

Jeg må sige, at jeg har været rigtig godt tilfreds med dem, og især til den type musik jeg har haft spillet på dem - de leverer et virkelig bredt
lydbillede.

Men alsidig som min musiksmag er, lytter jeg også nogen gange til klassisk. Her den anden dag blev jeg lidt skuffet over deres præstation i de
høje toner. Det drejer sig om opera nummeret "Nessun Dorma" - dvs det var her jeg rigtig blev overbevist om at de skuffede mig på det punkt.

Det der sker, er at det lyder som om sangeren står meget længere væk. Hans stemme er ikke så klar (som hvis han stod tæt på i lydbilledet).
Jeg hørte samme nummer på et headset af god kvalitet, og kunne straks høre at stemmen var meget mere fremtræden. Og der blev brugt
samme lydkilde ved sammenligningen.

Ved ikke om jeg har forklaret mig godt nok, det er jo svært at forklare en lyd :)

Jeg tænkte på, om der er nogen der ved noget om denne serie, og især om diskanten (er den gået i stykker? eller er det bare fordi man skal
købe en bedre?), og om der er noget man kan gøre?

Venligst Rednalyn2
Til top Vis Rednalyn2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rednalyn2

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 September 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis diskanten er sprunget burde du kunne høre det hvis du ligger øret helt hen til diskanten. Hvis den virker, er højttaleren bare lavet sådan. Du kunne måske overveje at checke kondensatorene om de skal udskiftes til nye og bedre. Det koster ikke alverden. Prøv og hør Kim ad inde ved DAT hvor du købte dem, de må vide hvilke stumper der er brugt, og som kan forbedre din højttaler lydmessigt, ved udskiftning.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Rednalyn2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Diskanten virker helt klart.

Hvad mener du med højttaleren er lavet sådan?

Men ja, må nok tage derind en af dagene. Synes dog bare de er faldet lidt i kvalitet efter der skete ejerskifte, eller er det bare mig?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 07 September 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Rednalyn2 skrev:
... Det der sker, er at det lyder som om sangeren står meget længere væk. Hans stemme er ikke så klar (som hvis han stod tæt på i lydbilledet).

Nu ved jeg ikke hvilken indspilning du har lyttet til, men måske er du bare så heldig at du har oplevet dybdeperspektiv på dine højttalere. Altså, at det faktisk lyder som om sangeren står på en scene i en vis afstand fra dig. I hovedtelefoner vil lydbilledet næsten altid opleves som om det hele foregår mellem ørerne.

Jeg har gang på gang - endda ved demo af såkaldt high-end udstyr - oplevet det fænomen, at det lyder som om sangeren står midt mellem højttalerne - eller tilmed tættere på mig - Det virker højst unaturligt på mig, men sådan laves mange (pop-)indspilninger altså. Det handler om at produceren må vælge mellem "naturligt perspektiv" eller "mange detaljer".

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Rednalyn2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skruer op for "treble" bliver stemmen mere fremtræden.

Men kender i det, at man skal nyse, og så alligevel ikke skal nyse, fordi der sker noget andet? Den følelse man har der, det er præcis sådan det
er,
når nummeret når sit højdepunkt, og vokalen så ikke slår igennem - som den jo skal.

Mange tak for jeres svar.

Men jeg tænkte på, om det kan være diskanten som er begrænset i dens ydeevne, fordi den måske ikke er af så høj kvalitet? Nu er jeg ikke så
erfaren inden for det område, så ved ikke om det er helt hen i vejret at spekulere i sådanne baner :)

Jeg mener, der må vel være forskel på mit byggesæt til 6000 og så et til 12000 eksempelvis, så måske der skal en bedre diskant til... :)

Men der er ikke nogen herinde der har kendskab til højtalerne?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 September 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg ville prøve og skifte kondensatorne i diskantfilteret og mellemtone filteret.

Det jeg mente var at måske var højttaleren ikke helt liniært designet. Det er ikke alle der er det, netop for at få en bestemt lyd.

Jeg har ikke været i DAT siden overtagelsen men har snakket med med Kim. Jeg tror ikke det er nemt for ham, men jeg syntes han kæmper hårdt for at få det op så godt som mulig. Prøv og tag fat i ham derinde og spørg til nye kondensatorer (f.eks. intertechnik 400V). Det koster ikke ret meget.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Rednalyn2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Ok, det vil jeg prøve!

Højttalerne er vel de der 5-6 år gamle, så det kan vel godt være sådanne kondensatorer der er blevet slidt.

Endnu engang tak for svaret.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 September 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Det lyder mere som om mellemtonens filterspole er noget for stor og ruller af for tidligt, og evt. resulterer i faseproblemer - du kan prøve og vende fasen på diskanten 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2007 kl. 04:26 | IP-adresse registreret  

Du kunne osse prøve at lytte til indspilningen på andre højtalere/set-ups - i forskellige prisklasser. Man skal passe på med den slags sammenligninger, men det burde kunne give dig en ide om, hvorvidt der er tale om en direkte fejl på dine højtalere, eller de blot 'lyder sådan'.

Du skal passe på med, kun at anvende én indspilning som en slags reference. Man kunne forestille sig, at du på basis af den udskiftede dine højtalere (som du jo ellers er godt tilfreds med) - og endte med højtalere, der generelt var mindre tilfredsstillende end dine nuværende!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 September 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Rednalyn2 skrev:
Hej alle

Ved ikke hvor mange af jer der kender dem, men DAT lavede en højtalereserie kaldet MG-serien (udviklet i samarbejde med ing.dk).

Jeg købte 2 stk. front højtalere i sin tid, for alle mine penge :)

Jeg må sige, at jeg har været rigtig godt tilfreds med dem, og især til den type musik jeg har haft spillet på dem - de leverer et virkelig bredt
lydbillede.

Men alsidig som min musiksmag er, lytter jeg også nogen gange til klassisk. Her den anden dag blev jeg lidt skuffet over deres præstation i de
høje toner. Det drejer sig om opera nummeret "Nessun Dorma" - dvs det var her jeg rigtig blev overbevist om at de skuffede mig på det punkt.

Det der sker, er at det lyder som om sangeren står meget længere væk. Hans stemme er ikke så klar (som hvis han stod tæt på i lydbilledet).
Jeg hørte samme nummer på et headset af god kvalitet, og kunne straks høre at stemmen var meget mere fremtræden. Og der blev brugt
samme lydkilde ved sammenligningen.

Ved ikke om jeg har forklaret mig godt nok, det er jo svært at forklare en lyd :)

Jeg tænkte på, om der er nogen der ved noget om denne serie, og især om diskanten (er den gået i stykker? eller er det bare fordi man skal
købe en bedre?), og om der er noget man kan gøre?

Venligst Rednalyn2

Punkt ét er at få fat i tegninger m.v til konstruktionen.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Rednalyn2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tror desværre de er gået tabt... Har søgt på nettet, men kunne ikke lige finde dem.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hey,

DAT har vel tegningerne, det er jo deres konstruktion.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 09 September 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Ellers har jeg vist artiklen et sted. Send en PB hvis det bliver aktuelt, så roder jeg lige bunkerne igennem

/U.

Rednalyn2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Har skrevet til Torben Mikkelsen, konstruktøren af MG serien, men har intet hørt fra ham endnu. :)

Men fandt nogle artikler om serien, og hvad jeg kunne læse mig frem til, er den designet til hjemmebio, så det kunne nok tyde på at det er et
bevidst valg at fremtone bas til fordel for enkelte nuancer i det højere lag. Måske det er meningen Center højtaleren skal stå for det.

Men musik skal da høres i Stereo, ikke?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 September 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hey,

De skal gerne gengive det korrekt om det er musik eller bif.

Da du bor i Kbh, hvorfor så ikke tage ned forbi DAT og se om ikke de har tegningerne liggende? Det skulle da undre mig hvis de ikke havde.

Jeg tror ikke Torben har dem mere. Han arbejder ikke ved DAT. Det er mange år siden efter hånden han stoppede. Men det er da et forsøg værd.

Rednalyn2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Ja du har ret :D

I skal alle have tak for jeres tid!

Dat kbh
Branchemedlem
Branchemedlem

Dansk Audio Teknik

Bruger siden: 22 September 2007
Sendt: 22 September 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

kom forbi butikken så skal du få en kopi af tegningerne....og ja syncroniq har ret der kan opgraderes en del...

Til top Vis Dat kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dat kbh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes