| Forfatter |
|
anholt Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har brug for nogle anbefalinger og gode råd vedrørende anskaffelse af et aktivt delefilter. Mit ønske er et tovejs aktivt delefilter, som deler
ved ca. 250 hz, gerne 24 db/okt, med variabel gain for hver kanal. Det må ikke forringe signalet, især ikke i diskantområdet. jeg har prøvet flere
filtre fra PA verdenen, bl.a. BSS 360, med dårlig erfaring. Det er egentlig et godt konstrueret filter, men diskantområdet bliver dårligere opløst,
når det er tilkoblet, det lyder nærmest sådan lidt "fiset".
Jeg vil helst undgå selvbyg, da jeg ikke har tiden dertil.
Digitale filtre har jeg overvejet, men det bliver hurtigt meget dyrt, hvis det skal være i en ordentlig kvalitet.
Mine højttalere er selvbyg, med en 10 tommer Audiotechnology bas, en 5 tommer mellemtone med kapton svingspole fra samme firma og en SS
9700. som forstærkning anvender jeg nogle oldgamle Hafler 120. altsammen enheder hvor jeg er fortrolig med lyden.
Men jeg vil være taknemmelig for nogle gode råd og tips til aktiv deling.
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har selv være i samme situation. Jeg kom til den konklution, at det ikke findes, med mindre det kommer til at koste kassen. Dynamic Pression har et til +8000.- http://www.dynamicprecision.no/Pages_UK/00_index_UK.html som er godt nok til hifi brug, men det + power amps. i den kval... så koster det jo boxen.
Jeg deler så kun aktivt med en power amp. med dsp. så er der styr på det ned efter, og et passivt filter jeg kan tune op af.
Hvis du / nogen har en løsning så 
måske LC audios var et bud ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
anholt Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 3DX
Er det rigtigt forstået, at du har passiv high pass deling? Hvor skærer du? og hvordan? med et passivt netværk foran effektforstærkerne til
mellemtone/diskant?
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
det koster sgu mere http://www.igece.se/index.asp?sid=01&kat=Hifi&typ=de l
jeg deler lidt forskeligt, alt efter hvilken top system jeg kører med. men ca. ved 100Hz. men det er kun til sub. har endnu ikke fundet et der har kval. nok til at dele det hele med. tvivl på det findes til konsum. det skal jo også kunne justere MEGET for at komme til at fungere, til den aktuelle løsning. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
anholt Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay
Det er pebret, det bliver først, når jeg har vundet et eller andet stort.
Men har du nogen erfaring med at anvende passiv deling på linieindgangen til effektfortærkerne? Her er der jo højst tale om en kondensator eller
modstand i signalvejen, prisen er så, at det kun kan anvendes til 1. ordens deling, og at man ikke kan anvende et potmeter i effektforstærkeren, da
det vil ændre delefrekvensen, hver gang man skruer op eller ned.
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal du spørge Jan Nielsen, det har han OGSÅ roddet med.
Men hvorfor er du så ked af passiv deling efter power ampen ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
anholt Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har godt set at Jan Nielsen har et lille Exelprogram til beregning af dette. Jeg har ikke noget i mod passiv deling mellem mellemtone/bas og
diskant, det har jeg i forvejen på mine højttalere. Problemet er afskæring af mellemtone/bas enheden nedefter så den passer til basenheden, der
skæres aktivt opefter. Det vil jo være en ret stor kondensator, som skal sidde i serie med mellemtoneneheden i så fald, og der forestiller jeg mig, at
det lydmæssigt vil være bedre med en mindre kondensator før den effektforstærker som trækker mellemton og diskant - og vel også en hel del
billigere, for en kvalitetskondensator på ca. 150 uF er jo ikke helt billig. Jeg kunne jo også lade mellemtonen køre nedefter uden filtrering, men så
mister jeg den gevinst en aflastning af mellemtoneenheden vil give lysmæssigt.
hvem har sagt at det skal være nemt, at være hifinørd.
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
anholt Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen
tak for tipset, jeg har luret på den mulighed, men det er jo svært at vide, hvordan de lyder. Og så er det vistnok samlesæt, og det vil jeg helst
undgå, da risikoen for at projektet strander på en støvet hylde er for stor. Men spændende ser filteret ud.
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
anholt skrev:
Hej Kjeldsen
tak for tipset, jeg har luret på den mulighed, men det er jo svært at vide, hvordan de lyder. Og så er det vistnok samlesæt, og det vil jeg helst undgå, da risikoen for at projektet strander på en støvet hylde er for stor. Men spændende ser filteret ud.
venlig hilsen |
|
|
Delefiltrene er delvist samlede. Dvs. du skal selv smide dem i et kabinet - printene er samlede og testede.
|
| Til top |
|
| |
anholt Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder straks mere interessant, og de ser også ud til at være af en god kvalitet, men hvordan lyder de, eller måske mere korrekt lyder de af
noget?
Er der mon nogen her i forrummet der har hørt dem?
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |