Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround til 50k med Marantz og Monitor A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2007 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg skal til at investere i et surroundanlæg næsten fra bunden, som jeg gerne vil høre nogle kommentare og/eller ændringsforslag til. Anlægget skal stå i stuen, hvorfor der også stilles krav til WAF'en. Rummet er meget regulært på ca. 6*5 m (anlægget kan dog ikke få lov til at fylde det hele). Anlægget skal bruges til både musik og surround.

Følgende har jeg allerede, som ikke skal skiftes nu og her:

• CD afspiller: Pioneer
  • DVD-recorder: JVC

Jeg har overvejet at købe følgende:

• TV: Panasonic PX 70 eller PX700
  • Receiver: Marantz SR6001
  • Fronthøjtalere: Monitor Audio GS20
  • Centerhøjtaler: Monitor Audio GS Center
  • Baghøjtalere: Monitor Audion Silver FX eller Monitor Audio Bronce FX

Dermed udskyder jeg købet af sub til senere (selvom nogen nok vil opfatte det som en dødssynd ).

Jeg har lyttet lidt til forstærkeren og højtalerne hos TC og kan vældig godt li' den lyd, som de giver både til musik og surround.

Sammen med kabler m.v. løber det op i nærheden af 50k (og måske endde lidt mere ).

Jeg har et par spørgsmål i den forbindelse:

• Baghøjtalerne: Hvad skal man vælge - der er jo penge at spare ved Broncen men er det et dumt sted at spare (i min overvejelse ligger også hvor gode højtalere det kan svare sig at købe når signalet først skal igennem 12 m. højtalerkabel)?
  • Forstærkeren: Er den tilstrækkelig til at trække højtalerne (eller er den for kraftig)?

Og ellers vil jeg gerne høre om nogen har nogle kommentare og/eller forslag til andre ting som jeg bør kigge på/lytte til, og som måske kunne passe bedre ind.

MVh HJS

Til top Vis JaySimpson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JaySimpson

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 September 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et fedt anlæg. Jeg har Monitor Audio i både min stue og min hjemmebiograf og synes de giver en
rigtig god kombi af musik- og filmlyd.

Jeg synes ikke det er nogen synd at køre uden subwoofer. Min erfaring er, at subwoofere skal være ualmindeligt dyre
(og store) før de kan spille bas på niveau med højttalere som GS20. Jeg har den tidligere model GR20 og den spiller
markant bedre, men ikke nødvendigvis mere bas end min monitor audio subwoofer, som jeg kun bruger til film og
aldrig er blevet rigtig glad for.

Jeg synes det er værd at overveje - evt prøve at høre i TC - om det ville give en forbedring at vælge en billigere receiver
og tilgengæld sætte en effektforstærker på fronter og evt også center. Jeg synes der er et meget stort spring på min GR20
mellem hvis de kører på min receiver (Yamaha RXV1500) og hvis de spiller med mine stereoforstærkere, Arcam A85/P85.
Det er ikke så meget et spørgsmål om at spille højt nok, men om hvor godt den spiller og med hvor god styring af bassen
(specielt når der ingen SUb er)

Jeg har ikke hørt Marantz SR6001, så det er blot et forslag, men i mit setup er forskellen ret markant og jeg oplever det
som en barriere imod at kunne samle mit anlæg, at det er svært at få god lyd på både musik og film.

Baghøjttalere: Jeg har den gamle baghøjttaler i Silver-serien, som fungerer fint, men det er altså ikke meget man hører til
dem, så igen vile jeg satse det meste på at få fronter og center passet sammen med optimal forstærkning.

Plasma: En af fordelene ved PX700 er svjv lyden, så det spilder du måske lidt hvis du alligevel bruger anlægget, eller?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 September 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Vil bare sige at min nabo netop har investeret i de fronter og center som du har i tankerne......

En særdeles smuk og vellydende højttaler syntes jeg, hørte den netop med Marantz 6001, som han havde hjemme på prøve..... Han er dog også i tvivl om baghøjttalerne....... Gs"eren er jo noget stor og dyr, så han har ikke købt baghøjttalere endnu.

med venlig hilsen

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for bemærkningerne til jer begge.

Vanderlay skrev:
Jeg synes ikke det er nogen synd at køre uden subwoofer. Min erfaring er, at subwoofere skal være ualmindeligt dyre (og store) før de kan spille bas på niveau med højttalere som GS20.

Jeg er helt enig. Når anlægget så er oppe, og hvis jeg kommer til at savne dybde i bassen til hjemmebio'en, så er det noget som jeg vil kigge på til den tid. Men lige nu og her bliver det ikke til en sub - en tilstrækkelig god vil ligge uden for mit nuværende budget.

Vanderlay skrev:
Jeg synes det er værd at overveje - evt prøve at høre i TC - om det ville give en forbedring at vælge en billigere receiver og tilgengæld sætte en effektforstærker på fronter og evt også center.

Marantzen er ment som mit eget bedste bud på en forstærker der både kan musik og film, men dit foreslag er jo ikke helt dumt,  så det vil jeg gøre når jeg skal ind og snakke med TC igen!

Vanderlay skrev:
Baghøjttalere: Jeg har den gamle baghøjttaler i Silver-serien, som fungerer fint, men det er altså ikke meget man hører til dem, ...

Jeg tror jeg vil satse på Broncen, der er jo tros alt knaster at spare. Men en lytter hos TC vil i sidste ende nok være det udslagsgivende.

Vanderlay skrev:
Plasma: En af fordelene ved PX700 er svjv lyden, så det spilder du måske lidt hvis du alligevel bruger anlægget, eller?

Hvis det er den primære forskel, så bliver det PX70'eren. Jeg stiller ikke de store krav til lyden i skærmen andet end den skal have egne højtalere (jeg gider ikke altid skulle tænde for surrounden bare for at se TV Avisen e.l.).

ning skrev:
Vil bare sige at min nabo netop har investeret i de fronter og center som du har i tankerne......

En særdeles smuk og vellydende højttaler syntes jeg, hørte den netop med Marantz 6001, som han havde hjemme på prøve..... Han er dog også i tvivl om baghøjttalerne....... Gs"eren er jo noget stor og dyr, så han har ikke købt baghøjttalere endnu.

Jeg er helt enig. Hvis det bliver GS front og center så skal det være i sort pianolak. Det har en høj WAF (i hvert fald hjemme hos mig ).

Vedr. baghøjtalerne så ser jeg helt bort fra GS'erne. De er jo næsten lige så dyre som fronterne (GS 20'erne), så det mener jeg økonomisk set er helt ude af propertion.

Vh HJS

Til top Vis JaySimpson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JaySimpson

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv hele MA GS-pakken koblet til en Marantz SR5600 og en Atoll AM100 effektforstærker.
Atoll'en giver altså lyden et mærkbart løft, så overvej om du ikke skulle gå efter en SR5001 + AM100 i stedet. Jeg synes i hvert fald at du skulle lytte til det setup mod SR6001.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes