Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 12" enhed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 September 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal bruge nogle 12" basser til en åben baffel konstruktion.

Jeg kan se at der ikke er ret mange på markedet, andet at det er auto/PA enheder, og det skal jo være til Hifi de skal bruges. Er der nogen som har erfaring med sådanne enheder?

Jeg byggede et par sidste år med 2 18" pr side og de spillede himmelsk, men de var lige store nok til at de kunne stå i stuen mente generalen, så nu tænkte jeg at jeg vil prøve at leje med 12", da jeg så kan lave kabinettet ca 35cm bredt, og det tror jeg nok at jeg kan få typegodkendt som et stuemøbel

Mvh

Thomas

Til top Vis Pølsemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pølsemanden

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Pølsemanden skrev:

Jeg står og skal bruge nogle 12" basser til en åben baffel konstruktion.

Jeg kan se at der ikke er ret mange på markedet, andet at det er auto/PA enheder, og det skal jo være til Hifi de skal bruges. Er der nogen som har erfaring med sådanne enheder?

Jeg byggede et par sidste år med 2 18" pr side og de spillede himmelsk, men de var lige store nok til at de kunne stå i stuen mente generalen, så nu tænkte jeg at jeg vil prøve at leje med 12", da jeg så kan lave kabinettet ca 35cm bredt, og det tror jeg nok at jeg kan få typegodkendt som et stuemøbel

Mvh

Thomas

Hej Thomas

Der findes en enhed, som er skræddersyet til opgaven, og det er den gamle Gamma med alnico. Den er meget blødt ophængt og har et qts på 0,42. Helt perfekt! Så er sæt til slg på hifimagasinet.com, ellers må du kigge på dba. Den måler forresten fremragende.

Sørg for,at den ikke ser sig selv for let, ex. lav en lille ramme bagpå baflen og kom ex.vis noget dæmpemateriale bagved enheden og noget stof tilsidst. Hermed kan du få en ht, der ligner en elektrostat.

Held og lykke.

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2007 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Hej tadman

Efter en søgning på google, kan jeg se at der er flere forskellige modeller. Hvad var det for en som du tænkte på og hvor finder jeg data over den?

Da jeg lavede de andre havde jeg også lavet en ramme rundt om baflen, som passede med dybden på enheden. Derefter satte jeg også et hårdt rockwool materiale på fronten og derefter blødt rockwool på hele bagsiden. Derefter beklæte jeg hele HT med frontstof og så en top og bund på ligesom Mirage.

Har du selv rodet med et lignende projekt? Har du eventuelt nogle link til andre som har lavet en god konstruktion?

Mvh

Thomas

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

hejsa

åben baffel giver en super lyd det kan jeg kun give dig ret i ... jeg er  selv i fuld gang med det .. men jeg bruger en peerless enhed (12").. syntes den klare det vildt godt .. selv om den er meget tung i det ... .. men har en fordel ved at den kan flytte sig en del

den er en peerless xls 12 ...

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hej Lille Smed

Hvordan kan det være du har valgt XLS'en?  Når jeg kigger i dataen over enheden kan jeg se at QTS ligger på 0,2 og at den har rimelig stor magnet. Tror du ikke den kommer til at rulle af nedefter for stejlt, eller vil du bare bruge EQ på den for at modvirke dette?

Hvordan og hvor havde du tænkt dig at lave dellingen og hvilke enheder havde du tænkt til toppen?

Mvh

Thomas

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

hejsa ... jeg har brugt et lille enkelt filter .. lidt lige som loudness virker ... det skære ved 27 hz med 6 db ... .. det gør at de dybe toner virkelig kommer frem ... også ved lav styrke...  jeg skal nok lige sende dig nogle link når jeg har mere tid ....  grunden til at jeg prøvede denne enhed var lidt af et tilfælde ad jeg havde dem til mit gamle setup .. .. men efter mit forsøg fandt jeg en som også har brugt dem .. dog kun i 10"....

lige nu dele jeg ved 200 hz.. for at undgå at at lave en filter på den lave mellem tone...

det jeg bruger til top lige nu er en vifa pl 10" ( lav mellem tone) høj mellen tone er  scanspeak 12M/4831G00  diskant er  D2904/980000 også fra scanspeak ...

bund dele jeg med 6 db ved 1100hz.. høj mellem tone  er fra 1200hz til 5000...

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Pølsemanden skrev:

Hej tadman

Efter en søgning på google, kan jeg se at der er flere forskellige modeller. Hvad var det for en som du tænkte på og hvor finder jeg data over den?

Da jeg lavede de andre havde jeg også lavet en ramme rundt om baflen, som passede med dybden på enheden. Derefter satte jeg også et hårdt rockwool materiale på fronten og derefter blødt rockwool på hele bagsiden. Derefter beklæte jeg hele HT med frontstof og så en top og bund på ligesom Mirage.

Har du selv rodet med et lignende projekt? Har du eventuelt nogle link til andre som har lavet en god konstruktion?

Mvh

Thomas

Hej Thomas

Kender faktisk en som lavede noget ligende. Jeg tror Bertram købte alle hans enheder...? Jeg ved ikkelige hvad modellen hedder, men den er blevet solgt i utallige mængder her i DK, så de dukker jævnligt op. Eller prøv hifikit i SE

Den har en let membran og lavt fs, så det er ikke helt dårligt...Duelund havde også et mega system i gamle dage med disse.

vh

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Efter lidt søgning rundt hos de forskellige producenter, kan jeg se at der ikke er mange der rent data-mæsig passer til åben-baffl. Jeg ville gerne have en QTS på 0,5-0,7, men det er næsten ikke til at opdrive. Der er dog nogle PA-enheder og bil-enheder som har det, og jeg tror måske det ender med sådanne nogle, da hifi-enheder generalt er for "gode" til åben baffl. Jeg kan også se at alle de som producerer åben baffl systemer har custom designede enheder som basser, så det er sku nok ikke hylde varer hos enhedsproducenterne.

/Thadman:        Jeg vil også prøve at grave lidt mere i de der Gamma enheder, da jeg et eller andet sted inden i mit hoved mener at have hørt et system med dem for mange år siden, jeg kan dog ikke huske hvad det var for et.

/Lille smed:       Jeg glæder mig til at se lidt mere til dit system og høre om det lykkes for dig at få et 4 vejs system til at spille ordentligt. Held og lykke med det og skriv endelig hvis du falder over de vise sten.

Mvh

Thomas

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 17 September 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Pølsemanden skrev:

Efter lidt søgning rundt hos de forskellige producenter, kan jeg se at der ikke er mange der rent data-mæsig passer til åben-baffl. Jeg ville gerne have en QTS på 0,5-0,7, men det er næsten ikke til at opdrive. Der er dog nogle PA-enheder og bil-enheder som har det, og jeg tror måske det ender med sådanne nogle, da hifi-enheder generalt er for "gode" til åben baffl. Jeg kan også se at alle de som producerer åben baffl systemer har custom designede enheder som basser, så det er sku nok ikke hylde varer hos enhedsproducenterne.

/Thadman:        Jeg vil også prøve at grave lidt mere i de der Gamma enheder, da jeg et eller andet sted inden i mit hoved mener at have hørt et system med dem for mange år siden, jeg kan dog ikke huske hvad det var for et.

/Lille smed:       Jeg glæder mig til at se lidt mere til dit system og høre om det lykkes for dig at få et 4 vejs system til at spille ordentligt. Held og lykke med det og skriv endelig hvis du falder over de vise sten.

Mvh

Thomas

http://www.thielesmall.com/database.asp?diam=12&type=0&a mp;brand=Select&use=2&feat=0&prod=0&form=0&a mp;order=Qts

nederst på siden begynder de egnede enheder at være der..

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

fortvivl ikke! Du kan få en NHT med et frilufts-Qt på 0.56 !

http://www.madisound.com/nht1259.html

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 17 September 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Kig evt. på Orion her

http://www.linkwitzlab.com/index.html

Den bruger også Peerless

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Jan Nielsen, har jo også været omkrin åbne baffel...!

http://www.soundimage.dk/MySpeakers.htm

Peter

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

" http://www.thielesmall.com/database.asp?diam=12&type=0&a mp;a mp;brand=Select&use=2&feat=0&prod=0&form=0&a mp;a mp;order=Qts
nederst på siden begynder de egnede enheder at være der.. "

Den NHT der nævnes i linket er 4ohms udgaven, der ikke fås længere. 8ohms versionen er nævnt ovenfor.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 17 September 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

aha måske dette er noget for dig : http://home.wanadoo.nl/dezaire/English.htm

Den er fin og du kan maile ham - han svarer hurtigt og ved en masse....

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du holder af den "gamle" lyd/sound som ældre JBL enheder kunne lave..1? så kik lige på de her drenge, de lyder godt http://www.cadaudio.dk/bcprisliste04.htm

Peter

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 September 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv gode erfarringer med Peerless SLS 12" Peerless SLS 830669

Men hvorfor ikke deres 15" Er lige nu igang med 2 stk i hver side.
Martin bruger dem her: http://www.hifi-link.dk/rapporter/Credence.asp

Mit design er noget anderledes men stadig dipole ...

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

hejsa  igen

det med at det er 4 vejs.. det har givet mig lidt problemer .. men tro  der er ved at være styr på det nu ... men du er da vel komme til at komme forbi til en lytter..  men jeg har kigget mig lidt rundt  og fandt lige den har .. tror lige jeg vil prøve sådan et par .. til den pris kan man da bare smide dem væk .. hvis det lyder dårligt...       hvad jeg kan se er  data meget fine lige til det formål.. men det er jo data .. det siger jo intet om lyden ...

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=286& ;sub=0&page=2

Pølsemanden skrev:

Mvh

Thomas

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 18 September 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

denne her skulle være ret god til IB så det er den nok også til OB

http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=457&pk=27

/Brian

Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

fortvivl ikke! Du kan få en NHT med et frilufts-Qt på 0.56 !

http://www.madisound.com/nht1259.html

den ser også fin ud til projektet. Især 8 ohm versionen, som har den laveste masse. Man skal huske på, at ex. den Gamma enhed har så lille magnet og blødt ophæng, at bare den mindste seriemodstand fra ex.en rørforstærker eller en spole, hæver total Q drastisk. 0,42 er udgangspunktet...

Derfor, regn altid enhederne igennem...

vh

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2007 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hvis du holder af den "gamle" lyd/sound som ældre JBL enheder kunne lave..1? så kik lige på de her drenge, de lyder godt http://www.cadaudio.dk/bcprisliste04.htm

Peter

mange af de B&C enheder er glimrende, det er dog PA, og som regel har Carsten ikke enheder med lav fs, som her er påkrævet. Han yder forresten en god service, hvor man kan købe enhederne og aflevere dem tilbage, hvis man ikke kan lide dem (i samme stand som da man afhentede dem forstås!)

vh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum