Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DVI - S-video (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 September 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ny i det her, men håber da, at nogen kan hjælpe med et par spørgsmål.

Jeg vil gerne forbinde mit tv og min pc, og har i den forbindelse købt et kabel til dette. Desværre er kablet fra scart til s-video, og jeg har ingen s-videoindgang på mit grafikkort. Derfor et mit spørgsmål, om man kan finde en konverter fra s-video til DVI (som er det jeg har på mit grafikkort), eller om nogen evt. har en "opskrift" på, hvordan man selv kan lave det (jeg kan godt lodde og sådan!).

Mit andet spørgsmål er, om man kan få en splitter til lyd. Jeg har allerede et anlæg sat til min pc, og kommer derfor lidt i problemer, når jeg gerne vil have lyden med over på tv'et til film, men kan man få en "dobbelt-jack" eller lignende.

Tak for hjælpen på forhånd.

Til top Vis Anja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anja

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 September 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Anja skrev:

Jeg vil gerne forbinde mit tv og min pc, og har i den forbindelse købt et kabel til dette. Desværre er kablet fra scart til s-video, og jeg har ingen s-videoindgang på mit grafikkort. Derfor et mit spørgsmål, om man kan finde en konverter fra s-video til DVI (som er det jeg har på mit grafikkort), eller om nogen evt. har en "opskrift" på, hvordan man selv kan lave det (jeg kan godt lodde og sådan!).

SCART er analog, DVI er digitalt, så svaret er nej.

Citér:
Mit andet spørgsmål er, om man kan få en splitter til lyd. Jeg har allerede et anlæg sat til min pc, og kommer derfor lidt i problemer, når jeg gerne vil have lyden med over på tv'et til film, men kan man få en "dobbelt-jack" eller lignende.

Er der ikke et sæt terminaler hvor der står preout på dit anlæg?

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Anja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hej Hurin

Tak for dit hurtige svar. Og ØV- troede godt at man kunne lave et eller andet fusk med det. Jeg er ligeglad om det er analogt eller digitalt.

"preout" siger mig ikkelige noget. Nu skrev jeg anlæg, men det jeg har sat til, er "soundsticks", og der kan ikke tilsluttes yderligere fra dem og videre, så vidt jeg kan se.

Øv, øv. Jeg har spurgt mange steder, og alle siger at de ikke har kabler DVI til scart, fordi det er forældet, og jeg VIL IKKE have et nyt fjernsyn, er glad for det jeg har, selvom det er 10 år gammelt.

Tak for hjælpen , anyway

Til top Vis Anja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anja

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra du vil have billede og lyd fra din PC over på TV-skærmen?
Den anden vej kræver et tvtuner kort etc....

Nedenstående er forklarende hvis det er fra PC til TV:

************************************************************ **

Lyden:

Du kan købe et splitter-jack stik som det her mange steder og jokke det i din PCs lydudgang (der hvor du sætter højtalere / hovedtelefoner i.:

Lyden får du så videre til en scart-adaptor (se længere nedenfor) via et kabel der laver det om fra mini-jack til Phono/RCA:

Herfra ind i en scart-adaptor (se længere nede) der laver lyden om fra Phono/RCA til Scart.

Billedet:

Dvi er digitalt, Scart analogt. Kan ikke laves om uden en AV-receiver eller andet dyrt grej.

Meen....
Måske har du et S-video eller et Komposit video ud-stik på dit grafikkort?

Komposit ser således ud, og er typisk gult også på udgangen på grafikkort:

S-video ser således ud, og kan have enten 4 eller 6 ben inden i stikket.
Det er normalt med 4. Den sorte dims i midten er så stikke ikke kan vendes forkert.

S-video er bedre end komposit video.

Jeg har selv trukket 20 meter S-video over mit loft med flot resultat.

Du kan samle både lyd og billede i en scart-adaptor som denne. Her kan d også se hvorledes udgangs-stikkene vil se ud bag på din pc.

Det er fra venstre: 2 x Audio Phono/RCA stik (L+R..Left og Right.Venstre og Højre... Red=Right)
                              1 x S-video out stik. Bemærk de "4 øjne og 1 mund" der passer med de 4 stik
                                     og den plastik-dims der forhindrer at det kan vendes forkert.
                                1 x Komposit-video Out (Næsten altid gult - både stik og kabel)

Den kan tage både Audio via Phono/RCA-stik og video via enten S-video eller komposit signal.

Phonostik ser sådan ud:

og du kan evt. købe førdigt kabel hvis d har de rette udgange, f.eks dette:

(De kan også fås med S-video istedet for komposit video)

Det er bare med at finde ud af hvad det er din computer kan spytte ud.
Tag evt. et billede af den bagi hvor der er udgange fra grafikkort og lydkort.. så kigger vi på det.
Har du hverken S-video eller komposit udgang, men kun 1/2 x DVI-udgange er det dyrere.

Har du alm. computerstik / VGA-udgang kan du for godt 470,- købe en boks der kan sende til både TV og PC-monitor..

Du kan også for 89,- købe en DVI-VGA adaptor der passer i ovenstående:

Så for lidt over 500,- kan du få billedet overført ligemeget hvad.. og lyden kan oveføres via kabler for en 100-krone..

Hvis der er 600 værd, har du altså ingen problemer. SKriv hvis du vil vide mere konkret, men så skriv lige hvilke udgange du vil bruge / har på din PC.

mvh.Offourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes