Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 18:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: pladespiller og jord?? (!Hjælp søges!) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
palle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt, at man ved at jorforbinde sin pladespiller kan komme en del af den dybe brummen til livs som generer lydbilledet når jeg hører LPer.

Men hvordan gør jeg i praksis, når min pladespiller (en gammel lenco L 75) ikke har nogen udgang eller noget til det. Er det bare et spørgsmål om at tape en ledning fast på kabinettet, eller er en af de fem ben i DIN-stikket (eneste udgang) rent faktisk jord? De kan da umuligt alle være til lyd?

Jeg ved godt den optimale løsning nok ville være at invistere i en pladespiller af nyere dato, men desværre er jeg, ude i virklighedens verden, blot en fattig studerende med SU som eneste indtægt (hulk-hulk), så det bliver nok ikke aktuelt de første par måneder. Derfor kunne dette være en relativt billig måde at forbedre lydkvaliteten på.

MvH

Palle
Til top Vis palle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af palle

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Det ene ben på DIN-stikket går til jord, så hvis der er en stelskrue på din forstærker, så brug den

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Når du ser DIN-stikket som en glad mund er det det nederste ben (nr3) som er stel, jord og minus!!! Du kan sætte en stump ledning i klemme mellem stikkets yderkappe og chassis og så føre den til stelskruen eller løsne en kabinetskrue i forstærkeren og sætte den fast der, evt. med en glimmerskive. Min kæreste har i øvrigt lige fundet en sådan L75 frem og jeg blev glad for hun sagde, at det vist nok var en B&O!!! Hvor skaffer man en P.U. til en sådan 1/2" fatning???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

palle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

tusind tak for hjælpen..

Der er vidst sådan en skrue bag på forstærkeren, men jeg er stadig en smule i tvivl.. Jeg troede pointen i at jordforbinde var at det skulle føres ud i haven eller på radiatoren eller noget?

Iøvrigt sidder der en ortofon pickup på min L 75. Jeg er ikke sikke på hvor den er købt, og har ikke vildt meget forstand på det, men jeg vil tro, at hvis man tar den man har med ind til en forhandler kan de sikkert finde en der passer.

MvH
Palle
Til top Vis palle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af palle

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Min kæreste har i øvrigt lige fundet en sådan L75 frem og jeg blev glad for hun sagde, at det vist nok var en B&O!!! Hvor skaffer man en P.U. til en sådan 1/2" fatning???

Hmmm, ikke helt forstået. Er det selve Lenco huset du mangler eller er det bare en ny pick-up med alm. 1/2" montage (12,7 mm mellem skruerne) ?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler flancen og pick-upen, kun skrueanordningen på armen er tilbage. Det er det pick-uphus med 4 stifter og en lille ekstra stift til et indhug på armrørret, skrues på med omløber!!! En løsning med Ortofon om5e eller 10 er fint til projektet, foreløbigt!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes