| Forfatter |
|
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Fandt lige min fars GAMLE diskolys frem han selv har lavet for vel over 30 år siden. Det er lavet med et Josty Kit AT 65 så vidt jeg kan se. Men kan ikke lige finde så meget information om den på nettet så tænkte om der var nogen der kendte noget til den?
Vel helst ikke bare sætte den til og så håbe på det bedste. Vil gerne lige prøve at finde ud af hvad det er indeni. Så vidt han har fortalt skal den vist nok kobles direkte på forstærker udgangen.
Så vidt jeg kan gennemskue sidder der en først en lille trafo trafo som højtaler signalet er sat på. Gætter på at den er til for at få en høj indgangs impedans.
Derefter ryger signalet ind i et dele filter for at dele den op i diskant, mellemtone og bas. Det ser ud til at udgangs signalet fra filtrene driver et par power transitore som så styrer den mængde netspænding der der ryger ud til de 6x 100W lamper.
Burde jeg bare kunne banke det direkte på min forstærker? Jeg ved at der er lys i lamperne og det hele allerede da jeg kan koble den direkte til 220V og styre lysstyrken vha. et par potmetre. Ved bare ikke lige om resten virker.
Mvh Klaus
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjokoz skrev:
| Burde jeg bare kunne banke det direkte på min forstærker? Jeg ved at der er lys i lamperne og det hele allerede da jeg kan koble den direkte til 220V og styre lysstyrken vha. et par potmetre. Ved bare ikke lige om resten virker. |
|
|
YES. Det burde virke. Josty Kit styrede for vildt i 70'erne!!
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også deromkring han har bygget det. Dengang var han jo ung og dum 
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjokoz skrev:
Så vidt jeg kan gennemskue sidder der en først en lille trafo trafo som højtaler signalet er sat på. Gætter på at den er til for at få en høj indgangs
impedans. |
|
|
Yes, plus at trafoen skulle gerne give dig galvanisk adskillelse mellem højspændingsdelen og forstærkerudgangen så du undgår netspænding på
steder hvor den ikke hører til  .
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
JNorre Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kiggede lige i en Josty Kit bog:
"AT 65 er et 3-kanals lysorgel med frekvensdeling for bas-, mellem- og diskanttoner." osv...
Tekniske data:
Max. arbejdsspænding: 240V Max. effekt pr. enhed: 440W Max. effekt ialt AT65: 1320W Nødvendig effekt for udstyring: 1W Justering af lampeforspænding: 0-220V
Du forbinder et 30-100 ohms trådviklet potmeter over 1-2-3, med midterben til 2. Monter en 5W modstand i ledningen til 1 på mellem 3.2 og 15 ohm. Højttalerudgangen forbindes til denne modstand og med GND til 3 på printet. 230V tilsluttes til 10 og 11 på printet og lysshowlamperne tilsluttes til hhv. 4+5 (diskant), 6+7 (mellemtone) og 8+9 (bas). Endelig er der en note om, at udgangene kun må benyttes sammen med støjfilterne AT 352...
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik det til at fungere. Dog kun nogenlunde. Jeg tror der er en løs forbindelse eller lignende et eller andet sted da det kun er 1 af outputtene der virker optimalt. Det andet har jeg kun fået til at blinke en gang i mellem og det 3 er helt dødt. Dog kan jeg skrue helt op for alle 3 ved at justere på de 3 "master" potmetre.
Må nok ha det helt ud af kassen og lige gå det igennem en gang.
Men mange tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske ikke så underligt den ikke virkede ordentligt. Havde overset at der var en del afbrændte komponenter i den.
Dem jeg kunne se der ikke havde det så godt var nogle modstande og nogle kondensatorer. De tre Diac's og Triac's ser okay ud. Men ved det ikke med sikkerhed før jeg får skiftet de andre komponenter.
Der var en venlig sjæl herinde der fremskaffede mig lidt data om den. Der er dog en ting jeg undrer mig over. Der står at der som minimum skal være en modstand på 4 ohm på den ene af højtaler ledningerne. Hvorfor og hvad sker der hvis jeg ikke har den? Forstærkeren ser direkte ind i en trafo som det er nu.
|
| Til top |
|
| |
JNorre Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lagt et scan af diagram og beskrivelse op på http://www.norre.dk/AT65.jpg. De min. 3,2 ohm definerer formentlig DC modstanden i indgangen - rent AC-mæssigt kommer modstanden til at ligge i serie med impendancen set ind i trafoen (som der ikke er nogen specifikation af!)
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøvede at måle DC modstanden gennem trafoen. Den er på noget der ligner 150 mOhm. Så ved ikke lige hvad de 3.2 ohm er. Men tænker bare om jeg skulle sætte en stor (1k+) modstand i serie med trafoen for at begrænse strømmen. Tænker at hvis jeg sætter fx 4 Ohm i serie med den vil jeg vel afsætte en hullens masse effekt i den. Og hvis jeg ikke sætter nogen så vil det virke som en kortslutning?
|
| Til top |
|
| |
JNorre Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det trådviklede potmeter der sidder (eller skal sidde) i indgangen (se uploadede fil) vil begrænse effekten - ifølge beskrivelsen skal der 1 watt til at udstyre enheden. Det kunne måske være en idé at bygge en lille monoforstærker på minimum 1 W ind i kabinettet med AT65'eren, til udelukkende at udstyre lysshowet, så du ikke belaster din hovedforstærker.
|
| Til top |
|
| |