Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 10:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dårlige vs. Gode kabler :D (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 September 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa : D

Kan man høre forskelv ?

Har længe spekuleret på hvor meget god lyd der er at hente i noget bedre kabel ?
Lige nu køre jeg selv med Bauhaus's bedste til 100kr for 25m.

Mit anlæg spiller sku fint, en lidt træls skarp hovedpine diskant (ville den kunne fjernes med et bedre kabel) Til tider mangler jeg lidt "finish" hvis i forstår, i lyden ? (ville kabel hjælpe på det)

Og hvad kan man ellers hente med nogle bedre kabler ??

Håber på lidt svar ;D

Til top Vis Leander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leander

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 September 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Du vil bestemt kunne forbedre din lyd med et bedre kabel. Alt efter hvor meget du vil ofre er der mange muligheder. Personligt ville jeg gå efter et godt solid core kabel

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 September 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Leander skrev:

Kan man høre forskelv ?

Har længe spekuleret på hvor meget god lyd der er at hente i noget bedre kabel ?

Mit anlæg spiller sku fint, en lidt træls skarp hovedpine diskant (ville den kunne fjernes med et bedre kabel) Til tider mangler jeg lidt "finish" hvis i forstår, i lyden ? (ville kabel hjælpe på det)

Håber på lidt svar ;D

Ja, jeg tror du vil kunne høre forskel. Jeg var selv meget skeptisk i starten, men er nu overbevist kabler betyder meget. Men alt kan selvfølgelig overdrives.

Prøv at sætte almindelig NKT ledning på, sæt dig og lyt, skift tilbage til dit Bauhaus kabel, allerede der tror jeg du kan høre forskel og det bliver bare bedre jo længere du kommer op.
Det første jeg lagde mærke til var meget bedre diskant. Den skingre diskant forsvandt da jeg skiftede til lidt bedre højttalerkabel.

På fredag henter jeg nogle højttalerkabler i en noget bedre kvalitet, så der kan jeg fortælle noget mere.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 26 September 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Først tror jeg du skal sikre dig at dit anlæg yder det optimale akustisk i din stue.
Når det er på plads vil du sikkert kunne høre forskellene ret let, men ikke før. Der skal faktisk ikke et særligt "godt" anlæg til at afsløre kabelforskelle, den største fælde ligger i at have "godt" anlæg, men sat op så det ikke yder det som det kan og derefter forgæves prøve at skifte kabel - for så at udråbe kabler som noget woodoo.

1: Anlæg yder optimalt. Dette kan du lære mere om ved at google "tunedem". Et anlæg yder optimalt når det er musikalsk engagerende, gulvtramp, tydelig ordforståelse, godt perspektiv ect. Alt dette stammer i langt højere grad fra den akustiske sammenhæng mellem højtalere, anlæg og rummet.

2: Prøve forskellige kabler. Den kvalitet du har brug for er du ikke i tvivl om når du hører den.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hans J :D DU må meget gerne lige vende tråden her, når du har oplevet dien nye kabler :P

Mercury: Jeg google lidt på tunedem, ang. Akustik ved jeg ikke ret meget, havde en tråd kørende på et tidspunkt, men der var ingen der svarede :D
Tak for dit meget fine svar :D

bjste
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2007
Sendt: 26 September 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er der en del at hente med bedre kabler. Jeg har for ikke så længe siden skiftet fra Supra Rondo (ca 60. Kr/m) til Chord silver anniversary (lidt dyrere).

Mens jeg sad og lyttede kom min kone hjem, og hun sagde med det samme: hvad har du lavet ved anlægget - det lyder meget bedre. For mig er det det bedste bevis på at det gør en forskel, hun vidste ikke hvad jeg havde været i gang med.

Mit Supra kabel har jeg bare til at fylde i i kælderrummet, har du lyst til at prøve det må du gerne hente det uden beregning. Da jeg skiftede til Chord kom det mere "hul igennem", specielt i diskanten, så det kunne måske være et udmærket valg for dig. Det skal lige bemærkes at Supra Rondo er et biwire kabel, og er ca. 10 mm i diameter.

Du kan jo sende en pb hvis du er interesseret.

Til top Vis bjste's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjste

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 September 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Kabler giver en verden til forskel. Hvad man anvender er et spørgsmål om smag og pengepung. Jeg mener at det lønner sig at bruge omkring 15% af anlæggets samlede pris på kabler, måske mere.  Men der er selvfølgelig også det helt vanvittige og unødvendige. Man jo købe Odin fra Nordost eller topkablet fra Transparent. Så er det ligesom sat på plads. Gå ud og prøv en spændetrøje!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Leander skrev:

Hans J :D DU må meget gerne lige vende tråden her, når du har oplevet dien nye kabler :P

Mercury: Jeg google lidt på tunedem, ang. Akustik ved jeg ikke ret meget, havde en tråd kørende på et tidspunkt, men der var ingen der svarede :D

Fik hentet mine kabler lidt tidligere end beregnet.

Det første indtryk jeg har, efter at have lyttet til dem i ½ times tid er:

FANTASTISK

Lyden er meget mere detaljeret, den er mere ren, bassen er mere kontant. Så meget troede jeg sgu godt nok ikke det betød.

Bagsiden af medaljen er jo så, nu skal der investeres i mange flere gode kabler .

Men fed handel jeg fik lavet.

Lige et billede af mine nye kæleslanger.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 27 September 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Leander skrev:

Fik hentet mine kabler lidt tidligere end beregnet.

Det første indtryk jeg har, efter at have lyttet til dem i ½ times tid er:

FANTASTISK

Lyden er meget mere detaljeret, den er mere ren, bassen er mere kontant. Så meget troede jeg sgu godt nok ikke det betød.

Bagsiden af medaljen er jo så, nu skal der investeres i mange flere gode kabler .

Men fed handel jeg fik lavet.

Lige et billede af mine nye kæleslanger.

Tillykke! ViaBlue laver fantastiske kabler til ingen penge!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 27 September 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

glæder mig

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forestille mig at et godt/rigtigt kabbel kunne være med til at mindske dine iretationer over diskanten i dine Ikon'er.

Selv om jeg selv ikke bryder mig om dem netop pga. af diskanten, de ødelægger meget for mig!

Ikke at dette sikkert er vigtigt for dig, men de er bare lidt skarpe i det!

Der er også gange hvor fejlen ved diskanten skal findes i den øvrige elektronik, så som din cd'er, eller i dit tilfælde vel din PS3?? Måske kunne et kabbel med en lidt varmere sound hjælpe her!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Bjste : Jeg har desværre omkring 8 meter fra Reciver til højtaler, men hvis dine kabler er så lange tager jeg gerne mod tilbudet :D

Red King : Jeg kan faktisk godt lide den lidt mere kontante diskant og lyd som Ikon spiller, er vild med lyden fra dem. Men til tider bliver det altså meget skingert og træls at høre på.
Jeg har godt lagt mærke til at hvis det er dårlige filer man spiller så går det helt galt med diskanten er også gået langt væk fra MP3erne, men jeg syntes faktisk at PS3 gør det rigtig godt som CD afspiller : D

Tak for svarene :P Og tillykke med dem Hans J 

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 September 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Leander skrev:

Kan man høre forskelv ?

Håber på lidt svar ;D

Behold du dig endelig dit bauhaus kabel inden du kaster formuen efter kabler bør du læse denne artikel af manden bag mcintosh forstærkerne http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Det bedste kabel jeg har haft var faktisk et nkt installationskabel der ikke var snoet eller viklet ind i hinanden.

Hvis du vil gøre noget ved din "spidse" diskant skulle du måske hellere se lidt på akustik forbedringer hvis ikke allerede du har gjort det. akustikken i rummet står trods alt for over 50% af den samlede lyd i dit system, måske endda meget mere alt efter rummet.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Leander skrev:

Kan man høre forskelv ?

Håber på lidt svar ;D

Behold du dig endelig dit bauhaus kabel inden du kaster formuen efter kabler bør du læse denne artikel af manden bag mcintosh forstærkerne http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Det bedste kabel jeg har haft var faktisk et nkt installationskabel der ikke var snoet eller viklet ind i hinanden.

Hvis du vil gøre noget ved din "spidse" diskant skulle du måske hellere se lidt på akustik forbedringer hvis ikke allerede du har gjort det. akustikken i rummet står trods alt for over 50% af den samlede lyd i dit system, måske endda meget mere alt efter rummet.

Samme tro havde jeg inden jeg hørte forskellige kabler. Det nyeste sæt kabler kunne jeg uden problemer returnere til Urte, hvis jeg ikke mente de gave noget. Så det er ikke for at retfærdiggøre mit køb jeg skriver det jeg gør. kabler GØR en forskel.

NKT kan give lyd igennem, men det er altså ikke optimalt.

Hæfter lige et billede af nogle kabler ved.

Det er NKT-netledning

Jamo 2x2,5 mm2 højttalerkabel

Og så mine nye skattebasser.

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 September 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

find et sted hvor du kan låne noget kabel med hjem.. - det bauhaus kabel er nemlig slet ikke så dårligt som man skulle tro... Du kan godt få noget bedre til 70-80 kr per meter hvis du kigger dig for, men det bliver hurtigt til penge, så det er helt klart en fordel for dig at høre forskellen inden du beslutter hvad du vil betale for den...

Jeg endte med nogle NordOst Spellbinder da jeg sammenlignede med harald nyborg og VDH Clearwater. - de havde en mere åben og detaljeret diskant og en mere afslappet men præcis bas. Passede godt til mit anlæg, men lyder ikke lige som det du leder efter.

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Leander skrev:

Kan man høre forskelv ?

Håber på lidt svar ;D

Jeg siger mange tak for linket (så er der aften læsning) og tak for rådet :D
Ang. Akustik, har jeg forsøgt at spørge mig ind til havd god akustik er for at jeg kunne gøre noget ved det, men jeg fik aldrig et svar ??

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 27 September 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Leander skrev:
Per N skrev:
Leander skrev:

Kan man høre forskelv ?

Håber på lidt svar ;D

Jeg siger mange tak for linket (så er der aften læsning) og tak for rådet :D
Ang. Akustik, har jeg forsøgt at spørge mig ind til havd god akustik er for at jeg kunne gøre noget ved det, men jeg fik aldrig et svar ??

Hej Leander,
Det med akustikken er noget meget komplekst noget, det er nemlig ikke en ting man bare kan fikse med nogle målinger og dæmpninger og så er alt vel. Nej det er samspillet mellem de egenskaber dine højtalere har sammenholdt med de akustiske egenskaber dit rum har.

Forestil dig et rum som har et baspeak på 16 db ved 90-100 hz og et 8 db peak ved ca 40 hz i den position du stiller dine højtalere.
Hvis dine højtalere så ruller af  ved 50 hz og ned efter med 6 db per oktab vil du have en oplevelse af dybere renere bas end højtalerne egentlig retfærdiggør. Det peak du så har ved 90-100 hv vil stadigvæk være der. Hvis du så dæmper rummet til netop det frekvensområde vil megen af den uldne og tunge lyd forsvinde. Husk du har ikke ændret de grundlæggende egenskaber men tweaket samspillet mellem højtalere og rum. Hvis du flytter højtalerne kan du risikere ikke at få det dybe løft, men måske et dyk således at rummet ikke har forandret sig, men samspillet har.

Du er nødt til at starte et sted og det er lettest at vurdere på "Tunedem"-metoden. Prøv nu at gøre dette i din stue - sæt 2 timer af mindst og få et par venner til at hjælpe dig. Når du har opnået det bedste resultat på den måde kan du så tweake rummet bagefter.

Når dette er opfyldt vil du bare kunne le af folk som hæftigt mener der ikke er forskel på kabler.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Først tror jeg du skal sikre dig at dit anlæg yder det optimale akustisk i din stue. Når det er på plads vil du sikkert kunne høre forskellene ret let, men ikke før. Der skal faktisk ikke et særligt "godt" anlæg til at afsløre kabelforskelle, den største fælde ligger i at have "godt" anlæg, men sat op så det ikke yder det som det kan og derefter forgæves prøve at skifte kabel - for så at udråbe kabler som noget woodoo.1: Anlæg yder optimalt. Dette kan du lære mere om ved at google "tunedem". Et anlæg yder optimalt når det er musikalsk engagerende, gulvtramp, tydelig ordforståelse, godt perspektiv ect. Alt dette stammer i langt højere grad fra den akustiske sammenhæng mellem højtalere, anlæg og rummet.2: Prøve forskellige kabler. Den kvalitet du har brug for er du ikke i tvivl om når du hører den.

Ovenstående er et rigtigt godt indlæg.Lige mine ord.Jeg har selv superakustik og går ikke op i kabler,overhovedet Til mit gamle Tandberg er det bedre,des tyndere og mere standard det er da der ikke er plads til ret meget.Og det lyder kanon som det er 'kablet' nu Alle der har hørt det er enige Derfor burde punkt 2 være overflødig.Men ellers er jeg helt enig
Der er f.eks masser af FED og TUNG lyd at hente i et væg-til-væg tæppe,bare til at starte med

Leander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej Mercury
Uha, jeg siger mange tak !! Jeg google videre på tunedem og flytter lidt rundt på det hele :D
Men hvad er det der fx. Ville være skyld i at højtalerne spiller dybere ? Længere fra vægen eller sådan noget ??

Er det bare mig eller kan noget af den trælse diskant være tilstæde fordi jeg har haft aluminiums pasienner hængene ned foran vinduernem jeg kunne godt forstille mig de kunne lave nogle trælse toner ? eller ??

Men jeg google og læser , tak for det :D

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 September 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Behold du dig endelig dit bauhaus kabel inden du kaster formuen efter kabler bør du læse denne artikel af manden bag mcintosh forstærkerne http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Afsnittet "Logical conclusions" er bare for genialt skrevet

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes