Som du med garanti har opdaget hvis du har søgt lidt på emnet, så er der meget delte meninger om hvad der er bedst. Så delte, at hverken du eller din ven formentlig kan bruge det til ret meget andet end at konstatere hvad andres mening er. Det er din ven der skal se på apparatet - det bør tælle tungere end hvad 40 mennesker han alligvel ikke kender mener om sagen.
Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg personligt foretrækker plasma, bl.a. fordi det er min erfaring at de som hovedregel behandler analogt tv bedre, som du også selv har bemærket. Her er Pioneer det kompromisløse valg, og Panasonic det økonomiske.
Skal din ven bruge apparatet til spil i stor stil vil mange dog nok mene at LCD er at foretrække, primært på grund af risikoen for indbrænding hvis skærmen viser det samme billede i lang tid. Jeg har dog ikke oplevet dette problem på nyere plasma TV, og selv om jeg ikke vil afvise at det KAN ske, så mener jeg dog at det kræver en aktiv indsats at fremprovokere det på nyere modeller.
Mht. indbyggede tunere, så ville jeg personligt ikke vælge TV ud fra hvilke tunere der er indbygget. For det første vil disse alligevel ikke kunne dekode HD når (hvis) den tid kommer, for det andet så er det da lidt synd at vælge et TV med et ringere billede end det kunne have været, "bare fordi" der er indbygget dvb-c tuner. (Dette skal ikke opfattes som en kritik af Sony TV'et du nævner, det har jeg ikke set "live").
True HD er et lydformat, ikke et billedformat, så her er vist lidt forbytning, jeg tror du tænker på Full HD, som efterhånden er blevet "officielt" navn for 1080p (1920x1080).
Full HD er efter min mening ikke et must på et TV i 40-50" klassen. Sidder man 3-4 meter væk vil man alligevel ikke få fuldt udbytte af forskellen på 768p og 1080p, og så ville jeg til enhver tid foretrække at bruge pengene på et godt 768p TV frem for et halvdårligt 1080p.
En ting der kan være værd at se efter er om det understøtter 1080p/24 (1080p ved 24 billeder i sekundet). Film er indspillet med 24 billeder i sekundet, men det er de færreste fladskærme der er i stand til at vise det - frameraten konverteres til 60 billeder i sekundet, og det kan ikke undgå at give små hak eller ryk i billedet når man ser film, og det kan for nogen være ret irriterende hvis man først er blevet opmærksom på det. Det skal lige siges at fordi TV'et understøtter 1080p/24 er det ikke ensbetydende med at det kan vise 1080p, blot at det kan modtage signalet. Hvis panelet er 768p vil billedet blive nedskaleret til denne opløsning - men frameraten vil stadig være 24, hvis apparatet altså understøtter det.
Anyway - det korte af det lange: Ud og se på nogen apparater.