| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 27 September 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til de mange der er i tvivl om hvorfor der er prisforskel på lærreder, kan jeg anbefale at læse dén anmeldelse der ligger på Areadvd.de af et discount-lærred:
http://www.areadvd.de/lm/AV_Hardware/test_nonamelw.shtml
På tysk, beklager... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 27 September 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
argh... nein!
men man kan da kikke billeder m.m. __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 27 September 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi snakker 'billige' lærreder. så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad et 'godt' lærred så egentlig skal koste. Lad os sige ~80" fastramme til en projektor som f.eks. en Sim2 D10. Så må der selvfølgelig være variationer alt efter lokalet, men hvis vi forudsætter mørklægning kan der vel ikke være de store udsving? Jeg vil bare gerne have en nogenlunde fornemmelse af hvad et lærred, der ikke agerer flaskehals i forhold til f.eks. nævnte projektor, står i. Jeg kan slet ikke overskue markedet; der er så mange forskellige producenter og så mange forskellige ting at have styr på.
Der var jo f.eks. det du, Otto, havde med til 1080p arrangementet. Der snakkede du vist om 7-8k, men det var vist lidt lavt sat, som du sagde.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Nu vi snakker 'billige' lærreder. så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad et 'godt' lærred så egentlig skal koste. Lad os sige ~80" fastramme til en projektor som f.eks. en Sim2 D10. Så må der selvfølgelig være variationer alt efter lokalet, men hvis vi forudsætter mørklægning kan der vel ikke være de store udsving? Jeg vil bare gerne have en nogenlunde fornemmelse af hvad et lærred, der ikke agerer flaskehals i forhold til f.eks. nævnte projektor, står i. Jeg kan slet ikke overskue markedet; der er så mange forskellige producenter og så mange forskellige ting at have styr på.
|
|
|
Principielt set er lærredet altid en flaskehals... Der findes ikke ét svar på hvad der er bedst, da f.eks. Stewart's opbygning giver nogle fordele og ulemper. Omvendt, så ville man sjældent købe et Stewart lærred til projektorer under 20k, det vil oftest være bedre at købe et lidt mere "humant" (men stadig godt) lærred til færre penge, og få flere penge til projektoren. Men som jeg talte lidt med en kunde om for nyligt, så er der jo dén luksus mht. lærreder, at absolut high-end faktisk er relativt billigt. Mange sammenligner lærreder med kabler, køber du et sæt meget dyre højttalere, vil du oftest have det bedst med at investere i tilsvarende dyre/gode kabler, for ikke at skabe en flaskehals. Men der er ikke noget "loft" over hvor dyre kabler du kan købe. Hvis du vil have det bedste lærred til en 40.000,- projektor, så står du f.eks. med valget mellem Studiotek 130 og Screen Research Solidpix. Har du en projektor til 400.000,-, så er det de samme lærreder du vælger imellem. På dén led er high-end lærreder faktisk relativt billige (så længe vi snakker dugtypen, størrelse og afmaskning osv. kan hurtigt få købsprisen til at accellerere ganske kraftigt...
I virkeligheden skal et lærred iøvrigt sammenlignes mere med et sæt højttalere end med kabler, det er en "aktiv" komponent i systemet.
I dit eksempel, kunne et godt lærred til rimelig pris være Quality Screens nye Frame Vision Light, det er en billig-udgave af dét lærred jeg p.t. selv bruger, med samme dug men i en billigere ramme. Det ligger vist i 6-7k for ca. 2 meters bredde (uden at jeg lige har slået det op). Det synes jeg er en god pris for et ret godt fastramme-lærred, og vil matche en D10 ganske godt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
argh... nein!
men man kan da kikke billeder m.m.  |
|
|
Det korte af det lange er at der er nogenlunde _alt_ galt. Dårlig konstruktionskvalitet, og nogle billedegenskaber der er særdeles mangelfulde. En grov overflade på lærredet der direkte forringer skarphed og opløsning af billedet, især hvis man har en 1080P projektor, og lærredet laver hotspotting selv om det er opgivet som et gain 1,0 matt white. Derudover er det ikke farveneutralt, og dugen bølger meget. Jeg kan ikke huske at de nogensinde har givet én stjerne til et produkt, de er normalt meget large med karaktererne, og ikke bange for at rose billige produkter. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Webmonkey skrev:
argh... nein! men man kan da kikke billeder m.m.  |
|
|
Det korte af det lange er at der er nogenlunde _alt_ galt. Dårlig konstruktionskvalitet, og nogle billedegenskaber der er særdeles mangelfulde. En grov overflade på lærredet der direkte forringer skarphed og opløsning af billedet, især hvis man har en 1080P projektor, og lærredet laver hotspotting selv om det er opgivet som et gain 1,0 matt white. Derudover er det ikke farveneutralt, og dugen bølger meget. Jeg kan ikke huske at de nogensinde har givet én stjerne til et produkt, de er normalt meget large med karaktererne, og ikke bange for at rose billige produkter. |
|
|
Tak for det danske resumé!
Endnu engang glæder jeg mig over, at jeg investerede pengene i et godt lærred til min Barco. Et ISF certificeret Da-Lite Cinema Vision 92" ramme med gain på 1,3.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
argh... nein!
|
|
Du kan da prøve at oversætte hele siden http://babelfish.altavista.com/
Det går fint med tysk-engelsk 
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Webmonkey skrev:
argh... nein!
|
|
Du kan da prøve at oversætte hele siden http://babelfish.altavista.com/
Det går fint med tysk-engelsk 
Off Topic
Nu du nævner sådan en oversætter, prøv at oversætte fra tysk-engelsk, engelsk-fransk, fransk-tysk og så en gang til. Det bliver det rene vrøvl men sjovt.
|
|
|
Jeg har selv læst den tidligere, det lærred de havde inde var godt nok ikke et særlig heldigt valg .
Meen mon alle billiglærreder er ligeså dårlige ?
Nå, jeg har selv fået fat i et Lissau, det skulle være sådan nogenlunde godt tror jeg. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Jeg har selv læst den tidligere, det lærred de havde inde var godt nok ikke et særlig heldigt valg .
Meen mon alle billiglærreder er ligeså dårlige ?
|
|
|
Én af de ting man betaler for når man køber mærkevarer er normalt at man ved hvad man får, og éns køb ikke er et lotteri. Ikke dermed sagt at det nødvendigvis skal være det dyreste for at være godt, men det vil undre mig hvis andre af de _helt_ billige lærreder er væsentligt anderledes. Det kan da være man er heldig at undgå et enkelt eller to problemer, i forhold til dette lærred hvor _alt_ er galt, men bare et enkelt af de graverende issues de nævner burde være nok til at man frasorterer det som nogenlunde seriøst emne (dvs. til alt andet end at bruge det sammen med en Aldi-projektor til 3999,-).
Som en enkelt siger, så vil en nogenlunde plan, hvid væg formentligt være fuldt ud lige så godt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| Det synes jeg er en god pris for et ret godt fastramme-lærred, og vil matche en D10 ganske godt. |
|
|
Tak! Det var lige den lidt mere præcise prisramme jeg gerne lige ville have slået fast, så jeg har noget at gå efter senere.
|
| Til top |
|
| |