| Forfatter |
|
L.Ron.Harald Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er "kommet til" at købe en Peerless sls12 enhed, billigt. Men helt ny. Og nu hvor jeg har købt den, skal den da også i et kabinet. Jeg vil helst have et lukket. men hvordan vil den opføre sig i et kabinet på ca 62L lukket. Nogen mener jo at den skal have over 100 L. Men det har jeg desværre ikk plads til. Så er kommet frem til at et kabinet på 40*40*40 cm udvendig mål, giver 64 L men så skal der jo trækkes lidt fra... Forstærker bliver nok en Hypex DS2.0 Som jeg kan få billig, brugt men uden fejl.
Nogen der kan fortælle mig hvordan det vil blive? Forslag modtages gerne i ca samme str. evt portet, hvis det er den eneste udvej, med et kabinet på den str? men helst lukket
L.Ron.Harald __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
64 liter går vel lige an hvis du lægger delefrekvensen lavt og kan acceptere et Qtc tæt på 0.9, basrefleks er vel udelukket
Ved deling ved 45hz mister du ca 3db følsomhed, hvilket betyder at den relativt er 6db nede ved 30hz og 12db ned ved 20hz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke sige det er udelukket. Vil den opføre sig pænere, i et refleks kabinet. på samme str. og hvor stor ville porten skulle være?
For det med -6db ved 30hz, er jeg ikk meget for. Men 20hz så langt tror jeg nu ikke jeg kommer ned... __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg siger at BR er udelukket er det ud fra enhedens parametre og dit krav til lille kabinet
-6db ved 30hz er faktisk ok, men reelt er det -9db men relativt set i forhold til deling ved 45hz(40hz?) hvor den reelt er 3db nede - du skal tænke på at du også har roomgain og at subben med et Qtc på 0.9 næppe er den mest stramme og kontrollerede, så det er kun en fordel at den ikke er lineær
ehhh, nu skriver du 40x40x40 udvendigt mål - det bliver da ikke til 64liter volumen det er altså ikke så lidt der skal trækkes fra - 36x36x36 indvendigt mål giver kun 46liter
Nå, jeg har regnet lidt på det, og det lader til at det endnu mindre kabinet ikke gør den helt store forskel - Qtc er stadig tæt på 0.9, bare lidt på den anden side
Nu kan du få en brugt Hypex 2, ellers synes jeg den mindste er interessant ved at den har 12db filter
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, har Hypex'en ikke EQ'ing? Så vil den lukkede boks være det oplagte valg, man kan blot hæve lidt i bunden, hvis det er nødvendigt. Et Q på 0,9 for en lukket boks er ikke at kimse af, flertallet af refleksbokse gør det ikke bedre mht. impulsgengivelse i bassen, tværtimod.
Du kunne osse lave en fleksibel løsning, med en refleksport, der kan lukkes af... En gammel skisok (helst ren!) stoppet i porten kan lukke for skidtet! 
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.Ron.Harald skrev:
|
et kabinet på 40*40*40 cm udvendig mål, giver 64 L
|
|
|
Du mener vel indvendig mål? - med 20 mm plade vil ovennævnt vel give brutto ca 46L hvilket jo ikke gør det bedre til BR
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
det med udvendig mål, er en regne fejl fra min side. men hvis den vil kunne klare sig med 46L uden det gør den store forskel, vil jeg da fortrække det...
Musicus: Når du siger den mindste, mener du så hypex DS1.2? Men kan den trække den enhed, så den kan blive stram og præcis? eller så godt det nu kan blive med det kabinet. For hvis den er ok til den enhed, kan jeg da spare lidt penge i forhold til, den brugte 2.0.... og det ville jo ikke skade, at spare lidt penge. så er der lidt flere penge til finish...
__________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om den lille Hypx 1.2 er nok, hmm, det afhænger nok af hvor højt du spiller og hvor meget EQ du anvender
Måske det kan være en fordel at sub filteret skærer ved 20hz mod 12hz på de større modeller - derimod kan det være en ulempe at EQen er fixeret til 25hz/6db, hvor de andre er variable
Så det er ikke kun effekten der er anderledes
Du skla vel ikke give ret meget mere end halv pris for en brugt plateamp?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. jeg spiller ikke så voldsomt højt, den skal primært bruges til film. Til musik syns jeg der er bas nok i nine fronter, men i film mangler de lige det sidste.
Så det bliver nok 2.0'eren, skal give 1300,- for køber den af en ven, der kun har brugt den få uger, så den er så god/pæn som ny...
Men jeg får enheden imorgen, så der vil jeg da kaste mig ud i mit første halvseriøse diy projekt.
Jeg takker mange for hjælpen.
Martin. __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ville jeg skynde mig at tage den 2.0er
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver også den. Hellere for meget end for lidt... + Den har flere indstllingsmuligheder... Så ja, jeg må jo bare kaste mig ud i det. Igen, tak for hjælpen.
Nogen der ved hvor man kan købe folie, med "træfinish"? da det er lettere end med rigtig finer... __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
jon_vanløse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
En lille update på mit projekt. Det er gået i stå. Har googlet lidt på enheden, i diy forums. Og har fundet ud af den ikke egner sig særlig godt til lukket. Så har besluttet at lave et portet kabinet.
I den forbindelse kontaktet jeg frequence.dk for et kabinet forslag. Hvis det skal holdes inde for mine mål (40*40*40cm) det vil give ca 45 l, og porten skulle være deres, Ø8 MBR. Så den ender nok med at blive sådan. For jeg gider ikk lave noget, for at lave det om igen... 
Men det næste problem er forstærker den Hypex DS2.0 jeg skulle have købt, er blevet solgt til anden sige, jeg var for langsom. Så hvad gør jeg nu. Den er desværre for dyr til mit buget fra ny.... Så har kigget lidt på følgende:
Nr 1: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=258& ; ;sub=79&page=1
Nr 2: http://www.eltaxserviceshop.com/product.asp?product=274& sub=0&page=4
Nr 3: Hypex DS 1.2
Det er lige dem, jeg har kunne finde der passer min pengepung. Så er der nogen der kan jælpe lidt her? Andre forslag modtages med glæde.
Hilsen Martin __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har tidligere lavet dette indlæg - du skal blot anvende 1 stk. 12" i stedet:
"Jeg har længe haft en idé til en billig subwooferløsning.
Den er ikke teoretisk "ideel" - men jeg er sikker på, at det vil fungere i praksis. Har brugt metoden i andre sammenhænge med rigtig gode resultater.
Den tager udgangspunkt i en noget billigere enhed end du har tænkt på - (til gengæld kan du så bygge to til samme pris - og to subwoofere er i 80% af tilfældende bedre end en).
Enheden er Peerless CSX 257 H der en 10" enhed med følgende parametre.
Fe = 23 Hz Qt = 0,35 VAS = 144 Placeret i et 35-40 liters lukket kabinet - vil spille rigtig pænt ned til ca. 35 Hz i et almindeligt rum. Placerer du den så i et hjørne (hvor den bør være) så har du bas ned til ca. 30 Hz. For at få yderligere bas sætter du nu et lavpasfilter på bassen med en stor spole (8 - 10 mH !?) og måske en impedanskorrektion. Herved skærer du bassen opad så den er 3 - 4 db nede ved 70 Hz. Du mister herved lidt effektivitet - men når niveauet skrues op - har du lige pludselig en bas, der når ned til ca. 25 Hz.
Det betyder selvfølgelig at du ikke skal spille tordende højt - men højt nok i de fleste lejligheder
Subwooferne sluttes til en brugt 2-kanals effektforstærker med niveauregulering (f.eks Denon POA 2400) - der så sluttes til LFE-udgangen på snurrerundt recieveren.
PS: At SLS 12 ikke skulle være egnet til lukket er sgu´ da noget vrøvl.
PMS: Hæng dig nu ikke i om Q er 0,7 eller 0,9 - det er stadig fint i forhold til mange basreflekssystemer.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg forstår heller ikke meget af at SLS12" skulle være bedre i BR end i lukket
Nørd, din ide er ok, bortset fra at en 8-10mH spole næppe vil være aktiv ved de lave frekvenser du forventer, måske "på papiret" men der skal givetvis bruges en noget større spole for at opnå det du beskriver
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Ja jeg forstår heller ikke meget af at SLS12" skulle være bedre i BR end i lukket
Nørd, din ide er ok, bortset fra at en 8-10mH spole næppe vil være aktiv ved de lave frekvenser du forventer, måske "på papiret" men der skal givetvis bruges en noget større spole for at opnå det du beskriver
|
|
|
Hej
Ja - det har du nok ret i - at spole skal være større. Det har jeg ikke lige simuleret på 
mvh
Nørd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal lige siges at SLS12'eren er købt. Så mangler bare forstærker og kabinet.
Ham fre frequence (torben) sagde at med det kabinet lukket (45L) ville den miste noget dybdas, og det har jeg ikk lyst til.... Han har vist arbejede ved Peerless, så går da ud fra, han ved hvad han snakker om... ikk fordi i ikke ved det
Men vi kan lige prøve igen. Den skal bruges primært til film. Så den behøver ikk være en super duper detaljeret sub. Men hvis jeg lavet det lukket, kan jeg jo altid sætte en port i, hvis jeg ikk er tilfreds. For kabinettet, kan ikk blive større. Så det handler bare om port eller ej.... __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tør jeg ikke stille op mod en fra Peerless, medmindre det er en fra administrationen men mig bekendt kræver BR som regel større kabinet end lukket
Har lige kigget på det igen - enten du bruger BR eller lukket får du med valgte volumen på papiret nøjagtig samme resultat fra 45hz og nedefter - men vil givetvis spille forskelligt
Har lige set efter igen og der faktisk en lille db ekstra til fordel for lukket
Jeg formoder at EQ fungerer bedst med lukket, men det skal du spørge andre om
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan vil det spille forskelligt? Der er vel ikke andet at gøre end at lave et kabinet, og først prøve lukket. også portet. Når jeg s¨å ved hvad jeg bedst kan lide. Kan jeg jo lave et nyt... Måske lidt besværligt, men så finder jeg da ud af...
__________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Bare kom igang
Alt (eller intet) fungerer i teorien. Du har enheden - et prøvekabinet kan laves for 100 kr. i (Gulv)spånplade. Start med lukket - så kan du altid bore et hul senere.
Som dæmpematr. kan du bruge rockuld eller godt med pladevat - eller begge dele.
En brugt effekt med regulering finder du i den blå - og du kan altid sælge den igen.
Spolen til bassen kan du købe hos forhandlere af Monacor - de har nogle spoler viklet nærmest som en traffo - de har meget lav modstand.
mvh
Nørd
|
| Til top |
|
| |