Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler-vask (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige erhvervet mig et sæt DALI 40.

De har desværre stået i et ryger- og hundehjem, så de stinker af røg og er nærmest smurt ind i et lag af nikotin og tjære.

DALI 40's kabinet er af træ, og med kanter af aluminium. Alu'en kan jeg gøre rent med en klud med sprit hvorefter jeg vasker det med sæbevand og til sidst tørrer alu'en af med en våd klud, for at fjerne sæberesterne.

Hvad kan jeg gøre ved træet?
Jeg er ikke rigtig i stand til at vurdere hvorvidt træet er lakkeret. Sæbevand kan vel ikke skade? Eller hvad?

Det vigtigste:

Enhederne: Bas-enhederne og især mellemtonerne er ulækre. Det fedtede lag nikotin og tjære har fået støv og hundehår til at klistre til enhederne.
Jeg har været i stand til at fjerne de hundehår jeg kunne nå med fingrene, men kan jeg gøre noget for at rense enhederne? Man kan jo ikke bare tage en klud dyppet i sæbevand og vaske enhederne.

hvordan skal jeg rense dem?

På forhånd tak.
Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har et foreslag til enhederne, har selv gjordt det, godt nok var de kun støvet!

Først, er enheder coated  fra fabrikkens side, for hvis de er det kan du godt tøre dem af forsigtigt med en fugtig klud, kun vand!

Træet burde kunne klare lidt sæbe vand, hvis det er meget slemt, evt, så skal du måske slibe dem ned bagefter og lakere dem helt forefra, så er de da rene!!!! hvad siger du til det??

Har du fået dem meget billigt???

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Mild sæbevand skader aldrig, dvs ALDRIG salmiak. Ellers findes der forskellige trærensemidler både til lakerede og ubehandlede overflader. Fås typisk i byggemarkeder. Og så start på bagsiden, så ses det ikke så meget hvis noget skulle gå galt.

Alternativt så ring til en møbelsnedker og forhør dig.

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Godt råd det der med at starte en sted hvor man ikke sådan lige ser det, hvis når det bliver noget ****

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Måske er damp på enhederne en mulighed ?

Meget forsigtigt forståes !!

Men de må have været meget billige.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Holmen skrev:
Hej,

Jeg har lige erhvervet mig et sæt DALI 40.

De har desværre stået i et ryger- og hundehjem, så de stinker af røg og er nærmest smurt ind i et lag af nikotin og tjære.

DALI 40's kabinet er af træ, og med kanter af aluminium. Alu'en kan jeg gøre rent med en klud med sprit hvorefter jeg vasker det med sæbevand og til sidst tørrer alu'en af med en våd klud, for at fjerne sæberesterne.

Hvad kan jeg gøre ved træet?
Jeg er ikke rigtig i stand til at vurdere hvorvidt træet er lakkeret. Sæbevand kan vel ikke skade? Eller hvad?

Det vigtigste:

Enhederne: Bas-enhederne og især mellemtonerne er ulækre. Det fedtede lag nikotin og tjære har fået støv og hundehår til at klistre til enhederne.
Jeg har været i stand til at fjerne de hundehår jeg kunne nå med fingrene, men kan jeg gøre noget for at rense enhederne? Man kan jo ikke bare tage en klud dyppet i sæbevand og vaske enhederne.

hvordan skal jeg rense dem?

På forhånd tak.

Færdigblandet vinduesrens (forstøverflaske) hvis du har det i huset. Kabinettet kan du forsøgsvis rengøre på samme måde. Kabinetterne er lakeret. Støvhætten på basenhederne er ikke tæt så brug klud eller køkkenrulle. Basmembranerne er af polypyt så gå du bare igang med rengøringen.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok være lidt nærvøs for det der damp-halløj, jeg tænker her på limen mellem ophænget og kurven!!! Du skal da være meget forsigtig!!!

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:

Jeg ville nok være lidt nærvøs for det der damp-halløj, jeg tænker her på limen mellem ophænget og kurven!!! Du skal da være meget forsigtig!!!

Den skulle jo ikke overdampes . Tænkte bare lidt målrettet damp på det der nikotinskidt ville være godt.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

En Dali 40 har enheder af "plast" hele vejen igennem og kan sagtens tåle at blive tørret at med helt alm sæbe vand.

Træet kan også nemt tåle at blive tørret grundigt af, med en fugtig sæbeklud.

Bare sørg for ikke at trykke for hårdt og skævt på enhederne........ og sørg for at træet ikke direkte bliver sjasket ind i sæbe/sæbevand

Så det er bare igang  

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Red King skrev:

Den skulle jo ikke overdampes . Tænkte bare lidt målrettet damp på det der nikotinskidt ville være godt.

Ja ja okay det regnede jeg nu også med Men hvem ved hvordan han opfatter det!

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Kabinetterne skal du bare vaske med Grundrens, det fjerner alt nikotin og tjære.

Grundrens det køber du hos din lokale farvehandler.  

Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

OT:

heltny skrev:

En Dali 40 har enheder af "plast" hele vejen igennem og kan sagtens tåle at blive tørret at med helt alm sæbe vand.

Se der har vi forklaringen på hvorfor de lyde plastikagtig.  (kunne ikke lade være)

PS: Ved du hvad farve de har under skidtet ?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 September 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Rodalon, som bl.a. fås i Matas, er et godt ikke-blegende lugtfjernemiddel. Læs mere her.

Og her.

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 September 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Og træet er lakeret, så du vasker den bare i almindeligt sæbevand, med kluden hårdt opvredet og et blidt tryk når du gør det på enhederne.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 28 September 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Tillykke med købet. En hifi-klasikkere. De er sørme store og flotte. Du kan overveje om der ikke skulle sidde en Scanspeak 9700, som er en noget bedre som en den Audax de er født med??  

Rengøring: Enhederne i Dali 40 er faktisk med gummiophæng og det er plastic det hele. Du kan såvidt bruge grundrens hvis du vil i bund. Lugten af nikotin hænger nok ligesåmeget ind i kabinettet i selv skummet. Farven på skummet er sikkert også pænt gult. Skummet kan du nok ikke gøre noget ved. Nikotin/tjære-lugten vil også aftage med tiden. Men du skal leve med det i en periode. Er det et større problem end det, så køb nye næste gang, eller fra et certifikeret "ikke rygerhjem".

Cheers....

Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 28 September 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

@ Bradman:

". Du kan overveje om der ikke skulle sidde en Scanspeak 9700, som er en noget bedre som en den Audax de er født med??  "

Er det diskant du snakker om her? I så fald, så vil jeg overveje det, for der sidder uorginale diskanter i, og de er meget gennemtrængende og skrigende.
Kan ikke PT tjekke hvad det er for nogle, men kan huske at de var made in norway og havde en modstand på 6 ohm.
Men et er sikkert; diskanterne skal skiftes.

Tak for alle forslagene, vil prøve de forskellige på små flader for at se hvad der virker bedst. Holder mig dog fra dampningen af enhederne.

Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det er helt rigtigt, at hvis du har købt den første version af Dali 40, var der en Audax diskant i. Den senere opgraderede SE-version har en fin Scanspeak enhed, som du ikke bør røre ved. Men den er absolut ikke skrigende, så det er nok ikke den, du har. Audaxen kunne måske godt være lidt spids i det, men kun hvis dette karaktertræk også var til stede i det tilsluttede grej. Så vidt jeg husker forsvandt glaspladen i toppen af højttaleren da SE-versionen kom til, og er så erstattet af en træplade med Dali-navnet fræset ned i. Jeg mener at SE er en væsentligt bedre højttaler. Dali 40 kendetegnes ved en meget lineær gengivelse, hvor intet stikker frem. Bassen går meget langt ned og kan flytte meget luft, men er ikke egnet til at "sparke". I det hele taget er det imaginære lydsceneri ret lille, men står særdeles veldefineret i luften mellem højttalerne. Lyttevinduet er stort, altså kan du sidde ret frit foran højttalerne hvad angår sideværts placering. Men op/ned skal du helst ikke flytte dig for meget. Man kan måske sige at 40 er meget ærlig og charmerende, og alt høres meget tydeligt. Behandlingen af transienter er fin og klar inden for højttalerens evner, men den har svært ved at ekspandere så meget at du bliver forskrækket over den, og der er ikke lagt op til festlyd. Hvis du prøver at presse den til at lyde som store horn eller store JBL/Klipsch/Tannoy, bliver du skuffet. Det klarer den ikke, og jeg har set flere smeltede delefiltre hos folk, som har prøvet. Kort sagt er det en meget civiliseret højttaler med meget bredt og glat frekvensomfang. Jeg har ikke bedre bud end de andre angående rensning, desværre. Lykke til med det.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 September 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

OT:

heltny skrev:

Se der har vi forklaringen på hvorfor de lyde plastikagtig.  (kunne ikke lade være)

PS: Ved du hvad farve de har under skidtet ?

Nok mere fordi folk ikke fodrer en "billig" dali 40 med ordentligt grej..... fordi den jo er "billig" og så ser de den ikke som en rigtig god højttaler.

(der kunne jeg ikke la vær)

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 September 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Holmen skrev:
@ Bradman:

". Du kan overveje om der ikke skulle sidde en Scanspeak 9700, som er en noget bedre som en den Audax de er født med??  "

Er det diskant du snakker om her? I så fald, så vil jeg overveje det, for der sidder uorginale diskanter i, og de er meget gennemtrængende og skrigende.
Kan ikke PT tjekke hvad det er for nogle, men kan huske at de var made in norway og havde en modstand på 6 ohm.
Men et er sikkert; diskanterne skal skiftes.

Tak for alle forslagene, vil prøve de forskellige på små flader for at se hvad der virker bedst. Holder mig dog fra dampningen af enhederne.

Hvis du kan lide skrigeriet så skift du blot til 9700 men under alle omstændigheder er du nødt til at leve et nyt filter til hav du nu måtte vælge. Hvis den ser sidder der nu er norsk så er det en Seas, ud med den og se hvilken, problemet kan være at den blot er monteret med det oprindelige filter. Skrigeriet behøver ikke være enhederne som sådan, så frem med måleudstyret.

Mellemtonerne er heller ikke et specielt spændende bekendskab (Audax så vidt jeg erindrer)

SE versionen er født med en Scan Speak D29/9000 men den er udgået af produktion. Nærmeste mulige afløser er D29/9300.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes