Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 12" JBL med mørnet kant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knuzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Efter at den største af ungerne havde gymnasiklassen på besøg kom jeg til min skræk hjem til højttalere uden kant på basenheden. I første omgang troede jeg at det var belastningen der havde udløst skaden (og det undrede mig jo altså en del), men jeg kan flere steder på nettet se at det er ganske velkendt at gummiet  mørner. Eftersom mine 12" enheder er på den anden side af 15 år er det nok ikke rimeligt at bebrejde klassekammeraterne alt for meget.

Det hjalp på forholdet til datteren

Hvad gør jeg nu bedst i.   Jeg er ganske godt tilfreds med mine JBLer og har på ingen måde sat penge af til at investere i nyt. Jeg har selv skruet kasserne sammen og det er 240 ti enheder der sidder i.

Der er vel ikke nogen risiko ved at afmontere basenheden og så lige tjekke de øvrige enheder for skader (det ville være ærgeligt at investere i nye basenhder hvis de øvrige enheder også har skader) eller er der en bedre måde at tjekke det på

Kan det svare sig at få sat en ny kant på, og hvem gør i den slags til rimelige penge, eller kan jeg selv udføre en sådan rep. (hænderne er skruet rimeligt på)

gode råd modtages med taknemmelighed

Til top Vis Knuzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knuzen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Du skulle sagtens kunne få lavet reparationen 'ude i byen' i hvert fald - formodentlig bedst hos de nuværende importører af JBL, men andre ville nok osse være i stand til at klare det. Principielt skulle enhederne blive så gode som ny . Så når du er tilfreds med højtalerne, er det en god idé. Jeg ved, at man i USA kan få reparations-sæt til den slags, og det skulle efter sigende ikke være specielt vanskeligt at klare selv - desværre er jeg ikke klar over om man kan købe tilsvarende herhjemme . Andre har måske erfaringer/oplysninger... 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hvis du kigger i den blå avis under "højtalere" finder du en annonce på en fra Kolding. Han lavede mine JBL 14" basser, skiftede med originale kantophæng og de virkede perfekt. Det kostede 1100 kr. for dem begge 2....det synes jeg da er til at overkomme...

Håber det kunne bruges...

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Her er hans hjemmeside: www.basrep.dk

Det er vist lidt lettere...

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Dansk audio teknik i København laver den slags og har reservedelene!!! Hvis kantophænget ikke er centreret ordenligt kan højttaleren ramme på spolen inde bagved og der skal være pinligt rent omkring spolen, bare en lille metalspån!!!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Knuzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Herligt at komme hjem fra jobbet til jeres indlæg.

Det lyder jo altsammen både lovende og overkommeligt

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Ja, håber det bringe dine JBL'er til live igen...

Vega!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Ja, det virker som om du trenger "re-foaming". Jeg har benyttet meg av dette firmaet:

http://www.speakerrepair.com/

Rigtignok tok det 3 uker totalt før elementene var hjemme igjen, men duverden for en jobb! Det kunne se ut som om elementene var nye! De tager kun kredittkort, men priserne er overkommelige.

Knuzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt at der skulle findes et sted i Aalborg der gir sig af med at rep. basenheder mm. Vist nok i Reberbanegade.

Er der nogen der har erfaringer med det, eller kender til det?

Der er lidt langt til kolding selvom basrep. hjemmesiden ser lovende ud.

Speakerrepairs hjemmeside lyder absolut også lovende men jeg synes det lyder som lidt af et projekt at pakke enhederne forsvarligt ind, så de kan klare en tur til staterne.

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

DU har vist ret i at der ligger et firma i Aalborg, mener det hedder noget med "Højtaler-smeden" hvis jeg ikke husker helt galt....

Hvis du benytter dig af ham i Kolding kan du jo altid lave en tysklandstur ud af det.....han skal jo alligevel bruge nogle timer på at fikse dem op igen.....

Håber da du snart får dem lavet, det må da være træls at mangle bas når man spiller musik.....!!!!!

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej Knuzen,

Til din information! når du ringer rundt for at få priser! Så er det ikke en 12" bas, men en 14" du har i dine 240Ti. Og den hedder JBL LE-14H1 du kunne også lige prøve at ringe til, nok den her i Danmark der ved mest om gamle JBLèr ! Arne Ludvigsen ved Quali-Service 48189495.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

hors
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv http://www.speakerworks.net/  , og bestil ophæng, lim og reparations beskrivelse.  Jeg har selv købt tilsvarende stumper på denne site med stor succes.  Det er ikke særlig svært at udføre reparationen, det tager bare en del tid (1-4) timer, men så har du også sparet 1000kr.  Jeg vil tro at 2 ophæng til dine 14# JBL koster 250,- med levering og dansk told (ca 10%). De har iøvrigt næsten alle typer ophæng til JBL og BOSE. Den 14# du leder efter er meget gængs, jeg har vistnok et sæt liggende du kan få billigt hvis det har interesse. De passer hvis den bevægelige del er smal (i forhold til andre bas enheder).

mvh  Peter

Til top Vis hors's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hors

Knuzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har set flere sites hvor der kan bestilles reperationssæt, men det du henviser til lyder som det billigste.

Da jeg kiggede ind på Speakerrepair og deres anbefalinger til hvordan en rep skulle udføres (de sælger også rep.sæt) fik jeg kolde fødder. så selv om der er en tusse at spare valgte jeg at få det lavet af en der har prøvet det før. Det viste sig at der ganske rigtigt ligger en butik i REberbanegade der giver sig af med reperationer. På nettet kunne jeg se at det også er dem der kalder sig Højtaler smeden.

Jeg havde en lille snak med ekspedienten som undrede sig over at det skulle være en 14" Hvilket jeg faktisk også har været meget i tvivl om. Jeg mente at 240 TI havde en 14" men de steder jeg har set enheder på nettet er 14" absolut en sjældenhed. jeg Målte membranen til 300 mm og det svarer ganske godt til 12" Så jeg konkluderede at jeg måtte huske forkert eller at det sæt jeg købte i HK netop på det tidspunkt hvor de overtog JBL forhandlingen alligvel ikke var identisk med de enheder der sad i 240 ti.

Men som der også er gjort opmærksom her i tråden er det altså en 14" og da jeg kom ind i butikken for at aflevere enhederne til rep. stod hvad der viste sig at være højtalersmeden himself indenfor døren, han kastede et blik på dem og sagde "jamen det er jo 14 LE eren Det er en legendarisk 14" basenhed som stadig laves helt tilsvarende idag"

ja det lunede jo altså og samtidgt føler jeg mig helt tryg ved at overlade mine basser til ham.

prisen blev opgivet til at skulle være 650+ stykket og så skulle de blive som nye.

Knuzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Kære alle

jeg lvil lige takke alle der har været inde med råd og forslag, jeg har ikke svaret på alle idet jeg har lidt problemer med at finde tiden til at kigge herind.

Nu glæder jeg mig så som en lille dreng til at få enhederne tilbage i næste uge. Min interesse for Hifi er i den grad blevet genoplivet og jeg overvejer alvorligt at genoptage kampen om en fordelagtig placering af anlægget i stuen (jeg havde ellers instillet kampen, jeg vil gætte på de fleste der har været gift i en længere periode ved hvad jeg mener)

Jeg vender lige tilbage med en melding når enhederne er monteret og afprøvet i næste uge.

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre Knuzen.....glæder mig til at høre hvordan det går med de kære små.....

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Et lille tip fra et gammelt hifi og elektronik magasin;

*Smør gummi-membranerne med lidt almindelig mad-olie en gang imellem, det forlænger levetiden og gir en lidt blødere klang, især i ældre højttalere*.

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes