Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rockwool?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er lige flyttet til en lejlighed med, desværre, temmelig dårlig akkustik. Det "synger" nærmest i rummet når man spiller musik, ekko-agtig når man taler.

Jeg fik at vide af en kammerat, at det eneste rigtige var at sætte 5 cm bats af rockwool på side vægge og andre strategiske flader. Rockwool skulle beklædes med stof så det ikke drysser/ er pænt, evt. en ramme.

Så er spørgsmålet: Hvor usundt er sådan noget Rockwool at have nærmest råt i sin stue? Er det nok, at afskærme det med stof?
Findes der andet, som ikke koster en bondegård, som kan bruges med samme resultat?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Nogle trælister skruet i væggen her og der,100 til min. 50  mm. Rockwoll imellem...  så 3 - 6 mm. hul masonit over og lidt pænt glasvæv udover!... så er du godt kørende..

Det er et fremtidigt projeckt jeg skal se på når vi får nyt hus!

Kender en der har lavet dette! og det fungere.. minimale relektioner fra siderne og bag væggene og bag lytte positionen!..   tæppe på gulvet foran højtalerne..

Her får man tæt på den rene højtaler lyd!.. 

Skal dog skrue lidt højre op i det rum end ellers!! men lyden er bare REN!!!!!!!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Rockwool er ikke rigtigt spiseligt, jeg ville ikke have det i mit lytterum, ad puh-bad!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Når det er indkapslet, så er der vel ikke noget farligt i det. Vi er jo mange der er omgivet af det i form af isolering, det sker der jo ikke noget ved.
Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Dr. Watson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft gode erfaringer med at indramme noget rockwool i en træramme og betrække det med stof. Jeg har dog aldrig overvejet en direkte sundhedsfare ved det, da jeg jo ikke ligefrem slår løs på mine dæmpere til dagligt.

Jeg vil ihverfald anbefale at prøve det - tidsfobruget er minimalt i forhold til effekten!

Til top Vis Dr. Watson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Watson

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Rockwool-støv er meget fint og holdes ikke inde af stof, men måske en månedlig støvsugning af panelerne kan holde det støvfrit!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

highlife
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Rockwool koncernen laver nogle glimrende produkter, der er skræddersyet til akustikregulering, de går under fælles betegnelsen Rockfon, http://www.rockfon.dk/ Bl.a. er der noget der hedder Støjbatts,  hvor selve mineralulden er forseglet med en filt. Det skulle ikke afgive støv, da det er godkendt til anvendelse i offentlige lokaler. Samtidig får man en færdig overflade, der er mindst lige så pæn som Rockwool med stof på. Jeg tror også, at prisen er konkurrencedygtig, når man lægger prisen for stof og Rockwool sammen.

På hjemmesiden er der også en akustikberegner, (efterklangstid), som måske kan være til hjælp...

Til top Vis highlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highlife

CrazY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

hvis det skal være iorden foreslår jeg en gipsvæg da den er meget god til lyd. især i 2 lag. og så 75mm rockwool i væggen. så er du flyvende :)
Til top Vis CrazY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CrazY

highlife
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

CrazY skrev:
hvis det skal være iorden foreslår jeg en gipsvæg da den er meget god til lyd. især i 2 lag. og så 75mm rockwool i væggen. så er du flyvende :)

Øøøh, det hjælper vist mest på lydadskillelsen, hvor det drejer sig om mest muligt tyngde. Jeg vil ikke afvise at det også kan absorbere lidt bas, men i mellemtone og diskant vil der ikke være nogen forbedring i forhold til mursten eller beton...

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeps som CrazY siger 2 lag gips er bare SUPER har selv prøvet det da jeg boede sammen med naboen "næsten" så bare få gang i projektet

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

highlife
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

hifreak skrev:
Jeps som CrazY siger 2 lag gips er bare SUPER har selv prøvet det da jeg boede sammen med naboen "næsten" så bare få gang i projektet

Jeg må sige øøøh  en gang til! Det Milu har problemer med er efterklangstiden, og ikke lydadskillelsen til naboen (det siger han da ihvertfald ikke noget om). For at forkorte efterklangstiden (det at det runger), skal man fylde rummet op med bløde materialer, dvs. store polstrede møbler, planter, malerier, bøger, tæpper, tunge gardiner og/eller supplere med deciderede absorbenter som f.eks. Rockwool eller Rockfon. Mht bassen kan denne også have problemer med parallelle flader i mindre rum, det kan give såkaldt stående bølger (mudret, upræcis bas)

Hvad CrazY og du skriver om er lydadskillelse og det er en helt anden historie, hvor det drejer sig om at afkoble og adskille med det tungeste materiale...

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

highlife skrev:

hifreak skrev:

Jeg må sige øøøh  en gang til! Det Milu har problemer med er efterklangstiden, og ikke lydadskillelsen til naboen (det siger han da ihvertfald ikke noget om). For at forkorte efterklangstiden (det at det runger), skal man fylde rummet op med bløde materialer, dvs. store polstrede møbler, planter, malerier, bøger, tæpper, tunge gardiner og/eller supplere med deciderede absorbenter som f.eks. Rockwool eller Rockfon. Mht bassen kan denne også have problemer med parallelle flader i mindre rum, det kan give såkaldt stående bølger (mudret, upræcis bas)

Hvad CrazY og du skriver om er lydadskillelse og det er en helt anden historie, hvor det drejer sig om at afkoble og adskille med det tungeste materiale...

OK det  var en smutter havde lige mislæst det så

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

som regel er reflektioner fra væge ikke de værste !

gulv og loft er den store synder.

hvad har du på gulvet ? møbler osv ?

ellers prøv dig frem med dyene og et vasketøjsdtativ f.eks. placer det rundt omkring for at se hvad der hjælper hvor. Evt med et par lagner i loftet.

dårlig arkustik i en beoelses rum er ikke bare lige at aflive med nogen bates hist og her.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes