Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 13:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: spørgsmål om volume ved film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har et spørgsmål, om volumen på min receiver. Når jeg høre musik på volumen -25 så er det det de fleste vil kalde højt (det syntes mine forældre i hvertfald). Når jeg så ser film skal jeg op på ca. 0 før det er det samme. Er det normalt eller er der noget der står forkert?
Mvh. Morten
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg skruer også højere op når det er film, tror det er meget normalt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

det gør jeg også
Til top Vis Brandt00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brandt00

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

0 db burte værre det normale for film, hvis forsærker er justret til 75 db, så ved 0 db burte man få 75 db.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
0 db burte værre det normale for film, hvis forsærker er justret til 75 db, så ved 0 db burte man få 75 db.

Tja. Det er da et synspunkt. Men min surround forstærker har en 40-50 forskellige surround modes - hvilken en af dem syntes du så bør ligge til 0 dB ?

/Lars

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Efter THX, så skal vel. stå ved 0 db og justres til 75 db, hvis man da har en THX forsærker
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Efter THX, så skal vel. stå ved 0 db og justres til 75 db, hvis man da har en THX forsærker

Du mener den skal stå ved 0 dB under filmen - ikke ?

(I et THX setup er 0dB på volume knappen = Studio reference level)

/Lars

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bare generelt tendensen er at lyden er lavere optaget på film. I hvert fald i dts.

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hmm det passer nok meget godt. Idag prøvede jeg at høre en alm. cd med 5.1 og og der skulle den op på -25 ligesom når jeg høre stereo som jeg plejer.

Mvh. Morten
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

StarTrek skrev:

Du mener den skal stå ved 0 dB under filmen - ikke ?

(I et THX setup er 0dB på volume knappen = Studio reference level)

/Lars

Det har vel også noget med højttalernes følsomhed at gøre.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Musik er ret ofte komprimeret i dynamikken (må endelig ikke forveksles med datakomprimering), således at musikken har nogenlunde samme (høje) niveau hele vejen igennem. Af uransagelige årsager er dette fænomen blevet mere og mere udbredt de seneste 5-10 år. Der findes et par tråde om dette her i forummet.

Ved film er der som regel langt større dynamisk spændvidde mellem de svage og de kraftige passager, hvilket fungerer fint i en biograf hvor lyden generelt er høj og hvor der ikke er så mange andre lyde til at forstyrre (udover slikpapir og mobiltelefoner..!). Når man ser filmen hjemme vil den virke som om den er svagere end musikken, fordi musikken i princippet er mixet til hele vejen igennem at have samme niveau som eksplosioner og biljagter i en film.

De fleste surroundforstærkere har iøvrigt en funktion der som regel hedder "midnight mode" eller noget i den retning, hvor man (kun på Dolby Digital) kan komprimere dynamikken, så det ikke er nødvendigt at skrue nær så højt op når man vil se film efter ungerne er lagt i seng.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

RogueAgent - Super indlæg. Anede ikke at en sådan funktion eksisterede.  Så blev jeg også klogere! :P

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Det har vel også noget med højttalernes følsomhed at gøre.
[/QUOTE]

Det vil jeg også mene. Ikke alle højtalere spiller lige højt ved samme db tal angivet på din forstærker.

Hvis jeg vil høre høj musik skruer jeg op til -20 til 0 (alt efter den dynamiske komprimering på cd´en). Når jeg vil se en film for fuld skrue kommer den op på ca -10 og så er der altså også tryk på. Hvis 0 er THX-reference, så må jeg sgu være ved at blive gammel . Ellers ser jeg normalt film ved omkring -25, mest for mine naboers skyld . Men har dog ikke problemer ved at nyde filmen når jeg skruer så langt ned, talen står stadig tydelig og der er et ok tryk på de heftige scener.

------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------

Denon 2803 + Denon 2910

B&W DM604 + B&W LCR6 s2

KEF KHT 2005.2

LG 42  PC1RR

Til top Vis timur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af timur

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever også, at det er meget forskelligt alt efter hvilken kilde der høres fra - og hvor mange højtalere der er i brug.

Med en "svag" receiver skal der måske skrues mere op når man f.eks. bruger 7.1 ifht. 5.1 eller 2.0/2.1

Det er også rigtigt, at der er en night-mode i de fleste receivere. Hvilken en har du?

Jeg har en gammel Denon avr2802 - fra før de super smarte nye autosetup ting etc., men der er night-mode. De andre DSP-modes bruger jeg aldrig.
Enten ren DTS eller DD, eller direct for stereo. Kun til fest bruger jeg måske 6ch.stereo, for at få lyden spredt mere rundt i stuen (ifht. optimalt sweetspot-setup som normalt, der er mere snævert.)

Min gamle Denon kører normalt ved -20-25 stykker med mine HT.(B&W 602S2 front etc -se evt.tråd i signaturen herunder)
Denonén er 6x90 v.8ohm. 
Min svigerfar har købt Sonys nye 5200-surround-receiver. Den skal op omkring 0 for at spille almindeligt "tv-avisen"-niveau. Den kalder sig 7x135W.. og hans HT er også B&W fra samme serie, men helt nye..  Kan kun sige..."BUT WHY".
.. den er nok lidt undermotoriseret den sony - eller pumpet som en watt-hamburgerryg.

Nå - det har jeg ikke sagt til ham - han gik til Sony da HFK ikke havde Denon 2808 i sort, kun sølv.. Skidt valg IMHO.....

Herudover får man med DTS en lidt større dynamik og en del større båndbredde end med DD, hvilket måske også stiller større krav til musklerne.

Jeg har kalibreret mine HT-levels via Radio-shack måle-meter til 75dB. hele vejen rundt, men tror jeg hører film højere, når familien ellers tillader det! (Det er vel ved -10 på receiveren - så er der smæk på de effektfulde scener!.
 (Gad vide hvilket niveau f.eks. Imperial kører med? Har hørt engang at mange DK biografer kører for højt ifht. THX for at imponere publikum....!)

Så ja - hvor højt der skal skrues op er vel forskelligt fra setup til setup.

Det der THX-niveau er vel lavet for at alle steder i verde skulle fremvise ens, hvis de er THA-certificerede. Om det så passer i virkeligheden ved jeg ikke - jeg vil mene, at en super stærk THX-receiver så skulle skrue sit niveau ned eller op ifht. "0" alt efter hvor svære højtalerne er at drive.
Så hvis "dB"-skalaen er koblet til målemikrofon-niveauerne på de aktuelle HTére, så virker THX, hvis det er koblet til grænsen for hvornår receiveren klipper signalet / løber tør for strøm, bestemmer setuppet og højtalernes impedans / dB.output pludseligt hvor "0" ligger.

Nogle kvalificerede bud på, hvordan det THX-niveau lægger sig - DB eller forstærker-max

Mvh. Offcourse. 

(ved godt der var flere ? end svar i det indlæg.. men blev grebet af nysgerrighed selv!)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes