Jeg oplever også, at det er meget forskelligt alt efter hvilken kilde der høres fra - og hvor mange højtalere der er i brug.
Med en "svag" receiver skal der måske skrues mere op når man f.eks. bruger 7.1 ifht. 5.1 eller 2.0/2.1
Det er også rigtigt, at der er en night-mode i de fleste receivere. Hvilken en har du?
Jeg har en gammel Denon avr2802 - fra før de super smarte nye autosetup ting etc., men der er night-mode. De andre DSP-modes bruger jeg aldrig.
Enten ren DTS eller DD, eller direct for stereo. Kun til fest bruger jeg måske 6ch.stereo, for at få lyden spredt mere rundt i stuen (ifht. optimalt sweetspot-setup som normalt, der er mere snævert.)
Min gamle Denon kører normalt ved -20-25 stykker med mine HT.(B&W 602S2 front etc -se evt.tråd i signaturen herunder)
Denonén er 6x90 v.8ohm.
Min svigerfar har købt Sonys nye 5200-surround-receiver. Den skal op omkring 0 for at spille almindeligt "tv-avisen"-niveau. Den kalder sig 7x135W.. og hans HT er også B&W fra samme serie, men helt nye.. Kan kun sige..."BUT WHY".

.. den er nok lidt undermotoriseret den sony - eller pumpet som en watt-hamburgerryg.

Nå - det har jeg ikke sagt til ham - han gik til Sony da HFK ikke havde Denon 2808 i sort, kun sølv.. Skidt valg IMHO.....

Herudover får man med DTS en lidt større dynamik og en del større båndbredde end med DD, hvilket måske også stiller større krav til musklerne.
Jeg har kalibreret mine HT-levels via Radio-shack måle-meter til 75dB. hele vejen rundt, men tror jeg hører film højere, når familien ellers tillader det! (Det er vel ved -10 på receiveren - så er der smæk på de effektfulde scener!.
(Gad vide hvilket niveau f.eks. Imperial kører med? Har hørt engang at mange DK biografer kører for højt ifht. THX for at imponere publikum...

.!)
Så ja - hvor højt der skal skrues op er vel forskelligt fra setup til setup.
Det der THX-niveau er vel lavet for at alle steder i verde skulle fremvise ens, hvis de er THA-certificerede. Om det så passer i virkeligheden ved jeg ikke - jeg vil mene, at en super stærk THX-receiver så skulle skrue sit niveau ned eller op ifht. "0" alt efter hvor svære højtalerne er at drive.
Så hvis "dB"-skalaen er koblet til målemikrofon-niveauerne på de aktuelle HTére, så virker THX, hvis det er koblet til grænsen for hvornår receiveren klipper signalet / løber tør for strøm, bestemmer setuppet og højtalernes impedans / dB.output pludseligt hvor "0" ligger.
Nogle kvalificerede bud på, hvordan det THX-niveau lægger sig - DB eller forstærker-max

Mvh. Offcourse.
(ved godt der var flere ? end svar i det indlæg.. men blev grebet af nysgerrighed selv!)