Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Laser TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige købt et lækkert Pio tv, og så får jeg, i forbindelse med salg af mit gamle tv, at vide at der kommer laser tv til jul!

Hvad er nu det for noget?
Bedre billede, lavere pris, lavere strømforbrug... skal man begynde at fortryde sit køb?

Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

hmm, så skulle man måske have ventet med at købe tv, har os lige købt et pioneer.
Til top Vis Brandt00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brandt00

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Pioneer er det bedste

Men hva fagen er det der laser tv det lyder jo overfantastisk, og det lurer lige om hjørnet. har sgu aldrig hørt om det men det lyder da super, men underligt at der ikke har været mere fokus på det 

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det er lige det... den artikel er skrevet for et år siden (præcis, om tre dage...!) og jeg har intet læst om det herinde. Hvordan kan det ske?

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Alt nyt bliver jo før release spændt op til og være det bedste, men skal man vel selv vurdere når det kommer ud....

Her er lidt om emnet

http://www.youtube.com/watch?v=dYbKMKeRzfA

http://www.youtube.com/watch?v=DS6wsJRGqnQ

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

havde jeg ikke lige set:P troede det var til jul nu her

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hvis det virkelig kommer til jul, så tror jeg, at vi havde hørt meget mere om det, så nyd bare jeres nye Pioneer fladskærm. Det eneste interessant er vel OLED, som man ved kommer på marked. Det går bare lige nogen år før vi ser de helt store skærme.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:

Alt nyt bliver jo før release spændt op til og være det bedste, men skal man vel selv vurdere når det kommer ud....

Her er lidt om emnet

http://www.youtube.com/watch?v=dYbKMKeRzfA

http://www.youtube.com/watch?v=DS6wsJRGqnQ

hvis alt i link 2 passer så er det jo for sindssygt...

men jo, hvis det virkelig kom frem til jul burde man da have hørt om det... eller måske venter de til sidste øjeblik.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Det er lige det... den artikel er skrevet for et år siden (præcis, om tre dage...!) og jeg har intet læst om det herinde. Hvordan kan det ske?

Først og fremmest ved at der ikke er sket ret meget nyt på den front siden... Der har været vist et par prototyper på nogle udstillinger, men jeg tvivler på at vi får nogen at se inden jul.

Helt generelt: Som altid, så sluger journalister enhver pressemeddelelse råt, med hud, hår og marketings-lir i én mundfuld. Det betyder blandt andet at de glemmer at nævne at der er tale om bagprojektions-tv, og således principielt bare en videreudvikling af teknologi vi allerede har. De prototyper jeg har set har ikke adskilt sig synligt fra andre moderne bagprojektions-tv, udover størrelsen på kassen. At billedkvaliteten skulle være bedre end nuværende teknologier kan i høj grad diskuteres! Jeg mener absolut ikke de kan konkurrere med Pioneer plasma, så på det punkt skal du ikke være nervøs.

En ting som meget få forbrugere har fået en fuld forståelse af, er at de bedste af de nuværende teknologier er så gode at det reelt slet ikke er teknologien der sætter begræsningen i billedkvaliteten, men udførelsen i praksis. Eksempelvis farvegengivelse: God farvegengivelse drejer sig om at gengive farverne korrekt. Når først farverne gengives korrekt, kan du principielt ikke gøre det bedre. Det kan en ny teknologi ikke ændre på - når Laser-tv omtales som havende forbedret farvegengivelse, så er det i høj grad en bøjning af sandheden: De kan levere en dybere farvemætning, men da de nuværende teknologier allerede overgår dén farvemætning der er i de signaler der skal fremvises, er det en overflødig udvikling, som i realiteten giver DÅRLIGERE farver, fordi tv-signalerne ikke er designet til så mættede farver. Et tv som Pioneer's er i realiteten så tæt på at opfylde de krav som tv-signalerne stiller (inkl. HD), at yderligere udvikling af de grundlæggende egenskaber (kontrast, farvegengivelse, skarphed, lysstyrke osv) faktisk er overflødig. Dét det drejer sig om herfra er at optimere den grundlæggende kvalitet, og ikke mindst præcisionen i gengivelsen, i forhold til kilden. Der vil _aldrig_ komme en teknologi der gør de eksisterende tv forældede, på dén måde at ingen panel-teknologi kan opveje hvis producenten f.eks. vælger en forkert farvetemperatur.

Det betyder ikke at tv'ene ikke kan blive bedre, det betyder bare at ingen kommende teknologi _per definition_ vil forbedre billedet. I fremtiden vil vi formentligt se flere og flere forskellige teknologier side om side, således at vi ikke skal vælge den bedste teknologi, men det bedste TV. Efter min mening ville det være en klar fordel med 15 forskellige panel-teknologier. Så ville ingen kunne finde rundt i dem, og folk ville være tvunget til at bedømme et tv på billedkvaliteten, i stedet for at kage rundt i om de nu skal købe LCD eller plasma.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Godt at høre fra dig, Otto! Altid rart med en fagmands ekspertviden.
Jeg er i hvert fald mere rolig nu.
Mht. størrelsen skulle de da ikke fylde mere bagud end de eksisterende plasma/lcd skærme?

Edit: Og meget af konkurrencen ser så ud til at komme til at være prisen. Men det er jo bare godt for forbrugerne generelt.

Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre :)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hvis Otto ikke ved det, så er der ingen der ved det
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

Mht. størrelsen skulle de da ikke fylde mere bagud end de eksisterende plasma/lcd skærme?

Nej, netop - de er smallere end de nuværende bagprojektions-tv, og dermed en mere reel konkurrent til disse. Personligt ser jeg dem som en mulig konkurrent til LCD, fordi de fleste af ulemperne ved bagprojektion reelt også findes ved LCD. Plasma har færre åbenlyse ulemper (når man vurderer selve billedkvaliteten), og en konkurrent der ikke er ubetinget bedre vil have sværere ved at slå igennem.

MaXer skrev:
Edit: Og meget af konkurrencen ser så ud til at komme til at være prisen. Men det er jo bare godt for forbrugerne generelt.

Både og... Som sagt, så ligger en stor del af billedkvaliteten i sidste ende ikke i at udvikle ny teknologi, men at designe produktet ordentligt. Et stort pres på prisen kan nemt påvirke producenternes evne/vilje til at bruge penge dér hvor det reelt betyder noget. Hvis vi eksempelvis antager at en god scaler vs. en dårlig scaler udgør en prisforskel for slutbrugeren på 5.000,-, så vil producenten sandsynligvis tilbyde den gode scaler, hvis tv'et koster 25.000,- uden og 30.000,- med, fordi det kan give dem en fordel overfor andre 25.000,-s tv. Hvis det er et spørgsmål om hvorvidt tv'et skal koste 5000,- eller 10.000,-, og konkurrenternes koster 5.000,-, så har producenten et væsentligt mindre incitament til at vælge den gode scaler, ikke mindst fordi det ikke sælger lige så godt som diverse "sexede" marketings-floskler. Derfor er jeg ikke ubetinget enig i at faldende priser er godt for forbrugerne.

Det skrev jeg vist forresten en blog om på Recordere.dk for lidt tid siden, øjeblik...

EDIT: Se link:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1166&zoneid=19

Bortset fra det, så tror jeg på at nyere teknologier først og fremmest får succes på at være billigere at producere. Selv hvis en ny teknologi leverer bedre egenskaber end plasma, så slår de først Pioneer af pinden hvis de rent faktisk udnytter dette og leverer et generelt bedre tv. Derfor kan det pudsigt nok vise sig at plasma har en fremtid i højpris-segmentet, mens LCD, laser, OLED osv tager sig af lavpris-markedet. Det er dog bare løse tanker ud af ærmet, ikke en konkret fremtids-vision...

På sigt tror jeg at OLED er vejen frem, men der vil gå nogle år endnu før det er relevant, og først og fremmest kræver det at der er panel-producenter der arbejder på _reel_ billedkvalitet, og ikke bare imponerende specs.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvis Otto ikke ved det, så er der ingen der ved det

Takker og bukker, men det er dog et stykke fra sandheden trods alt...  Jeg lærer heldigvis nyt hele tiden, hvilket er den direkte årsag til at jeg overhovedet gider bruge så meget tid på denne hobby, som jeg er så heldig at leve af.

At tro at man ved alt er første skridt på vejen mod uvidenhed.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det kan da ikke skade at overdrive lidt, vel Otto

Man siger at overdrivelse fremme forståelsen, og forståelsen kan vi godt mangel nogle gange

Og det er hel ikke lange væk fra sandheden

Hvis vi ikke havde dig i dette forum, ville der værre gået meget galt
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Uanset hvor stort potentialet måtte være i laser TV, så er der vel heller ingen grund til at tro at der ikke vil være en flok børnesygdomme i de første generationer, samtidig med at de er så dyre at det er omsonst at ærgre sig over at man lige har købt et velfungerende real-life produkt til en fornuftig pris.

Hvis man tænker 5-8 år tilbage, så var de første generationer af plasma og LCD bestemt heller ikke nogen åbenbaring at se på, hverken hvad billedkvalitet eller prisseddel angik.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Uanset hvor stort potentialet måtte være i laser TV, så er der vel heller ingen grund til at tro at der ikke vil være en flok børnesygdomme i de første generationer, samtidig med at de er så dyre at det er omsonst at ærgre sig over at man lige har købt et velfungerende real-life produkt til en fornuftig pris.

Dér vil jeg så være fair og sige at Laser TV dybest set bare er DLP bagprojektion med en ny type lyskilde. Børnesygdommene starter ikke forfra, og prisen vil formentligt ikke starte i astronomiske højder, af den simple årsag at skærmene reelt ikke tilbyder noget vi ikke har i forvejen. Hvis kvaliteten nu havde været åbenlyst bedre, som f.eks. hvis SED nu var blevet introduceret for 2 år siden, så ville man godt kunne forsvare høje start-priser, men med den billedkvalitet Pioneer leverer i øjeblikket, så skal der mere end smart markedsføring til at forsvare væsentligt højere priser for laser-tv.

mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Håber og tror der er store muligheder i Laser projetkorer tilgengæld men jeg har ikke hørt om det.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:
Håber og tror der er store muligheder i Laser projetkorer tilgengæld men jeg har ikke hørt om det.

Ja det ville være rart hvis vi kan slippe af med pærer der springe alt for tidligt og som efter relativt få timer er aftaget betragteligt i lysstyrke.

Der er nogle enkelte tråde om det på AVSforum, men det kunne godt se ud til, at der går nogle år før der sker noget. Personligt tror jeg ikke, at producenterne er alt for villige til, at skille sig af med den kæmpe indtægt de har på salg af pærer til mega overpris.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

MaXer skrev:

Nej, netop - de er smallere end de nuværende bagprojektions-tv, og dermed en mere reel konkurrent til disse. Personligt ser jeg dem som en mulig konkurrent til LCD, fordi de fleste af ulemperne ved bagprojektion reelt også findes ved LCD. Plasma har færre åbenlyse ulemper (når man vurderer selve billedkvaliteten), og en konkurrent der ikke er ubetinget bedre vil have sværere ved at slå igennem.

Det kan aldrig gå ind og blive en markedskonkurrent til LCD panelteknologien. Laser teknologien er slet ikke fleksibel nok. Den eneste konkurrent i nærmeste fremtid - som kan true eksistensen af LCD - er OLED. Og det er alene pga. fleksibiliteten. OLED kan reelt produceres i alle størrelser, man kan lave gennemsigtige skærme, man kan lave bøjelige skærme osv osv.

Hvis Laser Tv'et skal gå ind og konkurrere med noget, så bliver det primært med plasma i de store skærmsegmenter, og dels LCD i de mellemstore. Den brede befolkning er ligeglad med de ulemper et Tv måtte have, da Tv stadig opfattes mere og mere som et homogent produkt hos den typiske Hr. og Fru Jensen; Et Samsung Tv er et Samsung Tv, uanset om det er S eller M serien.

Derudover så tror jeg sku ikke på laser Tv i bred forstand. Tv markedet er i dag præget af så store spillere, at en enkelt producent ikke har nogen jordisk chance for at "indtage" markedet. Det måtte Canon senest sande med deres SED. SED blev selvfølgelig forsinket af flere årsager, men man smider ikke bare en masseproduktion på benene og slår begge panelteknologier ud af markedet. Det er utopi.

Hvis et produkt skal slå sig fast på markedet i dag - her tænker jeg i bred forstand ligesom plasma eller LCD - så må det nødvendigvis byde på andet end god billedkvalitet. Størstedelen af befolkningen er sku desværre ligeglad med om en ny panelteknologi har Pioneer billedkvalitet. Det der sker på skærmmarkedet lige i øjeblikket er, at OLED/PLED sniger sig ind ad bagdøren. Det tager den eneste vej mod hæder, som jeg vurderer der er i dagens Tv marked (hvis man skal erobre store markedsandele). Først erobres segmentet for mp3 afspillere, mobiltelefoner, PDA, GPS enheder mm. og derefter går det videre til større tommer. Den eneste teknologi der kan slå sig fast på samme niveau som LCD i dag, er en teknologi der har dette potentiale.
OLED er heller ikke kun støttet af én eller to store spillere. Der sidder nemlig en store gruppe producenter, som er interesseret i, at det forløber sådan.

Jeg har sagt det før og jeg gentager det gerne igen: Hverken SED eller Laser har potentialet til at true LCD. De kan nærmere fungere som arvtagere til plasma teknologien, selv om jeg også tror dette er urealistisk. Generelt synes jeg Laser Tv er opreklameret, og det er på trods af, at de ikke har fået særlig meget opmærksomhed. Hvis jeg tager fejl, skal jeg da gerne være den første til at klappe i mine hænder senere, men det tror jeg nu ikke bliver aktuelt. Om de så kan få en betydning for projektormarkedet skal jeg lade være usagt; det er der nok væsentlig større sandsynlighed for.

Ovenstående er ikke skrevet med udgangspunkt i personlige præferencer. Det er udelukket vurderet fra et markedssynspunkt. Jeg vil til enhver tid vælge et Pioneer Tv over et hvilket som helst LCD-TV. Selv om jeg har sat mig ind i tingene, kan min mening bare ikke overføres til den resterende 75 % af befolkningen, som er ligeglad med god billedkvalitet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes