Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nyt TV - 32-40" fladskærm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mhca
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg tror, at tiden snart nærmer sig til at mit 18 år gamle 25" B&O fjernsyn skal udskiftes til noget mere tidssvarende. Jeg bruger primært mit TV til at se film, men også en del via TV-out på computeren, hvis min DVD ikke kan spise det.

Jeg har et TV-bord der er 90 cm i bredden i sort og stål. Mine højttalere er i sort piano-lak og står på hver siden af bordet. Så TV-et kan ikke være meget mere end 90-95 cm i bredden max.
Jeg sidder normalt kun 2-2½ meter fra mit fjernsyn, og jeg bliver nok boende her i et års tid eller 2 til, så det ændrer sig ikke. Jeg synes ikke at 32" virker så enormt, så har været fristet af 37", men det bliver måske for voldsomt på den afstand?

Jeg havde egentlig bildt mig selv ind, at det skulle være LCD-TV, men jeg kan se, at I tit pointerer at plasma klart bør være med i overvejelserne. Hvor finder jeg noget godt og ligetil læsestof over forskellene?

Jeg kan muligvis få Sony's TV til en god pris, men de laver kun LCD-TV.

 

Hvilke TV skal jeg tage et kig på? Jeg ville umiddelbart helst holde det under 10.000 kr.

Mvh. Martin



__________________
Mit anlæg:
Audio Pro Black Diamond V2 bi-wired + Audio Pro Sub Allroom
Harman Kardon 3480 (2x120 W stereo receiver)
Harman Kardon DVD22
Sony 32V4500
Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca
 
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

mhca skrev:


Jeg havde egentlig bildt mig selv ind, at det skulle være LCD-TV, men jeg kan se, at I tit pointerer at plasma klart bør være med i overvejelserne. Hvor finder jeg noget godt og ligetil læsestof over forskellene?



Du bør kigge på tv i stedet for at læse om dem. Det bliver du meget klogere af. Til de 10k du vil ofre vil mit foreslag være Panasonic 37" PV70.


__________________
Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Til 10.000,- kan du faktisk få et 42 tommer Panasonic PX70, og det slår alt andet på markedet til den pris... Er det for stort så køb 37 tommer PX70...

Tag ud og kig på det...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
mhca
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er godt klar over at TV bør ses og ikke blot læses om. Men hvis jeg skulle se alle interessante TV skulle jeg køre rundt til mange butikker hvor de er indstillet vidt forskelligt. Desuden tror jeg ikke selv at jeg vil kunne fokusere på samtlige aspekter ved en hurtig vurdering i en forretning, ligesom der bliver set på diverse ting i tests og anmeldelser.

Jeg er i min uvidenhed lidt undrende over for den oplyste resolution på plasma-TV der lyder på 1024x720. Hvad betyder det for hvis man vil køre et computersignal over via ex DVI? Resolutionen lyder i mine øjne skæv sammenlignet med 16:9 formatet. Hvordan hænger det sammen?

Jeg har pt. kabeltv og det kunne være super lækkert at have indbygget DVB-C tuner i TV'et, så jeg ikke skal have seperat fjernkontrol og tuner. Findes der nogen lignende forslag, der byder på det?

Hvad er forskellen på PX70 og PX70E? Jeg synes godt nok at Panasonics hjemmeside er lidt forvirrende...

Mvh. Martin



__________________
Mit anlæg:
Audio Pro Black Diamond V2 bi-wired + Audio Pro Sub Allroom
Harman Kardon 3480 (2x120 W stereo receiver)
Harman Kardon DVD22
Sony 32V4500
Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca
 
Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

når der står E er der bordfod med, og det er der næsten i alle sammen

__________________
Get HIFI or die trying c",
Til top Vis Emilos88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emilos88
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

mhca skrev:
Jeg er i min uvidenhed lidt undrende over for den oplyste resolution på plasma-TV der lyder på 1024x720. Hvad betyder det for hvis man vil køre et computersignal over via ex DVI? Resolutionen lyder i mine øjne skæv sammenlignet med 16:9 formatet. Hvordan hænger det sammen?

Grunden til at nogle plasma-tv har en opløsning på 1024 x 768 og stadig i 16:9 format, er at der i disse skærme er aflange pixels (celler)... Derfor kan et 16:9 panel have en native resolution der egentlig er i 4:3 format...

Mht. brug af PC kommer det an på hvad du vil vise på skærmen... Hvis du vil arbejde meget med Windows-miljø og tekst osv. så burde du overveje et LCD istedet, da de er bedre til lige nøjagtigt det, men hvis det er for at afspille film fra computeren på tv'et, så kan du fint bruge et plasma...

Jeg har pt. kabeltv og det kunne være super lækkert at have indbygget DVB-C tuner i TV'et, så jeg ikke skal have seperat fjernkontrol og tuner. Findes der nogen lignende forslag, der byder på det?

Ikke nogen der har en lige så god billedkvalitet som et Panasonic PV70/PX70, ved dog at Sony har nogle rimelige LCD med DVB-C tuner med mulighed for at smække dit kort i... Men igen vil du ikke få et lige så godt billede ud af det Sony som på førnævnte Panasonic...

Du skal så også tænke på at HD kanalerne allerede er begyndt at komme, og hvis du vil med på den bølge, så skal du alligevel have en ekstra boks stående... Og så er fordelen væk...

Dog vil der jo på et tidspunkt komme tv med HD tunere... De er måske allerede kommet...

Hvad er forskellen på PX70 og PX70E? Jeg synes godt nok at Panasonics hjemmeside er lidt forvirrende...

Prisen så vidt jeg ved... Der er også bordfod med til dem der ikke hedder E til sidst, i hvert fald nogle steder...

Mvh. Martin

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
mhca
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det lidt mere uddybende svar Exxtreme.

I starter begge med at anbefale Panasonic plasma fremfor at kigge på LCD-TV. Hvorfor er plasma så fordelagtigt i min situation? Er sortniveauet langt bedre, når jeg ser en masse film?
Jeg forventer pt ikke at bruge skrivebordsmiljøet meget sammen med min computer, så det er primært til at spille film og lignende. Dog ville lidt billedvisning da også være fedt at kunne køre i god kvalitet over på fjernsynet fremfor en 17" TFT skærm.

Mvh. Martin



__________________
Mit anlæg:
Audio Pro Black Diamond V2 bi-wired + Audio Pro Sub Allroom
Harman Kardon 3480 (2x120 W stereo receiver)
Harman Kardon DVD22
Sony 32V4500
Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

mhca skrev:

Mange tak for det lidt mere uddybende svar Exxtreme.

I starter begge med at anbefale Panasonic plasma fremfor at kigge på LCD-TV. Hvorfor er plasma så fordelagtigt i min situation?

Fordi du får ganske simpelt ikke noget bedre end et PV70/PX70 til dit brug medmindre vi snakker Pioneer, men så er din grænse på 10.000,- for længst brugt... Pioneer udelukket, så findes der ganske simpelt ikke nogen skærm der slår et PV70/PX70 uanset pris... Og det er til trods for at det koster under 9000,- for en 42 tommer... Det pris kontra billedkvalitet er der bare ikke andre der kommer i nærheden af... Heller ikke Pioneer.

Er sortniveauet langt bedre, når jeg ser en masse film?

Ja, dog er nogle LCD ved at have et rimeligt sortniveau... Men ikke i denne prisklasse...

Jeg forventer pt ikke at bruge skrivebordsmiljøet meget sammen med min computer, så det er primært til at spille film og lignende. Dog ville lidt billedvisning da også være fedt at kunne køre i god kvalitet over på fjernsynet fremfor en 17" TFT skærm.

Ved billedvisning og windows miljø er en høj opløsning en fordel, men hvis filmene er din 1. prioritet bør du vælge plasma...

Mvh. Martin

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
mhca
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Ja, altså kan godt se at Pioneers produkter stadig ligger langt over mit prisleje.

Jeg kan godt blive i tvivl om 37" er for stort til mit værelse. Hvad hvis jeg skal lede efter et TV på 32"?
Er Sony's nye 32D3000 så et godt valg? Det koster vist 9000 kr. Men kan muligvis få et fornuftigt nedslag gennem noget familie. Ved godt, at så er det ikke længere plasma.
Eller hvad er et godt bud i denne størrelse?

Må dog tilstå at det Panasonic har vækket min interesse, men må lige blive klog på, hvor stort et TV jeg kan klare.

Foreløbigt tak for vejledningen.

Mvh. Martin



__________________
Mit anlæg:
Audio Pro Black Diamond V2 bi-wired + Audio Pro Sub Allroom
Harman Kardon 3480 (2x120 W stereo receiver)
Harman Kardon DVD22
Sony 32V4500
Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Prøv at måle 37 tommer på en tommestok og hold op på tv'ets kommende plads og se om det ser for vildt ud... Eventuelt klip noget pap eller papir til så du kan få en idé af hvor meget mere de 37 tommer giver...

Hvis du ikke vil over de 32 tommer synes jeg du skal vælge et Sony D3000...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes