| Forfatter |
|
bole Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 03:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har byttet mig til et par store transmissionslinjehøjttalere med min bror. Det er nogle som han har købt som byggesæt i '89 - der var kun enheder, delefilter og tegninger i sættet, så han har selv lavet kabinettet. De hedder TDL Monitor og er en 4-vejs konstruktion med bas, mellemtone og to diskanter; en 1" til det nederste diskantområde og en såkaldt superdiskant. Desværre har han brændt superdiskanterne af - dog uden at han opdagede det bagefter Højttalerne kunne jo stadig spille diskant, bare ikke så højfrekvent.
Nu ved jeg så ikke rigtig hvad jeg skal gøre for at få dem tilbage i kampform igen. Der var en lille butik nede på Lolland et sted (hvor han købte byggesættet), der stadig havde nogle superdiskanter tilbage, men jeg synes ærlig talt at 1100 pr. enhed er meget, når konstruktionen ser noget gammeldags og billig ud. Der er jo også sket en del siden '88, hvor diskanten er fra.
Jeg har ikke forstand på delefiltre eller elektronik i det hele taget, så jeg vil gerne høre om I har nogle gode råd til hvad jeg skal gøre. Jeg har pillet delefilteret ud og overvejer nu flere muligheder:
-At forbinde udgangen til superdiskanten og 1"-diskanten på delefilteret og så købe en ny diskant (har tænkt på XT25TG30-04) og lade den klare hele diskantfrekvensområdet - hvis det ellers er forsvarlig at gøre på den måde??
-At købe en XT25TG30-04 eller en anden - hvad siger I?? og lade den klare opgaven som superdiskant
-Evt. også skifte komponenterne i delefilteret ud med nogle bedre og hardwire dem sammen. Lige nu sidder de på en printplade og kvaliteten ser ikke for god ud.
-At se at komme videre og få bygget mig nogle gode 2-vejs højttalere i stedet
Her er data på højttaleren:
http://digilander.libero.it/piani/cataloghi_tdl/generale-3.j pg
Her kan I se bland andet delefrekvenserne:
http://digilander.libero.it/piani/cataloghi_tdl/generale-6.j pg
Her er delefilter og de to diskanter - superdiskant til venstre:

Håber på nogle gode råd 
"Those are my principles. If you don't like them I have others."
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linkene virker ikke, på tdl siden finder jeg heller ikke Monitor modellen. Er det samme enheder som IMF, så er super diskanten en Celestion HF 2000, men jeg tvivler på du finder den, de er sjældne på E-bay også. Prøv Wilmslow audio i England, ellers er sidste chance AOS i Tyskland, de overtog TDL. På deres netside kan du se erstatningsenheder til forskellige modeller, men jeg er ikke sikker på TDL monitor står på listen.
En ven af mig har sløjfet super diskanten i hans IMF RSPM MK IV, han har sat ind en Vifa D27-TC-35-06 med en lille modifikation i filtret. Skal du gøre det samme må du vide værdierne på diskanten i dit filter og måske korrigere dæmpning.
Hvis du havde skrevet en uge tidligere, så var der en Celestion HF 2000 til salg på E-bay USA, jeg købte den dog ikke.
Hvordan kunne han brænde diskanterne af ? Har han en lille forstærker ?
Hilsen Niels.
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den dyreste diskant de som reservedel er 71 euro. Du kan se om din er på listen. http://www.aos-lautsprecher.de/
Se under "preise" så under "chassis", kør lidt ned og så kommer IMF/TDL reservedele.
Niels.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu du har skilt dyret af, synes jeg at du skulle skifte de blå bipolare til nogle polypropper eller. Hvis de er omkring de 10 år, og det er de, så er de ved at være trætte (udtørrede) - her kan du sikkert hente en del...
|
| Til top |
|
| |
bole Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels
Det ser meget lovende ud - det link du sendte. 1000 tak for det . Jeg sender dem lige en mail og hører om de har min superdiskant.
Mærkeligt med mine links, men "dann haben wir andere methoden":

En ven af mig har sløjfet super diskanten i hans IMF RSPM MK IV, han har sat ind en Vifa D27-TC-35-06 med en lille modifikation i filtret. Skal du gøre det samme må du vide værdierne på diskanten i dit filter og måske korrigere dæmpning.
Nu kan du forhåbentlig se billederne - de ligner langt fra IMF RSPM MK IV.
Hvis du havde skrevet en uge tidligere, så var der en Celestion HF 2000 til salg på E-bay USA, jeg købte den dog ikke.
Tror alligevel ikke det er den enhed, så pyt med det 
Hvordan kunne han brænde diskanterne af ? Har han en lille forstærker ?
Han har en NAD 2200, så det er ikke fordi forstærkeren er for svag, men det er nok sket til en fest hvor basenhederne også brændte af . De er dog blevet repareret. Det er jo ikke PA-gear, så hvis man lader det spille i 4-5 timer for fuld drøn, selv om det forvrænger...
Til ppp_DK
Tak for svaret. Jeg jeg vil da prøve det du siger - tager nok hele delefilteret ned til Dansk Audio Teknik og får dem til at se på det. Jeg har også læst at det kan give en del at udskifte modstandende med nogle ikke induktive typer, så det gør jeg nok også.
|
| Til top |
|
| |
Joba Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 13 Februar 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey bole!
Skriv lige en mail til mig. Jeg har også et par af disse motherf**ker-store TDL Monitor højttalere, og med samme diskantproblemer, så derfor er jeg vældigt interesseret i hvordan processen forløber.
John.Bak@c.dk
|
| Til top |
|
| |
bole Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej John
Jeg skriver fortsat på forum, for så kan andre også få glæde af "guldkornene". Jeg har besluttet mig til at lave et par Proac 2.5 kloner, men har ikke lige råd nu, så jeg har købt et sæt næsten nye Scanspeak D2010/8513 diskanter, som bruges i Proac, og sat i, i stedet for de gamle. Derefter har jeg loddet benene til superdiskant og alm. diskant sammen på delefilteret, så de nye Scanspeak får begge signaler. Jeg har ikke gjort noget ved delefilteret, for at tilpasse den nye diskant. Det lyder ganske godt og der kommer helt klart mere diskant og mange flere detaljer. Jeg har ikke besluttet mig for om der er for meget diskant og om jeg skal ændre i delefilteret endnu. Den første dag skete der drastiske ændringer i diskanternes lyd - de var ubehageligt skarpe at høre på, men dæmpede sig derefter noget ned. Måske skal de spilles mere til (har spillet ca. en uge nu), så jeg venter lidt endnu...
Jeg skrev en mail til det tyske firma AOS, som har overtaget produktionen af TDL modellerne, og spurgte hvad de ville foreslå. Her er svaret fra AOS:
I would propose to take new tweeters. The supertweeter is not available since many years.
Even TDL did'nt use it in the end because the metal dome tweeter has a wider tweeter range
with more efficiency than the super tweeter.
There is a possibility to use a better tweeter like e.g. the Scan Speak 2905/9700 but is is
necessary to change the crossover.
Kind regards
Axel Oberhage
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 13 Februar 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er en god idé at skifte til 9700, jeg glemmer ALDRIG de skingre diskanter, som også sad i mine TDL RSTL. Jeg får næsten tinitus ved tanken .
Dette kræver selvfølgelig talent/tålmodighed/held/tid/osv. Men har du det - eller kan alliere dig med en - så tror jeg IKKE at du bliver ked af resultatet.
Alternativt (som du selv er inde på) kan en XT25TG30-04 bruges. Jeg er godt tilfreds med den. Den gør det rigtig godt til pengene og koster vel under det halve af SS9700. Jeg tror at den vil gøre det godt i de transmissionslinier selv om lydmæssigt er den langt fra de skrigende metaldomer. Vifa XT25 er nemlig dejlig varm! Man kan sagtens finde bedre, men jeg kan kun anbefale den - især til pengene...
|
| Til top |
|
| |
bole Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu aldrig haft problemer med skinger diskant her. Det lyder som nogle meget anderledes højttalere, de TDL RSTL.
Jeg beholder de scanspeak D2010/8513 i, for det lyder rigtig godt nu - endda uden at jeg har ændret i delefilteret .
|
| Til top |
|
| |