Hvad kan vi ellers finde paa der er forskelligt mellem Crown og typiske hifi amps? Hvad med modkobling?
Det har vi "laert" er noget l**t der for alt i verden skal undgaas. Det er saa grelt at mange
producenter simpelhen virker "bange" for at indroemme at selvf. er deres forstaerkere modkoblet til en
vis grad -- i hvert fald lokalt.
Hvad saa med Crown? De er aabenbart ikke bange for at bruge modkobling -- ogsaa globalt. Der er nogen
der mener at modkobling oedelaegger toppen, men jeg kan ikke hoere der skulle vaere noget galt i den
ende heller paa min ref2.
Modkoblingen i Studio Reference serien er lavet lidt specielt. Jeg har ikke kunnet finde det samme i andre
Crown amps. Hvis kan kigger paa diagrammet, finder man to modkoblingssloejfer. De er markeret hhv.
"Low Frequency Feedback" og "High Frequency Feedback". Mine evner raekker ikke til at forstaa diagrammet
til bunds, men jeg vil gaette paa at den er haardere modkoblet i bunden end i toppen (?)
Resultatet er en latterligt hoej daempningsfaktor paa 20000 op til ca. 250Hz, hvor efter den stille og roligt falder.
Der er en tommelfingerregel der siger at alt over 1000 ikke goer nogen forskel, men mine oerer hoerer at latterligt
hoej daempningsfaktor giver latterligt meget styr paa mine hoejttalere
Og en lille update om udgangseffekten: Den har rigeligt med kraefter til mig, bevares; men jeg kan faktisk godt
"toemme" den saa IOC lamperne lige begynder at blinke. Med rock/pop bliver det uudholdeligt hoejt inden clip, men
med klassisk musik hvor orkestret kortvarigt giver den hele armen, kan jeg godt komme op til klippe-graensen
(eller IOC graensen maa jeg vel hellere skrive, >0.05% forvraengning er ikke det samme som haardt clip).
Jeg skylder vel ogsaa efterhaanden et oversigtsbillede:
Den tomme hylde tilhoerer min preamp, som jeg ikke rigtigt har brug for mere. Jeg skal bare overtale mig selv
til at saelge den... Bemaerk ogsaa den charmerende klud under Crown'en

Det er en midlertidig loesning, ind
til jeg finder nogle gode futter til den.
Til gaengaeld er der kommet en Squeezebox SB3 paa. Jeg tager lyden digitalt fra SB'en og over i min CD afspiller
som kan bruges som ren DAC. Kablet er hjemmelavet med Neutrik BNC og Hicon RCA stik. Lederen er noget 75Ohms
video kabel i OFC kobber. Den SB3 er sgu' noget der virker -- den har vaeret en 100% positiv oplevelse ind til videre.
Jeg koebte den med den 5V/5A Danbit PSU da den stort set ikke kostede ekstra (god service og hurtig levering fra
Streamtech.dk!). Jeg har ikke giddet proeve med standard PSU'en, saa spoerg mig ikke om der er forskel...
Ormegaard:
Den sorte box er en 75-til-110 Ohm passiv konverter fra Neutrik saa jeg kan tage SPDIF signalet fra min DVD ind i
DAC'ens AES/EBU indgang. Naar min TDC Selector bliver leveret kommer den ind via AES/EBU konverteren og DVD
ind i Toslink indgangen.
Analog interconnect mellem CD og amp er pt. et Cardas et-eller-andet med XLR. Jeg har ogsaa et saet Artsound soelvkabler
til formaalet, men det er lige foer det bliver "for meget af det gode", naar jeg ogsaa har Yter soelv-kabler mellem amp og
hoejttalere.
Hygge