Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 16:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Crown, Vienna, Wadia, ... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

selvom det er underholdende viser det også en mand der ikke har hørt en BCA baseret amp 

bassen i ref er god, rigtigt god, men den er slap og upræcis i forhold til en BCA amp som K eller en stor CTS. men ref er en ufatteligt god kombination med en meget sammenhængende lyd som jeg endnu ikke har fundet andre steder. dc300 og powertech har samme sammenhængende lyd, men dc300 er stadigt noget mere farvet i lyden, og powertech en smule mere lukket i lyden end end ref, men man skal så også have temmeligt afslørende højttalere, jeg husker selv en test hos witzel hvor forskellen mellem ref og powertech var nano meter, mens det er langt mere afslørende jo mindre højttaleren farver og jo sværere en belastning de er.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Fed forstærker. Hvad kan den levere?

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Fed forstærker. Hvad kan den levere?

Ja, det er naeste emne. Manualen har en tabel med "Minimum Guaranteed Power",
hvor man ud for 240 VAC/50Hz versionen kan laese:

8 Ohm, 20Hz-20kHz, max 0.1% THD+N:       360W
4 Ohm, 20Hz-20kHz, max 0.1% THD+N:       520W

eller alternativt

8 Ohm, 1kHz, max 0.05% THD+N:       370W
4 Ohm, 1kHz, max 0.05% THD+N:       585W

Jamen hov! Den fordobler jo ikke effekten i 4 Ohm i forhold til 8. Sikke dog en l**teforstaerker

Vi "ved" alle sammen at en ordentlig forstaerker skal have en overdimensioneret stroemforsyning saa
forstaerkeren fordobler effekten ved halvering af impedansen -- helst helt ned i en kortslutning.

Men er det overhovedet fornuftigt? Hvad vil du helst ha' -- en forstaerker med en railspaending paa f.eks. 65V
og 250W/8 Ohm og 500W/4 Ohm eller hellere en med samme stroemreserver men med 90V paa railsene saa der
er meget hoejere til loftet ved peaks i musikken?

Nytter det overhovedet at overdimensionere en stroemforsyning hvis amp'en gaar i voltage-clipping foer man kan
udtoemme dens stroemreserver med et alm. musik-signal? (med et fuldt udstyret sinus-signal er det noget andet,
men hvem lytter paa saadan noget? :-)

For mig at se er der noget der tyder paa at diverse high end amps ville have mere gavn af en hoejere spaending i
stedet for bare en overdrevet trafo...

Nu maa der da snart vaere nogen der er uenige med mig
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hvad måtte du slippe for crown'en? og hvem skaffede den til dig?

Har selv haft en på besøg derhjemme, en af mine venners nemlig...han ville ikke rigtig lade mig beholde den

EIDT: ja selvf, hasselhorf! - har snakket en del med ham ang. crown. troede ikke han havde flere af den model 

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
selvom det er underholdende viser det også en mand der ikke har hørt en BCA baseret amp bassen i ref er god, rigtigt
god, men den er slap og upræcis i forhold til en BCA amp som K eller en stor CTS. men ref er en ufatteligt god kombination med en meget
sammenhængende lyd som jeg endnu ikke har fundet andre steder. dc300 og powertech har samme sammenhængende lyd, men dc300 er (...)

Tak for lyt Kim. Jeg tror faktisk din CTS er rigtig god. Jeg ville gerne ha' hoert den full range for at kunne
bedoemme dens top og bund bedre. Hvis PWM kan bringes til at lyde lige saa godt som SR2, saa er der
stadig haab for miljoeet -- og saa er 2x1500W@4Ohm jo heller ikke at kimse af

"slap og upræcis" er da ellers godt nok en rimelig kræsen beskrivelse af SR2's bund

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hey.

Til dem der har mailet, sorry jeg ikke har fået svaret endnu. Men ja det er mig der har skaffet Hansens Reference 2. Frisk fisket hjem fra Guds eget land

Skal man nævne yderligere tekniske detalier så er der 12 stk 300 watts metalhus transistorer pr kanal. Strømforsyningen er en 3500va siliconsteel ringkerne transformator.

Der er flere ting som kan være medvirkende til at en reference lyder usandsyneligt godt.

1. Som nævnt en meget høj rail spænding iforhold til alm amps.

2. da adskillelse af plus og minus sker efter ensretning og udglatning så er det kun een elektrolyt der giver spændingen til både plus og minus halvperioden, dvs der er ingen "psu crossover"  Nogen har kaldt det at strømforsyningen er "klasse a" kan se hvor de får det fra, men ikke sikker på det giver reel mening at kalde den det.

3. Der er færre komponenter i strømforsyningen (halvt så mange) som i en alm ab amp, hvor de her har en højere dutycycle dvs reduceret "railpumping". Der er ikke et problem med at parre komponenter da der kun er een ensretter og elektrolyt pr kanal.

4. Udgangen er balanceret, dvs der er ikke reference til stel, så  spændingsvariationer på stell har ikke indflydelse på udgangen.

5. Hansen nævne halvering af spændingsfallet over transistorene..Det har større betdyning end det måske lige lyder som. Hvis man ser på en alm ab amp med 90 volt rails. forestil dig at du har skruet din forstærker op så du giver højtalerne 30 volt og 10 ampere så vil tabet i transistorene være ((90-30)*10) = 600 watt i ren spild. Sammenlign det med en Grounded Bridge forstærker som Reffen ((45-15)*10) =  300 watt spild.  Hvis man kigger på hvilken  indflydelse det har på forstærkerens evne til at levere ampere bliver vigtigheden endnu tydligere. En alm ab amp vil med 90 volt rails og 300 watts 30 amp transistorer kunne give (300/90)=3,3 ampere En grounded bridge amp vil i samme situation kunne give (300/45) =6,6 ampere

Ja det virker uretfærdigt at du kan skrive næsten ordret hvad jeg skrev for 4 år siden uden at blive overfaldet...forklaringen er nok at de fleste af de tågehorn der levede herinde for deres egen selvfremhævelseskyld, efterånden er blevet smidt ud alle sammen..og gudske lov for det..

Skulle der nu sidde nogen derude og tænke..:" Sådan en Crown kan på ingen måde måle sig med min hifi amp" så har jeg sjældent sagt nej til at droppe forbi med en Crown under armen.. så der kan blive syn for sagen

Glæder mig til at komme forbi og høre dit setup i færdig tilstand

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Hey.

Til dem der har mailet, sorry jeg ikke har fået svaret endnu. Men ja det er mig der har skaffet Hansens Reference 2. Frisk fisket hjem fra Guds eget land

Skal man nævne yderligere tekniske detalier så er der 12 stk 300 watts metalhus transistorer pr kanal. Strømforsyningen er en 3500va siliconsteel ringkerne transformator.

Der er flere ting som kan være medvirkende til at en reference lyder usandsyneligt godt.

1. Som nævnt en meget høj rail spænding iforhold til alm amps.

2. da adskillelse af plus og minus sker efter ensretning og udglatning så er det kun een elektrolyt der giver spændingen til både plus og minus halvperioden, dvs der er ingen "psu crossover"  Nogen har kaldt det at strømforsyningen er "klasse a" kan se hvor de får det fra, men ikke sikker på det giver reel mening at kalde den det.

3. Der er færre komponenter i strømforsyningen (halvt så mange) som i en alm ab amp, hvor de her har en højere dutycycle dvs reduceret "railpumping". Der er ikke et problem med at parre komponenter da der kun er een ensretter og elektrolyt pr kanal.

4. Udgangen er balanceret, dvs der er ikke reference til stel, så  spændingsvariationer på stell har ikke indflydelse på udgangen.

5. Hansen nævne halvering af spændingsfallet over transistorene..Det har større betdyning end det måske lige lyder som. Hvis man ser på en alm ab amp med 90 volt rails. forestil dig at du har skruet din forstærker op så du giver højtalerne 30 volt og 10 ampere så vil tabet i transistorene være ((90-30)*10) = 600 watt i ren spild. Sammenlign det med en Grounded Bridge forstærker som Reffen ((45-15)*10) =  300 watt spild.  Hvis man kigger på hvilken  indflydelse det har på forstærkerens evne til at levere ampere bliver vigtigheden endnu tydligere. En alm ab amp vil med 90 volt rails og 300 watts 30 amp transistorer kunne give (300/90)=3,3 ampere En grounded bridge amp vil i samme situation kunne give (300/45) =6,6 ampere

Ja det virker uretfærdigt at du kan skrive næsten ordret hvad jeg skrev for 4 år siden uden at blive overfaldet...forklaringen er nok at de fleste af de tågehorn der levede herinde for deres egen selvfremhævelseskyld, efterånden er blevet smidt ud alle sammen..og gudske lov for det..

Skulle der nu sidde nogen derude og tænke..:" Sådan en Crown kan på ingen måde måle sig med min hifi amp" så har jeg sjældent sagt nej til at droppe forbi med en Crown under armen.. så der kan blive syn for sagen

Glæder mig til at komme forbi og høre dit setup i færdig tilstand

Hej

Selvom jeg er til triode og SE amps, så synes jeg Crown lyder vanvittigt spændende. Altid godt med folk som bruger ørene i stedet for øjene og ligegyldige anmeldelser. Kontaktede Kim for info tidligere. Kan dig og Kim ikke skrive hvilke Crown amps der egner sig bedst til bas? Helst så billigt som muligt

Mer info, tak!

Kunne godt tænke mig at høre en potent Crown som fullrange en dag, men med 110 db skal jeg kun have få watt, for at det svarer til flere 1000...dog skal sub have mad!

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hvad kan vi ellers finde paa der er forskelligt mellem Crown og typiske hifi amps? Hvad med modkobling?
Det har vi "laert" er noget l**t der for alt i verden skal undgaas. Det er saa grelt at mange
producenter simpelhen virker "bange" for at indroemme at selvf. er deres forstaerkere modkoblet til en
vis grad -- i hvert fald lokalt.

Hvad saa med Crown? De er aabenbart ikke bange for at bruge modkobling -- ogsaa globalt. Der er nogen
der mener at modkobling oedelaegger toppen, men jeg kan ikke hoere der skulle vaere noget galt i den
ende heller paa min ref2.

Modkoblingen i Studio Reference serien er lavet lidt specielt. Jeg har ikke kunnet finde det samme i andre
Crown amps. Hvis kan kigger paa diagrammet, finder man to modkoblingssloejfer. De er markeret hhv.
"Low Frequency Feedback" og "High Frequency Feedback". Mine evner raekker ikke til at forstaa diagrammet
til bunds, men jeg vil gaette paa at den er haardere modkoblet i bunden end i toppen (?)

Resultatet er en latterligt hoej daempningsfaktor paa 20000 op til ca. 250Hz, hvor efter den stille og roligt falder.
Der er en tommelfingerregel der siger at alt over 1000 ikke goer nogen forskel, men mine oerer hoerer at latterligt
hoej daempningsfaktor giver latterligt meget styr paa mine hoejttalere

Og en lille update om udgangseffekten: Den har rigeligt med kraefter til mig, bevares; men jeg kan faktisk godt
"toemme" den saa IOC lamperne lige begynder at blinke. Med rock/pop bliver det uudholdeligt hoejt inden clip, men
med klassisk musik hvor orkestret kortvarigt giver den hele armen, kan jeg godt komme op til klippe-graensen
(eller IOC graensen maa jeg vel hellere skrive, >0.05% forvraengning er ikke det samme som haardt clip).

Jeg skylder vel ogsaa efterhaanden et oversigtsbillede:

Den tomme hylde tilhoerer min preamp, som jeg ikke rigtigt har brug for mere. Jeg skal bare overtale mig selv
til at saelge den... Bemaerk ogsaa den charmerende klud under Crown'en Det er en midlertidig loesning, ind
til jeg finder nogle gode futter til den.

Til gaengaeld er der kommet en Squeezebox SB3 paa. Jeg tager lyden digitalt fra SB'en og over i min CD afspiller
som kan bruges som ren DAC. Kablet er hjemmelavet med Neutrik BNC og Hicon RCA stik. Lederen er noget 75Ohms
video kabel i OFC kobber. Den SB3 er sgu' noget der virker -- den har vaeret en 100% positiv oplevelse ind til videre.
Jeg koebte den med den 5V/5A Danbit PSU da den stort set ikke kostede ekstra (god service og hurtig levering fra
Streamtech.dk!). Jeg har ikke giddet proeve med standard PSU'en, saa spoerg mig ikke om der er forskel...

Ormegaard:

Den sorte box er en 75-til-110 Ohm passiv konverter fra Neutrik saa jeg kan tage SPDIF signalet fra min DVD ind i
DAC'ens AES/EBU indgang. Naar min TDC Selector bliver leveret kommer den ind via AES/EBU konverteren og DVD
ind i Toslink indgangen.

Analog interconnect mellem CD og amp er pt. et Cardas et-eller-andet med XLR. Jeg har ogsaa et saet Artsound soelvkabler
til formaalet, men det er lige foer det bliver "for meget af det gode", naar jeg ogsaa har Yter soelv-kabler mellem amp og
hoejttalere.

Hygge

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hansen! Nøj - det er fandme i orden!

Lige et lille spørgsmål: Er dine Mahler langt nok væk fra skrå væggen? Grunden til jeg spørger er, at jeg oplevede at de (øverste frontkant) skulle helt fri fra mine skråvæg før det var ordentlig.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hansen! Nøj - det er fandme i orden!

Tak
Milu skrev:

Lige et lille spørgsmål: Er dine Mahler langt nok væk fra skrå væggen? Grunden til jeg spørger er, at jeg oplevede at de (øverste
frontkant) skulle helt fri fra mine skråvæg før det var ordentlig.

Du har ret i at toppen er ret taet paa vaeggen. Der er dog OK med plads bag dem i bunden. Det er mest af
praktiske aarsager at de staar saadan nu -- der loeber unger rundt og leger i stuen...

Jeg har tidligere haft dem laengere ude i stuen og med basserne vendt mod hinanden, men der er strammet
saa meget op nu, at de godt kan "taale" at staa lidt taettere paa vaeggen. Men du har nok ret i at det ville give
lidt at flytte dem 20-30cm laengere frem. Saa ville de ogsaa komme fri af det TV-skrummel...

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Ahh ok!

Der skal sgu' være plads til det hele!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes