Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktive monitors til stuen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Skal ud og finde anlæg til en ven hvor den gode lyd ikke må lide under at der ikke mere er plads til gulvhøjtalere grundet en stor børneflok. Jeg har kigget på aktive monitors da jeg mener der må være noget at hente der. De er lavet til at hænge på væggen og har godt hul igennem. Han har tidlgiere haft ProAc super tablet så den lidt monitor agtige lyd ligger ikke fjent. Den gang blev de dog trukket af noget rørgrej så den levende og musikalske gengivelse er også i højsædet.

Jeg har kigget på følgende:

http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp ?varenr=35537

http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp ?varenr=23496

http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp ?varenr=26228

http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp ?varenr=25020

http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp ?varenr=32226

http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp ?varenr=33240

Alle ligger i prislejet fra 6000-11.000 for et sæt og har mindst en 6" bas/mellemtone da de skal kunne spille et rum på godt 20m2 op til fest en gang imellem. Jeg har ikke hørt dem endnu, men skal nok forbi Aage i efterårsferien og håber de har de fleste hængende så man kan få lyttet lidt. Er der nogen her der har erfaring I at benytte aktive monitors til "rigtig" hifi i et rum på omkring 20m2?? Og specielt hvis der er kommentarer til en af de ovenstående eller link til andre der kunne være interessante i samme prisleje?

På sigt skal de måske bruges sammen med en Squeezebox, men nok via en forforstærker da der også skal FM tuner og pladspiller med ind over.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bruger selv et sæt adam column med ganske fint resultat.. Jeg kan kun tale for det...

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Lyder godt. Så er jeg da ikke helt galt på den...

Har du dem siddende direkte imod en væg eller lidt fra på noget stativ? Jeg skal nemlig finde noget der duer ret tæt på en væg ;o)

Mvh

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Skal de være aktive.
Hvad med en gang passive med bånddiskanter?

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Mine er gulv højttalere

Hvis du skal have adam så se om du ikke finde penge til at komme op i deres S serie de er meget bedre

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun lyttet til Dynaudio hoejttalerne, og de lyder super, men mangler lidt bund i stoerre rum.

Jeg har selv et par Dynaudio Air15 staaende i min stue.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Efter sigende skulle Behringers Truth serie være et best buy. De laver en 8" Genelec-klon som kun koster ca. 3000 kr. De har også lanceret en ny serie med bånddiskanter.

Jeg har ikke lyttet, kun læst.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt de mindste aktive fra A.D.A.M. - de hedder et eller andet med "Art" - og måtte lade mig dupere. Så stort, åbent, slagkraftigt og detailleret lydbillede fra så små højttalere? De kan mere end deres fadervor, de små. Udseendet, derimod, står til at diskutere. Så jeg tror bestemt, der er noget om de lovord en tidligere skribent i tråden lader falde om de mange gange større Column.

God jagt

Jørgen Christian

Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

Mine er gulv højttalere

Hvis du skal have adam så se om du ikke finde penge til at komme op i deres S serie de er meget bedre

Hej Vincent,

De er lige en tak for dyre, men skal da klart have et lyt da det jo nogen gange er værd at ofre lidt mere og få meget mere for de sidste kroner.

Mvh

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej Granholm

Genelec 8040A har jeg hørt. Mine ører bliver ret hurtigt trætte af at lytte til dem, men rigtig mange kan lide dem og de benyttes i mange studier.

Har tidligere haft en del forskellige B&W højtalere bl.a. 802 og 805S. Den sidste supleret med en Velodyne DD sub. Fik lidt tilfældigt et par Dynaudio 15A til test i 14 dage og var dybt imponeret selvom de ikke i den dybe ende på nogen måde kunne følge min sub. Der var dog tilstrækkeligt med bas og den var detaljeret. De 14 dage førte til en omfatten test af diverse aktive højtalere og det hele endte op med, at jeg skulle vælge mellem Adams S2.5 A og et par Dynaudio BM15A, der begge er fremragende. Jeg fik et rigtig godt tilbud på BM15A og har ikke fortrudt skiftet fra B&W til Dynaudio. Jeg tror egentlig ikke, at enhederne som sådan er bedre i Dynadio, det aktive princip er formentlig det passive langt overlegent.

En ulempe er dog, at jeg har været nød til at lave nogle stoffrontplader for at gøre dem stuerene til fruen.

Økonomisk har skiftet været rigtig fint, men det er måske en stakket frist. Der findes jo også særdeles fine aktive sager i den tunge ende, som jeg ikke har lyttet til endnu.

I den billigere ende (billigste) har jeg hørt bl.a. Tapco S5, der kan købes for under 3000 og det er imponerende hvor meget man her med ganske billige enheder kan få, når man benytter det aktive princip. Jeg er ikke i tvivl om, at du vil få noget for pengene, med det udvalg du har. Uden at have hørt højtalerne vil jeg dog tro, at P11A og BM5A er de bedste. Det optimale vil være, hvis du kan låne dem med hjem og lave nogle seriøse lytte test.

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Skal ud og finde anlæg til en ven hvor den gode lyd ikke må lide under at der ikke mere er plads til gulvhøjtalere grundet en stor børneflok. Jeg har kigget på aktive monitors da jeg mener der må være noget at hente der. De er lavet til at hænge på væggen og har godt hul igennem.

Aktive studiemonitors i denne størrelse sidder typisk på mixeren, og ikke på væggen.

Rega laver højttalere beregnet til at stå tæt på væggen. Ligeledes findes der efterhånden et stort udvalg af in-wall højttalere (om det er lidt drastisk, at skulle lave hul i væggen).

Der findes også deciderede flade væghøjttalere. F. eks.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/bag/dali_ikon _w2_baghoejttaler_lys_valnoed.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Granholm skrev:

Skal ud og finde anlæg til en ven hvor den gode lyd ikke må lide under at der ikke mere er plads til gulvhøjtalere grundet en stor børneflok. Jeg har kigget på aktive monitors da jeg mener der må være noget at hente der. De er lavet til at hænge på væggen og har godt hul igennem.

Aktive studiemonitors i denne størrelse sidder typisk på mixeren, og ikke på væggen.

Rega laver højttalere beregnet til at stå tæt på væggen. Ligeledes findes der efterhånden et stort udvalg af in-wall højttalere (om det er lidt drastisk, at skulle lave hul i væggen).

Der findes også deciderede flade væghøjttalere. F. eks.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/bag/dali_ikon _w2_baghoejttaler_lys_valnoed.htm

De må nu gerne være aktive da det giver andre fordele. Både lydmæssigt, men også med mulighed for et kompakt anlæg der stadig har godt med overskud. Og de behøver heller ikke at side klistret op ad væggen. De skal bare fri af gulvet så et beslag af en slags kan laves så de holder lidt frigang af væggen hvis bassen  mudrer for meget til. Jeg har kigget på Dali's modeller, men er ikke sikker på at det er helt den rigtige lyd. Men tak for input.

mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
Skal de være aktive.
Hvad med en gang passive med bånddiskanter?

jeg vil foretrække aktive da det kan laves ret godt, og kompakt uden at kraftoverskudet forsvinder. men har da selv altid kørt passivt, men har også plads til et par store effekttrin mm.

Mvh

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej Granholm

Hvis bassen mudrer for meget / kobler for meget til rummet, da kunne du sætte en equalizer som f.eks. Behringers deq 2496 ind før de aktive højtalere. Dette er en nem og billig løsning.

Venligst Amigo

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

amigo skrev:

Hej Granholm

Hvis bassen mudrer for meget / kobler for meget til rummet, da kunne du sætte en equalizer som f.eks. Behringers deq 2496 ind før de aktive højtalere. Dette er en nem og billig løsning.

Venligst Amigo

Det er jo helt forkert ;o) Slet ikke purist agtigt nok til en der har kørt med rørtrin og "rigtig" hifi.. Men sikkert rigtigt godt alligevel. Kender ikke lige Behringers produkter, men har efterhånden hørt mange sige at det er godt (til prisen) så det er nok værd at ofre lidt opmærksomhed hvis det blvier et problem med bassen.

mvh

sivertsmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej der...

Hvis det er aktive højtalere det skal være, synes jeg du også skal tage et kig på M&K's modeller..

Jeg har et sæt MPS 1611p, og de spiller gudeskønt..

Glem Behringer, hvis det er noget det leje du er interesseret i så vælg Yamaha i stedet...

Jeg synes Behringer er for billigt..

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej Granholm

yes yes - Behringer var blot et eksempel på en billig, nem og enkel metode til at løse problemet med bassen. Der er andet og bedre grej ingen tvivl om det. Behringer giver dog value for money i den billige ende med digital signalbehandling, ballanceret ind/ud (XLR) etc. Hvis man er i tvivl, da er den ikke dyrere, end at man kan sælge den igen uden at tabe de store summer.

Sivertsmed - ja Yamaha laver en del ganske godt pro udstyr

Venligst Amigo

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

sivertsmed skrev:

Hej der...

Hvis det er aktive højtalere det skal være, synes jeg du også skal tage et kig på M&K's modeller..

Jeg har et sæt MPS 1611p, og de spiller gudeskønt..

Glem Behringer, hvis det er noget det leje du er interesseret i så vælg Yamaha i stedet...

Jeg synes Behringer er for billigt..

er der nogen dansk forhandler af den M&K model? Jeg kan ikke lige finde nogen på google, men kan se af en amerikansk side at der skulle være en chance for at de er inden for budgettet sådan lige da.

Mvh

GUITARHERO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Aktive højtalere er en supergod ide da man kun skal tænke kildematerialet der findes

flere gode aktive der er tannoys nye serie med fuld digitalt styret korrektion det samme

grand old man JBL også en serie det arbejder i digital korrektionsdomæne og skulle være

eksakte i deres lydgengivelse

god jagt og på genlydt

guitarhero

ps der er også de nye dynaudioer der har digi indgang

Reneg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg var ude sidste år for at investere i monitors. Jeg kunne bedst lidt NHT pro M-20, som dog er lidt dyrere end dem du nævner. ADAm er ikke min kop te lydmæssigt, jeg synes de er for lyse i klangen og særligt diskanten for skarp... Dynaudio og genelec var ok, omend ikke fantastiske.
Jeg endte dog med et par passive atc'er, en noget dyrere løsning, men altså også betydeligt bedre.

Hvis du lytter hos Åge, så vær opmærksom på at monitorene står meget forskelligt og det derfor er svært at danne sig et reelt indtryk. Lån så mange hjem du kan komme afsted med!

God fornøjelse
Til top Vis Reneg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reneg

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum