Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 11:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Otto, Av precision (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
1967Henrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Hermed en lille oplevelse af Otto fra AV Precision.

Da jeg for ca. 3 uger siden, besluttede mig for at købe et Pioneer PDP-508XD tv, var jeg også sikker på at det skulle kalibreres til ICF. Jeg havde set det hos en forhandler, ICF kalibreret og det billed jeg så, var det jeg gerne ville have.

Jeg fik tv`et leveret for 14 dage siden, samme dag forspurgte jeg Otto om hvornår han kunne komme forbi det nordjyske (og det blev så i dag), købt hos DK forhandler, og har brugt de 14 dage på at få "kørt" tv`et til. Jeg havde ikke mulighed for at få en DVD burn-in, da min egen pc er på værksted (sidder lige pt. med min arbejdspc, uden brænder i), så det har primært været TV 2 der har været kilden. TV2 har den fordel, fremfor mange andre stationer, at de skifter mellem 4:3 og 16:9 ofte, samt at deres logo skifter placering.

Jeg havde en aftale med Otto kl 10. Kl. 9,45 ringede Otto og fortalte at han var blevet lidt forsinket, er det et problem? Næh jeg er hjemme!. lidt over 11 kom han så.

En ting er at se et kalibreret billed hos en forhandler, et andet er at se det på sit eget TV. Og så betale mange penge for det. Så hvordan er det så???

En ting er sikkert, Otto er perfektionist (og har en god musik smag, Pink Floyd ) han forlader ikke TV ´et før det er som han mener at det er som det skal være. Undervejs kom der mange Hmm... og andre ord som jeg af hensyn til mindreårige ikke vil nævne her, men til sidst (lidt over 2 timer, hvem kigger på klokken i hyggeligt selskab) sagde han arh nu er den der og så var han færdig med mit tv.

Jeg var tilfreds, men som jeg sagde ville jeg kigge på det under andre lysforhold, før jeg kunne bedømme det 100%. Otto nævnte at det svageste led i mit set-up ( Pio 508XD tv, 1016 forst, 696 dvd, 920 DVD optager fra Sony, (1750 - 720 - talent og 200 sub - alt fra System Audio) )var min DVD! Han sagde det på en pæn og sober måde, men da jeg går efter billedkvaliteten, ville han da ikke undlade at nænne det .

Så jeg har brugt eftermiddagen på at se på Denon 1940/2940, Sony PS3 og Pioneer Blu-Ray. Efter kig på kontoen bliver det nok den nye PS3 og en 2940! Men tænker et par dage endnu .

Når men hvad har jeg så fået for mit penge??!!?? jeg har lige set lidt af David Gilmour remember that night, samt Kill Bill 1 og Biler (og lidt scener fra andre film i min samling). Ja først og fremmest er den hvide farve mere hvid og det sorte er mere sort - med flere nuancer i. Men den største forskel er pt. hudtonerne, de er blevet meget mere naturtro. Billedet er mere "levende" og "rigtigt". Jeg har skiftet mellem den indstilling Otto har lavet og de indstilninger Pioneer har lavet, samt en som jeg selv syntes var god og der er ingen tvivl om at ICF indstilningen er den bedste....

Tak til Otto!, og til alle jer andre, få jeres tv kalibreret (uanset om det er Otto eller ej), når I har ofret så mange penge på et tv, så få det bedste ud af det....

Mvh

Henrik

Til top Vis 1967Henrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1967Henrik

sslarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Tak fordi du ville dele din oplevelse med os andre.

Der er ingen tvivl om at Otto ved hvad han laver. Han skal også forbi mig på et tidspunkt.
Mangler dig at få mig nogle ordentlige afspillere.

Pioneer PDP-LX508D (ISF kalibreret)
Pioneer DVR-LX60D
Pioneer VSX-LX70
KEF KHT-3005
Playstation 3
DM800S HD
DM7000S
Til top Vis sslarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sslarsen Besøg sslarsen's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber en ny og beder DVD afspille, skal du lige havde besøg at Otto igen, da TV skal omjustres til den ny afspille, så ved du det.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

sslarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvis du køber en ny og beder DVD afspille, skal du lige havde besøg at Otto igen, da TV skal omjustres til den ny afspille, så ved du det.

Ja, det skal man lige huske på. Der er vel altid forskel på hvordan de forskellige afspillere viser farverne/billedet.

Det er også af samme årsag at jeg venter til at jeg får købt mig nogle ordentlige afspillere, inden Otto skal forbi.

Pioneer PDP-LX508D (ISF kalibreret)
Pioneer DVR-LX60D
Pioneer VSX-LX70
KEF KHT-3005
Playstation 3
DM800S HD
DM7000S
Til top Vis sslarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sslarsen Besøg sslarsen's Websted

TVJ1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Et kort spørgsmål.

Hvordan er sammenligningen mellem ottos indstilinger og TV'et film indstilling. Grunden til jeg spørger er at jeg synes jeg får et godt og naturlig billede med denne indstilling.

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Godt at høre lidt succes historier herinde istedet for kun de negative altid..

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Når der er tale om HDMI afspillere, OG det er afspillere der opfører sig korrekt, så er der reelt ingen forskel. Problemet er at rigtigt mange afspillere ikke opfører sig korrekt... Jeg anbefaler derfor altid som udgangspunkt at man får kalibreret med dén afspiller man skal bruge, for at undgå faldgruber, men når jeg kender afspillerne som i dette tilfælde, er jeg ikke bange for at kalibrere på en anden afspiller end dén der reelt skal benyttes. I dette tilfælde vil forskellen mellem en DV 696 og en Denon udelukkende være kvaliteten af skalering/de-interlacing, hvilket naturligvis er nok så væsentligt, men der er ingen forskel på farvegengivelse og lysstyrke mellem de to. Derfor påvirker det heller ikke kalibreringen i dette tilfælde. Men - det er vigtigt at forstå at kalibrering er en meget individuel ting, det er ikke sikkert det forholder sig sådan i alle tilfælde. Så snart afspillerne ikke gengiver billedet korrekt, så vil der være risiko for variabler der skal tages højde for.

Kort sagt, så kan man opdele billedgengivelse i to overordnede faktorer: De ting der har at gøre med at overholde standarderne, og de ting der drejer sig om "kvalitet". At kalibrere indebærer at sørge for at udstyret overholder standarderne, men det siger principielt ikke noget om "kvaliteten". Derfor kan der godt være forskel på udstyrets kvalitet, uden at det påvirker kalibreringen. De-interlacing er et godt eksempel på en ting der har meget stor indflydelse på billedkvaliteten, men som ikke påvirker kalibreringen overhovedet.

EDIT: Iøvrigt mange tak for Henrik for de pæne ord - som du siger er jeg lidt perfektionistisk på visse områder, så jeg må lige påpege at det hedder ISF, ikke ICF...

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
I dette tilfælde vil forskellen mellem en DV 696 og en Denon udelukkende være kvaliteten af skalering/de-interlacing, hvilket naturligvis er nok så væsentligt, men der er ingen forskel på farvegengivelse og lysstyrke mellem de to.

Her mener du vel indirekte kvaliteten af selve MPEG decodingen, hvori man også bestemmer om streamen skal 'skabes' interlaced eller progressivt, og i sidstnævnte tilfælde ikke behøver de-interlacing.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Her mener du vel indirekte kvaliteten af selve MPEG decodingen, hvori man også bestemmer om streamen skal 'skabes' interlaced eller progressivt, og i sidstnævnte tilfælde ikke behøver de-interlacing.

Når vi taler HD-afspillere, ja. På en DVD er billedet teknisk set altid lagret interlaced.

Som med så meget andet, så er MPEG-dekodning en ting der ikke BURDE give anledning til kvalitetsforskelle, hvis det gøres korrekt, så er alt som det skal være. I praksis findes der særdeles få DVD-afspillere der gør al dekodning 100% korrekt, derfor er der i praksis forskel på kvaliteten af dekodningen. Men igen, dette har ikke direkte indflydelse på kalibreringen. En ting der KAN have indflydelse på kalibreringen, er at mange afspillere opskalerer _opløsningen_ til HD, uden at konvertere _farvegengivelsen_ til HD. Hvis tv'et så forventer at modtage HD farver når opløsningen er HD, så vil farvegengivelsen være forkert.

Det er dét jeg så godt kan lide ved billedkvalitet... Der er ikke "bare" forskel på farvegengivelse eller andre ting fra forskellige DVD-afspillere. Hvis der (på HDMI udgangen) er forskel på kvaliteten af billedet, så er der en helt specifik grund til det, som man kan finde frem til, og evt. løse.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Når vi taler HD-afspillere, ja. På en DVD er billedet teknisk set altid lagret interlaced.

Når jeg nu tænker mig lidt om: Billedet kan ikke enten "skabes" interlaced eller progressivt, det skabes som det er encoded. Hvis det er encoded interlaced, så bliver det dekodet interlaced. Det har ikke noget med kvaliteten af MPEG dekoderen at gøre. Der findes så et flag i MPEG-streamen der fortæller om kilden er interlace eller progressivt, og ud fra det kan MPEG-dekoderen godt "de-interlace", og aflevere et progressivt signal. I praksis er det en skidt løsning, da der _meget_ ofte er fejl i dette flag. Kvalitetsmæssigt er der faktisk en væsentlig forskel på at encode ægte progressivt som på HD-DVD og Blu-Ray, i forhold til at encode interlaced med et flag der fortæller hvordan de enkelte fields hænger sammen: MPEG arbejder med blokke á 16x16 pixels. Hvis man encoder billedet interlaced, vil én blok dække over et dobbelt så stort område i det oprindelige billede. Dette øger risikoen for at der er store forskelle på indholdet af hver blok, samtidig med at forskellene fra linie til linie vil være større, og det gør det sværere at komprimere. Dette er iøvrigt endnu én af årsagerne til at 720P/60 ved en given bitrate er en bedre løsning end 1080i/60, når kilden er TV-optagelser (sport osv), og ikke film.

1967Henrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

EDIT: Iøvrigt mange tak for Henrik for de pæne ord - som du siger er jeg lidt perfektionistisk på visse områder, så jeg må lige påpege at det hedder ISF, ikke ICF...

Jeg overgiver mig. Det hedder ISF, men det er svært at se når når kun har en 50"  

/Henrik

1967Henrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

TVJ1 skrev:

Hej Henrik

Et kort spørgsmål.

Hvordan er sammenligningen mellem ottos indstilinger og TV'et film indstilling. Grunden til jeg spørger er at jeg synes jeg får et godt og naturlig billede med denne indstilling.

Der er stor forskel fra den fabrikskodede Filmindstilling og ISF indstillingen. Jeg havde selv leget lidt med filmindstillingen og den var tæt på ISF indstillingen. Men ikke tæt nok  

Jeg havde også leget med standart indstillingen og her var jeg meget langt fra ISF indstillingen...

Henrik

1967Henrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

1967Henrik skrev:
TVJ1 skrev:

Hej Henrik

Et kort spørgsmål.

Der er stor forskel fra den fabrikskodede Filmindstilling og ISF indstillingen. Jeg havde selv leget lidt med filmindstillingen og den var tæt på ISF indstillingen. Men ikke tæt nok  

Jeg havde også leget med standart indstillingen og her var jeg meget langt fra ISF indstillingen...

Henrik

Jeg fik ikke uddybet det godt nok , Den store forskel ligger, for mig at se, i gråskalaen!?!

Jeg har lige set Die Hard 4,0 og i starten af filmen er der meget mørke scener. I film mode ser det ok ud, men med ISF kommer der langt flere detaljer, især omkring det sorte. Svært at forklare uden at kunne vise det, men der er kommet detaljer, flere nuancer.

Håber at mit svar blev lidt mere forståeligt .

/Henrik

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nogle måneder siden fået en jvc hd-1 og lissau tab tension af Otto.

Det startede med vi allerede sidste år diskuterede en sim2 d80 som det foretrukne køb, men da der siden er kommet d80e hvor der blev tilføjet 20.000 kr kom det lidt over mit budget.

Jeg blev i mellemtiden tilbud en sony vpl vw100 brugt som jeg så som en bedre projektor på daværende tidspunkt. Jeg så så derefter en masse tråde med sony vpl vw100 og at vw60 ville være det foretrukne valg, men jvc hd-1 var endnu bedre. Bla bla bla.

Jeg tog endnu engang kontakt til Otto, og han sagde at den lidt dyrere hd-1 var noget af det bedste han kunne anbefale i prisklassen, men den 10.000 kr billigere sony vpl vw100 heller ikke var det dårligste valg på jorden hvis den pris som den havde var MAX.

Jeg snakkede lidt med min bankmand ( mine kære forældre ), og de gik med til at give noget mere. Otto og jeg snakkede så derefter i lang tid om hd-1 og lærred osv. da vi aftale at mødes en dag.

Der kunne lige nøjagtig blive plads til 92" istedet for det 78" vi havde omtalt, så vi fik en ca. pris og fastsatte en dato for hvornår lærredet ca. var færdigt og om hvornår det skulle opstilles. Der gik et par uger med en smule delay fra lissaus side, men otto kom ihvertfald kørrende op ad indkørslen med en jvd hd-1 i bilen og et lækkert lærred fra lissau. Vi gik straks igang med at flytte det op på mit værelse, og Otto fik for første gang snakket med mine forældre IRL. Min mor havde selvfølgelig en masse crazy spørgsmål, som Otto sgu tog pænere end jeg gjorde selvom jeg er vant til det. Han svarede professionelt og ærligt, og man kunne høre han var vant til at handle med mennsker både med stor viden, men så sandelig også nogen med en viden der end ikke rækker til at vide at projektorerer rent faktisk kan levere fremragende billedkvalitet.

Man anyway, vi fik sat det hele op ( dog havde han selvfølgelig glemt en masse værktøj  ), men det kom da op. Der var lidt komplikationer med forsvunde skruer, underlige vægge med rør i, men vi fik da smidt projektor og lærredet op på tilfredsstillende vis. Vi poppede lige "Lord Of The Rings" 3 på, men kvaliteten var sgu ikke ligefrem tilfredsstilende kunne vi begge se.

Otto "grovkalibrerede" den derfor lige, og så havde mine forældre flere spørgsmål som de igen fik svar på professionelt og ærligt. Otto kørte fra boligen omkring 18.00 og havde trods alt en times kørsel hjem, alene det ser jeg som en fantastisk jobudførelse, og han fortalte mig endda at han nogen gange arbejder til over midnat.

Jeg synes det er fantatisk han har overskudet til stadig at give sine kunder den fantastiske service som jeg har savnet igennem mine år som køber af hifi. Mange forhandlere gider ikke behandle en rigtigt hvis man bare kommer for at "kigge" eller for at evt. købe noget til under en tusse - det er dog slet ikke det vi skal ind på ( jeg kom af sporet ).

Et par uger senere efter ca. 100 timer på projektoren kom han og kalibrerede, det havde været udsat nogle gange, så han valgte at komme på en lørdag. Det gik stille og roligt, og vi startede med projektoren. Jeg anede ikke hvordan en kalibrering af en ISF certifikeret person virkede, så jeg fulgte spændt med, det opfangede han selvfølgelig, og forklarede imens hvorfor og hvordan han gjorde det. Endnu engang havde han glemt noget ( sin trefod  ), så han brugte bare sin taske .

Det hele gik fint indtil vi kom til tv'et. Det er en gammel svend fra sony som jeg udelukkende bruger en smule om aftenen. Da han tændte det sagde han straks "der er da knald på farverne", og jeg var sgu egentlig enig. Han spurgte en smule ind til hvornår på døgnet jeg brugte det, og da jeg sagde det var om aftenen skruede han en smule ned for lyset så det kom til at passe. Det gik stille og roligt, og han blev eftethånden færdig.

Vi rystede hænder, og han kørte endnu en gang ud ad indkørslen. Siden da er jeg røget op på 300 timer på projektoren, og det beviser vel bare det var et godt stykke arbejde han har udført. Jeg skal snart have købt noget nyt af ham regner jeg med, og jeg glæder mig til at handle med ham igen.

Han er til dato den mest venlige forhandler jeg nogensinde har snakket med, og han har virkelig styr på hvad han siger ( selvom jeg ikke forstår halvdelen af det ). Han går ikke før det virker som det skal, og det ser jeg virkelig som et kvalitetsstempel.

Tak for denne gang Otto, håber du kan levere en sim2 der duer næste gang

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes