Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til beregning af porte. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

hej med jer, jeg har lige bygget mig en fin fin bass. en MB quart 15" longtrow enhed på 800 watt rms, til at ligge bunden i min hjemmebio.

Ifølge DLT der beregnede min kasse i sin tid, fortalte mig at kassens størrelse skulle være 72 liter, lukket eller åben, ingen forskell, bortset fra 35 hz egenresonance lukket og 30hz i bassrefleks. . nu har jeg konstrueret den i 30 mm mdf plade, men overvejede at lave porte i og så med en smart lukke mekanisme kunne jeg skifte mellem lukket eller åben. men jeg kan ærligt talt ikke huske portens størrelse.   men kassen er 41,7 x 41,7 x 41,7 cm indvendigt målt.   og jeg har nogle forskellige rør at gøre godt med,  enten 10,5 cm i diameter eller 7,7 cm i diameter. er der ikke en der kunne give mig en beregning på hvor lange rør jeg skal bruge og hvilken af størrelserne der er mest vel egnet, om der kommer til at sidde 3 x 7,7 cm rør eller 1 stk 10,5 er fuldstændigt lige meget, da de skal sidde på bagsiden.  

men jeg er lidt lost, selve subben har indtil videre kostet mig over 4000 kr at bygge, så basrefleks portene skal bestemt osse passe, eller er det jo at ( smide pengen ud af vinduet )

håber i kan hjælpe mig, det ville være en stor stor hjælp. da jeg står med saven klar lige til at prikket hullet.  

thiele small parameter =

re  7,2

qms 8,10

qes 0,73

qts 0,67

fs  28

vas 90,1

800W RMS

15"

vandring ca 7 cm.

ønsket refleks resonanse, ca de 50 HZ

MVH. Rasmus.

ps. i skal nok få lov til at se når den er færdig, og jeg har finpudset finnishet.

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Ser ud til at du kunne overveje en IB eller dip

For ikke ligne en total brokker har jeg regnet lidt, og programmet siger 400-700 liter hvilket er indlysende med det meget høje Qts

I lukket får du et system-Q på ca 1 og den går pænt dybt, så jeg ville bare lave det lukket i BR får du en kraftig pukkel omkring 50hz(5db), med mindre det er DET du ønsker

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jbl's program foreslår en port på 5cm i Ø og 21,7 i længde.

Hvis du går højere op i Ø bliver portene for lange, iflg programmet. Det er en noget lille port til så stor en enhed. F-3 er 29,7.

Men det hænger nok sammen med at programmet også foreslår en kasse på 241 liter hvis det skal være optimalt, og så med en port på 10,5 Ø og en langde på 24,2 cm. Det giver så til gengæld et F-3 på 15,6 Hz, og det er jo lavt nok til de fleste biffer.

Et andet program siger en kasse på 80 liter med en port på 10,5 Ø og 30 cm længde, kurven ser så temmelig effaktiv ud, den vil give en del bas fra sig, F-3 er 31,5 Hz

Ved 72 liter er porten på 35 cm altså burde den lige kunne være der. F-3 = 33,5 Hz.

Programmet foreslår også at lade den blive i et lukket kammer, så er F-3 = 32,5 Hz, men den er en smule mindre effektiv.

Jbl programmet er temmelig enig på dette punkt og viser en meget fin afrulning nedaf fra lige under 50 HZ til F-3 ved 34,6 Hz.

Jeg håber at det kan hjælpe diglidt

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

jamen jamen fra 241 liter op til 700 liter, det er jo umenneskeligt stort.  men kassen er nu engang bygget og det kostede mig lige omkring 1000 bobs og en dag at smide den sammen, så den forbliver 72 liter og vægten alene gør at den osse forbliver der hvor den står.

men jeg ønsker bestemt ikke bass huller, det er noget jeg for alt i verden gerne ville undgå. 

men grunden til jeg spurgte efter port størrelse er, jeg har en effekt blok (skytec 6950 ) 2x500w og når jeg lukker op for den begynder bassen at floppe, eller hvordan skal jeg forklare. der er ikke noget under normalt højt tryk der spiller den bare fantastisk godt, men hvis jeg virklig vil have vandring på membranen så begynder den at brokke sig, derfor ville jeg gerne have en port i for at den skal kunne komme af med trykket, og for den sags skyld give noget mere effekt når det er nødvendigt, ret mig hvis jeg tager fejl... 

men jeg vil så tage sunds forslag på 10,5 cm i dia og 35 cm i længden.  den skulle kunne være der, udenvendig mål er 48 x 48 x 48 cm. så der burde være lige precis være plads til den port.

men i skal have 1 million gange tak, det hjælper utrolig meget. det fanme godt der findes nogle rare mennesker uden i verden.

tak tak.  mvh rasmus.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Porten gør formentlig bare dit problem endnu værre da enheden vil være ubelastet under portens afstemning

Problemet er at subben får tilført alt for lavfrekvente signaler og det forværres yderligere af enhedens høje Qts(indikerer en lidt svag motor) - det får tillige enheden til at spille dybere end den reelt magter og resultatet er at enheden bevæger sig voldsomt ude af takt med musikken og uden egentlig at producere lyd

Muligvis er enheden også kraftigt ulineær ved store membran udslag

Løsningen er et subfilter til at fjerne subsoniske frekvenser, et filter der findes på alle gode sub-plateamps

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

jamen jamen før i tiden inden jeg byggede bass kassen, købte jeg en kasse i thansen til 400 kr. den var med porte bare de forkerte den kunne ikk spille dybt nok, men der var ikke noget brok fra enheden under voldsom vandring jeg kunne presse forstærker helt ud til den klippede uden mislyde, så jeg har på fornemmeren at den holder kæft med det brokkeri når porte kommer i.  motoren er en 4" svingspole med dobblet stakket strotium magnet, så den burde ikke være svag, men igen hæng mig ikke op på det.  men det er MB Quarts reference enhed, den bedste i deres serie = PME 354. ny pris var 3200kr for bare enheden. 

men jeg krydser min fingre for at det hjælper.....   

men i kassen fra thansen lavede den så vildt et tryk i stuen, at trykket fra bassen slukkede samtlige sterinlys og gav kvalme.. så formenligt kommer jeg ikke til at presse den så vildt til hverdag, det er bare rart at vide at man har mere end rigeligt når man godt vil høre lidt fedt musik...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

jamen så krydser vi også fingre - selvom jeg tror OB ville være bedst = åben baffle = ingen kabinet

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

ja det har jeg osse tænkt på, men har slet ikke nogle erfaring med det.

men for at det ikke skal være løgn, stod bassen af idag, pga konstuktionsfejl inde ved svingspolen. der sidder en metalring ved spolen som har et eller andet formål, hva ved jeg ikke, men den ring har løsnet sig så den sidder og ryster op og ned af svingspolen og banker øverst på beviklingen.  og dermed har kortsluttet enheden. jeg bliver vanvittigt !! men hva faen det er klart en fejl fra producenten, så den bliver bare byttet til en ny. men nu skal jeg vente på en reklamation inden jeg kan høre den med port i. så der går flere uger før jeg kan nyde lydden af den igen..

øv altså sikke noget tis..  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes