Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: BRUM OVER RIAA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Er der nogen her paa forum'et, der har erfaring med at afhjaelpe brum paa en RIAA-indgang?

Jeg har lige sluttet min nye Lyra Argo i MC-pickup, monteret paa Rega Planar 9/RB-900, til en Holfi Battriaa SE, og desvaerre faar jeg et middelkraftigt brum og crosstalk (radiointerferens) paa indgangen.

Jeg havde Battriaa'en tilsluttet min Rega P9 i en maaneds tid inden jeg modtog pick-uppen og checkede der ingen brum-problemer var. Imidlertid er opstod der et middelstaerkt hoerbart brum efter jeg  tilsluttede pick-uppen. Dette brum lader sig aendre, aftage og tiltage, naar jeg haandterer de tilsluttede phonostik fra pladespilleren (Neutrik RCA). Hvis jeg slutter pladespilleren direkte til min Rotel-forforstaerkers MC-indgang gaar brummet 100% vaek. Rega'en har ikke nogen stel-ledning, jeg kan tilslutte Battriaa'en. Brummet opstaar uafhaengigt af, om Rega'ens separate stroemforsyning er taendt eller ej, men som sagt, kun naar jeg bruger Battriaa'en, ikke Rotel'en.

Adspurgt har Peter Holstein fra Holfi e-mailet, at " det første jeg ville prøve var at klikke nogle ferritkapper (kendt fra computerudstyr) på selve kablet fra rega til Battriaa, de reducerer højfrekvens over 1 MHz i at slippe igennem og selv om de ikke nødvendigvis fjerner brummet, kunne de meget vel forbedre lydkvaliteten. Problemet kunne meget vel skyldes den manglende separate stelledning, ikke alle p-u´er trives vel på denne måde. Dukan prøve at tilslutte en stelledning til battriaens stelskrue og så røre ved selve armens metal…hjælper det må du finde en måde at fastgøre ledningen på armens base" Jeg har forsoegt med stelledning, hvilket ikke loeser problemet; men ferritkapper ved jeg ikke, hvor jeg kan skaffe - nogle ideer?"

Er der mon nogen paa hifi4all.dk's forum der har erfaring med, hvad brummet kan skyldes og hvordan det evt. kan afhjaelpes? Jeg ville jo gerne anvende Battriaa'en og ikke det middelmaadige MC-modul i Rotel-forforstaerkeren?
Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Der er vrøvl med din stelforbindelse. Enter er den defekt, eller også har du en for meget.

Rega plejer at have stel på skærmen på det ene kabel. Måske den forbindelse er røget?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Én for meget??! Kan du uddybe? Og hvis den er defekt, burde jeg saa ikke opleve samme problem via min Rotel-RIAA/MC?

Tak for dit indlaeg...

/Allan

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

alrmad skrev:

Én for meget??! Kan du uddybe? Og hvis den er defekt, burde jeg saa ikke opleve samme problem via min Rotel-RIAA/MC?

Tak for dit indlaeg...

/Allan

Brumproblemer (og evt. brumsløjfer) er komplet umulige at forudsige. Du må prøve dig frem med stel forskellige steder fra. Og ganske rigtigt er det nogen gange bedre uden. Man kan ikke vide det! Prøv en masse forskellige kombinationer. Pludselig er dit brum væk, er jeg sikker på!

Og så kan du jo (bagefter) se hvad der gjorde udslaget... Det kan godt tage nogen tid at finde den rigtige løsning. Dit problem kan ikke løses 100% hverken over telefon eller forum.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Kan være en fejl i, eller lige ved phonostikkene, især hvis de har været klemt op mod en bagvæg kan det være årsagen. Når du flytter på ledningen kan det være den "går over".

Men jeg synes mere det ligner en fejl i Holfi'ens stel, eller stelforløb.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Ja, min foerste indskydelse var ogsaa phonostikkene, da brummet som sagt aendrer sig lidt, naar jeg roerer ved dem. Men de har ikke vaeret klemt el. lign.; og hvis der var en "loes" stel-forbindelse, skulle det vel ogsaa give samme (negative) resultat via min Rotel-forforstaerker? Holfi'en har tidligere vaeret brugt med en Benz L02 low-output uden brumproblemer.

Ellers nogen ideer??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes