| Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen her paa forum'et, der har erfaring med at afhjaelpe brum paa en RIAA-indgang?
Jeg har lige sluttet min nye Lyra Argo i MC-pickup, monteret paa Rega Planar 9/RB-900, til en Holfi Battriaa SE, og desvaerre faar jeg et middelkraftigt brum og crosstalk (radiointerferens) paa indgangen.
Jeg havde Battriaa'en tilsluttet min Rega P9 i en maaneds tid inden jeg modtog pick-uppen og checkede der ingen brum-problemer var. Imidlertid er opstod der et middelstaerkt hoerbart brum efter jeg tilsluttede pick-uppen. Dette brum lader sig aendre, aftage og tiltage, naar jeg haandterer de tilsluttede phonostik fra pladespilleren (Neutrik RCA). Hvis jeg slutter pladespilleren direkte til min Rotel-forforstaerkers MC-indgang gaar brummet 100% vaek. Rega'en har ikke nogen stel-ledning, jeg kan tilslutte Battriaa'en. Brummet opstaar uafhaengigt af, om Rega'ens separate stroemforsyning er taendt eller ej, men som sagt, kun naar jeg bruger Battriaa'en, ikke Rotel'en.
Adspurgt har Peter Holstein fra Holfi e-mailet, at " det første jeg ville prøve var at klikke nogle ferritkapper (kendt fra computerudstyr) på selve kablet fra rega til Battriaa, de reducerer højfrekvens over 1 MHz i at slippe igennem og selv om de ikke nødvendigvis fjerner brummet, kunne de meget vel forbedre lydkvaliteten. Problemet kunne meget vel skyldes den manglende separate stelledning, ikke alle p-u´er trives vel på denne måde. Dukan prøve at tilslutte en stelledning til battriaens stelskrue og så røre ved selve armens metal…hjælper det må du finde en måde at fastgøre ledningen på armens base" Jeg har forsoegt med stelledning, hvilket ikke loeser problemet; men ferritkapper ved jeg ikke, hvor jeg kan skaffe - nogle ideer?"
Er der mon nogen paa hifi4all.dk's forum der har erfaring med, hvad brummet kan skyldes og hvordan det evt. kan afhjaelpes? Jeg ville jo gerne anvende Battriaa'en og ikke det middelmaadige MC-modul i Rotel-forforstaerkeren?
|