| Forfatter |
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det lade sig gøre at koble en elguitar til sit anlæg? - Det kan det jo sikkert, men hvordan?
Findes der produkter (f.eks. en slags forforstærker, eventuelt med effekter) til den slags?
Eller kan man eventuelt selv lave noget?
Det giver jo ingen mening at have endnu et sæt højtalere/forstærkere stående.
|
| Til top |
|
| |
jensfriis Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim
Ja da.....der findes endda en del produkter, der understøtter tilslutning til HIFI med emulering af et ocean af forstærkere og højttalerkabinetter. Jeg kan varmt anbefale LINE6's pods..... de ligner en kaffebønne, men er faktisk rigtigt fine til øvebrug, hvadenten du vil høre din guitar over dit HIFI-system, eller du bare via hovedtelefonerne.
Prøv at google LINE6 GUITAR POD
Held og lykke
Jens
|
| Til top |
|
| |
jensfriis Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Whoops.....hej igen Kim
Glemte lige at sige, at du til LINE6's Pods kan downloade alle mulige kendte guitarlyde/setups...fx Mark Knopflers lyd i "Sultans og Swing" eller David Gilmour's klassiske strat-lyd fra flere af hans soli....etc....
Var engang til koncert med Alan Parsons Project og så at de faktisk også brugte Pod's på scenen...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak. Det lyder meget lovende.
Jeg modtager også andre forslag. :)
- Jeg er ret så meget nybegynder, så prisen må også gerne være derefter. :)
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
indgangssignalet fra din guitar er for højt, medmindre du gør det via de usb produkter eks aage.dk tilbyder, det er ikke anbefalelsværdigt, så hellere købe den billigste guitar forstærker du kan finde. et hifi anlæg er ikke gearet til at gengive den slags medmindre det er pa/studio orienteret, eller på anden måde kan klare de peaks der kommer. alm hifi anlæg er ikke bygget til et "live" signal.
Kim - har spillet elguitar i 12 år.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynamisk set burde en elguitar da ikke være en speciel stor udfordring for et anlæg?
Hvis studiegrej kan klare opgaven burde mit anlæg da også kunne. Forskellen på studiegrej og normalt lydudstyr er da at studiegrej ofte er bygget til gengivelse i nærfeltsområdet.
Det jeg er bekymret for er ganske rigtigt output fra guitaren. Om det vil kunne belaste indgangstrinnet i min forstærker, men det burde man jo kunne råde bod på med et par op-amps og et potmeter eller noget...? Jeg er helst interresseret i færdige produkter.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har desværre praktisk erfaring fra flere der har brændt nallerne på det. rent dynamisk er der meget langt fra studio udstyr til alm hifi, du skal være mere end velkommen til at kigge forbi og høre hvad crown og JBL LSR monitors kan
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg selv kigget lidt på sagen - og haft en elguitar sluttet til en normal DJ-mixer jeg havde liggende. Selv ikke med +6dB over normalt linie-niveau kunne jeg få noget som helst fornuftigt output ud af mit anlæg, så der skal altså en form for en forforstærker til.
Og netop derfor kan jeg nu hurtigt afvise din tese, om at anlægget ikke skulle kunne håndtere at man slutter en guitar til.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max output fra guitar pickups ligger normalt ikke over 1 volt rms på en typisk passiv el-guitar. Men det er vigtigt at have en høj indgangs impedans, gerne 1 Mohm eller merer. __________________ Mit DIY Setup
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
indgangssignalet fra din guitar er for højt, medmindre du gør det via de usb produkter eks aage.dk tilbyder, det er ikke anbefalelsværdigt, så hellere købe den billigste guitar forstærker du kan finde.et hifi anlæg er ikke gearet til at gengive den slags medmindre det er pa/studio orienteret, eller på anden måde kan klare de peaks der kommer. alm hifi anlæg er ikke bygget til et "live" signal.Kim - har spillet elguitar i 12 år.
|
|
|
Det er jo kun linie signalet fra guitaren der er problemet, men med en "konverter" kan man nemt koble det sammen.
Det kommer jo også an på hvor højt man vil spille __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 02 November 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
I de gode gamle, vintage dage kunne man koble en elektrisk guitar direkte til sit stereoanlæg. I alt fald hvis man havde en Kenwood KR-5170 receiver:  For bagpå sidder en guitar indgang (helt til venstre):  Og foran er der en rytmebox:  (billederne er lånt fra en polsk hjemmeside). Jeg har sådan et apparat og det virker fint. Der kan kun skrues op for guitaren på selv guitaren, men til gengæld kan man sætte sin yndlingsguitarplade på og spille duet med f.eks. Hendrix! Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 02 November 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt lige som en Boombox __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 02 November 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Lidt lige som en Boombox  |
|
|
Ja, og så glemte jeg endda at skrive at som på mange vintage forstærkere/receivere kan der også sluttes en mikrofon til! Var der nogen der sagde "Vintage Karrokee"? Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 02 November 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har den også indbygget rytmebox? Det har jeg godtnok aldrig set før
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 02 November 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
jeg har desværre praktisk erfaring fra flere der har brændt nallerne på det.
|
|
|
- jeg kan kun støtte Kim her - jeg har prøvet det (også vintage tilbage i midtfirserne på min fars gamle b&o ting  ). Du skal tage og købe en guitarforstærker (og sådan en har jo indbygget højtaler mv. ) og så bare give den gas - min gamle ibanez med en forstærker på 60w og en "fuldtone" på 10" køre forvildt  __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 02 November 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
Har den også indbygget rytmebox? Det har jeg godtnok aldrig set før |
|
|
Det er også (næsten) en sjældenhed. Kenwood lavede et par modeler af sådan Combo-ting. Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Nu har jeg selv kigget lidt på sagen - og haft en elguitar sluttet til en normal DJ-mixer jeg havde liggende. Selv ikke med +6dB over normalt linie-niveau kunne jeg få noget som helst fornuftigt output ud af mit anlæg, så der skal altså en form for en forforstærker til.
Og netop derfor kan jeg nu hurtigt afvise din tese, om at anlægget ikke skulle kunne håndtere at man slutter en guitar til.
|
|
|
så har du jo heller ikke sluttet dit anlæg til, men brugt en mixer som mellemled, og det var jo ikke det jeg sagde ikke kunne lade sig gøre  så længe du bruger et mellemled, som eks en mikser, og sørger for at det ikke er det direkte signal fra din guitar dit anlæg får, så burde det ikke bære et problem. hvilken mixer brugte du? jeg har før fikset folks systemer med guitar/mikrofon til anlægget via pioneer 800 og 1000 mixere, men man skal have skruet mixeren helt op før man bare overvejer at skrue op for anlægget. jeg holder dog stadigt på at en seperat guitar forstærker er den bedste løsning, aage.dk sælger marshall forstærkere latterligt billigt efterhånden. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 22 December 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde ikke set denne post tidligere og kan først reagere lidt sent. Der står faktisk hverken 'input' eller 'output 'men 'guitar' over jackstikket. Jeg flytter rundt på kr-5710 og en lignenden kr-6160 (uden rytmebox og guitarindgang) og fik lejlighed til at vende tilbage til denne post. I øvrigt har vi tit haft min søns elektriske guitar sluttet til den     Peter Q __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 22 December 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nye Line 6 og andre mærker er faktisk helt udemærkede, og klart bedre end en skodguitar forstærker til 1500 kr. (mener en Line 6 også koster heromkring).
Og en guitar er meget dynamisk i sine udladninger, og derfor er der en kompressor i en Line 6.
|
| Til top |
|
| |