Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: DVD under 1500: Sony vs. Yamaha vs. Denon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2005
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have en DVD afspiller som skal matche en Panasonic AX-100 (eller 200) projektor (720p native) og en Yamaha Receiver (461, tror jeg - har den ikke lige foran mig ;) ), altså ikke noget vildt (vi snakker samlet pris inkl. højttalere på ca. 15K)...

Jeg vil ikke spendere en formue da jeg sikkert skal have HD eller BR når format-krigen har lagt sig lidt (ja, jeg er en af dem der sidder og venter mens andre kæmper slaget ;) ), så har sat grænsen ved 1500:-, og har fundet flg. 3 muligheder:

Denon DVD-1740, 1499:- , fordi den er i en anden "klasse" uden at være i en anden "prisklasse"

Yamaha DVD S661, 1189:-, fordi jeg har Yamaha i forvejen.

Sony DVP NS78, 884:-, God nok til mit formål, billig nok til at skifte ud (Og meget lig Yamaha'en såvidt jeg kan gennemskue?)

Har jeg nogen glæde af 1080p opskalering (Projektoren har en neskalering til 720p som skulle være helt fantastisk iflg. reviews, men når jeg har alm. gammeldavs DVD som kilde virker det lidt "hat" at opskalere for at nedskalere igen)...

Nogen der har prøvet en eller flere af disse og kan komme med noget der ligner en objektiv anbefaling?

(Jeg kan formentlig ikke anvende HDMI da jeg vil have skjulte kabler, og det er en eksisterende installation med et component kabel i rør (kan skiftes, men jeg får aldrig HDMI stikket gennem røret))

Iøvrigt skal ovenstående erstatte en Dell MP2300 og en XBox360 (ja, den larmer for meget, nej mediacenter er ikke en pot pis værd, og ja, det vidste jeg inden men det skulle jo prøves ;) )

Til top Vis NielsJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsJ

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Når du ønsker at bruge en Panasonic AX-100 (eller 200) projektor (ville nok gå efter 200), så har de en beder scaler end en DVD afspille i prisklase
under 1500,-kr. derfor skal du gå efter en DVD afspiller der kan sende 576i/480i ud (ved at nogle Pioneer DVD afspille kan det), og så lade projektor
tage sig af scalinge, det ville give det beste
billde, og så kan du bruge et component kabler.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

Jeg skal have en DVD afspiller som skal matche en Panasonic AX-100 (eller 200) projektor (720p native) og en Yamaha Receiver (461, tror jeg - har den ikke lige foran mig ;) ), altså ikke noget vildt (vi snakker samlet pris inkl. højttalere på ca. 15K)...

Jeg vil ikke spendere en formue da jeg sikkert skal have HD eller BR når format-krigen har lagt sig lidt (ja, jeg er en af dem der sidder og venter mens andre kæmper slaget ;) ), så har sat grænsen ved 1500:-, og har fundet flg. 3 muligheder:

Denon DVD-1740, 1499:- , fordi den er i en anden "klasse" uden at være i en anden "prisklasse"

Yamaha DVD S661, 1189:-, fordi jeg har Yamaha i forvejen.

Sony DVP NS78, 884:-, God nok til mit formål, billig nok til at skifte ud (Og meget lig Yamaha'en såvidt jeg kan gennemskue?)

Har jeg nogen glæde af 1080p opskalering (Projektoren har en neskalering til 720p som skulle være helt fantastisk iflg. reviews, men når jeg har alm. gammeldavs DVD som kilde virker det lidt "hat" at opskalere for at nedskalere igen)...

Nogen der har prøvet en eller flere af disse og kan komme med noget der ligner en objektiv anbefaling?

(Jeg kan formentlig ikke anvende HDMI da jeg vil have skjulte kabler, og det er en eksisterende installation med et component kabel i rør (kan skiftes, men jeg får aldrig HDMI stikket gennem røret))

Iøvrigt skal ovenstående erstatte en Dell MP2300 og en XBox360 (ja, den larmer for meget, nej mediacenter er ikke en pot pis værd, og ja, det vidste jeg inden men det skulle jo prøves ;) )

Hvis du ikke kan anvende HDMI, men kun component ville jeg selv gå efter en brugt Denon DVD2200/DVD2900. De har ingen HDMI udgang men en helt suveræn analog billedebehandling. Afhængig af de-interlacing i din kommende projektor (som jeg ikke ved meget om), kan de-interlacing måske med fordel ske i projektoren.

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Lyden er også noget bedre i dem, så vælg noget ældre denon (måske Marantz

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

For at de-interlacing kan virker korrekt i projektoren, skal DVD afspille kunne sende signalet ud i 576i/480i og ikke i 576p/480p.

Og at bruge 576i/480i, er component hel fint at bruge, mange beder en HDMI i prisklassen og Panasonic projektoren er kendt for at havde en af
de beste de-interlacing, så man kan let spare en masse penge og få første klasse blide.

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hm...Tak for svarene...

Eneste lille problem er at jeg kan finde 1 DVD afspiller der har 576i som ouput på hifipriser.dk og det er en Onkyo til 30.000:-  - lidt over målet :) ...

Jeg leder videre, men hvis der er nogen der har forslag (til under 1500), så sig endelig til :)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Mange Pioneer DVD afspille under 1500,- kr. har 576i ud, prøv at kontaket www.Laserdisken.dk, ellers er der mulighed for at få fat en en større
model bruget market som også har 576i ud.

hifipriser.dk sælger også Pioneer DVD afspille.

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Google returnerede denne her - som er i prisklassen, men som jeg ikke lige kan finde en lokal forhandler til:

http://www.oppodigital.com/dv970hd/dv970hd.html

Den er iøvrigt udgået lader det til, og sølvfarvet, hvilket er lidt en øjebæ i et ellers sort anlæg...

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

Hm...Tak for svarene...

Eneste lille problem er at jeg kan finde 1 DVD afspiller der har 576i som ouput på hifipriser.dk og det er en Onkyo til 30.000:-  - lidt over målet :) ...

Jeg leder videre, men hvis der er nogen der har forslag (til under 1500), så sig endelig til :)

Alle DVD-afspillere kan spytte 576i signal ud via de analoge videoudgange. Taler vi derimod om 576i via HDMI er udvalget derimod begrænset til typisk diverse Pioneer og større Denon afspillere.

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Ok, det er bare ikke alle der reklamerer med det.. Måske fordi det er en "non feature", de vil hellere fortælle hvor dygtige de er til at opskalere til 1080p...

Så hvis jeg forstår dig ret så en hvilken somhelst DVD med component udgang skulle kunne gøre det? Hvordan ved DVD playeren hvad den skal sende ud (Hvis det er en menu opsætning, så kræver det jo som minimum at en sådan menu findes i softwaren - uanset hvad HW iøvrigt er i stand til, eller?)

Hvad med lyd-delen. Kan man bruge en 7.1 hvis man kun har 5.1 receiver? (Ja, muligvis et dumt spsm. men jeg har ikke meget styr på hvor dekodningen foregår - umiddelbart vil jeg bruge optisk forbindelse til forstærkeren, og forestillede mig egentlig at dette signal var mere eller mindre ubehandlet, men er det korrekt?).

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu gjort noget så mærkeligt som at læse manualen for et produkt jeg ikke engang har købt endnu , og for Yamaha'ens vedkomne ser det ud til at man kan slå "progressive scan" fra på component udgangen - jeg går ud fra at det så betyder at disse sender ud i 480i eller 576i afh. af om det er PAL eller NTSC - lyder det som en korrekt antagelse?

Så det ender nok med at jeg holder mig til Yamaha - eneste ridse i lakken er at min receiver IKKE er en 461 som ellers passer perfekt til S661, men derimod en ældre 457... Men er det ikke altid sådan det ender? Begynder man at skifte ud tager det sgu altid mere med sig end man lige havde regnet med)...

Uanset, så skal I have tak for hjælpen...

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

He, nå, utålmodigheden satte som sædvanligt ind - så nu er det bestilt uden at mine spekulationer er endeligt bekræftet af eksperterne ;):

Yamaha S661 & Panasonic AX-100

Jeg valgte AX-100 fordi den er næsten 40% eller 3.000 kr billigere end AX-200 (7.200 mod 9.999), og det virker til at være begrænset med nye features i AX-200...

Med lidt held kan fruen hente det hele på vej hjem fra arbjede, og så er fredag aften reddet :)

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

Ok, det er bare ikke alle der reklamerer med det.. Måske fordi det er en "non feature", de vil hellere fortælle hvor dygtige de er til at opskalere til 1080p...

576i via analoge videoudgange er et levn fra "gamle dage" med CRT tv med interlaced teknologi. Signalet på en DVD-skive er 576i, hvorfor dette signal passer til CRT tv, og der er som sådan ingen grund til at reklamere med at kunne afspille signalet som tv'et skal modtage det, for det er jo det afspilleren er lavet til at kunne.

NielsJ skrev:

Så hvis jeg forstår dig ret så en hvilken somhelst DVD med component udgang skulle kunne gøre det? Hvordan ved DVD playeren hvad den skal sende ud (Hvis det er en menu opsætning, så kræver det jo som minimum at en sådan menu findes i softwaren - uanset hvad HW iøvrigt er i stand til, eller?)

Interlaced eller progressive via component vælges i afspilleren (progressive er tilvalg, interlaced er standard).

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg alt grejet og fik installeret og testet det...

Billedet på AX-100 er helt suverænt! MEGET bedre end min gamle Dell, og selvom jeg stadig anvender en hvid væg og ikke et lærred så er det som at træde ind i en hel ny verden. Jeg kan varmt anbefale den, og til 7.200 findes der vel næppe noget bedre alternativ, eller? :)

Støj niveauet er jeg dog ikke så imponeret over - den larmer ikke meget, men Dell'en var spec'et til 32db, Panasonic'en til 26db, så jeg havde ventet større forskel. Iøvrigt havde jeg læst at der ikke var stor forskel på støj i normal og ECO mode (og at ECO mode derfor var unødig) hvilket jeg er helt uenig i - ECO mode er kun meget lidt mørkere, men noget mere støjsvag.

Jeg behøver vel næppe sige at Yamaha DVD'en er bedre end XBox'en :) Og det gælder alt fra støjniveau til menuer og funktioner. Billed og lyd dekodning er svært at vurdere - jeg solgte det gamle i fredags, så jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne.

Der var et par ting der drillede mig lidt: AX-100 component er YUV - DVD spilleren stod default til RGB, og det skal ændres i en on-screen menu man jo i sagens natur ikke kan se. Ikke så smart. Jeg måtte finde et gammelt composite kabel frem inden jeg forstod hvad problemet var.

DVD'en har kun digital lyd ud via COAX. Forstærken tager kun DVD lyd ind via optisk. Meget mystisk... Fandt ud at man kunne bruge CD Coax in, og så rette indstillingerne for CD til at afspille i surround. Lidt klodset når nu enhederne begge er Yamaha.

Mit sidste (og uløste) problem er at subwooferen i visse scener overstyrer så det er helt forfærdeligt. Jeg vil helst ikke bare skrue ned for den da bassen så går af lyden iøvrigt. Er det simpelthen et problem med for små sattelitter, eller skal det kunne bringes til at virke? Kan det hjælpe at ændre cross-over frekvensen? Gode råd modtages :)

Som det næste projekt skal jeg have testet vogels "mighty brighty" på væggen om se om det bliver endnu bedre af det (lærred er ikke en option, da jeg, og specielt konen, synes det er rimelig grimt at have hængende i stuen)

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

er du sikker på at sub. ikke står for højt, jeg kan næsten ikke høre min når jeg tester i forhold til mine ht. men lyd måleren siger at der er der den skal stå. ellers kan du stille subben lidt ud fra væggen eller hjørnet, så det ikke spiller så meget med

Til top Vis Gummimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gummimand

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Selve sub'en er skruet meget langt ned - næsten så langt det går. Er det bedre at dæmpe lidt på forstærkeren og så skrue op på sub'en istedet?

Kunne være man skulle stille den på noget vibrations hæmmende?

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Doh! Jeg må have pillet ved knapperne ved en fejl, for sub'en var skruet helt op, og ikke som jeg mente at kunne huske, helt ned. My bad!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes