Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til Mission 705a tilslutning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa der

Advarsel... indledningen er lidt lang - skip evt. til sætningen der starter med "Well" :)

Jeg er flyttet i hus og er igang med at indrette mig med lidt surround men har dog siddet lidt fast i en længere periode da jeg ikke har kunnet finde frem til netop den lyd der passer mig, selvom der har været brugt en del penge på det.

Fra mine tidlige HiFi dage har jeg dog altid været fasineret af engelske højttalere og har prøvet et utal af de nyere højttalere, uden dog rigtig at være tilfreds - ihvertfald ikke i længden.
Der er mange af de nye højttalere der lyder fedt på kort sigt men de bliver hurtigt belastende og man mister lidt efter lidt lysten til at sidde og lytte i timevis som jeg altid gjorde før.

Skæbnen ville så at jeg for nyligt fik fat på et par ældre Mission 705a med indbyggede forstærkere og nu ligger der CDere og flyder i hele stuen, fordi jeg slet ikke kan lade være med at lytte til dem. Jeg er som nyforelsket selvom højttalerne var så billige at jeg jeg stadig ikke fatter det. De har erstattet mine Acoustic Energy Aelite 3 og er klart overlegen på alle punkter udtagen måske i mellemtone området. Jeg har haft eller testet et utal af højttalere deriblandt Mission, Dali, Audiovector, Monitor Audio, Kef, B&W, Snell, Klipsh m.m. men nu virker det endeligt som om jeg har fundet et ståsted.
Efter min mening er den eneste (men osse væsentlige) "hage" ved dem, at WAF faktor er i mildest talt absolut bund! De er store... MONSTER store. Kan man leve med det kan jeg dog kun anbefale at få dem hørt, men 1,40 meters højde fylder i dagligstuen :)

Lyden er silkeblød, fyldig og behagelig selv ved tordnende lydtryk og jeg ville ikke bytte lyden med nogen højttalere af dem jeg har hørt i dag op til 10.000stk end ikke AudioVector som er dem der kommer nærmest den lyd jeg godt kan lide - de mister simpelthen pusten hvor 705a stadig har masser at gi af - og andre modeller bliver ofte belastende at høre på - man sidder nærmest og "kniber ører" hvis man kan sige det sådan.

Well... nu til spørgsmålet!

Jeg har fundet en enkelt gammel debat
( se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9716&KW =mission)
hvor en anden Hifi4all medlem har et sæt 705a magen til mine, og da det ikke er lykkedes mig at finde en manual til 705a kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg optimalt tilslutter dem?

På ovenstående side har jeg lagt mærke til at han både bruger line in OG højttalertilslutningerne. Er det måden at gøre det optimalt på og hvorfor? Og hvis ja hvordan gør man lige det smartest? Det er vel ikke helt legalt både at bruge preout fra en forstærker og så alligevel ha højttalere tilsluttet via terminalerne?

Jeg har linket til et andet billede der viser lidt mere tydeligt hvordan tilsutningerne på bagsiden ser ud:

http://entertainment.webshots.com/photo/2167416360101525980j AQSbg

Lige pt kører jeg alm tilslutning på de 2 nederste tilslutninger uden nogen form for biwiring.
Jeg bruger derfor slet ikke line-in på højttaleren, men vil det så sige, at jeg slet ikke bruger højttalerens indbyggede forstærker? selvom jeg kan skrue op og ned for bassen på volume bagpå højttalerne?

Ovenstående var lidt svært at forklare ,men håber der er nogen der kan følge mig og evt. komme med et par tips, for jeg ville jo gerne udnytte både min forstærker og så dem der er indbygget i højttalerne 

Højttalerne er tilsluttet:

Arcam AVR200, 89+ DVD, kombineret med en B&W asw3000Sub
Bruger Taralabs højttaler kabler og Isoda mellem Arcam komponenterne.

Håber der er et par friske nørder der kan hjælpe mig :)

Til top Vis clazzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clazzie Besøg clazzie's Websted

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Kan se trådatstarteren i den anden tråd stadig poster herinde. Sidste gang 18 Juni 2007 kl. 22:39

Mon ikke han har en manual

Ellers prøv at maile Mission direkte. Kan være de vil sende en org gammel manual

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Ah ja kan self prøve at fange ham - så kun på datoen i hans ovenstående tråd.

Vil prøve at skrive til Mission - men ofte er det jo nørderne der ved bedst når man skal sætte tingene sammen
Til top Vis clazzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clazzie Besøg clazzie's Websted

clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Det lykkedes mig faktisk at finde en manual på Mission gamle site:

http://oldsite.mission-hifi.com/archive/700series/700_series .pdf

og det ser ud som om man skal benytte Sub preout på forstærkeren. Det vil med andre ord sige at jeg skal splitte Sub signalet i 2 for at få en line ud til begge højttalere men hvad så med min sub? 3xsplitt?

Lyder lidt vildt i mine ører...

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Ser ud til at der ingen forskel er på om du driver dem via line-in eller via speak-in.

Speak-in går via volumen kontrol til forstærkeren i din højttaler

Line-in skal til tilslutte pre-out front på din Arcam, og... tilslutte dine højttaler kabler til HF og MF

Se side 10 i manualen

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Nej ovenstående hvad jeg skriver passer ikke.
Mission skriver at man ikke må bruge sub preout, man skal bruge L og R preout, men så slår man vel min forstærkers effektforstærker-del fra og bruger den kun som for-forstærker og hvordan får mellemtone og diskanten så signal fra min forstærker?

De skriver noget om en socket doubler? nogen der ved hvad det er?

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

du kan sætte et Y-kabel på preout og så tilslutte både effekt og højttaler

Socketdoubler er vel bare en der laver 1 phono til 2 phono = Y-splitter

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:

Ser ud til at der ingen forskel er på om du driver dem via line-in eller via speak-in.

Line-in skal til tilslutte pre-out front på din Arcam, og... tilslutte dine højttaler kabler til HF og MF

Se side 10 i manualen

Ja men jeg vil jo gerne Biwire og bruge begge forstærkersæt.

Arcam til mellemtoner og diskant og de indbyggende Mission forstærkere til Basserne

Hvis jeg bruger preout på Arcammen til Basserne så er min Arcam pludselig en ren for-forstærker og hvordan skal den så levere mellemtone og diskant?

clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:

du kan sætte et Y-kabel på preout og så tilslutte både effekt og højttaler

Socketdoubler er vel bare en der laver 1 phono til 2 phono = Y-splitter

Oh ja det kan jeg se ideen i - syntes bare det lød lidt vildt :)

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

clazzie skrev:
Lynge skrev:

Se side 10 i manualen

Arcam til mellemtoner og diskant og de indbyggende Mission forstærkere til Basserne

Hvis jeg bruger preout på Arcammen til Basserne så er min Arcam pludselig en ren for-forstærker og hvordan skal den så levere mellemtone og diskant?

Y-splitter + phono kabel derfra til effektforstærker delen/til højttaler amp = win win

Men hvis du "bare" bi-wire til bas+mellem/diskant så bruger du stadig forstærkeren i højttaleren. Se side 9 nederst

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
clazzie skrev:
Lynge skrev:

Se side 10 i manualen

Y-splitter + phono kabel derfra til effektforstærker delen/til højttaler amp = win win

Men hvis du "bare" bi-wire til bas+mellem/diskant så bruger du stadig forstærkeren i højttaleren. Se side 9 nederst

Ja men så arbejder forstærkerne ikke seperate for henholdsvis bas og mellemtone/diskant såvidt jeg kan forstå. Så dit Win win forslag lyder da umiddelbart som en bedre løsning? Så driver min Arcam udelukkende Diskant/mellemtone og basserne drives kun af deres egen effektblok

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

clazzie skrev:
Lynge skrev:
clazzie skrev:
Lynge skrev:

Se side 10 i manualen

Ja men så arbejder forstærkerne ikke seperate for henholdsvis bas og mellemtone/diskant såvidt jeg kan forstå. Så dit Win win forslag lyder da umiddelbart som en bedre løsning?

Bassen i højttaleren trækker ikke på din Arcam, signalet laves om til et low-level signal og køres gennem den indbyggede amp. Men jo, en opdeling med Y-splitter er nok at fortrække.

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

clazzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
clazzie skrev:
Lynge skrev:
clazzie skrev:
Lynge skrev:

Se side 10 i manualen

Ja men så arbejder forstærkerne ikke seperate for henholdsvis bas og mellemtone/diskant såvidt jeg kan forstå. Så dit Win win forslag lyder da umiddelbart som en bedre løsning?

Bassen i højttaleren trækker i på din Arcam, signalet laves om og køres gennem den indbyggede. Men jo, en opdeling med Y-splitter er nok at fortrække.

Jeg vil se om jeg kan finde nogle gode Y-splittere og så prøve dit forslag Lynge.

1000 tak for hjælpen :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes