Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lidt spørgsmål om surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige 2 spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

1. spørgsmål er: Hvor stor betydning har bag højtalerne i et 5,1 set up. Der med mener jeg om det skal være af samme kvalitet/ standart/ styrke som ens front ht`r. Altså vist man har fx. et par B&W 802-D som fronter og et par små B&W 805-S som bag højtalere. De er af samme type/ frabrikat og har lidt af samme lydfilosofi, så de spiller jo "ens", altså en rødtråd i lyden. Men det er jo betydeligt svagere en fronterne. Vil man så forbedre lyden med et par større bag HT`r eller er det lidt over kill  Eller kan det klares med en extra sup som man sætter ved bag højtalerne så der også kommer buller bag fra?

Vil man få en bedre oplevelse/ lyd kvalitet vist man har ens fronter og bag højtalere i et 5,1 setup? Eller har baghøjtalerne ikke så stor indflydelse at man godt kan nøjes med noget mindre?

2. spørgsmål: Nu er alle dvdfilm med 5,1 lydspor, men alligevel har mange surround forstærkere 7,1 udtag. Er der stor forskel i lyden på et 5,1 og 7,1 setup? Jeg mener hvor kommer lyden fra til de 2 sidste ht`r? Som jeg sidder nu i min 5,1 opsætning har jeg bag ht`erne en metet bag sofaen, vil jeg få noget ud af at få et par små ht`r på hver side af sofaen også, eller er det kun "pop" men et 7,1 setup når lydformatet jo kun er i 5,1?

Jeg har pt. ingen High Def. afspiller og det kommer der heller ikke før at der er fundet et standart format, samt at de kan gøres kode frie til alm. dvd. Så disse spørgsmål er kun med henblik på dvdformatet.

Disse spørgsmål pga ønske om at lave en ny god og fornuftig surround oplevelse i hjemmet. 

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jeg har lige 2 spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

1. spørgsmål er: Hvor stor betydning har bag højtalerne i et 5,1 set up. Der med mener jeg om det skal være af samme kvalitet/ standart/ styrke som ens front ht`r. Altså vist man har fx. et par B&W 802-D som fronter og et par små B&W 805-S som bag højtalere. De er af samme type/ frabrikat og har lidt af samme lydfilosofi, så de spiller jo "ens", altså en rødtråd i lyden. Men det er jo betydeligt svagere en fronterne. Vil man så forbedre lyden med et par større bag HT`r eller er det lidt over kill  Eller kan det klares med en extra sup som man sætter ved bag højtalerne så der også kommer buller bag fra?

Vil man få en bedre oplevelse/ lyd kvalitet vist man har ens fronter og bag højtalere i et 5,1 setup? Eller har baghøjtalerne ikke så stor indflydelse at man godt kan nøjes med noget mindre?

2. spørgsmål: Nu er alle dvdfilm med 5,1 lydspor, men alligevel har mange surround forstærkere 7,1 udtag. Er der stor forskel i lyden på et 5,1 og 7,1 setup? Jeg mener hvor kommer lyden fra til de 2 sidste ht`r? Som jeg sidder nu i min 5,1 opsætning har jeg bag ht`erne en metet bag sofaen, vil jeg få noget ud af at få et par små ht`r på hver side af sofaen også, eller er det kun "pop" men et 7,1 setup når lydformatet jo kun er i 5,1?

Jeg har pt. ingen High Def. afspiller og det kommer der heller ikke før at der er fundet et standart format, samt at de kan gøres kode frie til alm. dvd. Så disse spørgsmål er kun med henblik på dvdformatet.

Disse spørgsmål pga ønske om at lave en ny god og fornuftig surround oplevelse i hjemmet. 

1. Det vigtigste er at center og front har samme klang. Det meste af tiden spiller baghøjttalerne bare "støj" der hjælper på rumfornemmelsen. Men det er klart, jo bedre de er jo bedre vil det jo også lyde. Jeg bruger selv b&W dm604 som baghøjttalere og det hjælper da noget på det når der sker en eksplosion bagved, men nu har jeg også sat min sub til kun at spille LFE sporet.

2. De to sidste højttaler i et 7.1 setup spiller det samme som baghøjttalerne, men det vil give endnu mere rumfornemmelse hvis det er sat rigtigt op, ellers er det bare spild af penge. Man skal også helst have et lytterum af nogelunde pæn størrelse før det kan betale sig. Der er som ikke noget i vejen for at lægge et 7.1 lydspor på en alm DVD, der er bare ikke rigtigt plads til det

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det er da nogle ordntlige HT'r du har dig der - 802 lever i mine drømme og med 805 som baght vil jeg mene at du er mere end alm godt kørende. Hvad har du som center? Center er nok den vigtigste i systemet...

Nå, men 5.1 vs 7.1 - jeg køre selv 5.1(2) men en 7.1 reciver står meget højt på opgraderingslisten. Der er faktisk en del film med et 6.1 lyd som jo nok vil komme mere til sin ret i et 7.1 system.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

Det er da nogle ordntlige HT'r du har dig der - 802 lever i mine drømme og med 805 som baght vil jeg mene at du er mere end alm godt kørende. Hvad har du som center? Center er nok den vigtigste i systemet...

Nu var det jo et eksempel, så jeg har ikke nogle B&W`er. Valgte dem som eks. da det er nogle HT`r som de fleste kender Men opsætningen svare noget lunde i styrke og kraft til min nuværende opsætning.

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes