|
Jeg har lige 2 spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med.
1. spørgsmål er: Hvor stor betydning har bag højtalerne i et 5,1 set up. Der med mener jeg om det skal være af samme kvalitet/ standart/ styrke som ens front ht`r. Altså vist man har fx. et par B&W 802-D som fronter og et par små B&W 805-S som bag højtalere. De er af samme type/ frabrikat og har lidt af samme lydfilosofi, så de spiller jo "ens", altså en rødtråd i lyden. Men det er jo betydeligt svagere en fronterne. Vil man så forbedre lyden med et par større bag HT`r eller er det lidt over kill Eller kan det klares med en extra sup som man sætter ved bag højtalerne så der også kommer buller bag fra?
Vil man få en bedre oplevelse/ lyd kvalitet vist man har ens fronter og bag højtalere i et 5,1 setup? Eller har baghøjtalerne ikke så stor indflydelse at man godt kan nøjes med noget mindre?
2. spørgsmål: Nu er alle dvdfilm med 5,1 lydspor, men alligevel har mange surround forstærkere 7,1 udtag. Er der stor forskel i lyden på et 5,1 og 7,1 setup? Jeg mener hvor kommer lyden fra til de 2 sidste ht`r? Som jeg sidder nu i min 5,1 opsætning har jeg bag ht`erne en metet bag sofaen, vil jeg få noget ud af at få et par små ht`r på hver side af sofaen også, eller er det kun "pop" men et 7,1 setup når lydformatet jo kun er i 5,1?
Jeg har pt. ingen High Def. afspiller og det kommer der heller ikke før at der er fundet et standart format, samt at de kan gøres kode frie til alm. dvd. Så disse spørgsmål er kun med henblik på dvdformatet.
Disse spørgsmål pga ønske om at lave en ny god og fornuftig surround oplevelse i hjemmet.
|