| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamo 200 er desværre forældet en del. De er ganske rigtigt lavet til Pro Logic. Dette betyder at de_ikke_gengiver dybbas eller øvre mellemtone/diskant. Lyden vil derfor være relativ flad og udynamisk ifht. en mere uptodate konstruktion. Men jeg vil nu sige at på trods af det, så er princippet i Jamo 200 konstruktionen faktisk rigtig fin- udviklingen har blot overhalet indenom.
Det er desværre sjældent idag at man ser dipole konstruktioner, hvilket er en skam i mine øjne. De eneste mærker jeg umiddelbart kan komme på er B&W, Monitor Audio og Miller & Kreisel (M&K). I mine ører er dipole/bipole bagkanaler det suverent bedste. Hvis placeret korrekt integrerer de utrolig fint i lydbilledet og gør ikke opmærksom på sig selv unødvendigt, da lyden spredes væsentlig bedre end med en traditionel højtaler.
Så min konklusion vil være at du sagtens kan bruge dem indtil videre, men at du nok før eller siden bliver nødt til at opgradere dem hvis du ønsker fuld udnyttelse af digital surround. I disse tider med "ukomprimeret PCM", "Dolby Digital+", Dolby Trye HD", "DTS-HD" osv. hvor lydformaterne stiller større krav til højtalere end tidligere, bl.a. pga. markant højere opløsning, der vil bagkanaler med fuld opløsning i eksempelvis diskanten lyde_markant_bedre. Forestil dig at man skruer helt ned for "treble", altså diskant på din forstærker - hvordan er lyden så når du hører CD? Mørk og lukket. Lidt på samme måde spiller en Jamo 200 idag ifht. en moderne dipol baghøjtaler. __________________ Venlig hilsen
Søren Kruse
Tape Connection, Århus
|