Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udskiftning af blæser i MF A100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tue vp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Musical fidelity A100 integreret forstærker, hvor begge blæsere er kaput. Man kunne vælge at smide den ud, men den lyder glimrende og fortjener at få en chance mere.

De blæsere der sidder i "Papst typ 971TR" - 12v ~ 50 / 60 hz 68 uf 4487" er forventeligt 20 år gamle (eller noget i den stil)  bliver givetvis ikke produceret mere. Efter min mening burde det dog kunne lade sig gøre at få andre nyere og måske derfor bedre blæsere?

Kravene er vel egentlig, at de kan klare en vis varme, at de er forholdsvist støjsvage samt at de kan være på ca. 60 mm. * 60 mm., hvilket er målene for de, der sidder i nu.

Er dette mon et bud: http://www.farnell.com/datasheets/219.pdf - 612NGL

Hvis der er nogen, der har et bud, der kan hjælpe med at puste liv i den gamle svend, vil jeg være begejstret. Radio / tv - reparatøren så lidt fortabt ud...

mvh.

Tue

Til top Vis tue vp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tue vp

MattiasF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hej Tue,

Jeg står pt. i samme situation, hvor jeg vælger at skifte blæserne ud i kabinettet.

Undertegnedes tekniker siger, at de ventilatorer der sidder i de giver en stor mængde luft... Han skilte dem i øvrigt ad og rensede dem og smurte dem, men dem jeg har er udtjente.

Jeg er selv i tvivl om hvor kraftig blæser man behøver - da en kraftigere blæser vil producere mere støj... Dit bud er forkert, da Du skal søge efter 60mmX60mmX25mm 12V.

612 NME, er egentlig hvad jeg selv vil gå efter: støj på 28 dB og et luftflow på 35 m3/t.

Jeg kan lige tilføje, at såfremt din forstærker har været benyttet uden blæsere, så er der sandsynligvis mere galt med den...

Venlig hilsen

Mattias

Til top Vis MattiasF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MattiasF Besøg MattiasF's Websted

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere købt lidt Papst her
http://www.studiedata.dk/shop/60mm-blaesere-45c1.html

Ellers søg på EDB.priser

Vær opmærksom på:
- størrelse
- spænding
- stiktype
- støj
- hvormeget luft kan de flytte

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

MattiasF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hvad er egentlig grænsen i dB, hvis man vil høre svag og stille musik på anlægget?

Fx er min opvaskemaskine 47 dB, men faktor halveres ved hvert 3. trin på skalaen?

Hvor mange dB, er fx en knappenål, der falder på et fyrretræsgulv?

VH

Mattias

Til top Vis MattiasF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MattiasF Besøg MattiasF's Websted

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hmm studiedata lister umiddelbart kun en enklet Papst 60 mm... men Papst har mange varianter... evt check deres hjemme side og snak med studiedata hvis der er noget som passer bedre

http://www.ebmpapst.com/index/sid/7E27AC67-79A0-457D-B2F7-DC 98D1BB5F39/nid/2C2CF297-CDB4-4A99-9C22-553CFAB054D4/produkte _liste.asp

Det er så umiddelbart 15 mm tykkelse - du kan også vælge 25 / 32

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

tue vp skrev:
Kravene er vel egentlig, at de kan klare en vis varme, at de er forholdsvist støjsvage samt at de kan være på ca. 60 mm. * 60 mm., hvilket er målene for de, der sidder i nu.

Ang. varme er der ingen grund til bekymring. Har brugt en del PC blæsere på arbejde og de kører utrætteligt til plastikken smelter (langt over 100°C) 

Vær dog opmærksom på at der typisk er et lille kredsløb som står af, hvis du vender strømmen forkert... men så er det jo heldigt at de er så billige.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes